eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych

Rządowy projekt ustawy o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych

projekt dotyczy stworzenia możliwości prawnych gwarantujących producentom rolnym stabilizację dochodów z prowadzonej przez nich działalności rolniczej w przypadku znacznego ich obniżenia lub w przypadku braku możliwości uzyskania zapłaty za zbyte produkty rolne od podmiotu, który stał się niewypłacalny

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3076
  • Data wpłynięcia: 2015-01-14
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3076


Druk nr 3076


Warszawa, 14 stycznia 2015 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM-10-124-14




Pan

Radosław Sikorski

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o Funduszu Wzajemnej Pomocy

w Stabilizacji Dochodów Rolniczych

z projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Z poważaniem

(-) Ewa Kopacz
Projekt
U S T A W A
z dnia
o Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
Art. 1. Ustawa reguluje tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację
i funkcjonowanie Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych,
zwanego dalej „Funduszem”.
Art. 2. W celu stabilizacji dochodów producentów rolnych w rozumieniu przepisów
o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji
wniosków o przyznanie płatności oraz podmiotów prowadzących działalność w zakresie
połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich, zwanych dalej „producentami rolnymi”,
z prowadzonej przez nich działalności rolniczej, tworzy się Fundusz.
Art. 3. 1. Wpłaty na Fundusz są naliczane, w wysokości 0,2% wartości netto, od:
1)
żywych świń, bydła, koni, owiec, kóz, królików i drobiu,
2)
zbóż, rzepaku, rzepiku, roślin strączkowych, kukurydzy, owoców i warzyw,
ziemniaków, buraków cukrowych, tytoniu i chmielu,
3)
mleka,
4)
ryb
– będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów
i usług, zwanych dalej „produktami rolnymi”.
2. Do wpłat na Fundusz są obowiązane podmioty będące podatnikami podatku od
towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), które:
1)
skupują produkty rolne, z wyłączeniem mleka, w celu ich przetworzenia, odsprzedaży
lub wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
skupują mleko w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku
mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 50 i 1272);

1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1342, 1448, 1529
i 1530, z 2013 r. poz. 35, 1027 i 1608 oraz z 2014 r. poz. 312, 1171 i 1622.
– 2 –
3)
prowadzą działalność gospodarczą w zakresie uboju świń, bydła, koni, owiec, kóz,
królików lub drobiu;
4)
prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich;
5)
prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 1–3, na podstawie faktur naliczają i pobierają
wpłaty od podmiotów, które zbywają na ich rzecz produkty rolne.
4. Podmioty, o których mowa w ust. 2 pkt 4 i 5, na podstawie faktur naliczają
i przekazują wpłaty na Fundusz za zbyte przez nie produkty rolne.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy wykaz produktów rolnych, od których są naliczane, pobierane, przekazywane
i wpłacane wpłaty na Fundusz, mając na względzie zapewnienie producentom rolnym
stabilizacji dochodów z prowadzonej działalności rolniczej i biorąc pod uwagę przepisy
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Art. 4. 1. Prezes Agencji Rynku Rolnego, zwanej dalej „Agencją”:
1)
dysponuje środkami Funduszu na podstawie uchwał komisji zarządzającej Funduszem;
2)
zapewnia obsługę prawną oraz techniczno-biurową Funduszu oraz komisji zarządzającej
Funduszem;
3)
sporządza projekt planu finansowego Funduszu oraz sprawozdanie z wykonania planu
finansowego Funduszu;
4)
przedstawia komisji zarządzającej Funduszem zestawienie wniosków, o których mowa
w art. 15 ust. 6;
5)
podaje do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Agencji informacje
o ustalonej przez komisję zarządzającą Funduszem stawce, o której mowa w art. 6 ust. 1
pkt 2;
6)
odmawia realizacji uchwał komisji zarządzającej Funduszem niezgodnych z przepisami
prawa.
2. Do postępowań w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji
administracyjnych, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że
ustawa stanowi inaczej.
3. Przetwarzanie danych osobowych w zestawieniach, o których mowa w ust. 1 pkt 4
i art. 6 ust. 1 pkt 3, nie narusza przepisów o ochronie danych osobowych.
– 3 –
Art. 5. 1. Tworzy się dziesięcioosobową komisję zarządzającą Funduszem, w której
skład wchodzą:
1)
członek reprezentujący izby rolnicze – wybrany przez Krajową Radę Izb Rolniczych
spośród kandydatów zgłoszonych przez tę Radę;
2)
czterech członków reprezentujących producentów zbóż, rzepaku, owoców i warzyw,
tytoniu, chmielu, ziemniaków oraz buraków cukrowych – wybranych przez
ogólnokrajowe organizacje tych producentów spośród kandydatów zgłoszonych przez te
organizacje;
3)
czterech członków reprezentujących producentów świń, bydła, koni, owiec, kóz,
królików, drobiu i ryb – wybranych przez ogólnokrajowe organizacje tych producentów
spośród kandydatów zgłoszonych przez te organizacje;
4)
członek reprezentujący dostawców hurtowych lub bezpośrednich mleka – wybrany
przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające dostawców hurtowych lub bezpośrednich
mleka spośród kandydatów zgłoszonych przez te organizacje.
2. W przypadku niedokonania wyboru kandydata na członka komisji zarządzającej
Funduszem przez organizacje, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju
wsi wybiera kandydata na członka tej komisji spośród kandydatów zgłoszonych przez te
organizacje.
3. Członków komisji zarządzającej Funduszem powołuje i odwołuje minister właściwy
do spraw rozwoju wsi.
4. W skład komisji zarządzającej Funduszem powołuje się osobę, która nie została
skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo przeciwko mieniu,
wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi
gospodarczemu lub za umyślne przestępstwo skarbowe.
5. Kadencja członków komisji zarządzającej Funduszem trwa 4 lata, licząc od dnia ich
powołania.
6. Członkowie komisji zarządzającej Funduszem wykonują swoje obowiązki do dnia
powołania ich następców.
7. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi odwołuje członka komisji zarządzającej
Funduszem:
1)
na wniosek organizacji, która zgłosiła jego kandydaturę;
2)
w przypadku jego rezygnacji.
– 4 –
8. Członkostwo w komisji zarządzającej Funduszem wygasa, jeżeli członek komisji
zarządzającej zmarł lub został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo, o którym
mowa w ust. 4. Stwierdzenia wygaśnięcia członkostwa w komisji zarządzającej w przypadku
członka skazanego prawomocnym wyrokiem za przestępstwo, o którym mowa w ust. 4,
dokonuje, na wniosek komisji zarządzającej Funduszem, minister właściwy do spraw rozwoju
wsi.
9. Jeżeli członek komisji zarządzającej Funduszem został odwołany albo wygasło jego
członkostwo, minister właściwy do spraw rozwoju wsi dokonuje w to miejsce powołania
uzupełniającego spośród kandydatów zgłoszonych przez organizację, która zgłosiła
kandydaturę odwołanego członka lub członka, którego członkostwo wygasło.
10. Kadencja członka komisji zarządzającej Funduszem powołanego w drodze
powołania uzupełniającego upływa wraz z upływem kadencji członka, o którym mowa
w ust. 7 i 8.
11. Komisja zarządzająca Funduszem działa na podstawie regulaminu określającego
w szczególności częstotliwość i tryb zwoływania jej posiedzeń oraz tryb podejmowania przez
nią uchwał.
12. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, tryb
zgłaszania przez ogólnokrajowe organizacje, o których mowa w ust. 1, kandydatów na
członków komisji zarządzającej Funduszem oraz sposób ich wyboru, mając na względzie
zapewnienie reprezentatywności tej komisji oraz powołanie do jej składu osób mających
doświadczenie w danej branży.
Art. 6. 1. Do zadań komisji zarządzającej Funduszem należy:
1)
ustalanie wysokości środków przeznaczonych na rekompensaty na następny rok
finansowy w ramach środków przewidzianych w projekcie planu finansowego
Funduszu;
2)
ustalanie do dnia 30 kwietnia stawki procentowej rekompensaty za ubiegły rok,
z uwzględnieniem dostępnych środków na rekompensaty ustalonych w planie
finansowym Funduszu na dany rok, która nie może przekroczyć 70%;
3)
zatwierdzanie zestawienia wniosków, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4;
4)
zatwierdzanie planu finansowego Funduszu;
5)
zatwierdzanie zasad gospodarowania środkami finansowymi Funduszu;
6)
zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Funduszu oraz
sprawozdania z działalności Funduszu;
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: