Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c1
2. Dopuszcza się odzysk poza instalacjami lub urządzeniami w przypadku:
1) odzysku w procesie odzysku R10, o którym mowa w załączniku nr 1 do
ustawy, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 4;
2) rodzajów odpadów wymienionych w przepisach wydanych na podstawie ust.
5, poddawanych odzyskowi, zgodnie z warunkami okre lonymi w tych
przepisach, w procesach odzysku R3, R5, R11 i R12, o których mowa
w załączniku nr 1 do ustawy;
3) osób fizycznych prowadzących kompostowanie na potrzeby własne.
3. Odzysk poza instalacjami lub urządzeniami, o którym mowa w ust. 2, może
być prowadzony, jeżeli nie stwarza zagrożenia dla rodowiska, życia lub zdrowia ludzi oraz
jest prowadzony zgodnie z wymaganiami okre lonymi w przepisach wydanych odpowiednio
na podstawie ust. 4 lub 5.
4. Minister wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze
rozporządzenia, warunki odzysku w procesie odzysku R10, wymienionego w załączniku nr 1
do ustawy, i rodzaje odpadów dopuszczonych do takiego procesu odzysku, uwzględniając
potrzebę ochrony życia i zdrowia ludzi oraz rodowiska.
5. Minister wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze
rozporządzenia, rodzaje odpadów oraz warunki ich odzysku w procesach odzysku R3, R5,
R11 i R12 wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, poza instalacjami i urządzeniami,
uwzględniając wła ciwo ci tych odpadów oraz możliwo ć bezpiecznego dla rodowiska
i zdrowia ludzi wykorzystania tych odpadów.
Art. 31. 1. Jeżeli spalanie odpadów w instalacjach lub urządzeniach przeznaczonych
do tego celu jest niemożliwe ze względów bezpieczeństwa, marszałek województwa może
zezwolić, w drodze decyzji, na spalanie odpadów poza instalacjami lub urządzeniami.
2. Zezwolenie na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami dla terenów
zamkniętych wydaje regionalny dyrektor ochrony rodowiska.
3. Organem wła ciwym do wydania zezwolenia na spalanie odpadów poza
instalacjami i urządzeniami jest organ wła ciwy ze względu na miejsce spalania odpadów.
4. Wniosek o wydanie zezwolenia na spalanie odpadów poza instalacjami
i urządzeniami zawiera:
1) wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do spalania poza
instalacjami i urządzeniami;
25
2) okre lenie ilo ci odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych spalaniu
w okresie roku;
3) oznaczenie miejsca spalania odpadów;
4) szczegółowy opis stosowanej metody spalania odpadów;
5) proponowany czas obowiązywania decyzji.
5. W przypadku gdy okre lenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do
ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla rodowiska, wła ciwy organ może
wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i wła ciwo ci
odpadów.
6. W zezwoleniu na spalanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami okre la
się:
1) rodzaj odpadów przewidzianych do spalania poza instalacjami
i urządzeniami, w tym podstawowy skład chemiczny i wła ciwo ci
odpadów – w przypadku, o którym mowa w ust. 5;
2) ilo ć odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych spalaniu w okresie
roku;
3) miejsce spalania odpadów;
4) warunki spalania odpadów danego rodzaju poza instalacjami i urządzeniami;
5) czas obowiązywania zezwolenia.
7. Dopuszcza się spalanie zgromadzonych pozostało ci ro linnych poza
instalacjami i urządzeniami, chyba że są one objęte obowiązkiem selektywnego zbierania.
Rozdział 11
Wstrzymywanie działalno ci posiadacza odpadów
Art. 32. 1. Wojewódzki inspektor ochrony rodowiska może, w drodze decyzji,
kierując się stopniem zagrożenia dla rodowiska, życia lub zdrowia ludzi wstrzymać
działalno ć posiadacza odpadów w przypadku naruszenia:
1) hierarchii sposobów postępowania z odpadami, polegającego na
niewysegregowaniu odpadów nadających się do odzysku spo ród odpadów
przeznaczonych do unieszkodliwiania, wbrew art. 19 ust. 7;
2) zakazu dotyczącego postępowania z odpadami niebezpiecznymi, o którym
mowa w art. 22;
3) zakazów okre lonych w art. 24 ust. 2 i 3;
4) obowiązku okre lonego w art. 28 ust. 2;
26
5) wymagań dotyczących eksploatacji instalacji lub urządzeń do przetwarzania
odpadów, o których mowa w art. 29 ust. 2;
6) zakazu przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami,
o którym mowa w art. 30 ust. 1.
2. Postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wszczyna
się z urzędu.
3. W przypadkach okre lonych w ust. 1, na wniosek posiadacza odpadów,
wojewódzki inspektor ochrony rodowiska może, w drodze postanowienia, okre lić termin
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowo ci, zawieszając na ten czas postępowanie. Termin
nie może być dłuższy niż rok od dnia doręczenia postanowienia.
4. W razie nieusunięcia nieprawidłowo ci w terminie okre lonym na podstawie
ust. 3, wojewódzki inspektor ochrony rodowiska wstrzyma, w drodze decyzji, działalno ć
posiadacza odpadów w zakresie, o którym mowa w ust. 1, związaną z gospodarowaniem
odpadami.
5. W decyzji o wstrzymaniu działalno ci okre la się termin wstrzymania
działalno ci, uwzględniając potrzebę bezpiecznego dla rodowiska zaprzestania
wykonywania działalno ci w sposób, o którym mowa w ust. 1. Termin wstrzymania
działalno ci nie może być dłuższy niż rok od dnia doręczenia decyzji o wstrzymaniu
działalno ci.
