Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
5. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do
klasy programowo wyższej, a w szkole policealnej – na semestr programowo wyższy,
i powtarza odpowiednio klasę lub semestr.
6. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden
raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej,
a w szkole policealnej – na semestr programowo wyższy, ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo z języka
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem
że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej –
semestrze programowo wyższym.
Art. 44n. 1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły,
jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu
ustalania tych ocen.
2. Uczeń w szkole policealnej może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli
uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona
niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 i 2, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej,
a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni
roboczych od dnia zakończenia rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
4. W przypadku stwierdzenia, że roczna, a w szkole policealnej – semestralna,
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1)
w przypadku rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności
ucznia oraz ustala roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2)
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
5. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, roczna, a w szkole policealnej –
semestralna, ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena
– 41 –
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena
ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej, a w szkole
policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej, o której mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 44zb, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona
w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art. 44m ust. 1.
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,
o którym mowa w ust. 4 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu
z uczniem i jego rodzicami, a w przypadku szkoły policealnej – w uzgodnieniu
z uczniem.
7. Przepisy ust. 1–6 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej, a w szkole
policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej
w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi
5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku
ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, jest ostateczna.
Art. 44o. 1. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku
szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć
ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może
postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na
wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek
rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
3. Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału lub na
wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców, rada pedagogiczna
może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy
programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju
i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania
przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej, a w szkole policealnej – na semestr programowo wyższy,
jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka
mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego otrzymał roczne,
– 42 –
a w szkole policealnej – semestralne, pozytywne oceny klasyfikacyjne, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z zastrzeżeniem art. 44m ust. 6.
5. O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe
w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając
ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym
mowa w art. 71b ust. 1b.
6. Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym szkoły podstawowej
i gimnazjum w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich, który posiada
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu
nauczania co najmniej jednej klasy, a który odpowiednio w szkole podstawowej lub
w gimnazjum uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć
z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego oceny
uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie
w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania
dwóch klas, może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku
szkolnego.
7. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej,
a w przypadku szkoły policealnej – na semestr programowo wyższy, powtarza
odpowiednio klasę lub semestr.
Art. 44p. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym
na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści
nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum
lub wykraczać poza te treści.
4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką
nauczyciela i obejmuje:
1)
wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2)
określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3)
wykonanie zaplanowanych działań;
4)
publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
– 43 –
5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor
gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.
6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu
wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7. Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą
realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach
realizacji projektu edukacyjnego.
8. Dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego,
w przypadkach uniemożliwiających udział ucznia w realizacji tego projektu.
Art. 44q. 1. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum lub szkołę
ponadgimnazjalną, jeżeli:
1)
w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć
edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub
języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb;
2)
w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – przystąpił ponadto odpowiednio
do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, z zastrzeżeniem art. 44zw, art. 44zx
i art. 44zz ust. 2.
2. O ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu
umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia
zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa
w art. 71b ust. 1b.
3. Uczeń, który nie spełnił warunków, o których mowa w ust. 1, powtarza ostatnią
klasę odpowiednio szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej,
a w przypadku szkoły policealnej – ostatni semestr.
4. Uczeń, który nie spełnił warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powtarza
ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum i przystępuje do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
5. Uczeń, który nie spełnił warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powtarza
ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum i przystępuje ponownie
do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
– 44 –
Art. 44r. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkole dla
dorosłych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w art. 44s–44za oraz przepisami
wydanymi na podstawie art. 44zb.
Art. 44s. 1. Do słuchaczy szkoły dla dorosłych przepisy art. 44b ust. 1 pkt 1, ust. 3,
5, 6 i 8, art. 44c, art. 44j, art. 44l ust. 1–4, art. 44n ust. 1–3, ust. 4 pkt 1 oraz ust. 5 i 6
stosuje się odpowiednio.
2. W szkole dla dorosłych nie ocenia się zachowania słuchacza.
Art. 44t. Dyrektor szkoły dla dorosłych zwalnia słuchacza z realizacji niektórych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności
w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje i doświadczenie zawodowe
lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie
edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 44zb.
Art. 44u. 1. W szkole dla dorosłych słuchacz w trakcie nauki otrzymuje oceny:
1)
bieżące;
2)
klasyfikacyjne:
a)
semestralne,
b)
końcowe.
2. W szkole dla dorosłych oceny są jawne dla słuchacza, a w przypadku słuchacza,
o którym mowa w art. 16 ust. 6c pkt 1 – również dla jego rodziców.
3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace słuchacza są udostępniane słuchaczowi,
a w przypadku słuchacza, o którym mowa w art. 16 ust. 6c pkt 1 – również jego
rodzicom.
5. Na wniosek słuchacza, a w przypadku słuchacza, o którym mowa w art. 16
ust. 6c pkt 1 – na wniosek słuchacza lub jego rodziców, dokumentacja dotycząca
egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 20zh ust. 3 i 3a, egzaminu
semestralnego, o którym mowa w art. 44w ust. 1, egzaminu poprawkowego, o którym
mowa w art. 44y ust. 1, zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oraz inna dokumentacja
dotycząca oceniania słuchacza jest udostępniana do wglądu odpowiednio temu
słuchaczowi lub jego rodzicom.
6. Sposób udostępniania dokumentacji, o której mowa w ust. 4 i 5, określa statut
szkoły.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2957 › Pobierz plik