Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 441
- Data wpłynięcia: 2012-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 985
441
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem wprowadzenia rozporządzenia jest dostosowanie tre ci przedmiotowego aktu
normatywnego do przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
zmienionych ustawą z dnia ………. o zmianie ustawy o ochronie przyrody i ustawy – Prawo
łowieckie (Dz. U. z ……… Nr …., poz. …….).
2. Podmioty, na które oddziałuje niniejszy akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego będzie oddziaływało na następujące
podmioty: Minister rodowiska, Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska oraz regionalni
dyrektorzy ochrony rodowiska w zakresie posiadanych przez nie kompetencji, jak również
na zarządców lasów, w tym: Państwowe Gospodarstwo Le ne Lasy Państwowe, podmioty
prowadzące działalno ć gospodarczą.
3. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom z następującymi podmiotami:
1. Biurem
Urządzania Lasu i Geodezji Le nej
2. Instytutem Badawczym Le nictwa
3. Instytutem
Ochrony
Przyrody
Polskiej Akademii Nauk w Krakowie
4. Zakładem Ornitologii Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku
5. Uniwersytetem
Jagiellońskim – Wydziałem Biologii i Nauk o Ziemi
6. Uniwersytetem Warszawskim – Zakładem Ekologii
7. Uniwersytetem
Wrocławskim – Wydziałem Nauk Biologicznych
8. Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydziałem Biologii
9. Uniwersytetem im. Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie – Wydziałem Biologii i Nauk
o Ziemi
10. Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydziałem Le ny
11. Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”
12. Komitetem Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk
13. Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków
14. Polskim Towarzystwem Ochrony Ptaków
15. Grupą Badawczą Ptaków Wodnych „Kuling”
16. Polskim Towarzystwem Entomologicznym
17. Centrum Prawa Ekologicznego
18. Klubem
Przyrodników
19. Ligą Ochrony Przyrody
20. Polskim Klubem Ekologicznym
21. Stowarzyszeniem – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
22. Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydziałem Nauk
o Zwierzętach, Pracownią Ichtiobiologii i Rybactwa
23. Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu – Wydziałem Biologii i Hodowli Zwierząt
24. Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie – Katedrą Ichtiobiologii i Rybactwa
25. Uniwersytetem
Warmińsko – Mazurskim w Olsztynie – Wydziałem Ochrony rodowiska
i Rybactwa
26. Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym w Szczecinie – Wydziałem
Nauk o ywno ci i Rybactwa
27. Polskim
Związkiem Pszczelarskim
28. Krajową Radą Izb Rolniczych
26
29. Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego
30. Państwową Radą Ochrony Przyrody
31. Marszałkami województw
Projekt zostanie również zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpo redniego wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zaproponowane zmiany w zakresie dostosowania do stanu ochrony gatunków zakazów
i odstępstw – przyczynią się do zmniejszenia biurokracji.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.
8. Wpływ regulacji na rodowisko, w tym na różnorodno ć biologiczną
Rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na stan ochrony gatunków chronionych.
14/04/EP
27
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie wymagań dobrej praktyki w zakresie gospodarki rybackiej
Na podstawie art. 52a ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wymagania dobrej praktyki w zakresie gospodarki
rybackiej.
§ 2. Wymagania dobrej praktyki rybackiej obejmują zbiór norm i wytycznych,
których zastosowanie ma zapewnić zrównoważony rozwój w sferze produkcji
rybackiej w sposób jak najbardziej przyjazny rodowisku naturalnemu, szczególnie w
zakresie zachowania warto ci stawów rybnych oraz obwodów rybackich jako
elementów biologicznej różnorodno ci siedlisk dla innych gatunków flory i fauny.
§ 3. 1 Gospodarka rybacka, o której mowa w § 1 oznacza:
1)
chów lub hodowlę ryb w nieizolowanych od rodowiska
przyrodniczego obiektach typu karpiowego;
2)
chów lub hodowlę ryb w nieizolowanych od rodowiska
przyrodniczego obiektach typu pstrągowego;
3) racjonalną gospodarkę rybacką w obwodach rybackich.
2. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 1 okre lono w załączniku 1 do rozporządzenia.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz.
1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157,
poz. 1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34,
poz. 170, Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337.
3. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 2 okre lono w załączniku 2 do rozporządzenia.
4. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 3 okre la operat rybacki dla danego obwodu rybackiego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
ROLNICTWA
I
ROZWOJU
WSI
W porozumieniu
MINISTER RODOWISKA
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia …. (poz. ….)
Załącznik nr 1
Wymagania dobrej praktyki rybackiej
w zakresie gospodarki rybackiej – chów lub hodowla ryb w nieizolowanych od
rodowiska przyrodniczego obiektach typu karpiowego
I. Wytyczne ogólne
1. Niniejsze opracowanie obejmuje zbiór norm oraz wytycznych postępowania w
akwakulturze stawowej typu karpiowego dla gatunków ryb okre lanych mianem
"umiarkowanych" oraz "ciepłolubnych". Odnoszą się więc one głównie do karpia oraz
innych, zbliżonych pod względem wymagań
rodowiskowych, gatunków
utrzymywanych w stawach.
2. Generalnym założeniem jest wyznaczenie ogólnych norm, umożliwiających
uzyskanie wysokojako ciowego i cennego produktu, jakim są ryby, z jednoczesnym
zachowaniem i zapewnieniem jak najkorzystniejszych dla nich warunków chowu,
czyli ich dobrostanu.
3. Założenia te mają również za zadanie prowadzenie produkcji w sposób jak
najbardziej przyjazny rodowisku naturalnemu, szczególnie w zakresie unikania
zarówno chemicznego jak i biologicznego jego zanieczyszczania czy też obniżania
warto ci stawów rybnych jako elementów biologicznej różnorodno ci siedlisk dla
innych gatunków flory i fauny.
4. Należy pamiętać jednak, aby rozpatrywać je w kontek cie ogółu realnych
uwarunkowań gospodarstw, w jakich funkcjonują one od dziesiątków czy nawet setek
lat.
5. Proponowane zasady mogą mieć zastosowanie także odno nie innych gatunków
utrzymywanych ryb (np. lina, karasia, szczupaka, suma itd.) jak również innych
systemów produkcji (np. chów sadzowy czy też w układach recyrkulacyjnych).
Jednakże ze względu na specyfikę akwakultury stawowej transponowanie jej zasad
na inne warunki powinno uwzględniać różnice stosowanych systemów produkcji.
II. Wymagana dokumentacja formalno - prawna prowadzenia stawowej
produkcji ryb
1. Produkcja ryb w gospodarstwie stawowym powinna odbywać się w oparciu o
konieczne w tym celu i przewidziane stosownymi aktami prawnymi zezwolenia,
stosowne do przyjętego systemu toku produkcji, oraz dokumentację tejże
działalno ci.
2. Do najważniejszych pozwoleń i dokumentacji produkcji należy zaliczyć:
- pozwolenie wodno prawne na szczególne korzystanie z wód dla obiektu, w którym
prowadzony jest chów lub hodowla ryb,
- decyzję powiatowego lekarza weterynarii nadającą weterynaryjny numer
identyfikacyjny oraz stwierdzającą spełnianie wymagań weterynaryjnych okre lonych
dla prowadzenia chowu lub hodowli ryb w obiekcie stawowym,
- aktualną mapę geodezyjną terenu zajętego przez gospodarstwo rybackie,
- rejestr działań prowadzonych w gospodarstwie (w tym księgi stawowe).
- dokumentację związaną z wprowadzaniem ryb do gospodarstwa oraz
wyprowadzaniem ich na zewnątrz, zawierającą dane dotyczące ilo ci, daty i adresu
pochodzenia lub przeznaczenia. Dokumentem potwierdzającym pochodzenie ryb
3
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem wprowadzenia rozporządzenia jest dostosowanie tre ci przedmiotowego aktu
normatywnego do przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
zmienionych ustawą z dnia ………. o zmianie ustawy o ochronie przyrody i ustawy – Prawo
łowieckie (Dz. U. z ……… Nr …., poz. …….).
2. Podmioty, na które oddziałuje niniejszy akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego będzie oddziaływało na następujące
podmioty: Minister rodowiska, Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska oraz regionalni
dyrektorzy ochrony rodowiska w zakresie posiadanych przez nie kompetencji, jak również
na zarządców lasów, w tym: Państwowe Gospodarstwo Le ne Lasy Państwowe, podmioty
prowadzące działalno ć gospodarczą.
3. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom z następującymi podmiotami:
1. Biurem
Urządzania Lasu i Geodezji Le nej
2. Instytutem Badawczym Le nictwa
3. Instytutem
Ochrony
Przyrody
Polskiej Akademii Nauk w Krakowie
4. Zakładem Ornitologii Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku
5. Uniwersytetem
Jagiellońskim – Wydziałem Biologii i Nauk o Ziemi
6. Uniwersytetem Warszawskim – Zakładem Ekologii
7. Uniwersytetem
Wrocławskim – Wydziałem Nauk Biologicznych
8. Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydziałem Biologii
9. Uniwersytetem im. Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie – Wydziałem Biologii i Nauk
o Ziemi
10. Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydziałem Le ny
11. Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”
12. Komitetem Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk
13. Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków
14. Polskim Towarzystwem Ochrony Ptaków
15. Grupą Badawczą Ptaków Wodnych „Kuling”
16. Polskim Towarzystwem Entomologicznym
17. Centrum Prawa Ekologicznego
18. Klubem
Przyrodników
19. Ligą Ochrony Przyrody
20. Polskim Klubem Ekologicznym
21. Stowarzyszeniem – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
22. Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydziałem Nauk
o Zwierzętach, Pracownią Ichtiobiologii i Rybactwa
23. Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu – Wydziałem Biologii i Hodowli Zwierząt
24. Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie – Katedrą Ichtiobiologii i Rybactwa
25. Uniwersytetem
Warmińsko – Mazurskim w Olsztynie – Wydziałem Ochrony rodowiska
i Rybactwa
26. Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym w Szczecinie – Wydziałem
Nauk o ywno ci i Rybactwa
27. Polskim
Związkiem Pszczelarskim
28. Krajową Radą Izb Rolniczych
26
29. Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego
30. Państwową Radą Ochrony Przyrody
31. Marszałkami województw
Projekt zostanie również zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpo redniego wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zaproponowane zmiany w zakresie dostosowania do stanu ochrony gatunków zakazów
i odstępstw – przyczynią się do zmniejszenia biurokracji.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.
8. Wpływ regulacji na rodowisko, w tym na różnorodno ć biologiczną
Rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na stan ochrony gatunków chronionych.
14/04/EP
27
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia
w sprawie wymagań dobrej praktyki w zakresie gospodarki rybackiej
Na podstawie art. 52a ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wymagania dobrej praktyki w zakresie gospodarki
rybackiej.
§ 2. Wymagania dobrej praktyki rybackiej obejmują zbiór norm i wytycznych,
których zastosowanie ma zapewnić zrównoważony rozwój w sferze produkcji
rybackiej w sposób jak najbardziej przyjazny rodowisku naturalnemu, szczególnie w
zakresie zachowania warto ci stawów rybnych oraz obwodów rybackich jako
elementów biologicznej różnorodno ci siedlisk dla innych gatunków flory i fauny.
§ 3. 1 Gospodarka rybacka, o której mowa w § 1 oznacza:
1)
chów lub hodowlę ryb w nieizolowanych od rodowiska
przyrodniczego obiektach typu karpiowego;
2)
chów lub hodowlę ryb w nieizolowanych od rodowiska
przyrodniczego obiektach typu pstrągowego;
3) racjonalną gospodarkę rybacką w obwodach rybackich.
2. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 1 okre lono w załączniku 1 do rozporządzenia.
