eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach

Rządowy projekt ustawy o odpadach

projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 456
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o odpadach
  • data uchwalenia: 2012-12-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21

456-c1

rodowiska albo jest niezgodny z planami gospodarki odpadami lub z przepisami prawa
miejscowego.
Zezwolenie również nie będzie wydane, jeżeli kierownik spalarni lub współspalarni
odpadów albo kierownik składowiska odpadów nie posiadają wiadectwa stwierdzającego
kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
Kolejne przepisy okre lają procedurę cofnięcia zezwolenia, które następuje w przypadku
gdy posiadacz zezwolenia narusza przepisy ustawy lub działa niezgodnie z wydanym
zezwoleniem. Procedura ta jest analogiczna do obowiązujących przepisów ustawy
o odpadach.
Stosownie do postanowień art. 26 dyrektywy ramowej państwa członkowskie
zapewniają, aby wła ciwy organ prowadził rejestr zakładów lub przedsiębiorstw zajmujących
się zawodowo zbieraniem lub transportem odpadów, po redników w obrocie odpadami lub
sprzedawców odpadów oraz zakładów lub przedsiębiorstw, które podlegają zwolnieniom
z wymogów posiadania zezwoleń zgodnie z art. 24 tej dyrektywy.
Rejestr ten dotyczy podmiotów, które nie podlegają obowiązkowi uzyskania zezwolenia.
W związku z powyższym rozdział 2 działu IV projektowanej ustawy dokonuje
wdrożenia postanowień dyrektywy ramowej w zakresie rejestru. Dodatkowo, w celu
ujednolicenia i połączenia wszystkich przepisów dotyczących funkcjonujących już rejestrów,
rejestr ten będzie również stanowił kontynuację rejestrów, o których mowa w ustawie z dnia
24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i
elektronicznym. Jednocze nie rejestr ten został
rozszerzony na podmioty podlegające regulacjom prawnym w innych ustawach opartych na
rozszerzonej odpowiedzialno ci producentów.
Biorąc powyższe pod uwagę w omawianym rozdziale okre lono zakres podmiotów,
które będą zobowiązane do wpisu do rejestru. Nowymi podmiotami, które zostały objęte
obowiązkiem wpisu są:
1) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz ustawy
z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych:
a) producenci, importerzy, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia,
eksporterzy i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań, a także
eksporterzy i dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy produktów
w opakowaniach,
b) wprowadzający na terytorium kraju:
39 
 
– produkty w opakowaniach,
– opony,

– oleje smarowe,
c) prowadzący odzysk lub recykling odpadów opakowaniowych i poużytkowych,
d) organizacje odzysku,
e) dokonujący eksportu odpadów opakowaniowych lub poużytkowych oraz
wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych lub poużytkowych
w celu poddania odzyskowi i recyklingowi;
2) z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji:
a) wprowadzający pojazdy,
b) prowadzący punkt zbierania pojazdów,
c) prowadzący stację demontażu,
d) prowadzący strzępiarki;
3) z zakresu projektowanej ustawy:
a) posiadacze odpadów prowadzący przetwarzanie odpadów zwolnieni z obowiązku
uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, z wyjątkiem osób fizycznych
oraz jednostek organizacyjnych niebędących przedsiębiorcami wykorzystujących
odpady na potrzeby własne oraz władających nieruchomo cią, na których
są stosowane komunalne osady ciekowe, zwolnionych z uzyskania zezwolenia
na przetwarzanie odpadów,
b) transportujący odpady,
c) sprzedawcy odpadów i po rednicy w obrocie odpadami.
Natomiast rejestr w zakresie przedsiębiorców, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz z zakresu ustawy z dnia
24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, będzie kontynuacją obecnie istniejących
rejestrów funkcjonujących na mocy ww. ustaw. Konsekwencją będzie konieczno ć uchylenia
przepisów tych ustaw w zakresie rejestrów.
Ww. podmioty będą wpisywane do rejestru na wniosek, którego wzór zostanie okre lony
w akcie wykonawczym ministra wła ciwego do spraw rodowiska. Do wniosku o wpis do
rejestru stosuje się art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego. Rejestr będzie
obejmował również podmioty, które będą wpisane do niego z urzędu, bez konieczno ci
składania wniosków o wpis do rejestru. Będą to następujące podmioty:
1) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia zintegrowanego;
40 
 
2) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania pozwolenia na wytwarzanie
odpadów;
3) posiadacze odpadów obowiązani do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub
zezwolenia na przetwarzanie odpadów;
4) podmioty obowiązane do uzyskania decyzji zatwierdzającej program
gospodarowania odpadami wydobywczymi, lub zezwolenia na prowadzenie obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
5) podmioty obowiązane do uzyskania koncesji na podziemne składowanie odpadów;
6) podmioty obowiązane do uzyskania wpisu do rejestru działalno ci regulowanej
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci.
Wpisowi do rejestru nie będą podlegać następujące podmioty:
1) osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami
wykorzystujące odpady na potrzeby własne;
2) podmioty władające powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady
ciekowe w celach, zwolnione z uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów;
3) podmioty prowadzące działalno ć inną niż działalno ć gospodarcza w zakresie
gospodarowania odpadami, które zbierają odpady opakowaniowe i odpady w postaci
zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym zbieranie leków i opakowań po lekach
przez apteki, przyjmowanie zużytych artykułów konsumpcyjnych w sklepach,
systemy zbierania odpadów w szkołach, placówkach o wiatowo-wychowawczych,
urzędach i instytucjach (nieprofesjonalna działalno ć w zakresie zbierania odpadów);
4) transportujący wytworzone przez siebie odpady.
Wpisu do rejestru, zarówno na wniosek jak i z urzędu będzie dokonywał marszałek
województwa, wła ciwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu. Zgodnie
z projektowanymi rozwiązaniami marszałek województwa jest podmiotem odpowiedzialnym
za prowadzenie rejestru. Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym
w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci
podmiotów realizujących zadania publiczne i stanowić będzie czę ć bazy danych
o produktach, opakowaniach i gospodarce odpadami. Rejestr będzie publicznie dostępny,
z wyłączeniem informacji o: warunkach umowy, jaką wprowadzający sprzęt zawarł
z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wysoko ci wnoszonych opłat
rejestrowych i rocznych oraz rodzaju i wysoko ci zabezpieczenia finansowego, o którym
mowa w art. 18 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
41 
 
i elektronicznym. Informacje wprowadzone do rejestru będą archiwizowane, przechowywane
i przetwarzane.
Zakres informacji, które będą w rejestrze, obejmuje m.in.:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres jego zamieszkania lub siedziby;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany, a w przypadku
wprowadzających baterie lub akumulatory – także europejski numer identyfikacji
podatkowej, o ile został nadany (co wynika z decyzji Komisji z dnia 5 sierpnia
2009 r. ustanawiającej wymogi dotyczące rejestracji producentów baterii
i akumulatorów zgodnie z dyrektywą 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Dz. Urz. UE L 206 z 08.08.2009, str. 13);
3) numer REGON, o ile został nadany;
4) szczegółowe informacje o prowadzonej działalno ci lub w przypadku podmiotów
wpisywanych do rejestru z urzędu:
a) odpowiednio informację o decyzjach związanych z gospodarką odpadami,
decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi,
zezwoleniu na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
koncesji na podziemne składowanie odpadów, w tym w podziemnych
wyrobiskach górniczych lub o wpisie do rejestru działalno ci regulowanej
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci – na
podstawie odrębnych przepisów,
b) informacje o wdrożonym systemie jako ci, systemie zarządzania
rodowiskowego albo o ich braku,
c) informacje o rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia.
Wniosek o wpis do rejestru składa się poprzez wypełnienie formularza rejestrowego
zamieszczonego na stronie internetowej, która zostanie okre lona w akcie wykonawczym
dotyczącym bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami oraz
w formie pisemnej. Formę pisemną wniosku o wpis do rejestru (i wniosku o zmianę wpisu
w rejestrze) stanowi wydruk wypełnionego formularza opatrzony podpisem wnioskodawcy
albo wypełniony formularz w postaci elektronicznej podpisany bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu
art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 wrze nia 2001 r. o podpisie elektronicznym.
W projektowanej ustawie przewidziano, że przedsiębiorcy zagraniczni będą mogli złożyć
wniosek za po rednictwem osoby upoważnionej do ich reprezentowania, zgodnie z art. 87
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej do marszałka
42 
 
województwa wła ciwego ze względu na siedzibę oddziału, a w przypadku braku oddziału
– do Marszałka Województwa Mazowieckiego. Ponadto w przypadku przedsiębiorcy
zagranicznego będącego wprowadzającym sprzęt, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przewiduje się, że oprócz złożenia
wniosku za po rednictwem osoby upoważnionej do jego reprezentowania, wniosek będzie
mogła złożyć także organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z którą
przedsiębiorca ten zawarł umowę. Wymagania dotyczące wpisu przedsiębiorców
zagranicznych w zakresie baterii, akumulatorów oraz sprzętu elektrycznego i elektronicznego
są obecnie zawarte odpowiednio w art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach
i akumulatorach oraz w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym.
Podmioty objęte obowiązkiem posiadania wpisu do rejestru, obowiązane będą
do złożenia wniosku o wpis do rejestru w terminie 6 miesięcy od utworzenia rejestru.
Natomiast podmioty posiadające już wpis do rejestru na podstawie dotychczas
obowiązujących przepisów nie będą musiały ponownie wpisywać się do rejestru.
Do wniosku o wpis do rejestru podmioty objęte obowiązkiem wpisu do rejestru będą
musiały dodatkowo dołączyć:
1) w przypadku wszystkich podmiotów:
a) uwierzytelnioną kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile przedsiębiorca
podlega obowiązkowi jej uiszczenia,
b) o wiadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru lub
o wiadczenie o braku okoliczno ci skutkujących wykre leniem z rejestru oraz
o wiadczenie potwierdzające, że dane zawarte w tych wnioskach są zgodne
ze stanem faktycznym;
2) w przypadku wprowadzającego sprzęt elektryczny i elektroniczny w rozumieniu
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
a) uwierzytelnioną kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, o ile została zawarta,
b) dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego, o ile
zabezpieczenie finansowe jest wymagane;
3) w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 2 – za wiadczenie wydane przez bank
prowadzący rachunek organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
o wpłacie kwoty równej wysoko ci kapitału zakładowego organizacji odzysku
43 
 
strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: