Rządowy projekt ustawy o odpadach
projekt dotyczy określenia zasad postępowania z odpadami, które mają zapewnić ochronę życia i zdrowia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Chodzi zwłaszcza o zapobieganie powstawaniu odpadów, ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów, zmniejszanie ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także przygotowanie do ponownego użycia i wykorzystania.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 456
- Data wpłynięcia: 2012-05-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o odpadach
- data uchwalenia: 2012-12-14
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 21
456-c3
Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 100 ust.
2 ustawy z dnia…….o odpadach (Dz. U. poz. ...).
Wydanie nowego rozporządzenia spowodowane jest koniecznością transpozycji do prawa
polskiego dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312 z 22.11.2008, str. 3). w terminie nie później niż do dnia
12 grudnia 2010 r. Ze względu na dużą liczbę koniecznych zmian ustawy, zdecydowanie czytelniejsze
będzie przygotowanie w całości nowego aktu normatywnego niż dokonywanie kolejnej nowelizacji
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. W związku z tym, planowane jest opracowanie nowej
ustawy o odpadach oraz uchylenie dotychczas obowiązującej ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251, z późn. zm.). Nowa ustawa będzie stanowić
transpozycję nie tylko dyrektywy 2008/98/WE, ale również niektórych przepisów innych dyrektyw, w
tym dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. Wprowadzenie nowej ustawy wymaga
również jednoczesnego wydania rozporządzeń realizujących upoważnienia zawarte w projekcie nowej
ustawy o odpadach. Stąd powstała konieczność wydania rozporządzenie Ministra rodowiska
w sprawie w sprawie odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz
z przetwarzania tych odpadów, które nie mogą być unieszkodliwiane przez ich składowanie.
Niniejszy projekt rozporządzenia nie zawiera żadnych merytorycznych zmian w stosunku
do rozporządzenia Ministra rodowiska z dnia 21 października 2002 r. w sprawie odpadów
pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, które
nie mogą być unieszkodliwiane przez ich składowanie (Dz. U. Nr 180, poz. 1513).
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Podstawowym celem wprowadzenia niniejszego projektu rozporządzenia jest konieczność
wydania nowych rozporządzeń realizujących upoważnienia zawarte w projekcie nowej ustawy
o odpadach stanowiącej transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. U. L 312 z 22.11.2008, str. 3).
2. Podmioty, na które będzie oddziaływać regulacja
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie będzie oddziaływał na żadne podmioty, z tego
względu, że stanowi przeniesienie obowiązującego do tej pory rozporządzenia Ministra rodowiska
z dnia 21 października 2002 r. w sprawie odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku
tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów, które nie mogą być unieszkodliwiane przez ich
składowanie (Dz. U. Nr 180, poz. 1513).
2. Konsultacje
Projekt rozporządzenia, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.) zostanie
poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury legislacyjnej. Projekt przedmiotowego
rozporządzenia zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl.
Lista podmiotów, do których projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach
konsultacji społecznych jest zamieszczona poniżej:
1. Prezydenci Miast: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce,
Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa,
Wrocław, Zielona Góra,
2. Regionalni Dyrektorzy Ochrony rodowiska,
3. Marszałkowie Województw,
4. Główny Urząd Statystyczny,
5. Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
6. Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony rodowiska,
7. Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
8. NSZZ „Solidarność”,
3
9. OPZZ,
10. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
11. Konfederacja Pracodawców Polskich,
12. Federacja Regionalnych Związków Gmin i Powiatów RP,
13. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
14. Centrum Prawa Ekologicznego,
15. Polski Klub Ekologiczny, ul. Sławkowska 26A, 31-014 Kraków,
16. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa,
17. Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego ul. Raszyńska 32/44, 02-026 Warszawa,
18. Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław,
19. Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice,
20. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2, 00-181 Warszawa,
21. Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. więtokrzyska 36 lok. 47, 00-116 Warszawa,
22. Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa,
23. Państwowa Rada Ochrony rodowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa,
24. Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325, 00-024 Warszawa,
25. Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami, ul. Grunwaldzka 1, 99-300
Kutno,
26. Związek Pracodawców Przemysłu Utylizacyjnego, ul. Nowogrodzka 31 lok. 100, 00-511
Warszawa,
27. Instytut Ochrony rodowiska, ul. Krucza 5/11d, 00-548 Warszawa,
28. Instytut Gospodarowania Odpadami, ul. Barbary 21a lok. 247, 40-053 Katowice,
29. Fundacja Plastics Europe Polska, Trębacka 4, 00-074 Warszawa.
Ponadto projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej,
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone w Biuletynie
Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ na ochronę środowiska
Brak wpływu na ochronę środowiska w stosunku do poprzednio obowiązującej regulacji.
52/04/KC
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE MINISTRA RODOWISKA1)
z dnia
w sprawie składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów pochodz cych
z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów
Na podstawie art. 100 ust. 2 ustawy z dnia ... o odpadach (Dz. U…., poz….) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zakres, obowiązkowe i dodatkowe badania wpływu odpadów
na jakość wód, sposoby, metody referencyjne badań i warunki prowadzenia monitoringu
składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów pochodzących z procesów
wytwarzania dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów.
§ 2. 1. Zakres, obowiązkowe i dodatkowe badania wpływu odpadów na jakość wód, metody
referencyjne badań przy prowadzeniu monitoringu składowisk odpadów oraz miejsc
magazynowania odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu oraz
z przetwarzania tych odpadów określa załącznik do rozporządzenia.
2. Monitoring składowisk odpadów pochodzących z procesów wytwarzania dwutlenku tytanu
oraz z przetwarzania tych odpadów obejmuje:
1) badanie nieprzesączonej próbki wody powierzchniowej pobranej zgodnie z instrukcją
eksploatacji składowiska odpadów z terenu składowiska i wokół tego terenu;
2) badanie nieprzesączonej próbki wody podziemnej pobranej zgodnie z instrukcją
eksploatacji składowiska odpadów z terenu składowiska łącznie z miejscami wypływu, jeżeli
takie miejsca wypływu występują;
3) opis stanu środowiska na terenie składowiska odpadów.
3. W trakcie prowadzenia monitoringu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2:
1) pobiera się i analizuje próbki co najmniej raz w toku i nie częściej niż 4 razy w roku;
2) pobiera się próbki o tej samej porze roku;
3) pobiera się próbki wody powierzchniowej z głębokości 50 cm poniżej lustra wody, jeżeli
jest to możliwe.
4. W trakcie prowadzenia monitoringu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, badanie wykonuje się
raz w roku, a mapę topograficzną raz na 5 lat.
5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do miejsc magazynowania odpadów.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).
MINISTER RODOWISKA
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 8 października 2002
r. w sprawie składowisk odpadów oraz miejsc magazynowania odpadów pochodzących z procesów wytwarzania
dwutlenku tytanu oraz z przetwarzania tych odpadów (Dz. U. Nr 176, poz. 1459), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.