6. Po stwierdzeniu, że ustały przyczyny wstrzymania działalno ci, wojewódzki
inspektor ochrony rodowiska, na wniosek zainteresowanego, wyraża, w drodze decyzji,
zgodę na podjęcie wstrzymanej działalno ci.
Rozdział 12
Postępowanie z odpadami
Art. 33. 1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do postępowania z odpadami
w sposób zgodny z zasadami gospodarki odpadami, o których mowa w art. 16 – 31, w tym do
prowadzenia procesów przetwarzania odpadów w sposób zapewniający, aby procesy te oraz
powstające z nich odpady nie stwarzały zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla
rodowiska, a także w sposób zgodny z przepisami o ochronie rodowiska i planami
gospodarki odpadami.
2. Ministrowie wła ciwi do spraw: budownictwa, gospodarki przestrzennej
i
mieszkaniowej, gospodarki, gospodarki morskiej, łączno ci, rolnictwa, transportu,
wewnętrznych, zdrowia oraz Minister Obrony Narodowej, w porozumieniu z ministrem
wła ciwym do spraw rodowiska, każdy w zakresie swojego działania, mogą okre lić,
27
w drodze rozporządzeń, szczegółowy sposób postępowania z niektórymi rodzajami
odpadów, z wyłączeniem wymagań dla prowadzenia procesów przetwarzania, kierując się
potrzebą zapewniania prawidłowego postępowania z odpadami.
3. Minister wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze
rozporządzenia, wymagania dla okre lonych procesów przetwarzania, z wyjątkiem
składowania odpadów i termicznego przekształcania odpadów, oraz wymagania dla
odpadów powstających z tych procesów, kierując się zapobieganiem zagrożeniom dla życia
lub zdrowia ludzi oraz dla rodowiska, a także zapobieganiem nieprawidłowo ciom przy
przetwarzaniu odpadów.
Dział III
Plany gospodarki odpadami
Art. 34. 1. Dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa,
oddzielenia tendencji wzrostu ilo ci wytwarzanych odpadów i ich wpływu na rodowisko od
tendencji wzrostu gospodarczego kraju, wdrażania hierarchii sposobów postępowania
z odpadami oraz zasady samowystarczalno ci i blisko ci, a także utworzenia i utrzymania
w
kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji gospodarowania odpadami,
spełniających wymagania ochrony rodowiska, opracowuje się plany gospodarki odpadami.
2. Plany gospodarki odpadami są zgodne z polityką ekologiczną państwa.
3. Plany gospodarki odpadami są opracowywane na poziomie krajowym
i wojewódzkim.
4. Plany gospodarki odpadami dotyczą odpadów wytworzonych na obszarze, dla
którego jest sporządzany plan, oraz przywożonych na ten obszar, w tym odpadów
komunalnych, odpadów ulegających biodegradacji, odpadów opakowaniowych i odpadów
niebezpiecznych.
5. Plany gospodarki odpadami obejmują również rodki służące zapobieganiu
powstawaniu odpadów. Przykłady rodków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów
okre la załącznik nr 5 do ustawy.
Art. 35. 1. Plany gospodarki odpadami zawierają:
1) analizę aktualnego stanu gospodarki odpadami na obszarze, dla którego jest
sporządzany plan, w tym informacje na temat:
a) istniejących rodków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów i oceny
ich użyteczno ci,
b) rodzajów, ilo ci i źródeł powstawania odpadów,
28
c) rodzajów i ilo ci odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
również w instalacjach położonych poza terytorium kraju,
d) rodzajów i ilo ci odpadów poddawanych poszczególnym procesom
unieszkodliwiania, również w instalacjach położonych poza terytorium kraju,
e) istniejących systemów gospodarowania odpadami, w tym również zbierania
odpadów,
f) rodzajów, rozmieszczenia i mocy przerobowych instalacji do przetwarzania
odpadów komunalnych, w tym olejów odpadowych i innych odpadów
niebezpiecznych, oraz odpadów objętych szczegółowymi przepisami,
g) identyfikacji problemów w zakresie gospodarki odpadami, w tym oceny
potrzeby tworzenia nowych lub zmiany systemów zbierania odpadów oraz
budowy dodatkowej infrastruktury służącej gospodarowaniu odpadami,
zgodnie z zasadą blisko ci, oraz, w razie potrzeby, inwestycji w celu
realizacji istniejących potrzeb, a także zamknięcia istniejących obiektów
przeznaczonych do gospodarowania odpadami, uwzględniające, w razie
potrzeby, podstawowe informacje charakteryzujące z punktu widzenia
gospodarki odpadami obszar, dla którego jest sporządzany plan gospodarki
odpadami, a w szczególno ci położenie geograficzne, sytuację
demograficzną, sytuację gospodarczą oraz warunki glebowe,
hydrogeologiczne i hydrologiczne, mogące mieć wpływ na lokalizację
istniejących instalacji gospodarowania odpadami;
2) prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym wynikające ze
zmian demograficznych i gospodarczych;
3) przyjęte cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich
osiągnięcia, w tym cele dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów
i ograniczania ilo ci odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
kierowanych na składowisko odpadów;
4) kierunki działań w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów oraz
kształtowania systemu gospodarki odpadami, podejmowane dla osiągnięcia
celów, o których mowa w pkt 3, w tym:
a) rozwiązania dotyczące olejów odpadowych i innych odpadów
niebezpiecznych oraz odpadów objętych szczegółowymi przepisami
w zakresie gospodarki odpadami,
b) politykę w zakresie gospodarki odpadami, wraz z planowanymi
29