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rybołówstwo, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz.
1486).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157,
poz. 1241 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34,
poz. 170, Nr 94, poz. 549, Nr 208, poz. 1241 i Nr 224, poz. 1337.
3. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 2 okre lono w załączniku 2 do rozporządzenia.
4. Wymagania dobrej praktyki rybackiej w zakresie gospodarki rybackiej, o której
mowa w ust. 1 pkt 3 okre la operat rybacki dla danego obwodu rybackiego.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
ROLNICTWA
I
ROZWOJU
WSI
W porozumieniu
MINISTER RODOWISKA
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia …. (poz. ….)
Załącznik nr 1
Wymagania dobrej praktyki rybackiej
w zakresie gospodarki rybackiej – chów lub hodowla ryb w nieizolowanych od
rodowiska przyrodniczego obiektach typu karpiowego
I. Wytyczne ogólne
1. Niniejsze opracowanie obejmuje zbiór norm oraz wytycznych postępowania w
akwakulturze stawowej typu karpiowego dla gatunków ryb okre lanych mianem
"umiarkowanych" oraz "ciepłolubnych". Odnoszą się więc one głównie do karpia oraz
innych, zbliżonych pod względem wymagań
rodowiskowych, gatunków
utrzymywanych w stawach.
2. Generalnym założeniem jest wyznaczenie ogólnych norm, umożliwiających
uzyskanie wysokojako ciowego i cennego produktu, jakim są ryby, z jednoczesnym
zachowaniem i zapewnieniem jak najkorzystniejszych dla nich warunków chowu,
czyli ich dobrostanu.
3. Założenia te mają również za zadanie prowadzenie produkcji w sposób jak
najbardziej przyjazny rodowisku naturalnemu, szczególnie w zakresie unikania
zarówno chemicznego jak i biologicznego jego zanieczyszczania czy też obniżania
warto ci stawów rybnych jako elementów biologicznej różnorodno ci siedlisk dla
innych gatunków flory i fauny.
4. Należy pamiętać jednak, aby rozpatrywać je w kontek cie ogółu realnych
uwarunkowań gospodarstw, w jakich funkcjonują one od dziesiątków czy nawet setek
lat.
5. Proponowane zasady mogą mieć zastosowanie także odno nie innych gatunków
utrzymywanych ryb (np. lina, karasia, szczupaka, suma itd.) jak również innych
systemów produkcji (np. chów sadzowy czy też w układach recyrkulacyjnych).
Jednakże ze względu na specyfikę akwakultury stawowej transponowanie jej zasad
na inne warunki powinno uwzględniać różnice stosowanych systemów produkcji.
II. Wymagana dokumentacja formalno - prawna prowadzenia stawowej
produkcji ryb
1. Produkcja ryb w gospodarstwie stawowym powinna odbywać się w oparciu o
konieczne w tym celu i przewidziane stosownymi aktami prawnymi zezwolenia,
stosowne do przyjętego systemu toku produkcji, oraz dokumentację tejże
działalno ci.
2. Do najważniejszych pozwoleń i dokumentacji produkcji należy zaliczyć:
- pozwolenie wodno prawne na szczególne korzystanie z wód dla obiektu, w którym
prowadzony jest chów lub hodowla ryb,
- decyzję powiatowego lekarza weterynarii nadającą weterynaryjny numer
identyfikacyjny oraz stwierdzającą spełnianie wymagań weterynaryjnych okre lonych
dla prowadzenia chowu lub hodowli ryb w obiekcie stawowym,
- aktualną mapę geodezyjną terenu zajętego przez gospodarstwo rybackie,
- rejestr działań prowadzonych w gospodarstwie (w tym księgi stawowe).
- dokumentację związaną z wprowadzaniem ryb do gospodarstwa oraz
wyprowadzaniem ich na zewnątrz, zawierającą dane dotyczące ilo ci, daty i adresu
pochodzenia lub przeznaczenia. Dokumentem potwierdzającym pochodzenie ryb
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 441 › Pobierz plik