Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy zapewnienia większego zakresu anonimowości informacji gromadzonych w systemie informacji oświatowej np. danych dotyczących udzielanej przez przedszkola, szkoły i placówki oświatowe pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 551
- Data wpłynięcia: 2012-07-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 941
551
formy doskonalenia, poprzez które omawiane placówki realizują zadania obowiązkowe:
seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty i szkolenia, uwzględniające specyfikę nauczanych
przedmiotów lub prowadzonych zajęć oraz dotyczących ogólnej wiedzy i umiejętności
zawodowych nauczyciela. W SIO przewiduje się gromadzenie danych o liczbie uczestników
poszczególnych form doskonalenia, które zostały enumeratywnie wymienione w § 8 projektu.
Zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada
2009 r. placówki doskonalenia nauczycieli mogą, za zgodą organu prowadzącego nadzór
pedagogiczny, prowadzić również kursy kwalifikacyjne. Dane o uczestnikach tych kursów
gromadzone są w odniesieniu do poszczególnych nauczycieli, w ramach danych
dziedzinowych, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1 ustawy.
Zgromadzone w bazie danych SIO dane dotyczące organizacji i działalności placówek
doskonalenia nauczycieli są niezbędne do wykonywania przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania kompetencji regulacyjnych w zakresie określania organizacji i sposobu
działania placówek doskonalenia, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej. Ponadto
rzetelne dane zgromadzone w SIO przyczynią się do usprawnienia sprawowania nadzoru
i koordynowania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania wykonywania
nadzoru pedagogicznego w zakresie działalności tych placówek. Należy również zaznaczyć,
że informacja o liczbie nauczycieli korzystających z poszczególnych form doskonalenia może
posłużyć do planowania w budżecie państwa oraz analizy efektywności wykorzystania
środków na doskonalenie nauczycieli, które zgodnie z art. 30 ust. 8 ustawy z dnia 26 stycznia
1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), są
gwarantowane przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
a w przypadku szkół prowadzonych przez właściwych ministrów, zagwarantowane są
w budżetach tych ministrów – zgodnie z art. 30 ust. 8a ustawy – Karta Nauczyciela.
§ 14 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 8 pkt 3 ustawy
– dane dotycz ce nauczycieli szkół i placówek oświatowych, z którymi planowane jest
rozwi zanie stosunku pracy albo stosunek pracy wygaśnie
Dane dotyczące nauczycieli szkół i placówek oświatowych, z którymi planowane jest
rozwiązanie stosunku pracy albo stosunek pracy wygaśnie gromadzone będą w zbiorach
danych szkół i placówek oświatowych. Są to dane jednostkowe poszczególnych jednostek.
Dane o liczbie nauczycieli według poszczególnych przyczyn rozwiązania stosunku pracy są
danymi zbiorczymi.
39
Gromadzenie w SIO danych dotyczących liczby nauczycieli, z którymi planuje się
rozwiązanie stosunku pracy lub stosunek pracy wygaśnie jest niezbędne ze względu na
planowanie w budżecie państwa środków niezbędnych na średnie wynagrodzenia nauczycieli,
o których mowa w art. 30 ust. 8 ustawy – Karta Nauczyciela. § 14 projektu szczegółowo
określa przyczyny planowanego rozwiązania i wygaśnięcia stosunku pracy, o których dane
będą gromadzone w systemie informacji oświatowej. Wymieniony w przepisie katalog
określono na podstawie przepisów ustawy – Karta Nauczyciela. Gromadzenie wyżej
wymienionych danych jest niezbędne ze względu na planowanie w budżecie państwa oraz
budżetach jednostek samorządu terytorialnego i budżetach ministrów prowadzących szkoły
i placówki oświatowe środków niezbędnych do wypłacenia nauczycielom przewidzianych
przepisami prawa odpraw. Zgodnie bowiem z wydawanym corocznie rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego podział części oświatowej subwencji ogólnej
dokonywany jest z uwzględnieniem dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem
odpraw nauczycielom.
