Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c1
4) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
5) o bateriach i akumulatorach
– będą sporządzane i przekazywane za lata 2012 i 2013 na podstawie dotychczasowych
przepisów, marszałkowi województwa.
Zabezpieczenie roszczeń dla istniejących składowisk odpadów, które zostało
ustanowione przed wej ciem w życie przepisów projektowanej ustawy, zgodnie z przepisami
przej ciowymi, staną się zabezpieczeniem roszczeń, o którym mowa w niniejszym projekcie.
Oznacza to, że w stosunku do istniejących składowisk odpadów nie istnieje konieczno ć
ustanawiania nowego zabezpieczenia roszczeń ani konieczno ć zmiany dotychczasowego
zabezpieczenia roszczeń. Ponadto w związku z wprowadzeniem w projektowanej ustawie
obowiązku utworzenia funduszu rekultywacyjnego, na którym gromadzone są rodki
pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem,
w tym monitoringiem składowiska odpadów, zarządzający składowiskiem odpadów jest
zobowiązany do utworzenia funduszu rekultywacyjnego w terminie 6 miesięcy od dnia
wej cia w życie projektowanych przepisów.
W związku z wprowadzeniem zmian w obowiązujących przepisach z zakresu
składowania odpadów, zarządzający składowiskiem odpadów jest zobowiązany do złożenia
wniosku o wydanie decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów.
Dotychczasowa decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji składowiska odpadów, wydana
na podstawie ustawy o odpadach, wygasa w terminie roku od wej cia w życie przepisów
projektowanej ustawy.
W stosunku do zarządzającego składowiskiem odpadów, który w dniu wej cia w życie
przepisów ustawy nie posiada tytułu prawnego do całej nieruchomo ci, na której znajduje się
składowisko odpadów, wraz ze wszystkimi instalacjami i urządzeniami związanymi
z prowadzeniem składowiska odpadów, nie stosuje się wymogu posiadania wyżej
wymienionego tytułu prawnego. Również w sytuacji, w której następuje przejęcie
składowiska odpadów od zarządzającego składowiskiem odpadów, nieposiadającego
przedmiotowego tytułu prawnego, wymóg ten nie ma zastosowania.
Podmiot posiadający pozwolenie na wytwarzanie odpadów w zakresie wydobywania ich
ze składowiska odpadów, zobowiązany jest do złożenia wniosku o zmianę tego pozwolenia.
Ponadto zobowiązany jest do dołączenia do niego ekspertyzy dotyczącej wydobywania
odpadów.
79
W związku z konieczno cią ograniczenia masy odpadów kierowanych na składowiska
odpadów, począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r. wejdzie w życie zakaz składowania odpadów
zawierających wodę w ilo ci powyżej 80% masy całkowitej, a do dnia 31 grudnia 2012 r.
obowiązują przepisy ustawy o odpadach, mówiące o zakazie składowania odpadów
zawierających wodę w ilo ci powyżej 95% masy całkowitej.
Zgodnie z projektowaną ustawą zarządzającym składowiskiem odpadów nie może być
jednostka sektora finansów publicznych. Je li w dniu wej cia w życie przepisów ustawy,
składowiskiem odpadów zarządzać będzie jednostka sektora finansów publicznych, wówczas
gmina będzie obowiązana, w terminie roku od dnia wej cia w życie projektowanej ustawy,
do
utworzenia podmiotu niebędącego taką jednostką, który będzie prowadził gminne
składowiska odpadów lub do powierzenia wykonania praw i obowiązków zarządzającego
gminnym składowiskiem odpadów podmiotowi niebędącym taką jednostką, zgodnie
z zasadami okre lonymi w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej
(Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z późn. zm.).
Przewidziano,
że dotychczas wydane wiadectwa kwalifikacji w zakresie
gospodarowania odpadami zachowują ważno ć.
Przepisy przej ciowe zachowują w mocy rozporządzenia wydane na podstawie
obowiązującej ustawy o odpadach do 24 miesięcy od dnia wej cia w życie przepisów ustawy.
Taki sam okres został ustanowiony dla aktów wykonawczych (dla których upoważnienia
zostały zmienione niniejszym projektem), wydanych na podstawie ustawy – Prawo ochrony
rodowiska, ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, ustawy o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz ustawy o bateriach i akumulatorach,
Przepisy obowiązującej ustawy o odpadach utracą moc z dniem wej cia w życie
projektowanej ustawy, z nielicznymi wyjątkami, które dotyczą: ewidencji odpadów
i sprawozdawczo ci, redystrybucji opłat i kar pieniężnych w związku ze zmianami
dokonanymi w ustawie – Prawo ochrony rodowiska oraz przepisami powiązanymi
z funkcjonowaniem bazy danych BDO.
Przepis końcowy okre la, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia. Tak krótki termin jest ci le związany z obowiązkiem jak najszybszego
transponowania przez Polskę przepisów dyrektywy ramowej. Jednocze nie przewiduje się, że
czę ć przepisów niniejszej ustawy wejdzie w życie w późniejszych terminach, co jest
związane z konieczno cią stopniowego wprowadzania zmian, które dotyczą zarówno systemu
wydawania decyzji administracyjnych z zakresu gospodarki odpadami, jak i niektórych
80
obowiązków wynikających wprost z nowej ustawy. Zaproponowane vacatio legis tych
przepisów pozwoli na odpowiednie przygotowanie się do nowych przepisów zarówno
administracji publicznej, jak i wszystkim innym podmiotom objętym przepisami zawartymi
w niniejszym projekcie.
W projekcie zgodnie z obowiązującymi przepisami okre lony został maksymalny limit
wydatków budżetowych będący skutkiem wej cia w życie niniejszej ustawy, na okres 10 lat
budżetowych, a także mechanizm korygujący, o których mowa w art. 50 ust. 1a, 4 i 5 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Projekt został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
rodowiska (www.mos.gov.pl).
Jednocze nie, w związku z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) swoje
zainteresowanie pracami nad projektem niniejszej ustawy zgłosiły:
–
CECED Polska – członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD z siedzibą
w Warszawie (zgłoszenie z dnia 12.10.2009 r.) w zakresie: utworzenia i prowadzenia
rejestru wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących
odpadami, bazy danych o produktach wprowadzanych na rynek i gospodarce
odpadami, sprawozdawczo ci w zakresie gospodarki odpadami oraz przekazywania
odpadów osobom fizycznym,
–
Stowarzyszenie Papierników Polskich z siedzibą w Łodzi (zgłoszenie z dnia
20.01.2010 r.) – w zakresie doprecyzowania pojęcia „pozbycie się”, pozostawienia
w przepisach projektu ustawy obowiązku uzyskiwania pozwoleń zintegrowanych oraz
pozwoleń na wytwarzanie odpadów, doprecyzowania zasad prowadzenia rejestru
wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami,
ustalania kryteriów i procedur dopuszczania odpadów do składowania na składowisku
odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz zwracając uwagę (w trakcie
przygotowywania nowych przepisów ustawy) na konieczno ć zmniejszania
biurokratycznych obciążeń,
–
Polski System Recyklingu Organizacja Odzysku S.A. z siedzibą w Warszawie
(zgłoszenie z dnia 16 grudnia 2010 r.),
81
–
Oiler Organizacja Odzysku S.A. z siedzibą w Tczewie (zgłoszenie z dnia 9 maja
2011 r.),
–
Lobbing&Consulting dr Wojciech Wardacki z siedzibą w Warszawie (zgłoszenie
z dnia 24 maja 2011 r.) – w zakresie doprecyzowania przepisów dotyczących procesu
odzysku komunalnych osadów ciekowych zdefiniowanego w ustawie jako stosowanie
komunalnych osadów ciekowych, usunięcia przepisu precyzującego dopuszczalny
okres magazynowania odpadów, usunięcia jednego z kryteriów wyga nięcia
zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, doprecyzowania przepisu
dotyczącego możliwo ci sporządzenia podstawowej charakterystyki odpadów bez
przeprowadzania badań oraz doprecyzowania przepisów dotyczących sporządzania
ekspertyzy dotyczącej wydobycia odpadów ze zwałowiska lub składowiska odpadów.
Projekt ustawy podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie z art. 16 dyrektywy
94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań
i odpadów opakowaniowych (Dz. Urz. WL 365 z 31.12.1994, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 13, str. 349).
82
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja oddziałuje na wszystkie podmioty uczestniczące w gospodarce
odpadami.
2. Konsultacje
Projekt ustawy o odpadach został przygotowany na podstawie założeń do projektu
ustawy o odpadach, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). Założenia
te Rada Ministrów przyjęła w dniu 8 lipca 2010 r. Założenia zostały poddane konsultacjom
społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt założeń został umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl, w czę ci stanowiącej Biuletyn
Informacji Publicznej, w dziale Prace legislacyjne.
Projekt założeń został przekazany w ramach konsultacji społecznych do podmiotów
związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz
związków zawodowych wskazanych poniżej:
1) NSZZ „Solidarno ć”;
2) Forum Związków Zawodowych;
3) OPZZ;
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
5) Państwowa Rada Ochrony rodowiska;
6) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
7) Konfederacja Pracodawców Polskich;
8) Business Centre Club – Związek Pracodawców;
9) Związek Rzemiosła Polskiego;
10) Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami;
11) Centrum Prawa Ekologicznego,
12) Polski Klub Ekologiczny;
13) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
14) Krajowa Izba Gospodarcza;
15) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem;
16) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
17) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych;
18) Polska Izba Ekologii;
83