eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy - Prawo łowieckie

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 441
  • Data wpłynięcia: 2012-05-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-07-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 985

441

a) jakichkolwiek form celowego
okre lonych w art. 1,
5) chowu lub hodowli;
chwytania lub zabijania okazów
zabraniającego w
6) zbierania, pozyskiwania, przetrzymywania, posiadania lub
tych
szczególno ci:
preparowania okazów gatunków;
gatunków dziko występujących
a) umy lnego zabijania lub
7) niszczenia siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem
b) celowego niepokojenia tych
chwytania jakimikolwiek
rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub
gatunków, w szczególno ci
metodami;
żerowania;
podczas
b) umy lnego niszczenia lub
8) niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd, mrowisk, nor,
okresu rozrodu, wychowu
uszkadzania ich gniazd i jaj
legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk lub innych schronień;
młodych, snu zimowego i
lub usuwania ich gniazd;
9) umy lnego uniemożliwiania dostępu do schronień;
migracji
c) wybierania ich jaj dziko
10) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub
c) celowego niszczenia lub
występujących oraz
transportu w celu sprzedaży okazów gatunków;
wybierania jaj
zatrzymania tych jaj, nawet
11) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa
d) pogarszania stanu lub
gdy są puste;
okazów gatunków;
niszczenia terenów rozrodu lub
d) umy lnego płoszenia tych
12) umy lnego płoszenia lub niepokojenia;
odpoczynku.
ptaków, szczególnie w
13) umy lnego płoszenia lub niepokojenia w miejscach rozrodu
2. W odniesieniu do tych
okresie lęgowym i wychowu
lub wychowu młodych w ich okresie lęgowym, podczas
gatunków Państwa
młodych, je li mogłoby to
żerowania w ich okresie migracji lub w miejscach ich
Członkowskie wprowadzają
mieć znaczenie w odniesieniu
odpoczynku;
zakaz przetrzymywania,
do celów niniejszej
14) fotografowania, filmowania lub obserwacji, mogących
transportu, sprzedaży lub
dyrektywy;
powodować ich płoszenie lub niepokojenie;
wymiany oraz
e) przetrzymywania ptactwa
15) umy lnego przemieszczania z miejsc regularnego
oferowania do sprzedaży lub
należącego do gatunków, na
przebywania na inne miejsca;
wymiany okazów pozyskanych
które polowanie i których
16) umy lnego wprowadzania do rodowiska przyrodniczego.
ze stanu
chwytanie jest zabronione.
1a. W stosunku do innych niż dziko występujących zwierząt gatunków
dzikiego, z wyjątkiem tych
Art. 6
objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone następujące
pozyskanych legalnie przed
1. Bez uszczerbku dla ust. 2 i
zakazy:
wprowadzeniem
3, państwa członkowskie
1) umy lnego zabijania;
w życie niniejszej dyrektywy.
zakazują w przypadku
2) umy lnego niszczenia ich jaj, postaci młodocianych lub form
3. Zakazy przewidziane w ust. 1
wszystkich gatunków
rozwojowych;
lit. a) i b) i w ust. 2 odnoszą się
ptactwa, okre lonych w art. 1,
3) transportu;

do
sprzedaży, transportu w celu
4)
chowu lub hodowli;
wszystkich etapów życia tych
sprzedaży, przetrzymywania
5)
przetrzymywania, posiadania lub preparowania okazów
zwierząt, do których stosuje się
w celu sprzedaży oraz
gatunków;
niniejszy
oferowania do sprzedaży
6)
zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny
artykuł.”
żywych lub martwych ptaków,
lub transportu w celu sprzedaży okazów gatunków;
jak również wszelkich łatwo
7) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa
rozpoznawalnych czę ci lub
okazów gatunków;
produktów uzyskanych z tych
umy lnego wprowadzania do rodowiska przyrodniczego.
ptaków.
Art. 12
4. Państwa Członkowskie


Art. 58
Art. 58. 1. Regionalny dyrektor ochrony rodowiska do dnia 31 marca

ust. 4
ustanawiają system
każdego roku przekazuje Generalnemu Dyrektorowi Ochrony
monitorowania przypadkowego
rodowiska informację za rok poprzedni w sprawie przypadkowego
chwytania lub zabijania
schwytania lub zabicia zwierząt gatunków objętych ochroną cisłą

 
gatunków zwierząt
oraz wydry.
wymienionych
2. Na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, Generalny
w załączniku IV lit. a). W wietle
Dyrektor Ochrony rodowiska podejmuje badania lub działania
zebranych informacji Państwa
ochronne, w celu zapewnienia, aby przypadkowe chwytanie i
Członkowskie
zabijanie nie miało znaczącego negatywnego wpływu na te gatunki.
podejmują dalsze badania lub
3. Każdy kto przypadkowo schwytał lub zabił zwierzę gatunku
rodki ochronne, wymagane
objętego ochroną cisłą lub wydrę lub instytucja państwowa, która się
w celu zapewnienia, aby
o tym dowiedziała, niezwłocznie zawiadamia o tym wła ciwego
przypadkowe chwytanie i
regionalnego dyrektora ochrony rodowiska.
zabijanie nie miało

znacznego negatywnego wpływu
na te gatunki.
Art. 13
1. Państwa Członkowskie

Art.


51
1. W stosunku do dziko występujących ro lin lub grzybów gatunków

podejmują wymagane rodki w
ust. 1 i
objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone następujące
celu ustanowienia
1a
zakazy:
systemu cisłej ochrony
1) umy lnego niszczenia;
gatunków ro lin, wymienionych
2) umy lnego zrywania lub uszkadzania;
w załączniku IV lit. b),
3) niszczenia ich siedlisk lub ostoi;
zakazujące:
4) dokonywania zmian stosunków wodnych, stosowania rodków
a) celowego zrywania, zbierania,
chemicznych lub niszczenia ciółki le nej bądź gleby w ostojach;
cinania, wyrywania lub
5) hodowli;
niszczenia
6) pozyskiwania lub zbioru;
ro lin tych gatunków w ich
7) przetrzymywania lub posiadania okazów gatunków;
naturalnym zasięgu, dziko
8) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub
występujących;
transportu okazów gatunków;
b) przetrzymywania, transportu,
9) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa
sprzedaży lub wymiany oraz
okazów gatunków;
oferowania
10) umy lnego przemieszczania w rodowisku przyrodniczym;
do sprzedaży lub wymiany
11) umy lnego wprowadzania do rodowiska przyrodniczego.
okazów tych gatunków
1a. W stosunku do innych niż dziko występujących ro lin lub grzybów
pozyskanych
gatunków objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone
ze stanu dzikiego, z wyjątkiem
następujące zakazy:
okazów pozyskanych legalnie
1) hodowli;
przed wprowadzeniem w życie
2) przetrzymywania lub posiadania okazów gatunków;
niniejszej dyrektywy.
3) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub
2. Zakazy okre lone w ust. 1 lit.
transportu okazów gatunków;
a) i b) odnoszą się do wszystkich
4) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa
stadiów biologicznego cyklu
okazów gatunków;
ro lin, do których stosuje się
5) umy lnego wprowadzania do rodowiska przyrodniczego.
niniejszy
artykuł.

 
Art. 14
1. Je li w wietle nadzoru


Art. 56
5) umożliwiają, w ci le kontrolowanych warunkach, selektywnie

ust. 1
przewidzianego w art. 11
ust. 4
i w ograniczonym stopniu, zbiór, pozyskiwanie lub przetrzymywanie
Państwa Członkowskie uznają to
pkt 5
okazów ro lin lub grzybów oraz chwytanie, pozyskiwanie lub
za konieczne, podejmują one
przetrzymywanie okazów zwierząt gatunków objętych ochroną w
rodki w celu zapewnienia, aby
liczbie okre lonej przez wydającego zezwolenie, lub;
pozyskanie ze stanu dzikiego

okazów gatunków dzikiej fauny i

flory, wymienionych w załączniku
Art. 56
5. Zezwolenia na pozyskiwanie ro lin, zwierząt lub grzybów gatunków,
V, a także ich eksploatacja, było
ust. 5
o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt c, art. 49 ust. 1 pkt c, art. 50 ust. 1
zgodne z ich zachowaniem we
pkt c, mogą być wydane, jeżeli nie są szkodliwe dla zachowania we
wła ciwym stanie ochrony.
wła ciwym stanie ochrony dziko występujących populacji chronionych

gatunków ro lin, zwierząt lub grzybów.
Art.16
1. Pod warunkiem że nie ma
Art. 9 1. Państwa członkowskie Art. 56
4. Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, 2 i 2b, z zastrzeżeniem ust.


zadowalającej alternatywy i że
ust. 1
mogą odstąpić od art. 5–8, ust. 4
4c, 4d i 5, mogą być wydane w przypadku braku rozwiązań
odstępstwo
je li nie
alternatywnych, jeżeli nie są szkodliwe dla zachowania we wła ciwym
nie jest szkodliwe dla
ma innego zadowalającego
stanie ochrony dziko występujących populacji chronionych gatunków
zachowania populacji danych
rozwiązania, z następujących
ro lin, zwierząt lub grzybów oraz:
gatunków we
przyczyn:
1) leżą w interesie ochrony dziko występujących gatunków ro lin,
wła ciwym stanie ochrony w ich
a) — w interesie zdrowia i
zwierząt, grzybów lub ochrony siedlisk przyrodniczych, lub
naturalnym zasięgu, Państwa
bezpieczeństwa publicznego,
2) wynikają z konieczno ci ograniczenia poważnych szkód w
Członkowskie
— w interesie
odniesieniu do upraw rolnych, inwentarza żywego, lasów,
mogą wprowadzić odstępstwa od
bezpieczeństwa lotniczego,
rybołówstwa lub wody, lub
przepisów art. 12, 13, 14 i 15
— w celu zapobiegania
3) leżą w interesie zdrowia lub bezpieczeństwa powszechnego, lub
lit. a) i b):
poważnym szkodom w
4) są niezbędne w realizacji badań naukowych, działań
a) w interesie ochrony dzikiej
odniesieniu
edukacyjnych lub w realizacji celów związanych z odbudową
fauny i flory oraz ochrony siedlisk
do zbóż, inwentarza żywego,
populacji, reintrodukcją gatunków ro lin, zwierząt lub grzybów, albo do
przyrodniczych;
lasów, rybołówstwa i wód,
celów działań reprodukcyjnych, w tym do sztucznego rozmnażania
b) aby zapobiec poważnym
— w celu ochrony flory i
ro lin, lub
szkodom, w szczególno ci w
fauny;
5) umożliwiają, w ci le kontrolowanych warunkach, selektywnie i w
odniesieniu
b) do celów badań i
ograniczonym stopniu, zbiór, pozyskiwanie lub przetrzymywanie
do upraw, zwierząt
nauczania, repopulacji lub
okazów ro lin lub grzybów oraz chwytanie, pozyskiwanie lub
gospodarskich, lasów, połowów
ponownego
przetrzymywanie okazów zwierząt gatunków objętych ochroną w
ryb, wód oraz
wprowadzania oraz dla
liczbie okre lonej przez wydającego zezwolenie, lub
innych rodzajów własno ci;
wylęgu niezbędnego do
6) w przypadku gatunków objętych ochroną cisłą, gatunków
c) w interesie zdrowia i
powyższych
ptaków oraz gatunków wymienionych w załączniku IV Dyrektywy
bezpieczeństwa publicznego lub
celów;
Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk
z innych
c) w celu zezwolenia, przy
przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz. Urz. WE L 206 z
powodów o charakterze
zachowaniu
ci le
22.07.1992, str. 7, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
zasadniczym wynikających z
nadzorowanych
specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 102), zwanej dalej „Dyrektywą Rady
nadrzędnego
warunków oraz na zasadach
92/43/EWG” - wynikają z koniecznych wymogów nadrzędnego
interesu publicznego, w tym z
selektywnych, na chwytanie,
interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub
powodów o charakterze
przetrzymywanie lub inne
gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o

 
społecznym
legalne wykorzystywanie
podstawowym znaczeniu dla rodowiska, lub
lub gospodarczym oraz
niektórych
7) w przypadku innych gatunków niż wymienione w pkt 6 - wynikają
powodów związanych z
ptaków w małych ilo ciach.
ze słusznego interesu strony lub koniecznych wymogów nadrzędnego
korzystnymi skutkami
interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub
o podstawowym znaczeniu dla
gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o
rodowiska;
podstawowym znaczeniu dla rodowiska.
d) do celów związanych z

badaniami i edukacją, z
odbudową populacji
i ponownym wprowadzeniem
okre lonych gatunków oraz dla
koniecznych do tych celów
działań reprodukcyjnych,
włączając
w to sztuczne rozmnażanie
ro lin;
e) aby umożliwić, w ci le
nadzorowanych warunkach, w
sposób
wybiórczy i w ograniczonym
stopniu, pozyskiwanie lub
przetrzymywanie
niektórych okazów gatunków
wymienionych w załączniku IV,
w ograniczonej liczbie okre lonej
przez wła ciwe władze krajowe.
Art. 16
2. Państwa Członkowskie co
Art. 9 3. Corocznie państwa
Art. 56
8. Regionalny dyrektor ochrony rodowiska do dnia 31 stycznia

ust. 2
dwa lata przesyłają Komisji, w
ust. 3
członkowskie przekazują
ust. 8 i
każdego roku składa Generalnemu Dyrektorowi Ochrony rodowiska
formie
Komisji sprawozdanie
8b
raport o wydanych w roku poprzednim zezwoleniach, o których mowa
ustalonej przez komitet,
dotyczące stosowania ust. 1 i
w ust. 2, zawierający informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 2-7, a
sprawozdanie na temat
2.
także informację o wykorzystaniu zezwoleń oraz wynikach kontroli
odstępstw stosowanych
spełniania warunków okre lonych w tych zezwoleniach. Raport
na mocy ust. 1. Komisja wydaje
zawiera również informacje o wydanych upoważnieniach, o których
swoją opinię na temat tych
mowa w art. 52 ust. 2 pkt 3.
odstępstw
8b. Generalny Dyrektor Ochrony rodowiska do dnia 30 czerwca
w maksymalnym terminie 12
każdego roku składa ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska
miesięcy od otrzymania
raport o wydanych w roku poprzednim zezwoleniach, o których mowa
sprawozdania
w ust. 1, zawierający informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 2-7, a
i przedstawia ją komitetowi.
także informację o wykorzystaniu zezwoleń oraz wynikach kontroli
spełniania warunków okre lonych w tych zezwoleniach. Raport
zawiera również informacje o pomocy udzielonej zwierzętom na
podstawie art. 52 ust. 2 pkt 4.
Art. 16
1. Pod warunkiem że nie ma
Art. 9 1. Państwa członkowskie
Art. 56a
Art. 56a. 1. Regionalny dyrektor ochrony rodowiska może zezwolić


 
ust. 1
zadowalającej alternatywy i że
ust. 1 mogą odstąpić od art. 5–8,
na obszarze swojego działania, na czas okre lony, nie dłuższy niż 5
lit. b i c,
odstępstwo
lit. a, je li nie
lat, w drodze aktu prawa miejscowego w formie zarządzenia, w
ust. 3
nie jest szkodliwe dla
ust. 2
ma innego zadowalającego
stosunku do bobra europejskiego, kormorana czarnego oraz czapli
zachowania populacji danych
rozwiązania, z następujących
siwej, na czynno ci podlegające zakazom okre lonym w art. 52 ust. 1.
gatunków we
przyczyn:
2. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane w
wła ciwym stanie ochrony w ich
a)
przypadku braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli czynno ci których
naturalnym zasięgu, Państwa
— w interesie zdrowia i
dotyczy zarządzenie nie są szkodliwe dla zachowania we wła ciwym
Członkowskie
bezpieczeństwa publicznego,
stanie ochrony dziko występujących populacji gatunków objętych
mogą wprowadzić odstępstwa od
— w celu zapobiegania
zarządzeniem oraz leży to w interesie zdrowia lub bezpieczeństwa
przepisów art. 12, 13, 14 i 15
poważnym szkodom w
powszechnego lub:
lit. a) i b):
odniesieniu
1) w przypadku kormorana czarnego oraz czapli siwej wynika to z
b) aby zapobiec poważnym
do zbóż, inwentarza żywego,
konieczno ci ograniczenia poważnych szkód w odniesieniu do zbóż,
szkodom, w szczególno ci w
lasów, rybołówstwa i wód,
inwentarza żywego, lasów, rybołówstwa lub wody;
odniesieniu
2. Odstępstwa, o których
2) w przypadku bobra europejskiego wynika z konieczno ci
do upraw, zwierząt
mowa w ust. 1, muszą
ograniczenia poważnych szkód w odniesieniu do upraw rolnych,
gospodarskich, lasów, połowów
okre lać:
inwentarza żywego, lasów, rybołówstwa lub wody.
ryb, wód oraz
a) gatunki, do których
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku kormorana
innych rodzajów własno ci;
odstępstwa mają
czarnego oraz czapli siwej dotyczy wyłącznie terenu stawów rybnych
c) w interesie zdrowia i
zastosowanie;
uznanych za obręby hodowlane na podstawie decyzji marszałka
bezpieczeństwa publicznego lub
b) dozwolone rodki, sposoby
województwa, o której mowa w art. 15 ust. 2b ustawy z dnia 18
z innych
lub metody chwytania lub
kwietnia 1985 r. o rybactwie ródlądowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 189,
powodów o charakterze
zabijania;
poz. 1471 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 200, poz. 1332).
zasadniczym wynikających z
c) warunki ryzyka oraz
4. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, okre la:
nadrzędnego
okoliczno ci czasu i miejsca,
1) podmioty, które będą wykonywały czynno ci, których
interesu publicznego, w tym z
w których
dotyczy zarządzenie oraz warunki, które podmioty te
powodów o charakterze
przypadku takie odstępstwa
muszą spełniać;
społecznym
mogą być przyznane;
2) nazwę gatunku lub gatunków, których dotyczy
lub gospodarczym oraz
d) organ uprawniony do
zarządzenie, w języku łacińskim i polskim;
powodów związanych z
stwierdzania, że wymagane
1) opis
czynno ci, których dotyczy zarządzenie;
korzystnymi skutkami
warunki
2) wskazanie dozwolonych metod lub sposobów
o podstawowym znaczeniu dla
zostały spełnione, oraz do
wykonania czynno ci, których dotyczy zarządzenie;
rodowiska;
decydowania, jakie rodki,
3) termin i porę doby wykonania czynno ci, których dotyczy
3. W sprawozdaniach podaje się:
sposoby lub metody mogą
zarządzenie;
a) gatunki, które podlegają
być wykorzystywane, w
4) obszar
wykonania
czynno ci, których dotyczy
odstępstwom i powód
ramach
zarządzenie;
odstępstwa, w tym
jakich limitów i przez kogo;
5) termin
złożenia i zakres informacji o czynno ciach
charakter zagrożenia, w
e) kontrole, jakie będą
wykonanych na podstawie zarządzenia;
stosownych przypadkach, wraz
przeprowadzone.
6) warunki
realizacji
wynikające z potrzeb ochrony
z odniesieniem do odrzuconych
populacji chronionych gatunków zwierząt i ich siedlisk.
rozwiązań alternatywnych
5. Regionalny dyrektor ochrony rodowiska dokonuje kontroli
i wykorzystanych danych
spełniania warunków okre lonych w wydanych przez siebie
naukowych;
zarządzeniach, o których mowa w ust. 1. Do przeprowadzenia kontroli
b) rodki, przyrządy lub metody
przepisy art. 56 ust. 7b–7i stosuje się odpowiednio.

 
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 30 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: