Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 441
- Data wpłynięcia: 2012-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-07-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 985
441
Utylizacja pustych opakowań po zużytych rodkach chemicznych powinna być
prowadzona zgodnie z aktualnymi normami w tym zakresie.
14. Stosowanie preparatów wapniowych, powszechnie używanych w gospodarstwie
stawowym jest dopuszczalne. Dawki preparatów należy dostosować do realnych
potrzeb gospodarstwa.
15. Przechowywanie i stosowanie substancji chemicznych, w tym preparatów
wapniowych, powinno zapewniać bezpieczne warunki pracy osobom zatrudnionym
przy ich stosowaniu.
16. Ptaki i ssaki mogą również działać jako wektory wielu czynników
chorobotwórczych wpływając na gatunki hodowanych ryb. Transmisja czynników
zakaźnych przez ptaki i ssaki powinna być zatem minimalizowana poprzez:
• zastosowanie odpowiednich rodków zapobiegawczych i inne podej cia, aby
wykluczyć żerowanie ptaków i ssaków na rybach hodowlanych;
• procedury higieniczne dotyczące obchodzenia się z martwymi rybami;
• praktyki żywieniowe, które minimalizują straty.
X. Ochrona wód
1. Należy zapewnić warunki uniemożliwiające niekontrolowane przenikanie do gleby i
wód substancji przechowywanych, wytwarzanych lub stosowanych w gospodarstwie.
2. Utylizację odpadów i substancji chemicznych oraz dezynfekcję przeprowadzana
się w sposób, który nie stanowi zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, hodowli i
rodowiska, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem.
3. W trakcie produkcji należy zapobiegać możliwo ci przedostawania się do wód
naturalnych ryb produkowanych w stawach, w szczególno ci w przypadku produkcji
ryb gatunków uznanych za nierodzime oraz stwierdzenia występowania w obiekcie
stawowym gatunków niedocelowych.
4. Wielko ć obsady i stosowane rodki oczyszczania wód należy tak dobierać, aby
nie przekraczać ustalonych w rozporządzeniach i aktach prawnych norm
dotyczących zachowania jako ci wody dla stawowej produkcji ryb.
Xl. Ochrona siedlisk, obszarów cennych przyrodniczo, bioróżnorodno ci flory i
fauny
oraz poza przyrodniczych walorów stawów
l. Niektóre stawy rybne w sposób naturalny przyczyniają się do wzrostu biologicznej
różnorodno ci siedlisk na terenie, na którym funkcjonują. Utrzymanie produkcji
rybackiej na wła ciwym poziomie nie może się odbywać kosztem dodatkowego
zwiększania tej różnorodno ci.
2. Ochrona siedlisk nie może odbywać się kosztem dobrostanu ryb.
3. Należy przeciwdziałać degradacji stawów, gdyż prowadzi to do zmniejszenia
produktywno ci rybackiej.
4. Wykaszanie ro linno ci porastającej obiekty stawowe należy prowadzić regularnie,
w miarę możliwo ci w sposób uwzględniający cykle życiowe organizmów je
zasiedlających.
5. Występowanie gatunków mających negatywny wpływ na dobrostan lub kondycję
ryb powinno być ograniczane dozwolonymi dla obiektów stawowych rodkami.
6. Szczególną wagę należy przywiązywać do ochrony obiektów zabytkowych i
pomników przyrody, znajdujących się na terenie gospodarstwa.
XII. Porządek w gospodarstwie
1. Należy dbać o ogólny porządek i o wła ciwe składowanie materiałów i sprzętu,
poprzez wyznaczanie miejsc do tego przeznaczonych.
2. Wytwarzane w gospodarstwie odpady powinny być gromadzone i usuwane na
bieżąco. W przypadku konieczno ci czasowego ich składowania, należy zapewnić
odpowiednie miejsca ich składowania.
14
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań dobrej
praktyki w zakresie gospodarki rybackiej, wykonuje delegację zawartą w art. 52a ust.
4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z późn. zm.).
Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych powodujących
konieczno ć rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz.1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt zostanie również zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
15
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem wprowadzenia rozporządzenia jest ustalenie wymagań dobrej praktyki w
zakresie gospodarki rybackiej w akwakulturze stawowej oraz w obwodach rybackich
zapewniających, iż prowadzenie chowu i hodowli ryb, a także połowów i ochrony ryb
zgodnie z nimi, nie jest szkodliwe dla zachowania gatunków chronionych we
wła ciwym stanie ochrony i nie narusza zakazów, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt
1–-4, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Wykonywanie wskazanych praktyk w sposób jak najbardziej przyjazny rodowisku
naturalnemu, w kontek cie ogółu realnych uwarunkowań gospodarstw
(gospodarczych, społecznych, regionalnych) w jakich funkcjonują one od dziesiątków
czy nawet setek lat, utrzymując na swoim terenie przez ten czas wysoką
różnorodno ć siedlisk i gatunków, będzie gwarantowało realizację założonego celu.
2. Podmioty, na które oddziałuje niniejszy akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego będzie oddziaływało na
uprawnionych do rybactwa prowadzących chów i hodowlę ryb w obiektach
stawowych, uprawnionych do rybactwa w obwodach rybackich, a także na Ministra
rodowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska oraz regionalnych
dyrektorów ochrony rodowiska w zakresie posiadanych przez nich kompetencji.
3. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom z następującymi
podmiotami:
1. Instytut
Rybactwa
ródlądowego w Olsztynie,
2. Uniwersytet
Warmińsko – Mazurski w Olsztynie – Wydział Ochrony rodowiska
i Rybactwa,
3. Państwowa Akademia Nauk – Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej
w Gołyszu,
4.
Instytut Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk w Krakowie,
5. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydział Nauk
o Zwierzętach, Pracowania Ichtiobiologii i Rybactwa,
6.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Wydział Biologii i Hodowli Zwierząt,
7.
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie – Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa,
8. Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Wydział Nauk
o ywno ci i Rybactwa,
9.
Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”,
10. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
11. Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
16
12. Klub
Przyrodników,
13. Liga Ochrony Przyrody,
14. Krajowa Federacja Towarzystw Wędkarskich,
15. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dzierżawców i Administratorów Nieruchomo ci
Rybackich,
16. Ogólnopolski
Związek Pracodawców Rybackich w Toruniu,
17. Organizacja
Pracodawców – Producentów Ryb ródlądowych,
18. Polskie Towarzystwo Rybackie,
19. Stowarzyszenie
Producentów Ryb Łososiowatych w Lęborku,
20. Zarząd Główny Polskiego Związku Wędkarskiego,
21. Związek Producentów Ryb w Poznaniu,
22. Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Projekt zostanie również zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpo redniego wpływu
na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Rozporządzenie nie będzie miało bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Zaproponowane zmiany w zakresie dostosowania do stanu ochrony gatunków
zakazów i odstępstw - przyczynią się do zmniejszenia biurokracji.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.
8. Wpływ regulacji na rodowisko, w tym na różnorodno ć biologiczną.
Rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na stan ochrony gatunków
chronionych.
13/04/EP
17
prowadzona zgodnie z aktualnymi normami w tym zakresie.
14. Stosowanie preparatów wapniowych, powszechnie używanych w gospodarstwie
stawowym jest dopuszczalne. Dawki preparatów należy dostosować do realnych
potrzeb gospodarstwa.
15. Przechowywanie i stosowanie substancji chemicznych, w tym preparatów
wapniowych, powinno zapewniać bezpieczne warunki pracy osobom zatrudnionym
przy ich stosowaniu.
16. Ptaki i ssaki mogą również działać jako wektory wielu czynników
chorobotwórczych wpływając na gatunki hodowanych ryb. Transmisja czynników
zakaźnych przez ptaki i ssaki powinna być zatem minimalizowana poprzez:
• zastosowanie odpowiednich rodków zapobiegawczych i inne podej cia, aby
wykluczyć żerowanie ptaków i ssaków na rybach hodowlanych;
• procedury higieniczne dotyczące obchodzenia się z martwymi rybami;
• praktyki żywieniowe, które minimalizują straty.
X. Ochrona wód
1. Należy zapewnić warunki uniemożliwiające niekontrolowane przenikanie do gleby i
wód substancji przechowywanych, wytwarzanych lub stosowanych w gospodarstwie.
2. Utylizację odpadów i substancji chemicznych oraz dezynfekcję przeprowadzana
się w sposób, który nie stanowi zagrożenia dla zdrowia ludzkiego, hodowli i
rodowiska, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem.
3. W trakcie produkcji należy zapobiegać możliwo ci przedostawania się do wód
naturalnych ryb produkowanych w stawach, w szczególno ci w przypadku produkcji
ryb gatunków uznanych za nierodzime oraz stwierdzenia występowania w obiekcie
stawowym gatunków niedocelowych.
4. Wielko ć obsady i stosowane rodki oczyszczania wód należy tak dobierać, aby
nie przekraczać ustalonych w rozporządzeniach i aktach prawnych norm
dotyczących zachowania jako ci wody dla stawowej produkcji ryb.
Xl. Ochrona siedlisk, obszarów cennych przyrodniczo, bioróżnorodno ci flory i
fauny
oraz poza przyrodniczych walorów stawów
l. Niektóre stawy rybne w sposób naturalny przyczyniają się do wzrostu biologicznej
różnorodno ci siedlisk na terenie, na którym funkcjonują. Utrzymanie produkcji
rybackiej na wła ciwym poziomie nie może się odbywać kosztem dodatkowego
zwiększania tej różnorodno ci.
2. Ochrona siedlisk nie może odbywać się kosztem dobrostanu ryb.
3. Należy przeciwdziałać degradacji stawów, gdyż prowadzi to do zmniejszenia
produktywno ci rybackiej.
4. Wykaszanie ro linno ci porastającej obiekty stawowe należy prowadzić regularnie,
w miarę możliwo ci w sposób uwzględniający cykle życiowe organizmów je
zasiedlających.
5. Występowanie gatunków mających negatywny wpływ na dobrostan lub kondycję
ryb powinno być ograniczane dozwolonymi dla obiektów stawowych rodkami.
6. Szczególną wagę należy przywiązywać do ochrony obiektów zabytkowych i
pomników przyrody, znajdujących się na terenie gospodarstwa.
XII. Porządek w gospodarstwie
1. Należy dbać o ogólny porządek i o wła ciwe składowanie materiałów i sprzętu,
poprzez wyznaczanie miejsc do tego przeznaczonych.
2. Wytwarzane w gospodarstwie odpady powinny być gromadzone i usuwane na
bieżąco. W przypadku konieczno ci czasowego ich składowania, należy zapewnić
odpowiednie miejsca ich składowania.
14
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań dobrej
praktyki w zakresie gospodarki rybackiej, wykonuje delegację zawartą w art. 52a ust.
4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z późn. zm.).
Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych powodujących
konieczno ć rozpoczęcia procedury notyfikacyjnej w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7
lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz.1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
Projekt zostanie również zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
15
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Cel wprowadzenia rozporządzenia
Celem wprowadzenia rozporządzenia jest ustalenie wymagań dobrej praktyki w
zakresie gospodarki rybackiej w akwakulturze stawowej oraz w obwodach rybackich
zapewniających, iż prowadzenie chowu i hodowli ryb, a także połowów i ochrony ryb
zgodnie z nimi, nie jest szkodliwe dla zachowania gatunków chronionych we
wła ciwym stanie ochrony i nie narusza zakazów, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt
1–-4, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Wykonywanie wskazanych praktyk w sposób jak najbardziej przyjazny rodowisku
naturalnemu, w kontek cie ogółu realnych uwarunkowań gospodarstw
(gospodarczych, społecznych, regionalnych) w jakich funkcjonują one od dziesiątków
czy nawet setek lat, utrzymując na swoim terenie przez ten czas wysoką
różnorodno ć siedlisk i gatunków, będzie gwarantowało realizację założonego celu.
2. Podmioty, na które oddziałuje niniejszy akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego będzie oddziaływało na
uprawnionych do rybactwa prowadzących chów i hodowlę ryb w obiektach
stawowych, uprawnionych do rybactwa w obwodach rybackich, a także na Ministra
rodowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska oraz regionalnych
dyrektorów ochrony rodowiska w zakresie posiadanych przez nich kompetencji.
3. Konsultacje
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom z następującymi
podmiotami:
1. Instytut
Rybactwa
ródlądowego w Olsztynie,
2. Uniwersytet
Warmińsko – Mazurski w Olsztynie – Wydział Ochrony rodowiska
i Rybactwa,
3. Państwowa Akademia Nauk – Zakład Ichtiobiologii i Gospodarki Rybackiej
w Gołyszu,
4.
Instytut Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk w Krakowie,
5. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydział Nauk
o Zwierzętach, Pracowania Ichtiobiologii i Rybactwa,
6.
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Wydział Biologii i Hodowli Zwierząt,
7.
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie – Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa,
8. Zachodniopomorski
Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Wydział Nauk
o ywno ci i Rybactwa,
9.
Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”,
10. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
11. Polskie Towarzystwo Ochrony Ptaków,
16
12. Klub
Przyrodników,
13. Liga Ochrony Przyrody,
14. Krajowa Federacja Towarzystw Wędkarskich,
15. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dzierżawców i Administratorów Nieruchomo ci
Rybackich,
16. Ogólnopolski
Związek Pracodawców Rybackich w Toruniu,
17. Organizacja
Pracodawców – Producentów Ryb ródlądowych,
18. Polskie Towarzystwo Rybackie,
19. Stowarzyszenie
Producentów Ryb Łososiowatych w Lęborku,
20. Zarząd Główny Polskiego Związku Wędkarskiego,
21. Związek Producentów Ryb w Poznaniu,
22. Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Projekt zostanie również zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wej cie w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpo redniego wpływu
na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Rozporządzenie nie będzie miało bezpo redniego wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Zaproponowane zmiany w zakresie dostosowania do stanu ochrony gatunków
zakazów i odstępstw - przyczynią się do zmniejszenia biurokracji.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.
8. Wpływ regulacji na rodowisko, w tym na różnorodno ć biologiczną.
Rozporządzenie będzie miało pozytywny wpływ na stan ochrony gatunków
chronionych.
13/04/EP
17
Dokumenty związane z tym projektem:
- 441 › Pobierz plik