Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy pogodzenia konstytucyjnej ochrony praw i wolności człowieka i obywatela z obowiązkami systemu statystyki publicznej, rozszerzenia gwarancji nieodpłatnego i terminowego dostępu służb statystyki publicznej do administracyjnych źródeł danych, zmiany formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej i sposobu szczegółowego określania zobowiązań przekazywania danych dla celów statystycznych oraz uwzględniania uściśleń koniecznych ze względu na zachodzące zmiany warunków funkcjonowania systemu statystyki publicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2963
- Data wpłynięcia: 2014-11-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 855
2963
instytucji rządowych, samorządowych, kościołów i instytucji międzywyznaniowych
na dane z tego obszaru tematycznego.
7) stan cywilny:
Zmienna niezbędna do prowadzenia bilansów ludności według stanu cywilnego.
W tworzeniu operatu do badań społecznych zmienna ta pozwala na udoskonalenie
metod doboru prób do badań i umożliwia uogólnianie wyników badań
w odpowiednich przekrojach.
8) data zawarcia i ustania małżeństwa:
Zmienna niezbędna do prowadzenia bilansów ludności według stanu cywilnego.
Wykorzystywanie tych danych w operacie do badań społecznych umożliwia
powiązanie wyników różnych badań społecznych z długością trwania małżeństwa.
9) wykształcenie:
W tworzeniu operatu do badań społecznych zmienna ta pozwala na udoskonalenie
metod doboru prób do badań i umożliwia uogólnianie wyników badań
w odpowiednich przekrojach.
10) zawód, rodzaj miejsca pracy lub nauki:
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych – w sytuacji
społecznej i zawodowej osób zawód ma istotne znaczenie. Dlatego w tworzeniu
operatu do badań społecznych zmienna ta pozwoli na udoskonalenie metod doboru
prób do badań i umożliwi uogólnianie wyników badań w odpowiednich
przekrojach.
11) numer identyfikacji podatkowej:
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych – numer identyfikacji
podatkowej wystąpi wyłącznie w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą. Numery te są ujęte w rejestrze statystycznym
przedsiębiorstw będącym operatem do badań podmiotów gospodarki narodowej.
Pozwoli on na powiązanie charakterystyk firm prowadzonych przez osoby fizyczne
z cechami społeczno-demograficznymi ich właścicieli. Cecha ta umożliwi
wykonywanie wielu nowych opracowań i analiz tego istotnego zagadnienia.
12) stan zdrowia:
Pozwoli na możliwości pozyskania przez służby statystyki publicznej danych
z „Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów
10
cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (Platforma P1), tworzonej przez
Ministerstwo Zdrowia w ramach Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia.
13) stopień niezdolności do pracy, posiadane orzeczenia o niepełnosprawności, stopień
niepełnosprawności:
Orzeczenie o niepełnosprawności to jedyne źródło informacji statystycznych
dotyczących liczby osób niepełnosprawnych, a ponadto zmienna ta umożliwi
prowadzenie badań ankietowych kierowanych bezpośrednio do tej subpopulacji.
14) tytuł ubezpieczenia z wyłączeniem części kodu objętej tajemnicą:
Jest to podstawowa zmienna wykorzystywana w badaniach z zakresu rynku pracy
oraz wynagrodzeń i prowadzenia analiz w tym zakresie.
Wykorzystywanie tej danej pozwoli na określenie statusu osób na rynku pracy, np.
osoba pracująca, emeryt, rencista, student. W tworzeniu operatu do badań
społecznych zmienna ta pozwoli na udoskonalenie metod doboru prób do badań
i umożliwi uogólnianie wyników badań w odpowiednich przekrojach.
15) adres zamieszkania lub adres pobytu:
Gromadzone dane o migracjach wewnętrznych i zagranicznych stanowią zasadniczy
element bilansów ludności według podstawowego podziału administracyjnego kraju
oraz pozwalają na dokonywanie porównań w czasie zmian w zakresie kierunków
i rozmiarów migracji. Jest to podstawowa zmienna dla prowadzenia bilansów stanu
i struktury ludności wg podziału terytorialnego.
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych umożliwia kierowanie
ankiet do wylosowanych osób i mieszkań.
16) adres do korespondencji:
Jest to podstawowa zmienna dla prowadzenia bilansów stanu i struktury ludności
wg podziału terytorialnego.
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych – umożliwia
kierowanie ankiet do wylosowanych osób i mieszkań.
17) adres poczty elektronicznej:
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych – dane do kontaktu
z osobą badaną. Umożliwia kierowanie ankiet do wylosowanych osób
i prowadzenie badań drogą internetową.
18) numer telefonu:
11
Wykorzystywanie tej danej w operacie do badań społecznych – dane do kontaktu
z osobą badaną. Umożliwia kierowanie pytań do wylosowanych osób i prowadzenie
badań metodą wywiadu telefonicznego (CATI).
Dane osobowe, o których mowa powyżej, stosownie do art. 35b ust. 2, mogą być
przetwarzane w ramach badań statystycznych, których celem jest otrzymanie informacji
o życiu i sytuacji osób fizycznych lub o wybranych aspektach życia i sytuacji tych osób,
obejmujących:
1) urodzenia i dzietność;
2) małżeństwa, rozwody, separacje;
3) migracje ludności, w tym charakterystykę demograficzno-społeczną i ekonomiczną
osób migrujących; mobilność przestrzenną;
4) cudzoziemców;
5) repatriację;
6) nabycie i nadanie lub utratę obywatelstwa polskiego;
7) bilanse stanu i struktury ludności według cech demograficznych;
8) zgony, umieralność;
9) charakterystykę społeczno-demograficzną i ekonomiczną ludności, gospodarstw
domowych i rodzin;
10) aktywność obywatelską i społeczno-polityczną, członkostwo i wspieranie
organizacji społecznych i politycznych;
11) pracujących, bezrobotnych i biernych zawodowo według cech społeczno-
-ekonomicznych;
12) warunki pracy, choroby zawodowe;
13) wypadki i poszkodowanych;
14) czas pracy;
15) źródła utrzymania, w tym dochody, wynagrodzenia i ich strukturę;
16) składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz okresy składkowe i wymiar
etatu;
17) świadczenia z ubezpieczeń społecznych;
18) gospodarstwa domowe i rodziny, w tym ich skład i relacje;
19) sytuację finansową i zamożność osób oraz gospodarstw domowych i rodzin;
20) wydatki i spożycie ilościowe osób i gospodarstw domowych;
21) warunki mieszkaniowe i wyposażenie gospodarstw domowych;
12
22) budżet czasu:
Badanie „budżetu czasu” jest prowadzone w ramach programu badań
statystycznych statystyki publicznej (kod badania: 1.25.04 na 2013 r.). Jest to
badanie cykliczne realizowane co 10 lat. Celem badania „budżetu czasu” ludności
jest dostarczenie informacji na temat poziomu i jakości życia ludności oraz
przemian, jakie dokonały się na przestrzeni lat w organizacji czasu gospodarstw
domowych oraz ich członków według cech społeczno-demograficznych oraz
zróżnicowań regionalnych i międzynarodowych. Na podstawie wyników badania
obliczone są m.in. wskaźniki dotyczące rozmiarów i sposobu wykorzystania czasu
wolnego, rozmiaru czasu poświęconego na pracę w skali kraju. Rezultaty badania
umożliwią także wycenę pracy własnej gospodarstw domowych. Informacja
o strukturze budżetu czasu jest bardzo ważnym elementem wiedzy o zjawiskach
społecznych i gospodarczych w polskich gospodarstwach domowych;
23) subiektywne oceny dotyczące jakości życia i sytuacji społeczno-ekonomicznej;
24) pomoc społeczną, w tym beneficjentów pomocy społecznej;
25) ubóstwo i wykluczenie społeczne;
26) wspieranie rodziny i pieczę zastępczą;
27) świadczenia na rzecz rodziny;
28) opiekę nad dziećmi i młodzieżą;
29) szkolnictwo wyższe, w tym nauczycieli akademickich i studentów;
30) oświatę i wychowanie;
31) aktywność edukacyjną, w tym kształcenie ustawiczne;
32) uczestnictwo ludności w sporcie, rekreacji, turystyce oraz kulturze, w tym
wypoczynek dzieci i młodzieży;
33) zachorowania i leczenie, korzystanie z usług medycznych, zachowania pro-
i antyzdrowotne;
34) ograniczenia wykonywania podstawowych czynności życiowych;
35) dostęp i korzystanie z usług społecznych i publicznych;
36) ruch graniczny osób i pojazdów;
37) kapitał ludzki i społeczny;
38) zachowania społeczno-religijne;
39) relacje społeczne;
40) społeczeństwo informacyjne;
13
41) bezpieczeństwo, zagrożenie przestępczością;
42) udział w korzystaniu i ochronie środowiska.
Za taką regulacją przemawia charakter prowadzonych przez służby statystyki publicznej
badań statystycznych, określanych szczegółowo na każdy kolejny rok w programie
badań statystycznych statystyki publicznej, ustalanym w drodze rozporządzenia Rady
Ministrów. Ze względu na specyfikę badań statystycznych statystyki publicznej nie jest
możliwe zaprojektowanie przepisu uniwersalnego w projekcie ustawy, który wskaże
w sposób jednoznaczny wszystkie projektowane w przyszłości badania statystyczne
w programach badań statystycznych statystyki publicznej, w ramach których
przetwarzane będą dane osobowe wskazane w art. 35b ust. 1. W związku z tym faktem
ust. 2 art. 35b wskazuje, iż dane osobowe wymienione w art. 35b ust. 1 mogą być
przetwarzane przez służby statystyki publicznej w ramach zaprojektowanych badań
w celu otrzymania informacji o życiu i sytuacji osób fizycznych lub o wybranych
aspektach ich życia i sytuacji, obejmujących 42 wymienione w tym przepisie obszary
badań statystycznych.
Jako przykład przetwarzania danych osobowych, o którym mowa w art. 35b ust. 2,
może posłużyć badanie statystyczne o temacie: „Migracje wewnętrzne ludności –
1.21.03(001)” wpisujące się w obszar wskazany w art. 35b ust. 2 pkt 3, tj. „migracje
ludności, w tym charakterystykę demograficzno-społeczną i ekonomiczną osób
migrujących; mobilność przestrzenną”. W ramach tego badania przetwarzane będą
następujące dane osobowe, o których mowa w art. 35b ust. 1: nr PESEL, płeć, data
urodzenia, miejsce urodzenia, stan cywilny, obywatelstwo, miejsce zameldowania na pobyt
stały w Polsce, poprzednie miejsce zameldowania na pobyt stały, data zameldowania, miejsce
zameldowania na pobyt czasowy, okres zameldowania na pobyt czasowy: dzień, miesiąc, rok
początku oraz końca zamierzonego pobytu, miejsce pobytu stałego, deklarowany okres
pobytu czasowego: miesiąc, rok początku oraz końca zamierzonego pobytu. Dane te zostaną
pozyskane do badania z systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów
urzędowych, tj. zbioru PESEL i gminnych zbiorów meldunkowych. W wyniku
przeprowadzonego badania statystycznego „Migracje wewnętrzne ludności” Prezes GUS
udostępni następujące wynikowe informacje statystyczne: dane o liczbie migracji
wewnętrznych na pobyt stały według kierunków oraz płci, wieku i stanu cywilnego
migrantów; dane o liczbie osób zameldowanych na pobyt czasowy według płci, stanu
cywilnego oraz miejsca stałego i czasowego zameldowania (według stanu na koniec roku).
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2963
› Pobierz plik