§ 15 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 8 pkt 4 ustawy
– dane dotycz ce pracowników niebęd cych nauczycielami zatrudnionych w szkołach
i placówkach oświatowych
Dane dotyczące pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach
i placówkach oświatowych będą gromadzone w bazie danych SIO w zbiorach danych
poszczególnych szkół i placówek oświatowych. Dane są danymi jednostkowymi szkół
i placówek oświatowych. Informacje o liczbie pracowników niebędących nauczycielami,
zatrudnionych w szkole lub placówce oświatowej w poszczególnych grupach pracowników są
danymi zbiorczymi.
W § 15 projektu określono szczegółowo grupy pracowników niebędących
nauczycielami zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, których dane będą
gromadzone w systemie informacji oświatowej. Wyszczególnienia dokonano na podstawie
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223,
poz. 1458, z późn. zm.), ustawy o systemie oświaty, rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50,
poz. 398, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r.
w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U.
Nr 139, poz. 1133).
40
Dane dotyczące pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkołach
i placówkach oświatowych pozwolą na dokonywanie rzetelnych analiz w obszarze oceny
stanu warunków prowadzenia działalności przez szkoły i placówki oświatowe. Należy także
dodać, że szeroki dostęp jednostek samorządu terytorialnego do raportów sporządzanych
w wyniku operacji na danych jednostkowych dotyczących szkół i placówek, przyczyni się do
usprawnienia realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego jako organów
prowadzących. Gromadzenie wymienionych danych ma istotne znaczenie dla oceny stanu
zatrudnienia w oświacie, a w konsekwencji dla efektywnego wydatkowania środków
z budżetu państwa i budżetów samorządów terytorialnych na wynagrodzenia dla osób
zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych.
§ 16 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 9 pkt 2, lit. b
ustawy – dane dotycz ce pracowników odpowiedzialnych za zarz dzanie
i administrowanie oświat , zatrudnionych w komórkach merytorycznych w urzędach
gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich, jednostkach obsługi
ekonomiczno-administracyjnej, urzędach obsługuj cych ministrów prowadz cych
szkoły i placówki oświatowe, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru,
o której mowa w art. 31a ust. 1 i 1a ustawy o systemie oświaty, Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych
Dane dotyczące pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie i administrowanie
oświatą, zatrudnionych w komórkach merytorycznych w urzędach gmin, starostwach
powiatowych, urzędach marszałkowskich, jednostkach obsługi
ekonomiczno-
-administracyjnej, urzędach obsługujących ministrów prowadzących szkoły i placówki
oświatowe, kuratoriach oświaty, specjalistycznej jednostce nadzoru, o której mowa w art. 31a
ust. 1 i 1a ustawy o systemie oświaty, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych
komisjach egzaminacyjnych – będą gromadzone w zbiorach danych jednostek wykonujących
zadania z zakresu oświaty. Dane te będą danymi jednostkowymi innych jednostek
wykonujących zadania z zakresu oświaty. Informacje o liczbie pracowników
odpowiedzialnych za zarządzanie i administrowanie oświatą są danymi zbiorczymi.
W § 16 projektu określono szczegółowo grupy pracowników odpowiedzialnych za
zarządzanie i administrowanie oświatą, opierając się na przepisach regulujących zatrudnianie
w wymienionych wyżej jednostkach, tj. na ustawie z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.), ustawie z dnia
21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.),
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji
kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur (Dz. U. Nr 164, poz. 1169,
z późn. zm.) oraz zarządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 1999 r.
41
w sprawie nadania statutów okręgowym komisjom egzaminacyjnym (M. P. Nr 12, poz. 169,
z późn. zm.) i zarządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 października 2008 r.
w sprawie nadania statutu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (M. P. Nr 86, poz. 760).
Dane dotyczące pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie i administrowanie
oświatą, zatrudnionych w urzędach wykonujących zadania z zakresu oświaty pozwolą na
dokonywanie rzetelnych analiz w obszarze oceny stanu warunków prowadzenia działalności
oświatowej przez państwo. Informacja ta będzie stanowić jedną z przesłanek do oceny jakości
funkcjonowania systemu oświaty. Gromadzenie tych danych będzie miało istotne znaczenie
dla poprawy skuteczności zarządzania kadrami obsługującymi realizację zadań oświatowych
na poziomie krajowym i lokalnym.
§ 17 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 13 pkt 1,
art. 14 pkt 1 oraz art. 15 pkt 1 ustawy – dane dotycz ce miejsca zamieszkania ucznia
Dane dziedzinowe dotyczące miejsca zamieszkania ucznia gromadzone są
w
odniesieniu do osób uczęszczających do przedszkoli, oddziałów przedszkolnych
zorganizowanych w szkołach podstawowych, innych form wychowania przedszkolnego,
szkół wszystkich typów oraz zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb
społecznych.
Dane dotyczące miejsca zamieszkania, zgodnie z przepisem § 17 projektu, podaje się
w SIO z wykorzystaniem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego rejestru
TERYT.
Gromadzenie danych dotyczących miejsca zamieszkania ucznia związane jest
z zadaniami jednostek samorządu terytorialnego wynikającymi z ustawy o systemie oświaty,
tj. ustalanie sieci publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym sieci
szkół specjalnych, zapewnienie bezpłatnego dowozu uczniów do szkół podstawowych
i gimnazjów w zależności od odległości od miejsca zamieszkania do szkoły, udzielanie
dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników oraz udzielaniem pomocy
materialnej uczniom. Ponadto informacja o miejscu zamieszkania ma kluczowe znaczenie
przy kontroli spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku
szkolnego i obowiązku nauki. Kryterium ustalania właściwości szkoły oraz jednostki
samorządu terytorialnego jest bowiem kryterium zamieszkania w obwodzie szkoły lub na
terenie danej jednostki samorządu terytorialnego.
Posiadanie danych o miejscu zamieszkania uczniów umożliwi ministrowi właściwemu
do spraw oświaty i wychowania ocenę efektywności planowania sieci szkół i wydatkowania
środków publicznych z tym związanych. Ponadto wyniki analiz dokonywanych na
42
odpersonalizowanych danych jednostkowych pozwolą ministrowi właściwemu do spraw
oświaty i wychowania na ocenę efektywności realizacji zdań wynikających z art. 1 pkt 9
ustawy o systemie oświaty, tj. mających na celu zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia,
wychowania i opieki między poszczególnymi rejonami kraju, a zwłaszcza ośrodkami
wielkomiejskimi i wiejskimi.
Należy dodać, że dane o miejscu zamieszkania ucznia gromadzone są obecnie,
głównie w formie papierowej, w każdej szkole i placówce oświatowej na potrzeby
prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, o której mowa w rozporządzeniu Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez
publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225,
z późn. zm.).
§ 14 – szczegółowy zakres danych dziedzinowych, o których mowa w art. 13 pkt 12,
art. 14 pkt 28, art. 16 pkt 3, art. 17 pkt 1 oraz art. 19 ustawy – dane dotycz ce
wypadków, którym uległ uczeń będ c pod opiek placówki wychowania przedszkolnego,
szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 3 – 3b, pkt 5 oraz 7 ustawy o systemie
oświaty
Dane dziedzinowe dotyczące wypadku, któremu uległ uczeń będąc pod opieką
przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, innej formy
wychowania przedszkolnego, szkoły, młodzieżowego ośrodka wychowawczego,
młodzieżowego ośrodka socjoterapii, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego,
specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, placówki
zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem
stałego zamieszkania, placówki oświatowo-wychowawczej, centrum kształcenia
ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego, ośrodka dokształcania i doskonalenia
zawodowego lub placówki artystycznej (ogniska artystycznego) – są gromadzone w zbiorach
danych uczniów.
Zadaniem systemu oświaty jest utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych
warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach (art. 1 pkt 10 ustawy
o systemie oświaty). Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty
ocenianie stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół,
placówek i nauczycieli, a w szczególności zapewnianie uczniom bezpiecznych
i
higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki jest przedmiotem nadzoru
pedagogicznego.
43
Dokumenty związane z tym projektem:
- 551 › Pobierz plik