Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c1
o wpłacie tej kwoty;
4) w przypadku organizacji odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2001 r.
o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami
oraz o opłacie produktowej – za wiadczenie wydane przez bank prowadzący
rachunek organizacji odzysku o wpłacie kwoty równej wysoko ci kapitału
zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo o wiadczenie
o wpłacie tej kwoty;
5) w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory – informację potwierdzającą
dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), o ile uczestniczy
w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu, po
stwierdzeniu, że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych, niezwłocznie,
jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku w formie pisemnej.
Marszałek będzie mógł odmówić wpisu, jeżeli podmiot:
1) nie ui cił opłaty rejestrowej w wymaganej wysoko ci;
2) nie wniósł w wymaganej wysoko ci zabezpieczenia finansowego, o którym mowa
w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym, jeżeli wprowadza sprzęt przeznaczony dla gospodarstw
domowych;
3) nie wpłacił na rachunek w banku prowadzącym rachunek organizacji odzysku
sprzętu elektrycznego i elektronicznego kapitału zakładowego w wymaganej
wysoko ci, o której mowa w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego;
4) nie wpłacił na rachunek bankowy w banku prowadzącym rachunek bankowy
organizacji odzysku kapitału zakładowego w wymaganej wysoko ci, o której mowa
w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców
w
zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej
– w przypadku organizacji odzysku, o której mowa w tej ustawie.
Marszałek województwa, dokonując wpisu do rejestru będzie tworzył indywidualne
konto w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami i następnie
będzie informował podmiot o aktywacji konta oraz o identyfikatorze (loginie) i ha le dostępu
44
do tego konta. Konto to będzie dalej wykorzystywane przez podmioty do wypełniania
sprawozdań, których wzory zostaną zamieszczone na stronie internetowej.
Dodatkowo marszałek województwa dokonując wpisu do rejestru będzie nadawał
przedsiębiorcy numer rejestrowy. Sposób nadawania numeru rejestrowego zostanie okre lony
w akcie wykonawczym ministra wła ciwego do spraw rodowiska. Natomiast podmioty
posiadające już wpis do rejestru będą miały przydzielone z urzędu nowe numery rejestrowe,
w terminie 6 miesięcy od dnia utworzenia rejestru.
W celu łatwej identyfikacji podmiotów obowiązanych wpisem do rejestru, producenci,
importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy oraz wewnątrzwspólnotowi dostawcy
opakowań, wprowadzający produkty oraz wprowadzający produkty w opakowaniach będą
obowiązani umie cić numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku
z wykonywaniem działalno ci w zakresie produkcji, importu, wewnątrzwspólnotowego
nabycia oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, wprowadzania na rynek produktów
oraz produktów w opakowaniach. Obowiązek taki istnieje już odno nie do wprowadzających
baterie lub akumulatory oraz wprowadzających sprzęt.
Zgodnie z projektowaną ustawą wpis do rejestru dla:
1) wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny,
2) wprowadzających baterie lub akumulatory,
3) wprowadzających pojazdy,
4) producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
5) wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
6) wprowadzających na terytorium kraju opony,
7) wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe
– będzie objęty opłatą rejestrową.
Ponadto ww. przedsiębiorcy będą musieli co roku wnie ć tzw. opłatę roczną.
Rozwiązanie takie funkcjonuje obecnie w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach
i akumulatorach oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym. W projekcie ustawy okre lono, że wysoko ć opłaty rejestrowej i opłaty
rocznej wynosić będzie od 50 do 2 000 zł. Wysoko ci stawek ww. opłat zostaną okre lone
w akcie wykonawczym ministra wła ciwego do spraw rodowiska wydawanym
w porozumieniu z ministrem wła ciwym do spraw finansów publicznych. Zarówno opłata
rejestrowa jak i opłata roczna będą wnoszone na odrębny rachunek bankowy wła ciwego
urzędu marszałkowskiego. Wpływy z ww. opłat w 50% stanowić będą dochód budżetu
samorządu województwa, z przeznaczeniem na prowadzenie rejestru oraz administrowanie
45
i serwisowanie bazy danych BDO. Pozostałe 50% stanowić będzie dochód budżetu państwa.
Przedsiębiorcy, którzy posiadają już wpis do dotychczasowych rejestrów zwolnieni są
z opłaty rejestrowej. Ponadto opłaty rejestrowej nie będą wnosić przedsiębiorcy wpisani do
rejestru, o
którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o
krajowym systemie
ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060), którzy składając wniosek
o wpis do rejestru przedłożą informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie
ekozarządzania i audytu (EMAS). Dodatkowo przedsiębiorcy nie będą wnosić opłaty rocznej,
jeżeli w tym samym roku wnie li już opłatę rejestrową.
W przypadku zmiany danych zawartych w rejestrze lub zmiany zakresu prowadzonej
działalno ci wymagającej wpisu do rejestru, podmiot będzie obowiązany złożyć wniosek
o zmianę wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Złożenie
wniosku będzie następować przez wypełnienie formularza aktualizacyjnego zamieszczonego
na stronie internetowej oraz w formie pisemnej stanowiącej wydruk wypełnionego formularza
opatrzony podpisem wnioskodawcy albo wypełniony formularz w postaci elektronicznej
podpisany
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 wrze nia 2001 r.
o podpisie elektronicznym. Do wniosku o zmianę wpisu do rejestru stosuje się art. 64
Kodeksu postępowania administracyjnego.
Natomiast w przypadku trwałego zakończenia działalno ci, podmiot będzie obowiązany
złożyć, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalno ci, wniosek
o wykre lenie z rejestru. Złożenie wniosku będzie następować przez wypełnienie formularza
o wykre leniu z rejestru zamieszczonego na stronie internetowej oraz w formie pisemnej.
Formę pisemną stanowić będzie wydruk wypełnionego formularza o wykre leniu z rejestru,
opatrzony podpisem wnioskodawcy. Marszałek dokona wykre lenia z rejestru w drodze
decyzji.
Ponadto marszałek województwa będzie mógł dokonać z urzędu, w drodze decyzji,
wykre lenia podmiotu z rejestru w przypadku:
1) nieuiszczenia opłaty rocznej, w przypadkach gdy jest wymagana;
2) cofnięcia lub wyga nięcia decyzji związanej z gospodarką odpadami;
3) stwierdzenia rażących nieprawidłowo ci w wykonywaniu obowiązków okre lonych
w przepisach ustawy;
4) stwierdzenia rażących nieprawidłowo ci w wykonywaniu obowiązków okre lonych
w przepisach ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców
w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
46
ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy
z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, ustawy
z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz
ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach;
5) stwierdzenia trwałego zaprzestania wykonywania przez podmiot działalno ci
wymagającej wpisu do rejestru;
6) niewniesienia w wymaganej wysoko ci zabezpieczenia finansowego, o którym
mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym;
7) niezłożenia za wiadczenia, o którym mowa w art. 59 ust. 4a ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
8) niezłożenia za wiadczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 4a ustawy z dnia 11 maja
2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o opłacie produktowej.
Art. 35 dyrektywy ramowej okre la obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów.
W obowiązujących przepisach zawarte były już regulacje związane w prowadzeniem
ewidencji odpadów. Zatem, do projektowanej ustawy przeniesiono z dotychczas
obowiązującej ustawy o
odpadach obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów, jak
i podstawowe zasady jej prowadzenia.
W projektowanej ustawie w rozdziale 1 działu V wskazano, że posiadacze odpadów
powinni wykonywać obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów na bieżąco. Należy
zauważyć, że ewidencja odpadów jest podstawą do kontrolowania posiadaczy odpadów,
w związku z powyższym powinna być prowadzona w sposób umożliwiający inspekcji
ochrony rodowiska ocenę stanu gospodarki odpadami w danym przedsiębiorstwie w danej
chwili. Do prowadzenia ewidencji odpadów niebezpiecznych obowiązani zostali również
sprzedawcy odpadów i po rednicy w obrocie odpadami niebędący posiadaczami odpadów.
W projekcie ustawy z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów zwolnione zostały,
podobnie jak w obowiązujących przepisach, następujące podmioty:
1) wytwórcy odpadów komunalnych oraz odpadów w postaci pojazdów wycofanych
z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego
stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów;
2) osoby fizyczne i jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, które
wykorzystują odpady na własne potrzeby;
47
3) władający powierzchnią ziemi, na której komunalne osady ciekowe mają być
stosowane w celach, o których mowa w przepisach dotyczących komunalnych
osadów ciekowych;
4) podmioty prowadzące działalno ć inną niż działalno ć gospodarcza w zakresie
gospodarowania odpadami, które zbierają odpady opakowaniowe i odpady w postaci
zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym leki i opakowania po lekach zbierane
przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach,
systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach o wiatowo-wychowawczych,
urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalno ć w zakresie zbierania odpadów).
Obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów nie dotyczy także rodzajów odpadów lub
ilo ci odpadów, które zostaną okre lone w akcie wykonawczym.
Ewidencja odpadów będzie prowadzona nadal z zastosowaniem dokumentów
ewidencyjnych takich jak karta przekazania odpadów, karta ewidencji odpadów, karta
ewidencji komunalnych osadów ciekowych, karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, karta ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także podstawowa
charakterystyka odpadów oraz wyniki testów zgodno ci. Dwa ostatnie dokumenty będą
sporządzane tylko przez posiadaczy odpadów przekazujących odpady do składowania oraz
zarządzających składowiskiem odpadów. Ze względu na objęcie obowiązkiem ewidencyjnym
sprzedawcy odpadów i po rednika w obrocie odpadami został wprowadzony nowy dokument
ewidencyjny, tj. karta ewidencji odpadów niebezpiecznych dla tych podmiotów, którzy nie są
posiadaczami odpadów.
W projekcie ustawy okre lono jakie informacje powinny zawierać dokumenty ewidencji
odpadów.
Zgodnie z projektem ustawy ewidencję odpadów można prowadzić w systemie
teleinformatycznym, umożliwiającym po wiadczenie dokumentów ewidencji odpadów za
pomocą podpisu elektronicznego.
Z obowiązujących przepisów przeniesiono regulacje dotyczące podmiotów
obowiązanych do sporządzania podstawowej charakterystyki odpadów oraz wyników testów
zgodno ci. Szczegółowe zapisy na ten temat zostały zawarte w rozdziale 1 działu VIII.
Do projektu przeniesiono z obowiązujących przepisów regulacje dotyczące zasad
prowadzenia ewidencji, np. kartę przekazania odpadu sporządza posiadacz odpadów, który
przekazuje odpady, kartę przekazania odpadu sporządza się w odpowiedniej liczbie
egzemplarzy - po jednym dla każdego z posiadaczy odpadów, który przejmuje odpad,
posiadacz odpadów, który przejmuje odpady od innego posiadacza, jest obowiązany
48