eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy pogodzenia konstytucyjnej ochrony praw i wolności człowieka i obywatela z obowiązkami systemu statystyki publicznej, rozszerzenia gwarancji nieodpłatnego i terminowego dostępu służb statystyki publicznej do administracyjnych źródeł danych, zmiany formuły programu badań statystycznych statystyki publicznej i sposobu szczegółowego określania zobowiązań przekazywania danych dla celów statystycznych oraz uwzględniania uściśleń koniecznych ze względu na zachodzące zmiany warunków funkcjonowania systemu statystyki publicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2963
  • Data wpłynięcia: 2014-11-27
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-04-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 855

2963

– 12 –
3 Zbiór danych
Ministerstwo Finansów dane za I półrocze 2018 r. w zakresie dane
obowiązkowe
do 21 października w postaci
1.46.01
sprawozdawczych
dochodów z podatku akcyzowego jednostkowe
2018 r.
elektronicznej
– 1.61.05
o wielkości
krajowej
ogółem
GUS
1.67.06
sprzedaży,
importu
i nabycia
wewnątrzwspólnotowego
niektórych wyrobów
akcyzowych
4 Zbiór danych
Ministerstwo Finansów dane za 2018 r. w zakresie dochodów z dane
obowiązkowe
do 21 kwietnia w postaci
1.46.01
sprawozdawczych
podatku akcyzowego według wyrobów jednostkowe
2019 r.
elektronicznej
– 1.61.05
o wielkości
krajowej
GUS
1.67.06
sprzedaży,
importu
i nabycia
wewnątrzwspólnotowego
niektórych wyrobów
akcyzowych
8b. Wykorzystywane w badaniu źródła danych opisane w innych badaniach
– Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników (Ministerstwo Finansów); opisane w badaniu 1.80.01
– System Informacji Podatkowych – Baza danych o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) (Ministerstwo Finansów); opisane w badaniu 1.80.01
– System Informacji Podatkowych – Baza danych o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych (CIT); Ministerstwo Finansów); opisane w badaniu 1.80.01
9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Informacje wyszczególnione w zakresie przedmiotowym badania grupowane według:
– PKD (sekcje, działy),
– form własności (sektor publiczny i sektor prywatny),
– klas wielkości podmiotów określonych według liczby pracujących,
– województw i sekcji PKD.
10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych
Opracowania sygnalne:
– Informacje bieżące – wyniki wstępne „Wyniki finansowe przedsiębiorstw niefinansowych”: – za I kwartał – maj, za I–II kwartał – sierpień, za I–III kwartał – listopad 2018 r., za I–IV kwartał
2018 r. – marzec 2019 r.
Wydawnictwa GUS:
– „Wyniki finansowe podmiotów gospodarczych” – październik 2018 r., maj 2019 r.
Pozostałe:
– strona internetowa GUS – www.stat.gov.pl – za I kwartał – maj, za I–II kwartał – sierpień, za I–III kwartał – listopad 2018 r., za I–IV kwartał 2018 r. – marzec 2019 r.


– 13 –
UZASADNIENIE


Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych
statystyki publicznej na rok 2018 jest aktem wykonawczym do art. 18 ust. 1 ustawy
z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r. poz. 591, z 2013 r.
poz. 2 oraz z 2014 r. poz. 1161 i …) i stosownie do jego brzmienia określa
szczegółowo:
1) temat,
2) organ lub podmiot prowadzący,
3) cykliczność,
4) cel,
5) szczegółowy zakres podmiotowy i przedmiotowy,
6) źródła danych,
7) podmioty przekazujące dane,
8) informacje dotyczące przekazywanych danych obejmujące:
a) zakres danych ze wskazaniem podmiotów przekazujących te dane, w tym
szczegółowy zakres danych osobowych z katalogu danych wymienionych
w art. 35b ust. 1,
b) poziom agregacji,
c) obligatoryjność albo dobrowolność przekazania,
d) postać,
e) częstotliwość, termin i miejsce przekazania,
f) metody obserwacji, o których mowa w art. 6 ust. 1,
9) rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich
udostępnienia.
Projekt programu badań statystycznych statystyki publicznej przygotowuje
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego (art. 25 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej), w oparciu o prowadzone rozpoznanie zapotrzebowań na
informacje i analizy statystyczne i przedstawia go Radzie Statystyki, która zgodnie
z art. 15 ust. 3 pkt 1 i 2 ww. ustawy, ustala projekt programu badań statystycznych
statystyki publicznej i przedstawia go Radzie Ministrów.
Przedłożony projekt Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok
2018, zwany dalej „Pbssp 2018”, ujmuje badania prowadzone przez Prezesa Głównego
– 14 –
Urzędu Statystycznego, ministrów i kierowników centralnych organów administracji
rządowej, Prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz Przewodniczącego Komisji
Nadzoru Finansowego, jak również badania realizowane wspólnie przez służby
statystyki publicznej z innymi naczelnymi lub centralnymi organami administracji
rządowej. Badania te będą realizowane na podstawie informacji zbieranych na zasadach
dobrowolności albo obligatoryjnie w formie sprawozdawczości bieżącej w 2018 r.,
sprawozdawczości rocznej z danymi za rok 2018, przekazywanej przez podmioty
w roku 2019 oraz wskazanych danych za lata poprzednie.
Zakres tematyczny Pbssp 2018 jest wynikiem współpracy i szerokich konsultacji
z organami administracji, władzami samorządowymi, organizacjami społecznymi
i związkowymi oraz z przedstawicielami środowisk naukowych. Prace nad projektem
ukierunkowane były na:
– uwzględnianie zagadnień zaspokajających potrzeby szerokiego kręgu użytkowników
informacji statystycznych, a zwłaszcza zapewnianie im informacji niezbędnych do
prawidłowej realizacji ich funkcji, jak również szeroko rozumianych potrzeb
informacyjnych społeczeństwa,
– wnikliwą i krytyczną ocenę dotychczasowego zakresu badań i przeanalizowanie
projektowanych zamierzeń programowych pod kątem celowości, społecznej
użyteczności i przydatności pozyskiwanych informacji, a także pod kątem
możliwości wykonawczych systemu statystyki publicznej,
– zaspokajanie potrzeb informacyjnych wynikających z zobowiązań RP z tytułu
członkostwa w organizacjach międzynarodowych, a zwłaszcza wymogów UE
w zakresie
przekazywania danych na potrzeby informacyjne związane
z członkostwem Polski w Unii Europejskiej,
– przewidywanie nowych potrzeb informacyjnych.
Przy określaniu zamierzeń programowych podstawowym celem jest
dostarczanie przez statystykę publiczną rzetelnych, obiektywnych, profesjonalnych,
niezależnych i społecznie użytecznych oficjalnych informacji statystycznych na
potrzeby organów władzy państwowej, administracji rządowej, samorządu
terytorialnego oraz na rzecz szerokiego i systematycznego informowania
społeczeństwa. Pozyskiwane dane będą służyć opracowaniu informacji obrazujących
zjawiska i procesy kształtujące aktualną sytuację społeczno-gospodarczą kraju oraz
stanowiących podstawę określania tendencji rozwojowych i prognozowania.
– 15 –
Pozyskiwane w ramach badań wynikowe informacje statystyczne pozwolą na
obliczanie podstawowych wielkości i wskaźników, do których ogłaszania, na podstawie
odrębnych przepisów, jest zobowiązany Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
Powołane w projekcie akty prawa UE są obowiązujące i funkcjonują w systemie
prawa UE.
Jeżeli w projekcie umieszczone są potoczne nazwy państw to należy je rozumieć
w sensie geograficznym.
W projekcie stosowane jest pojęcie osoby pracującej, w którego zakresie
mieszczą się oprócz pracowników w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy dodatkowo:
– pracodawcy i pracujący na własny rachunek,
– osoby wykonujące pracę nakładczą,
– agenci (łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin oraz osobami zatrudnionymi
przez agentów),
– członkowie spółdzielni produkcji rolniczej,
– duchowni pełniący obowiązki duszpasterskie.
Zgodnie z ogólnymi zasadami reprezentacji jeżeli podmiot obowiązany do
przekazywania danych statystycznych upoważnia osobę trzecią do wykonywania w jego
imieniu obowiązków statystycznych, to czynności wykonane przez tę osobę pociągają
za sobą skutki bezpośrednio dla podmiotu, który ją upoważnił.
Użyte w projekcie wyrażenia dotyczące zjawisk i procesów demograficznych są
powszechnie stosowane w pracach naukowych i literaturze przedmiotu z tego zakresu.
Projekt niniejszego rozporządzenia jest wydawany po raz pierwszy na podstawie
znowelizowanego art. 18 ustawy o statystyce publicznej, a także po raz pierwszy po
uchyleniu dotychczasowego art. 31 ww. ustawy, w którym zawarte było upoważnienie
do wydania przez Prezesa Rady Ministrów rozporządzenia w sprawie określenia
wzorów formularzy sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz
wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach
statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej na
dany rok kalendarzowy. Wpisuje się to w postulat Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
sugerujący już w maju 2012 r. podjęcie przez Główny Urząd Statystyczny wraz
z Rządowym Centrum Legislacji działań zmierzających do zastąpienia rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie wzorów formularzy sprawozdawczych,
– 16 –
kwestionariuszy i ankiet statystycznych inną formą określania szczegółowego zakresu
pozyskiwanych danych statystycznych i odejście od konieczności wydawania corocznie
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy
sprawozdawczych, objaśnień co do sposobu ich wypełniania oraz wzorów
kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych
ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej.
Tak jak dotychczas program badań statystycznych statystyki publicznej ustala Rada
Ministrów, w drodze rozporządzenia. Uszczegółowieniu ulegają natomiast wytyczne
względem tego programu. Program określa obecnie dla każdego badania:
1) temat – związany z przedmiotem badania,
2) organ lub podmiot prowadzący – którym, co do zasady, jest Prezes GUS, jednak
Rada Ministrów może w programie ustalić, że badanie będzie prowadzone wspólnie
z innym wskazanym naczelnym lub centralnym organem administracji państwowej
albo Narodowym Bankiem Polskim lub samodzielnie przez te podmioty, o czym
stanowi art. 20 ustawy o statystyce publicznej,
3) cykliczność – wskazanie częstotliwości przeprowadzania badania, które
w zależności od zapotrzebowania na informacje wynikowe może być
przeprowadzane co roku, co n-lat albo jednorazowo,
4) cel – określenie celu w jakim badanie jest prowadzone poprzez wskazanie
informacji uzyskanych w jego wyniku i ich zastosowania,
5) zakres podmiotowy i przedmiotowy – wskazanie podmiotów objętych danym
badaniem oraz informacji, które są zbierane w tym badaniu; podmioty objęte
badaniem mogą być również podmiotami przekazującymi informacje, wskazanymi
w pkt 7, czyli podmiotami przekazującymi informacje o sobie,
6) źródła danych – wskazanie administracyjnych źródeł danych wykorzystywanych
w badaniu lub sprawozdań/ankiet, które będą stosowane do zebrania informacji
określonych w zakresie przedmiotowym badania,
7) podmioty przekazujące dane – podmioty, które są zobowiązane lub mogą
przekazywać informacje, w tym miejscu będą wskazane podmioty przekazujące
informacje o podmiotach badania – jak będzie miało to miejsce w przypadku
gestorów administracyjnych źródeł danych albo podmioty, o których mowa w pkt 5,
które przekazują dane o sobie,
8) informacje dotyczące przekazywanych danych obejmujące:
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17 . 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: