Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 376
- Data wpłynięcia: 2012-04-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-10-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448
376-cz-II
14.1. Wyposażenie elektryczne zgodnie z dyrektywą 94/55/WE
14.1.1.
Ochrona przewodów przed przegrzaniem:
14.1.2.
Typ automatycznego wyłącznika prądu:
14.1.3.
Typ i działanie głównego wyłącznika akumulatora:
14.1.4.
Opis i położenie osłony ochronnej tachografu:
14.1.5.
Opis obwodów o stałym zasilaniu. Wskazać stosowaną normę europejską (EN):
14.1.6.
Budowa i zabezpieczenie instalacji elektrycznej znajdującej się z tyłu kabiny kierowcy:
14.2.
Zapobieganie ryzyku pożarowemu
14.2.1. Typ
materiałów niełatwopalnych w kabinie kierowcy:
14.2.2.
Ekran termiczny kabiny kierowcy (jeżeli dotyczy):
14.2.3. Umiejscowienie
i
osłona termiczna silnika:
14.2.4. Umiejscowienie
i
osłona termiczna układu wydechowego:
14.2.5.
Typ i konstrukcja osłony termicznej układów długotrwałego hamowania:
14.2.6.
Typ, konstrukcja i umiejscowienie grzejników spalinowych:
14.3.
Szczególne wymagania dotyczące nadwozia, jeżeli występują, zgodnie z dyrektywą 94/55/WE
14.3.1. Opis
środków mających na celu stosowanie się do wymagań dla pojazdów typu EX/II i EX/III:
14.3.2.
W przypadku pojazdów typu EX/III, odporność na zewnętrzne źródła ciepła:
15. PRZYDATNO Ć DO PONOWNEGO U YCIA, ZDOLNO Ć DO RECYKLINGU I ODZYSKU
15.1.
Wersja, do której należy pojazd odniesienia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.2.
Masa pojazdu odniesienia z nadwoziem lub masą podwozia z kabiną, bez nadwozia i/lub urządzenia
sprzęgającego, jeżeli producent nie montuje nadwozia i/lub urządzenia sprzęgającego (wraz z płynami,
narzędziami, kołem zapasowym, jeżeli są zamontowane), bez kierowcy: .
15.3. Masa
materiałów pojazdu odniesienia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.1. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki wstępnej (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.2. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie demontażu (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.3. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki pozostałości niemetalicznych uważanych za
nadające się do odzysku (v):
15.3.4. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki pozostałości niemetalicznych uważanych za
przydatne do odzyskania energii (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.5. Zestawienie materiałów (v):
15.3.6.
Łączna masa materiałów, które nadają się do ponownego użycia i/lub recyklingu: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.7.
Łączna masa materiałów, które nadają się do ponownego użycia i/lub odzysku: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.4.
Wskaźniki
15.4.1. Wskaźnik recyklingu »Rcyc ( %)«: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.4.2. Wskaźnik odzysku »Rcov ( %)«: .
16. DOST P DO INFORMACJI O NAPRAWACH I OBSŁUDZE TECHNICZNEJ POJAZDU
16.1. Adres
głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących napraw i obsługi
technicznej pojazdu: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.1.1. Data
udostępnienia strony (nie później niż 6 miesięcy od daty homologacji typu): . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.2.
Warunki i zasady dostępu do strony internetowej: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.3. Format
informacji dotyczących napraw i obsługi technicznej pojazdu dostępnych przez stronę
internetową
Odnośniki:
(1) Niepotrzebne skreślić (istnieją przypadki, w których nie trzeba nic skreślać, jeśli zastosowanie ma więcej niż jedna możliwość).
(2) Określić tolerancję.
(3) Należy wpisać górne i dolne wartości dla każdego wariantu.
(4) Jedynie do celów definicji pojazdów terenowych.
(5) Wymieniony w taki sposób, aby wartość rzeczywista występowała wyraźnie dla każdej konfiguracji technicznej typu pojazdu.
(6) Pojazdy, które mogą być zasilane zarówno benzyną, jak i paliwami gazowymi, ale w których układ zasilania benzyną jest przeznaczony
jedynie do wykorzystywania w sytuacjach awaryjnych i do rozruchu oraz w których maksymalna pojemność zbiornika na benzynę nie
przekracza 15 litrów, uważane są do celów badań za pojazdy, które mogą być zasilane jedynie paliwem gazowym.
(a) Jeżeli części udzielono homologacji typu, nie trzeba jej opisywać, gdy istnieje odniesienie do tej homologacji. Podobnie nie ma potrzeby
opisywania danej części, jeśli jej budowę przedstawiono na dołączonych schematach lub rysunkach. Dla każdej pozycji, do której dołącza
się rysunki lub fotografie, podać numery odpowiednich załączonych dokumentów.
52
(b) Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki niemające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego,
objętych tym dokumentem informacyjnym dotyczącym homologacji typu, znaki te przedstawia się w dokumentacji symbolem »?«
(np. ABC??123??).
(c) Sklasyfikowane według definicji zawartej w sekcji A załącznika II.
(d) Oznaczenie wg EN 10027-1: 2005. Jeżeli nie jest możliwe, podaje się następujące informacje:
— opis materiału,
— granicę plastyczności,
— wytrzymałość na rozciąganie,
— wydłużenie (w %),
— twardość w skali Brinella.
(e) »Kabina wysunięta« zgodnie z definicją w punkcie 2.7 załącznika I do dyrektywy Rady 74/297/EWG (Dz.U. L 165 z 20.6.1974, s. 16).
(f) W przypadku gdy jest jedna wersja z normalną kabiną i jedna z kabiną sypialną, należy podać oba zestawy mas i wymiarów.
(g) Norma ISO 612 – 1978 – Pojazdy drogowe – Wymiary pojazdów samochodowych i pojazdów ciągniętych – terminy i definicje.
(g1) Pojazd silnikowy i przyczepa z wózkiem skrętnym: pojęcie nr 6.4.1.
Naczepa i przyczepa z osią centralną: pojęcie nr 6.4.2.
Uwaga:
W przypadku przyczepy z osią centralną oś sprzęgu uważa się za oś najbardziej wysuniętą do przodu.
(g2) Pojęcie nr 6.19.2.
(g3) Określenie nr 6.20.
(g4) Pojęcie nr 6.5.
(g5) Pojęcie nr 6.1 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: Punkt 2.4.1. załącznika I do dyrektywy 97/27/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady.
W przypadku przyczep, długości podaje się jak określono w pojęcie nr 6.1.2 normy ISO 612: 1978.
(g6) Pojęcie nr 6.17.
(g7) Pojęcie nr 6.2 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: pkt 2.4.2 załącznika I do dyrektywy 97/27/WE.
(g8) Pojęcie nr 6.3 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: pkt 2.4.3 załącznika I do dyrektywy 97/27/WE.
(g9) Pojęcie nr 6.6.
(g10) Pojęcie nr 6.10.
(g11) Pojęcie nr 6.7.
(g12) Pojęcie nr 6.11.
(g13) Pojęcie nr 6.18.1.
(g14) Pojęcie nr 6.9.
(h) Masę kierowcy oraz, jeśli ma to zastosowanie, członka załogi, ocenia się na 75 kg (z czego 68 kg masy osoby w pojeździe i 7 kg masy
bagażu zgodnie z normą ISO 2416-1992), zbiornik paliwa jest napełniony w 90 %, a pozostałe układy zawierające płyn (z wyjątkiem
układów wód zużytych) są napełnione w 100 % pojemności deklarowanej przez producenta.
(i) Dla przyczep i naczep oraz dla pojazdów łączonych z przyczepą lub naczepą, które wywierają znaczące pionowe obciążenie na
urządzenie sprzęgające lub na piąte koło, obciążenie to, podzielone przez przyspieszenie ziemskie, jest uwzględnione w maksymalnej
technicznie dopuszczalnej masie.
(j) »Zwis sprzęgu« jest odległością w płaszczyźnie poziomej między urządzeniem sprzęgającym przyczep z osią centralną a linią środkową
osi tylnej(-ych).
(k) W przypadku pojazdu, który może być napędzany różnymi paliwami lub ich połączeniem należy powtórzyć odpowiednie punkty.
W przypadku niekonwencjonalnych silników i układów, dane równoważne z danymi tu określonymi przekazuje producent.
(l) Liczbę tę należy zaokrąglić do dziesiątej części milimetra.
(m) Wartość tę należy obliczyć (π = 3,1416) i zaokrąglić z dokładnością do 1 cm3.
(n) Określone zgodnie z wymaganiami dyrektywy Rady 80/1269/EWG.
(o) Określone zgodnie z wymaganiami dyrektywy Rady 80/1268/EWG.
(p) Określone dane należy podawać dla każdego z proponowanych wariantów.
(q) W odniesieniu do d przyczep, maksymalna prędkość dozwolona przez producenta.
(r) W przypadku opon kategorii prędkości Z przeznaczonych do zamontowania w pojazdach, których maksymalna prędkość przekracza
300 km/h, należy podać równoważne informacje.
(s) Liczba miejsc siedzących, którą należy podać, jest równa liczbie miejsc siedzących podczas ruchu pojazdu. W przypadku układu
modułowego może być określony zakres.
(t) »Punkt R« lub »punkt odniesienia siedzenia« oznacza punkt konstrukcyjny zdefiniowany przez producenta pojazdu dla każdego miejsca
siedzącego oraz ustalony w odniesieniu do trójwymiarowego układu odniesienia określonego w załączniku III do dyrektywy Rady 77/
53
649/EWG.
(u) Symbole i znaki, jakie należy stosować znajdują się w pkt 1.1.3 i 1.1.4 załącznika III do dyrektywy Rady 77/541/EWG.
W przypadku pasów typu »S« wyszczególnić charakter typu (-ów).
(v) Te pojęcia są zdefiniowane w normie ISO 22628: 2002 – Pojazdy drogowe – zdolność do recyklingu i odzysku – sposób obliczenia.”
54
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
DOKUMENT INFORMACYJNY (*)
CZ
Ć I
Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści. Wszelkie rysunki należy
sporządzić w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości w formacie A4 lub złożone do tego formatu.
Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
A. Kategoria M i N
0. OGÓLNE
0.1.
Marka (nazwa handlowa producenta):
0.2. Typ:
0.2.1.
Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):
0.3.
Sposób identyfikacji typu, jeśli oznaczono na pojeździe (b):
0.3.1. Umiejscowienie
tego
oznaczenia:
0.4.
Kategoria pojazdu (c):
0.4.1. Klasyfikacja(-e)
według towarów niebezpiecznych, do przewozu których przeznaczony jest pojazd:
0.5.
Nazwa i adres producenta:
0.8.
Nazwa(-y) i adres(-y) fabryki montującej:
0.9.
Nazwa i adres przedstawiciela producenta (jeśli istnieje):
1.
OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU
1.1. Fotografie
i/lub
rysunki pojazdu przedstawiciela typu:
1.3.
Liczba osi i kół:
1.3.1.
Liczba i umiejscowienie osi z kołami bliźniaczymi:
1.3.2. Liczba
i
umiejscowienie osi kierowanych:
1.3.3. Osie
napędowe (liczba, pozycja, współpraca),
1.4. Podwozie
(jeśli istnieje) (rysunek ogólny):
1.6. Umiejscowienie
i
układ silnika:
1.8.
Kierunek ruchu drogowego: lewostronny/prawostronny (1)
1.8.1.
Pojazd jest przystosowany do jazdy w ruchu prawostronnym/lewostronnym (1).
2.
MASY I WYMIARY (f) (g)
(w kg i mm) (odwołać się do rysunku, gdy ma zastosowanie)
2.1.
Rozstaw(-y) osi (przy pełnym obciążeniu) (gl):
2.1.1. Pojazdy
dwuosiowe
2.1.2.
Pojazdy z trzema osiami i więcej
2.1.2.1.
Rozstaw osi pomiędzy kolejnymi osiami, od osi najbardziej wysuniętej do przodu do osi najbardziej
wysuniętej do tyłu
2.1.2.2. Całkowity rozstaw osi
2.3.1. Rozstaw
kół każdej osi kierowanej (g4): . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3.2. Rozstaw
kół wszystkich pozostałych osi (g4): . . . . . . . . . . . . .
2.4.
Zakres wymiarów pojazdu (gabarytowych)
2.4.1.
Dla podwozia bez zabudowy
2.4.1.1.
Długość (g5): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.1.1.
Największa dopuszczalna długość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.1.2.
Najmniejsza dopuszczalna długość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.2.
Szerokość (g7): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
2.4.1.2.1.
Największa dopuszczalna szerokość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.2.2.
Najmniejsza dopuszczalna szerokość: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.3.
Wysokość (w stanie gotowym do jazdy) (g8) (w przypadku zawieszenia o regulowanej wysokości wskazać
normalne
położenie podczas jazdy): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.
W przypadku podwozia z zabudową
2.4.2.1.
Długość (g5): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.1.1.
Długość przestrzeni ładunkowej: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.2.
Szerokość (g7): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.2.1.
Grubość ścian (w przypadku pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów w regulowanej
temperaturze): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.3.
Wysokość (w stanie gotowym do jazdy) (g8) (w przypadku zawieszenia o regulowanej wysokości wskazać
normalne
położenie podczas jazdy):
2.6.
Masa pojazdu gotowego do jazdy
Masa pojazdu z nadwoziem i sprzęgiem, w przypadku pojazdu ciągnącego kategorii innej niż M1, w stanie
gotowym do jazdy lub masa podwozia z kabiną, jeżeli producent nie wyposaża w nadwozie, i/lub ze
sprzęgiem (z materiałami eksploatacyjnymi i innymi płynami z wyjątkiem zużytej wody, narzędziami,
kołem zapasowym i kierowcą oraz, w przypadku autobusów i autokarów, masą członka załogi, o ile
przewidziano dla niego miejsce siedzące) (h) (maksimum i minimum dla każdej wersji): . . . . . . . . . . . . . . .
2.6.1.
Rozkład tej masy na osie, a w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną obciążenie w punkcie
sprzęgu (maksymalny i minimalny dla każdego wariantu): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.7.
Minimalna masa skompletowanego pojazdu podana przez producenta w przypadku pojazdu
niekompletnego: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.8.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita, podana przez producenta (i) (3): . . . . . . . . . .
2.8.1.
Rozkład tej masy na poszczególne osie i, w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, obciążenie
w punkcie sprzęgu (3): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.9.
Technicznie dopuszczalne maksymalne obciążenie na każdą oś: . . . . . . . . . . . . .
2.10.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa przypadająca na każdą grupę osi: . . . . . . .
2.11.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa ciągnięta przez pojazd silnikowy w przypadku
2.11.1.
Przyczepy z wózkiem skrętnym: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.2.
Naczepy: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.3.
Przyczepy z osią centralną: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.4.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (3): . . . .
2.11.6.
Maksymalna masa przyczepy bez hamulca: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.12.
Technicznie dopuszczalna, maksymalnie statyczna, siła pionowa działająca na urządzenie
sprzęgające: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.12.1.
Pojazdu silnikowego: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.
Dopuszczalne masy całkowite do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych (opcjonalnie: w przypadku
gdy podane są te wartości, weryfikuje się je zgodnie z wymaganiami załącznika IV do dyrektywy
97/27/WE)
2.16.1.
Największa dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych (dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . .
2.16.2.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych przypadająca na każdą
z osi oraz, w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, masa przypadająca na urządzenie
sprzęgające podana przez producenta, o ile jest mniejsza niż maksymalne obciążenie urządzenia
sprzęgającego (dopuszcza się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.3.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych przypadająca na każdą
z grup osi (dopuszcza się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.4.
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy ciągniętej przez pojazd do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych
(dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.5.
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych (dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . .
3.
SILNIK (k)
3.1.
Producent silnika: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1.1.
Kod fabryczny silnika (oznaczony na silniku lub identyfikowalny w inny sposób): . . . . . . . . . . . . .
56
14.1.1.
Ochrona przewodów przed przegrzaniem:
14.1.2.
Typ automatycznego wyłącznika prądu:
14.1.3.
Typ i działanie głównego wyłącznika akumulatora:
14.1.4.
Opis i położenie osłony ochronnej tachografu:
14.1.5.
Opis obwodów o stałym zasilaniu. Wskazać stosowaną normę europejską (EN):
14.1.6.
Budowa i zabezpieczenie instalacji elektrycznej znajdującej się z tyłu kabiny kierowcy:
14.2.
Zapobieganie ryzyku pożarowemu
14.2.1. Typ
materiałów niełatwopalnych w kabinie kierowcy:
14.2.2.
Ekran termiczny kabiny kierowcy (jeżeli dotyczy):
14.2.3. Umiejscowienie
i
osłona termiczna silnika:
14.2.4. Umiejscowienie
i
osłona termiczna układu wydechowego:
14.2.5.
Typ i konstrukcja osłony termicznej układów długotrwałego hamowania:
14.2.6.
Typ, konstrukcja i umiejscowienie grzejników spalinowych:
14.3.
Szczególne wymagania dotyczące nadwozia, jeżeli występują, zgodnie z dyrektywą 94/55/WE
14.3.1. Opis
środków mających na celu stosowanie się do wymagań dla pojazdów typu EX/II i EX/III:
14.3.2.
W przypadku pojazdów typu EX/III, odporność na zewnętrzne źródła ciepła:
15. PRZYDATNO Ć DO PONOWNEGO U YCIA, ZDOLNO Ć DO RECYKLINGU I ODZYSKU
15.1.
Wersja, do której należy pojazd odniesienia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.2.
Masa pojazdu odniesienia z nadwoziem lub masą podwozia z kabiną, bez nadwozia i/lub urządzenia
sprzęgającego, jeżeli producent nie montuje nadwozia i/lub urządzenia sprzęgającego (wraz z płynami,
narzędziami, kołem zapasowym, jeżeli są zamontowane), bez kierowcy: .
15.3. Masa
materiałów pojazdu odniesienia: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.1. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki wstępnej (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.2. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie demontażu (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.3. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki pozostałości niemetalicznych uważanych za
nadające się do odzysku (v):
15.3.4. Masa
materiałów branych pod uwagę na etapie przeróbki pozostałości niemetalicznych uważanych za
przydatne do odzyskania energii (v): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.5. Zestawienie materiałów (v):
15.3.6.
Łączna masa materiałów, które nadają się do ponownego użycia i/lub recyklingu: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.3.7.
Łączna masa materiałów, które nadają się do ponownego użycia i/lub odzysku: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.4.
Wskaźniki
15.4.1. Wskaźnik recyklingu »Rcyc ( %)«: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15.4.2. Wskaźnik odzysku »Rcov ( %)«: .
16. DOST P DO INFORMACJI O NAPRAWACH I OBSŁUDZE TECHNICZNEJ POJAZDU
16.1. Adres
głównej strony internetowej zapewniającej dostęp do informacji dotyczących napraw i obsługi
technicznej pojazdu: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.1.1. Data
udostępnienia strony (nie później niż 6 miesięcy od daty homologacji typu): . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.2.
Warunki i zasady dostępu do strony internetowej: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16.3. Format
informacji dotyczących napraw i obsługi technicznej pojazdu dostępnych przez stronę
internetową
Odnośniki:
(1) Niepotrzebne skreślić (istnieją przypadki, w których nie trzeba nic skreślać, jeśli zastosowanie ma więcej niż jedna możliwość).
(2) Określić tolerancję.
(3) Należy wpisać górne i dolne wartości dla każdego wariantu.
(4) Jedynie do celów definicji pojazdów terenowych.
(5) Wymieniony w taki sposób, aby wartość rzeczywista występowała wyraźnie dla każdej konfiguracji technicznej typu pojazdu.
(6) Pojazdy, które mogą być zasilane zarówno benzyną, jak i paliwami gazowymi, ale w których układ zasilania benzyną jest przeznaczony
jedynie do wykorzystywania w sytuacjach awaryjnych i do rozruchu oraz w których maksymalna pojemność zbiornika na benzynę nie
przekracza 15 litrów, uważane są do celów badań za pojazdy, które mogą być zasilane jedynie paliwem gazowym.
(a) Jeżeli części udzielono homologacji typu, nie trzeba jej opisywać, gdy istnieje odniesienie do tej homologacji. Podobnie nie ma potrzeby
opisywania danej części, jeśli jej budowę przedstawiono na dołączonych schematach lub rysunkach. Dla każdej pozycji, do której dołącza
się rysunki lub fotografie, podać numery odpowiednich załączonych dokumentów.
52
(b) Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki niemające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego,
objętych tym dokumentem informacyjnym dotyczącym homologacji typu, znaki te przedstawia się w dokumentacji symbolem »?«
(np. ABC??123??).
(c) Sklasyfikowane według definicji zawartej w sekcji A załącznika II.
(d) Oznaczenie wg EN 10027-1: 2005. Jeżeli nie jest możliwe, podaje się następujące informacje:
— opis materiału,
— granicę plastyczności,
— wytrzymałość na rozciąganie,
— wydłużenie (w %),
— twardość w skali Brinella.
(e) »Kabina wysunięta« zgodnie z definicją w punkcie 2.7 załącznika I do dyrektywy Rady 74/297/EWG (Dz.U. L 165 z 20.6.1974, s. 16).
(f) W przypadku gdy jest jedna wersja z normalną kabiną i jedna z kabiną sypialną, należy podać oba zestawy mas i wymiarów.
(g) Norma ISO 612 – 1978 – Pojazdy drogowe – Wymiary pojazdów samochodowych i pojazdów ciągniętych – terminy i definicje.
(g1) Pojazd silnikowy i przyczepa z wózkiem skrętnym: pojęcie nr 6.4.1.
Naczepa i przyczepa z osią centralną: pojęcie nr 6.4.2.
Uwaga:
W przypadku przyczepy z osią centralną oś sprzęgu uważa się za oś najbardziej wysuniętą do przodu.
(g2) Pojęcie nr 6.19.2.
(g3) Określenie nr 6.20.
(g4) Pojęcie nr 6.5.
(g5) Pojęcie nr 6.1 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: Punkt 2.4.1. załącznika I do dyrektywy 97/27/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady.
W przypadku przyczep, długości podaje się jak określono w pojęcie nr 6.1.2 normy ISO 612: 1978.
(g6) Pojęcie nr 6.17.
(g7) Pojęcie nr 6.2 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: pkt 2.4.2 załącznika I do dyrektywy 97/27/WE.
(g8) Pojęcie nr 6.3 oraz w przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1: pkt 2.4.3 załącznika I do dyrektywy 97/27/WE.
(g9) Pojęcie nr 6.6.
(g10) Pojęcie nr 6.10.
(g11) Pojęcie nr 6.7.
(g12) Pojęcie nr 6.11.
(g13) Pojęcie nr 6.18.1.
(g14) Pojęcie nr 6.9.
(h) Masę kierowcy oraz, jeśli ma to zastosowanie, członka załogi, ocenia się na 75 kg (z czego 68 kg masy osoby w pojeździe i 7 kg masy
bagażu zgodnie z normą ISO 2416-1992), zbiornik paliwa jest napełniony w 90 %, a pozostałe układy zawierające płyn (z wyjątkiem
układów wód zużytych) są napełnione w 100 % pojemności deklarowanej przez producenta.
(i) Dla przyczep i naczep oraz dla pojazdów łączonych z przyczepą lub naczepą, które wywierają znaczące pionowe obciążenie na
urządzenie sprzęgające lub na piąte koło, obciążenie to, podzielone przez przyspieszenie ziemskie, jest uwzględnione w maksymalnej
technicznie dopuszczalnej masie.
(j) »Zwis sprzęgu« jest odległością w płaszczyźnie poziomej między urządzeniem sprzęgającym przyczep z osią centralną a linią środkową
osi tylnej(-ych).
(k) W przypadku pojazdu, który może być napędzany różnymi paliwami lub ich połączeniem należy powtórzyć odpowiednie punkty.
W przypadku niekonwencjonalnych silników i układów, dane równoważne z danymi tu określonymi przekazuje producent.
(l) Liczbę tę należy zaokrąglić do dziesiątej części milimetra.
(m) Wartość tę należy obliczyć (π = 3,1416) i zaokrąglić z dokładnością do 1 cm3.
(n) Określone zgodnie z wymaganiami dyrektywy Rady 80/1269/EWG.
(o) Określone zgodnie z wymaganiami dyrektywy Rady 80/1268/EWG.
(p) Określone dane należy podawać dla każdego z proponowanych wariantów.
(q) W odniesieniu do d przyczep, maksymalna prędkość dozwolona przez producenta.
(r) W przypadku opon kategorii prędkości Z przeznaczonych do zamontowania w pojazdach, których maksymalna prędkość przekracza
300 km/h, należy podać równoważne informacje.
(s) Liczba miejsc siedzących, którą należy podać, jest równa liczbie miejsc siedzących podczas ruchu pojazdu. W przypadku układu
modułowego może być określony zakres.
(t) »Punkt R« lub »punkt odniesienia siedzenia« oznacza punkt konstrukcyjny zdefiniowany przez producenta pojazdu dla każdego miejsca
siedzącego oraz ustalony w odniesieniu do trójwymiarowego układu odniesienia określonego w załączniku III do dyrektywy Rady 77/
53
649/EWG.
(u) Symbole i znaki, jakie należy stosować znajdują się w pkt 1.1.3 i 1.1.4 załącznika III do dyrektywy Rady 77/541/EWG.
W przypadku pasów typu »S« wyszczególnić charakter typu (-ów).
(v) Te pojęcia są zdefiniowane w normie ISO 22628: 2002 – Pojazdy drogowe – zdolność do recyklingu i odzysku – sposób obliczenia.”
54
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
DOKUMENT INFORMACYJNY (*)
CZ
Ć I
Poniższe informacje należy dostarczyć w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści. Wszelkie rysunki należy
sporządzić w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości w formacie A4 lub złożone do tego formatu.
Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
A. Kategoria M i N
0. OGÓLNE
0.1.
Marka (nazwa handlowa producenta):
0.2. Typ:
0.2.1.
Nazwa(-y) handlowa(-e) (o ile występuje(-ą)):
0.3.
Sposób identyfikacji typu, jeśli oznaczono na pojeździe (b):
0.3.1. Umiejscowienie
tego
oznaczenia:
0.4.
Kategoria pojazdu (c):
0.4.1. Klasyfikacja(-e)
według towarów niebezpiecznych, do przewozu których przeznaczony jest pojazd:
0.5.
Nazwa i adres producenta:
0.8.
Nazwa(-y) i adres(-y) fabryki montującej:
0.9.
Nazwa i adres przedstawiciela producenta (jeśli istnieje):
1.
OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU
1.1. Fotografie
i/lub
rysunki pojazdu przedstawiciela typu:
1.3.
Liczba osi i kół:
1.3.1.
Liczba i umiejscowienie osi z kołami bliźniaczymi:
1.3.2. Liczba
i
umiejscowienie osi kierowanych:
1.3.3. Osie
napędowe (liczba, pozycja, współpraca),
1.4. Podwozie
(jeśli istnieje) (rysunek ogólny):
1.6. Umiejscowienie
i
układ silnika:
1.8.
Kierunek ruchu drogowego: lewostronny/prawostronny (1)
1.8.1.
Pojazd jest przystosowany do jazdy w ruchu prawostronnym/lewostronnym (1).
2.
MASY I WYMIARY (f) (g)
(w kg i mm) (odwołać się do rysunku, gdy ma zastosowanie)
2.1.
Rozstaw(-y) osi (przy pełnym obciążeniu) (gl):
2.1.1. Pojazdy
dwuosiowe
2.1.2.
Pojazdy z trzema osiami i więcej
2.1.2.1.
Rozstaw osi pomiędzy kolejnymi osiami, od osi najbardziej wysuniętej do przodu do osi najbardziej
wysuniętej do tyłu
2.1.2.2. Całkowity rozstaw osi
2.3.1. Rozstaw
kół każdej osi kierowanej (g4): . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3.2. Rozstaw
kół wszystkich pozostałych osi (g4): . . . . . . . . . . . . .
2.4.
Zakres wymiarów pojazdu (gabarytowych)
2.4.1.
Dla podwozia bez zabudowy
2.4.1.1.
Długość (g5): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.1.1.
Największa dopuszczalna długość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.1.2.
Najmniejsza dopuszczalna długość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.2.
Szerokość (g7): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
2.4.1.2.1.
Największa dopuszczalna szerokość: . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.2.2.
Najmniejsza dopuszczalna szerokość: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.1.3.
Wysokość (w stanie gotowym do jazdy) (g8) (w przypadku zawieszenia o regulowanej wysokości wskazać
normalne
położenie podczas jazdy): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.
W przypadku podwozia z zabudową
2.4.2.1.
Długość (g5): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.1.1.
Długość przestrzeni ładunkowej: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.2.
Szerokość (g7): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.2.1.
Grubość ścian (w przypadku pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów w regulowanej
temperaturze): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4.2.3.
Wysokość (w stanie gotowym do jazdy) (g8) (w przypadku zawieszenia o regulowanej wysokości wskazać
normalne
położenie podczas jazdy):
2.6.
Masa pojazdu gotowego do jazdy
Masa pojazdu z nadwoziem i sprzęgiem, w przypadku pojazdu ciągnącego kategorii innej niż M1, w stanie
gotowym do jazdy lub masa podwozia z kabiną, jeżeli producent nie wyposaża w nadwozie, i/lub ze
sprzęgiem (z materiałami eksploatacyjnymi i innymi płynami z wyjątkiem zużytej wody, narzędziami,
kołem zapasowym i kierowcą oraz, w przypadku autobusów i autokarów, masą członka załogi, o ile
przewidziano dla niego miejsce siedzące) (h) (maksimum i minimum dla każdej wersji): . . . . . . . . . . . . . . .
2.6.1.
Rozkład tej masy na osie, a w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną obciążenie w punkcie
sprzęgu (maksymalny i minimalny dla każdego wariantu): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.7.
Minimalna masa skompletowanego pojazdu podana przez producenta w przypadku pojazdu
niekompletnego: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.8.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita, podana przez producenta (i) (3): . . . . . . . . . .
2.8.1.
Rozkład tej masy na poszczególne osie i, w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, obciążenie
w punkcie sprzęgu (3): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.9.
Technicznie dopuszczalne maksymalne obciążenie na każdą oś: . . . . . . . . . . . . .
2.10.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa przypadająca na każdą grupę osi: . . . . . . .
2.11.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa ciągnięta przez pojazd silnikowy w przypadku
2.11.1.
Przyczepy z wózkiem skrętnym: . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.2.
Naczepy: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.3.
Przyczepy z osią centralną: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.11.4.
Technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (3): . . . .
2.11.6.
Maksymalna masa przyczepy bez hamulca: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.12.
Technicznie dopuszczalna, maksymalnie statyczna, siła pionowa działająca na urządzenie
sprzęgające: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.12.1.
Pojazdu silnikowego: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.
Dopuszczalne masy całkowite do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych (opcjonalnie: w przypadku
gdy podane są te wartości, weryfikuje się je zgodnie z wymaganiami załącznika IV do dyrektywy
97/27/WE)
2.16.1.
Największa dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych (dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . .
2.16.2.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych przypadająca na każdą
z osi oraz, w przypadku naczepy lub przyczepy z osią centralną, masa przypadająca na urządzenie
sprzęgające podana przez producenta, o ile jest mniejsza niż maksymalne obciążenie urządzenia
sprzęgającego (dopuszcza się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.3.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych przypadająca na każdą
z grup osi (dopuszcza się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.4.
Dopuszczalna masa całkowita przyczepy ciągniętej przez pojazd do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych
(dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.16.5.
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów do celów rejestracyjnych i eksploatacyjnych (dopuszcza
się wiele zakresów dla każdej konfiguracji technicznej (5)): . . . . . . . . . . . . . .
3.
SILNIK (k)
3.1.
Producent silnika: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.1.1.
Kod fabryczny silnika (oznaczony na silniku lub identyfikowalny w inny sposób): . . . . . . . . . . . . .
56
Dokumenty związane z tym projektem:
-
376-cz-II
› Pobierz plik
-
376-cz-I
› Pobierz plik