Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
do rozporządzenia
Ministra rodowiska
z dnia … (Dz. U….., poz….)
ZAKRES, OBOWI ZKOWE I DODATKOWE BADANIA WPŁYWU ODPADÓW NA JAKO Ć WÓD,
METODY REFERENCYJNE BADA PRZY PROWADZENIU MONITORINGU SKŁADOWISK
ODPADÓW ORAZ MIEJSC MAGAZYNOWANIA ODPADÓW POCHODZ CYCH Z PROCESÓW
WYTWARZANIA DWUTLENKU TYTANU ORAZ Z PRZETWARZANIA TYCH ODPADÓW
Badane wskaźniki
Zakres badania
Referencyjne metody badań
obowiązkowe
dodatkowe
1
2
3
4
1. Nieprzesączona
Ph -
Elektrometria2)
próbka wody
SO4 (mg/l) Badanie
-
- Grawimetria
powierzchniowej
obowiązkowe, gdy
- Kompleksometryczne
pobrana zgodnie z
odpady pochodzą z
miareczkowanie z EDT
instrukcją eksploatacji
procesu
- Spektrofotometria absorpcyjna
składowiska odpadów z siarczanowego
molekularna
terenu składowiska lub
Ti (mg/l)
V, Mn, Ni, Zn
Spektrofotometria absorpcyjna
magazynowania
Badanie
(mg/l)
atomowa
odpadów i wokół tych
obowiązkowe, gdy
terenów1)
odpady pochodzą z
2. Nieprzesączona
procesu chlorowego
próbka wody
podziemnej pobrana
Pe (mg/l)
Cr (mg/l)
- Spektrofotometria absorpcyjna
zgodnie z instrukcją
Dotyczy również
atomowa
eksploatacji składowiska pomiarów Fe w
- Spektrofotometria absorpcyjna
odpadów z terenu
przesączu
molekularna
składowiska lub
(zawieszone cząstki
magazynowania
stałe)
odpadów łącznie z
Ca (mg/l)
-
- Spektrofotometria absorpcyjna
miejscami wypływu,
atomowa
jeżeli takie miejsca
- Miareczkowanie
wypływu występują1),3)
kompleksometryczne
-
Cu, Pb (mg/l)
- Spektrofotometria absorpcyjna
atomowa
- Polarografia
Cl (mg/l)
-
Miareczkowanie (Metoda Mohra)
Badanie
obowiązkowe, gdy
odpady pochodzą z
procesu chlorowego
3. Stan środowiska na
-Topografia i
-
Wizja lokalna, sprawozdanie
terenie składowiska lub
urządzenie miejsca
opisowe, mapa topograficzna i szkic
magazynowania
- Wpływ na warstwę
sytuacyjny
odpadów
podziemną
- Ekologia miejsca
Stabilność gruntu4)
-
Badanie fotograficzne i
topograficzne4)
Przepuszczalność,
-
Próbne pompowanie. Pomiary w
porowatość4)
otworze4)
Objaśnienia:
1) W trakcie prowadzenia monitoringu należy zwracać szczególną uwagę na wszelkie substancje przynoszone w
wodzie z miejsca składowania.
2) Pomiar wykonywany w czasie pobierania próbek.
2
3) Badania nieprzesączonej próbki wody podziemnej wokół miejsc wypływu, w przypadku procesu D3, o którym
mowa w załączniku nr 6 do ustawy z dnia o odpadach, wykonuje się zawsze.
4) Dotyczy tylko procesu D3, o którym mowa w załączniku nr 6 do ustawy z dnia o odpadach.
3
UZASADNIENIE
Niniejszy projekt rozporządzenia Rady Ministrów stanowi realizację upoważnienia
zawartego w art. 100 ust. 2 ustawy z dnia … o odpadach (Dz. U……, poz.……).
Wydanie nowego rozporządzenia spowodowane jest koniecznością transpozycji do prawa
polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312 z 22.11.2008, str. 3). Nowa ustawa stanowi
transpozycję nie tylko dyrektywy 2008/98/WE, ale również niektórych przepisów innych dyrektyw, w
tym dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. Wprowadzenie nowej ustawy wymaga
również jednoczesnego wydania rozporządzeń realizujących upoważnienia zawarte w projekcie nowej
ustawy o odpadach. Stąd powstała konieczność wydania rozporządzenie Ministra rodowiska
w sprawie składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów pochodzących z procesów
wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów. Niniejszy projekt rozporządzenia
nie zawiera żadnych merytorycznych zmian w stosunku do rozporządzenia Ministra rodowiska z
dnia 8 października 2002 r. w sprawie składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów
pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów (Dz. U.
Nr 176, poz. 1459).
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Podstawowym celem wprowadzenia niniejszego projektu rozporządzenia jest konieczność
wydania nowych rozporządzeń realizujących upoważnienia zawarte w projekcie nowej ustawy
o odpadach stanowiącej transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312 z 22.11.2008, str. 3).
2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie oddziaływał na żadne podmioty, z tego
względu, że stanowi przeniesienie obowiązującego do tej pory rozporządzenia Ministra rodowiska
z dnia 8 października 2002 r. w sprawie składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów
pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów (Dz. U.
Nr 176, poz. 1459).
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl.
Lista podmiotów, do których projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach
konsultacji społecznych jest zamieszczona poniżej:
1. Prezydenci Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce,
Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa,
Wrocław, Zielona Góra,
2. Regionalni Dyrektorzy Ochrony rodowiska,
3. Marszałkowie Województw,
4. Główny Urząd Statystyczny,
5. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
6. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony rodowiska,
7. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
8. NSZZ „Solidarność”,
5
9. OPZZ,
10. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
11. Konfederacja Pracodawców Polskich,
12. Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
13. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
14. Centrum Prawa Ekologicznego,
15. Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
16. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa,
17. Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa,
18. Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław,
19. Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice,
20. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
21. Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. więtokrzyska 36 lok. 47, 00-116 Warszawa,
22. Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
23. Państwowa Rada Ochrony rodowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa,
24. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00-024 Warszawa,
25. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1, 99-300
Kutno,
26. Związek Pracodawców Przemysłu Utylizacyjnego, ul. Nowogrodzka 31 lok. 100, 00-511
Warszawa,
27. Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa,
28. Instytut Gospodarowania Odpadami, ul. Barbary 21a lok. 247, 40-053 Katowice,
29. Fundacja Plastics Europe Polska, Trębacka 4, 00-074 Warszawa.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone w Biuletynie
Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
6