Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem stanowi realizację delegacji art. 70zm ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Powyższy projekt ma zastąpić rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
które straciło ważność na skutek wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa zakres wymagań technicznych obowiązujących
w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem, szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, zakres i sposób przeprowadzania
badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem, wzory dokumentów związanych z homologacją sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej
stosownie do § 12a regulaminu pracy Rady Ministrów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie skutkowało zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa
w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem oddziaływać będzie na podmioty dokonujące montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem oraz ich zakłady montujące, stacje kontroli pojazdów, organy
samorządu terytorialnego, organy nadzorujące stacje kontroli pojazdów oraz użytkowników
pojazdów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone z: Polskim Związkiem Przemysłu
Motoryzacyjnego, Transportowym Dozorem Technicznym, Instytutem Transportu
Samochodowego, Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem
Szefów Wydziałów Komunikacji, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszeniem
Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów, Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym
– Laboratorium Badawcze w Kłudzienku oraz Koalicją na Rzecz Autogazu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt
rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
25/03/EP
14
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu2)
Na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego
pojazdu;
2) warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych w procedurze dopuszczenia
jednostkowego pojazdu;
3) zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie warunków technicznych
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
4) wzory dokumentów z tym związanych.
§ 2. Zakres wymagań obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego nowego pojazdu:
1) przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którego typ
producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub świadectwa
homologacji typu pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu WE lub świadectwo homologacji
typu pojazdu, w którym przed rejestracją zostały wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie
wyposażenia lub części, wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania
świadectwa homologacji typu tego pojazdu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie warunków technicznych
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie §1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Niniejsze rozporządzenie, w zakresie swojej regulacji, wdraża postanowienia dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części
i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179,
poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410
i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462
i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97,
poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013,
Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219 poz. 1443 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 102,
poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205, poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321,
Nr 227, poz. 1367, Nr 244, poz. 1454 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 113 i poz. ... .
§ 4. Warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych potwierdzających spełnienie
warunków technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 5. Wzór decyzji o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Jednostka uprawniona przeprowadza badanie potwierdzające spełnienie odpowiednich
warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
zwane dalej „badaniem”, uwzględniając sposób i zakres określony w załącznikach nr 1 i 2 do
rozporządzenia.
2. Po przeprowadzonym badaniu, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim, co najmniej
w czterech egzemplarzach, sprawozdanie z badania z czego:
a) jeden egzemplarz – przechowywany jest w dokumentacji prowadzonej przez tę jednostkę,
b) trzy egzemplarze – wydaje się wnioskodawcy.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
17/03-kt
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1
Wymagania techniczne dotyczące dopuszczenia jednostkowego pojazdu, który nie uzyskał świadectwa homologacji przed wprowadzeniem do obrotu
Tabela Nr 1
Wymagania techniczne podlegające sprawdzeniu przez jednostkę uprawnioną
L.p. Akt
prawny Kategoria M1
Kategoria N1
1.
Dyrektywa
Wymagania wg pkt 5 i 6 załącznika I do dyrektywy 70/221/EWG , zmienionej dyrektywą 2006/20/WE
70/221/EWG
(Zbiorniki paliwa)
W przypadku pojazdów zasilanych paliwem gazowym pojazd powinien spełnić odpowiednio wymagania:
Regulaminu 67 lub 115 dla LPG.
Regulaminu 110 lub 115 dla CNG.
2.
Dyrektywa
Wymagania techniczne wg Regulaminu EKG ONZ nr 79 lub Dyrektywy 70/311/EWG
70/311/WE
Regulamin nr 79
EKG ONZ
(Układ kierowniczy)
3. Dyrektywa
70/387
a) Zamki i zawiasy drzwi powinny spełniać wymagania wg pkt 3.2.1, 3.3.2 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 70/387/EWG.
EWG
(Zamki i zawiasy
b) Odstępuje się od wymagań wg pkt. 3.4.1 dyrektywy 70/387/EWG, jeżeli wykazano zgodność z pkt 6.1.5.4 Regulaminu EKG ONZ nr 11
drzwi bocznych,
pokryw
i spinaczy burt
ładunkowych)
4.
Dyrektywa
Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze powinny wysyłać ciągły sygnał dźwiękowy, zgodnie z wymaganiami wg pkt 1.1 sekcji 1 załącznika I do
70/388/EWG
dyrektywy 70/388/EWG.
(Dźwiękowy sygnał
ostrzegawczy)
Montaż w pojeździe
a) Wykonuje się badanie zgodnie z sekcją 2 załącznika I do dyrektywy 70/388/EWG.
b) Maksymalny poziom ciśnienia dźwięku musi być zgodny z pkt 2.1.4 wspomnianego załącznika.
5.
Dyrektywa
Pojazd powinien spełniać wymagania Dyrektywy 71/320/EWG lub Regulaminu
Pojazd powinien spełniać wymagania Dyrektywy
71/ 320/EWG
EKG ONZ Nr 13H, odpowiednio do kategorii pojazdu i kompletacji układu
71/320/EWG lub Regulaminu EKG ONZ Nr 13 lub,
(Układy
hamulcowego
Regulaminu EKG ONZ nr 13 odpowiednio do kategorii
hamulcowe)
pojazdu i kompletacji układu hamulcowego
3
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem stanowi realizację delegacji art. 70zm ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Powyższy projekt ma zastąpić rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie
homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
które straciło ważność na skutek wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
– Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa zakres wymagań technicznych obowiązujących
w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do
zasilania gazem, szczegółowe czynności organów w procedurze homologacji sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, zakres i sposób przeprowadzania
badań homologacyjnych oraz kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem, wzory dokumentów związanych z homologacją sposobu montażu
instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji
Publicznej.
Projekt nie wymaga przedstawienia organom lub instytucjom Unii Europejskiej
stosownie do § 12a regulaminu pracy Rady Ministrów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie skutkowało zwiększeniem wydatków lub
zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa
w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych.
13
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania
gazem oddziaływać będzie na podmioty dokonujące montażu instalacji przystosowującej dany typ
pojazdu do zasilania gazem oraz ich zakłady montujące, stacje kontroli pojazdów, organy
samorządu terytorialnego, organy nadzorujące stacje kontroli pojazdów oraz użytkowników
pojazdów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Konsultacje społeczne zostaną przeprowadzone z: Polskim Związkiem Przemysłu
Motoryzacyjnego, Transportowym Dozorem Technicznym, Instytutem Transportu
Samochodowego, Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem
Szefów Wydziałów Komunikacji, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszeniem
Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów, Instytutem Technologiczno-Przyrodniczym
– Laboratorium Badawcze w Kłudzienku oraz Koalicją na Rzecz Autogazu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt
rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
25/03/EP
14
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia
w sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu2)
Na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego
pojazdu;
2) warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych w procedurze dopuszczenia
jednostkowego pojazdu;
3) zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie warunków technicznych
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
4) wzory dokumentów z tym związanych.
§ 2. Zakres wymagań obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego nowego pojazdu:
1) przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którego typ
producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub świadectwa
homologacji typu pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu WE lub świadectwo homologacji
typu pojazdu, w którym przed rejestracją zostały wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie
wyposażenia lub części, wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania
świadectwa homologacji typu tego pojazdu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie warunków technicznych
w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie §1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Niniejsze rozporządzenie, w zakresie swojej regulacji, wdraża postanowienia dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części
i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów („dyrektywa ramowa”).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179,
poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410
i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r.
Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462
i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97,
poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013,
Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219 poz. 1443 i Nr 225, poz. 1466 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151, Nr 92, poz. 530, Nr 102,
poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205, poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321,
Nr 227, poz. 1367, Nr 244, poz. 1454 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 113 i poz. ... .
§ 4. Warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych potwierdzających spełnienie
warunków technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 5. Wzór decyzji o dopuszczeniu jednostkowym pojazdu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Jednostka uprawniona przeprowadza badanie potwierdzające spełnienie odpowiednich
warunków lub wymagań technicznych danego pojazdu w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu,
zwane dalej „badaniem”, uwzględniając sposób i zakres określony w załącznikach nr 1 i 2 do
rozporządzenia.
2. Po przeprowadzonym badaniu, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim, co najmniej
w czterech egzemplarzach, sprawozdanie z badania z czego:
a) jeden egzemplarz – przechowywany jest w dokumentacji prowadzonej przez tę jednostkę,
b) trzy egzemplarze – wydaje się wnioskodawcy.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ
17/03-kt
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1
Wymagania techniczne dotyczące dopuszczenia jednostkowego pojazdu, który nie uzyskał świadectwa homologacji przed wprowadzeniem do obrotu
Tabela Nr 1
Wymagania techniczne podlegające sprawdzeniu przez jednostkę uprawnioną
L.p. Akt
prawny Kategoria M1
Kategoria N1
1.
Dyrektywa
Wymagania wg pkt 5 i 6 załącznika I do dyrektywy 70/221/EWG , zmienionej dyrektywą 2006/20/WE
70/221/EWG
(Zbiorniki paliwa)
W przypadku pojazdów zasilanych paliwem gazowym pojazd powinien spełnić odpowiednio wymagania:
Regulaminu 67 lub 115 dla LPG.
Regulaminu 110 lub 115 dla CNG.
2.
Dyrektywa
Wymagania techniczne wg Regulaminu EKG ONZ nr 79 lub Dyrektywy 70/311/EWG
70/311/WE
Regulamin nr 79
EKG ONZ
(Układ kierowniczy)
3. Dyrektywa
70/387
a) Zamki i zawiasy drzwi powinny spełniać wymagania wg pkt 3.2.1, 3.3.2 i 3.4.1 załącznika I do dyrektywy 70/387/EWG.
EWG
(Zamki i zawiasy
b) Odstępuje się od wymagań wg pkt. 3.4.1 dyrektywy 70/387/EWG, jeżeli wykazano zgodność z pkt 6.1.5.4 Regulaminu EKG ONZ nr 11
drzwi bocznych,
pokryw
i spinaczy burt
ładunkowych)
4.
Dyrektywa
Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze powinny wysyłać ciągły sygnał dźwiękowy, zgodnie z wymaganiami wg pkt 1.1 sekcji 1 załącznika I do
70/388/EWG
dyrektywy 70/388/EWG.
(Dźwiękowy sygnał
ostrzegawczy)
Montaż w pojeździe
a) Wykonuje się badanie zgodnie z sekcją 2 załącznika I do dyrektywy 70/388/EWG.
b) Maksymalny poziom ciśnienia dźwięku musi być zgodny z pkt 2.1.4 wspomnianego załącznika.
5.
Dyrektywa
Pojazd powinien spełniać wymagania Dyrektywy 71/320/EWG lub Regulaminu
Pojazd powinien spełniać wymagania Dyrektywy
71/ 320/EWG
EKG ONZ Nr 13H, odpowiednio do kategorii pojazdu i kompletacji układu
71/320/EWG lub Regulaminu EKG ONZ Nr 13 lub,
(Układy
hamulcowego
Regulaminu EKG ONZ nr 13 odpowiednio do kategorii
hamulcowe)
pojazdu i kompletacji układu hamulcowego
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
376-cz-II
› Pobierz plik
-
376-cz-I
› Pobierz plik