eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2957
  • Data wpłynięcia: 2014-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357

2957

– 35 –
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, z tym że w klasach I–III szkoły podstawowej w przypadku:
1)
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną
z tych zajęć;
2)
dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną
z tych zajęć.
4. Klasyfikacja semestralna w szkole policealnej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu
semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
5. Na klasyfikację końcową składają się:
1)
roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej lub
semestrze programowo najwyższym, oraz
2)
roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach
programowo niższych lub semestrach programowo niższych w szkole danego typu,
oraz
3)
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo
najwyższej.
6. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły
danego typu, a w szkole policealnej – semestrze programowo najwyższym.
7. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym
lub znacznym klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń
zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa
w art. 71b ust. 1b.
8. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
9. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1)
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2)
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
– 36 –
Art. 44g. 1. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału
informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
2. W szkole policealnej przed semestralnym klasyfikacyjnym zebraniem rady
pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują
ucznia o przewidywanych dla niego semestralnych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
Art. 44h. 1. Śródroczne i roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne
zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania –
wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału
oraz ocenianego ucznia.
2. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, która organizuje praktyczną
naukę zawodu, śródroczną i roczną, a w szkole policealnej – semestralną, ocenę
klasyfikacyjną z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu ustalają
nauczyciele praktycznej nauki zawodu lub osoby prowadzące praktyczną naukę zawodu,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4.
3. W szkole lub oddziale integracyjnym śródroczną i roczną, a w szkole policealnej
– semestralną, ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane
zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu
współorganizowania kształcenia integracyjnego, o którym mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2.
4. W szkole lub oddziale ogólnodostępnym śródroczną i roczną, a w szkole
policealnej – semestralną, ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel
prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a w przypadku gdy w szkole lub oddziale jest
dodatkowo zatrudniony nauczyciel w celu współorganizowania kształcenia uczniów
niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
po zasięgnięciu opinii tego nauczyciela.
– 37 –
5. W szkole w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich śródroczną
i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu
opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio zakładu poprawczego lub schroniska
dla nieletnich.
6. Termin ustalenia ocen, o których mowa w ust. 1–5, określa statut szkoły.
7. Oceny ustalone zgodnie z ust. 1–5 są ostateczne, z zastrzeżeniem art. 44m
i art. 44n.
Art. 44i. 1. W klasach I–III szkoły podstawowej:
1)
oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, są ustalane
według skali i w formach określonych w statucie szkoły;
2)
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 13 ust. 3, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są
ocenami opisowymi.
2. W klasach I–III szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 13 ust. 3, mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak
przewiduje.
3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej:
1)
oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na
podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są
ustalane według skali i w formach określonych w statucie szkoły;
2)
roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według
skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb.
4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne
i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje.
– 38 –
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane również według
skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb.
6. Końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz końcowa ocena
klasyfikacyjna zachowania są wyrażane według skali określonej w przepisach wydanych
na podstawie art. 44zb.
7. Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne zachowania dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu
umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
Art. 44j. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim oraz laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej,
przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8,
otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę
klasyfikacyjną, ustaloną według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie
art. 44zb. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim
lub ponadwojewódzkim lub tytuł laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady
przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową
ocenę klasyfikacyjną.
Art. 44k. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich
zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej,
a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności
ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może
zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
– 39 –
Art. 44l. 1. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh
ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b, przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora szkoły.
2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych,
zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się
z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – z uczniem.
3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
4. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna,
z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n.
5. Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego
z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu
usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie
programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej –
semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki
zawodu.
Art. 44m. 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, otrzymał negatywną ocenę
klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z:
1)
jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo
2)
jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości
narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego
– może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września,
a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – nie
później niż do końca marca.
4. Roczna, a w szkole policealnej – semestralna, ocena klasyfikacyjna ustalona
w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7.
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: