eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

potwierdzić przejęcie odpadów na karcie przekazania odpadów wypełnionej przez
posiadacza, który przekazuje te odpady, niezwłocznie po jej otrzymaniu. Pozostawiono
również dopuszczalno ć niesporządzania karty przekazania odpadów, jeżeli jeden
z posiadaczy odpadów nie jest objęty obowiązkiem prowadzenia ewidencji odpadów.
W projektowanej ustawie pozostawiono możliwo ć sporządzania zbiorczej karty
przekazania odpadów, obejmującej odpady danego rodzaju przekazywane łącznie w okresie
miesiąca kalendarzowego, za po rednictwem tego samego transportującego odpady
wykonującego usługę transportu odpadów temu samemu posiadaczowi odpadów. Dodano
jednak obowiązek sporządzania zbiorczej karty przekazania odpadów niezwłocznie
po zakończeniu miesiąca, którego ona dotyczy oraz wprowadzono nowy obowiązek, zgodnie
z którym kartę ewidencji należy wypełnić niezwłocznie po zakończeniu miesiąca, którego
karta dotyczy.
W projekcie ustawy zamieszczono szczegółowy przepis stanowiący, że posiadacz
odpadów prowadzi kartę ewidencji odpadów dla każdego rodzaju odpadów odrębnie, z tym
że:
1) dla komunalnych osadów ciekowych stosowanych w celach, o których mowa
w przepisach dotyczących komunalnych osadów ciekowych, prowadzi się kartę
ewidencji komunalnych osadów ciekowych i kartę taką prowadzi wytwórca tych
osadów;
2) przedsiębiorca prowadzący zakład przetwarzania, o którym mowa w ustawie z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym dla zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego, prowadzi kartę ewidencji zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego;
3) przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca prowadzący punkt
zbierania pojazdów, o których mowa w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn.
zm.), dla pojazdów wycofanych z eksploatacji prowadzi kartę ewidencji pojazdów
wycofanych z eksploatacji.
W projekcie ustawy sprecyzowano, że uproszczoną ewidencję, poza transportującym
odpady wykonującym wyłącznie usługę transportu odpadów, mogą prowadzić również
podmioty, które wytwarzają odpady niebezpieczne w ilo ci do 100 kg rocznie lub wytwarzają
odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilo ci do 5 ton rocznie.
Projekt ustawy przewiduje, że dokumenty ewidencji należy przechowywać przez okres
5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty, z tym że
49 
 
zarządzający składowiskiem odpadów, a w przypadku jego braku władający powierzchnią
ziemi, jest obowiązany do przechowywania podstawowej charakterystyki odpadów
i wyników testów zgodno ci do czasu zakończenia fazy poeksploatacyjnej składowiska
i przekazania tych dokumentów następnemu zarządzającemu składowiskiem lub zarządcy
nieruchomo ci.
W projektowanej ustawie dodano przepis stanowiący, że posiadacz odpadów jest
obowiązany do udostępniania dokumentów ewidencji odpadów na żądanie organów
uprawnionych do przeprowadzania kontroli. Obowiązek ten ma na celu między innymi
zapewnienie możliwo ci wglądu w dokumenty ewidencyjne Inspekcji Ochrony rodowiska,
a także umożliwić ma marszałkowi województwa przeprowadzanie kontroli poprawno ci
sporządzanych sprawozdań, o których mowa w rozdziale 2, co ma na celu zapewnienie
zbierania wiarygodnych danych o odpadach.
Wzory dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz rodzaje odpadów
lub ilo ci odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, zostaną
okre lone w aktach wykonawczych ministra wła ciwego do spraw rodowiska.
Dotychczasowe przepisy dotyczące ewidencji odpadów będą obowiązywać do dnia
31 grudnia 2012 r.
W rozdziale 2 działu V okre lono podmioty zobowiązane do sporządzania sprawozdań,
rodzaje sprawozdań oraz terminy ich przedkładania do wła ciwych organów. Celem
wprowadzenia zmian w systemie sprawozdawczo ci jest chęć umieszczenia w jednej ustawie
wszystkich przepisów z zakresu sprawozdawczo ci oraz ułatwienie podmiotom
wywiązywanie się z obowiązków sprawozdawczych.
W projekcie ustawy okre lono dwa rodzaje sprawozdań:
1) o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi;
2) o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.
Do sporządzania rocznych sprawozdań o produktach, opakowaniach i gospodarowaniu
odpadami z nich powstającymi będą obowiązani przedsiębiorcy, którzy do chwili obecnej
sporządzali sprawozdania na postawie:
1) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej;
2) ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych;
3) ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji;
4) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
5) ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
50 
 
W projekcie ustawy zamieszczono również przepisy mające na celu regulację
wykonywania obowiązku sprawozdawczego przez organizację odzysku, w przypadku gdy
obowiązek okre lony w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach
przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej, wykonuje organizacja odzysku, za obowiązek okre lony w art. 30 ust. 1 z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – organizacja odzysku
sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Zgodnie z projektem ustawy w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadło ci
organizacji odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach
przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej, przedsiębiorca jest obowiązany do złożenia sprawozdań za okres od dnia
wyga nięcia umowy z tą organizacją do końca roku kalendarzowego lub do dnia przejęcia
obowiązków przez inną organizację odzysku.
Za w przypadku otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadło ci organizacji odzysku
sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, wprowadzający sprzęt jest obowiązany
do złożenia sprawozdań za okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu
otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadło ci do końca roku kalendarzowego lub do dnia
przejęcia obowiązków przez inną organizację odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego.
Sprawozdania składane przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego mogą zawierać zbiorcze dane dotyczące wszystkich wprowadzających
sprzęt, od których obowiązki te zostały przejęte. Za w przypadku informacji, o ilo ci i masie
sprzętu elektrycznego i elektronicznego wprowadzonego do obrotu na terytorium kraju,
z podziałem na grupy i rodzaje sprzętu, okre lone w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, organizacja odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego jest obowiązana do przedłożenia sprawozdania oddzielnie dla
każdego wprowadzającego sprzęt, od którego przejęła obowiązki.
W projektowanej ustawie szczegółowo okre lony został zakres obu sprawozdań
w zależno ci od rodzaju prowadzonej działalno ci. Należy podkre lić fakt, że zakres
sprawozdań jest podstawą do szczegółowego okre lenie w akcie wykonawczym formularzy
do sprawozdań. Informacje zawarte w sprawozdaniach będą stanowiły podstawę do tworzenia
bazy danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami.
51 
 
Termin składania sprawozdań wyznaczono na 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
Organem, do którego należy złożyć sprawozdanie zgodnie z projektem ustawy jest
marszałek województwa wła ciwy ze względu na:
1) siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy – w przypadku sprawozdania
o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi,
przy czym w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium
Rzeczpospolitej Polskiej wła ciwy miejscowo jest Marszałek Województwa
Mazowieckiego;
2) miejsce wytwarzania, zbierania lub przetwarzania odpadów – w przypadku



sprawozdania o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu odpadami.
W projekcie ustawy przewidziano, że sprawozdania będą wprowadzane do bazy danych
o produktach i opakowaniach oraz o
gospodarce odpadami, poprzez wypełnienie
elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie internetowej, za po rednictwem
elektronicznego konta. W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania wszystkich
rodzajów działalno ci podlegającej wpisowi do rejestru, nastąpi zamknięcie konta w bazie
danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Zamknięcie konta w bazie
danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami następuje po dokonaniu
zgłoszenia tego faktu do urzędu przez przesłanie formularza zamknięcia konta. Formularz
należy przesłać w terminie 21 dni od zaistnienia stanu faktycznego uzasadniającego
przesłanie formularza.
W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalno ci przedsiębiorca jest
obowiązany do sporządzenia i złożenia sprawozdania w terminie 7 dni od dnia zaprzestania
wykonywania tej działalno ci.
Projekt ustawy nakłada na marszałka województwa obowiązek weryfikacji informacji
zawartych w sprawozdaniach, w terminie do dnia 30 wrze nia następnego roku, z tym że
w
zakresie sprawozdania dotyczącego baterii i akumulatorów – w terminie do dnia
15 kwietnia następnego roku. Jeżeli z
weryfikacji wynika, że informacje zawarte
w sprawozdaniu są niezgodne ze stanem faktycznym marszałek województwa wzywa na
pi mie do korekty sprawozdania, okre lając termin przekazania korekty nie dłuższy niż 14 dni
od dnia otrzymania wezwania. W
przypadku niedokonania korekty sprawozdania
w wyznaczonym terminie, uznaje się, że posiadacz odpadów nie wykonał obowiązku
przekazania sprawozdania. Projekt ustawy nakłada również obowiązek przechowywania
dokumentów, na podstawie których sprawozdania są sporządzane, przez 5 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, którego dotyczą, a w przypadku zarządzającego składowiskiem
52 
 
odpadów lub władającego powierzchnią ziemi – do czasu zamknięcia składowiska odpadów.
Ponadto zarządzający składowiskiem odpadów lub władający powierzchnią ziemi są
obowiązani do przekazania dokumentów, na podstawie których sporządzono roczne
sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami, następnemu
zarządzającemu składowiskiem odpadów lub władającemu powierzchnią ziemi.
W projektowanej ustawie zamieszczone zostało upoważnienie dla ministra wła ciwego
do spraw rodowiska do okre lenia w akcie wykonawczym wzorów składanych sprawozdań.
W projektowanej ustawie wprowadzono dział VI dotyczący utworzenia i prowadzenia
bazy danych o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami, zwanej dalej BDO. Obecna
baza danych (Zintegrowany System Odpadowy) zawiera dane dotyczące wytwarzania
i gospodarowania odpadami. W projekcie ustawy proponuje się natomiast rozszerzenie
zakresu bazy danych o produkty i opakowania wprowadzane na rynek i powstające z nich
odpady. Zabieg ten ma na celu gromadzenie danych w jednej kompleksowej bazie danych.
Jednocze nie baza danych ma ułatwić pracę użytkownikom systemu oraz podmiotom
zobowiązanym do sporządzania i przekazywania sprawozdań.
BDO jest prowadzona w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci podmiotów realizujących zadania
publiczne.
W BDO, zgodnie z projektem ustawy, gromadzi się informacje o: wprowadzanych do
obrotu opakowaniach, produktach w opakowaniach, w podziale na poszczególne rodzaje
opakowań, oraz odpadach z nich powstających, wprowadzanych na terytorium kraju olejach
smarowych, oponach, pojazdach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach
i akumulatorach, oraz odpadach z nich powstających, osiągniętych poziomach zbierania,
odzysku i recyklingu, rodzajach i ilo ci wytwarzanych odpadów oraz ich wytwórcach, ilo ci
i jako ci komunalnych osadów ciekowych, ich wytwórcach, miejscach zastosowania
i podmiotach władających powierzchnią ziemi, na której te osady zostały zastosowane,
rodzaju i ilo ci odpadów poddanych przetwarzaniu i zastosowanych procesach przetwarzania,
decyzjach z zakresu gospodarki odpadami, z uwzględnieniem pozwoleń na wytwarzanie
odpadów i pozwoleń zintegrowanych, decyzji zatwierdzających program gospodarowania
odpadami wydobywczymi, zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych, innych decyzjach wydawanych na podstawie ustawy o odpadach,
transgranicznym przemieszczaniu odpadów, w tym odpadów opakowaniowych, zużytych
baterii i zużytych akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
53 
 
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: