Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
9)
nie była karana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami
publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia
2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 1529);
10) nie była karana karą porządkową, o której mowa w art. 108 Kodeksu pracy.
1f. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz
ministrem właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, staż pracy
wymagany od osoby zajmującej stanowisko dyrektora placówki, o której mowa
w ust. 1a, sposób i tryb prowadzenia konkursu oraz skład i tryb pracy komisji
konkursowej, uwzględniając sposób ogłaszania konkursu, sposób wyłaniania kandydata,
sposób sprawowania nadzoru nad prawidłowością postępowania konkursowego oraz
tryb unieważnienia konkursu.
1g. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1f, minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego oraz ministrem właściwym do spraw rolnictwa może
określić dodatkowe wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca
stanowisko odpowiednio:
1)
dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli
o
zasięgu
ogólnokrajowym, o której mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b;
2)
dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych,
o której mowa w art. 5 ust. 3c;
3)
dyrektora publicznej placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów
zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych, o której mowa w art. 5
ust. 3d pkt 2.”;
39) art. 38a otrzymuje brzmienie:
„Art. 38a. 1. Przepisy art. 38 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa
w art. 36 ust. 2.
2. Przepisów art. 38 nie stosuje się do dyrektora publicznej placówki doskonalenia
nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, publicznej placówki doskonalenia nauczycieli
szkół artystycznych oraz publicznej placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów
zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych, o których mowa odpowiednio
w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2.”;
– 31 –
40) w art. 39:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 8,
b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
„2b. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie
artystyczne skreśla ucznia z listy uczniów, na pisemny wniosek rodziców lub
pełnoletniego ucznia.”;
41) w art. 41 w ust. 1 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6
w brzmieniu:
„6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór
pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.”;
42) po rozdziale 3 dodaje się rozdziały 3a i 3b w brzmieniu:
„Rozdział 3a
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych
Art. 44a. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o zajęciach edukacyjnych bez
bliższego określenia, należy przez to rozumieć obowiązkowe i dodatkowe zajęcia
edukacyjne, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2, zajęcia religii lub etyki, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 2, oraz zajęcia, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3.
Art. 44b. 1. Ocenianiu podlegają:
1)
osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2)
zachowanie ucznia.
2. W szkole policealnej nie ocenia się zachowania ucznia.
3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do:
1)
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub
efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia
w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole
programów nauczania;
2)
wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów
nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
– 32 –
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych
w statucie szkoły.
5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach
oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
1)
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu
oraz o postępach w tym zakresie;
2)
udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji
o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3)
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5)
dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach
w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-
-wychowawczej.
6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do
otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole
policealnej –
semestralnych, ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 13 ust. 3;
2)
ustalanie kryteriów oceniania zachowania, z uwzględnieniem art. 44p ust. 6;
3)
ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania;
4)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w art. 16 ust. 11,
art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2 i 3 oraz art. 66 ust. 1b;
5)
ustalanie rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, oraz rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
– 33 –
6)
ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych,
a w szkole policealnej – semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7)
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach
ucznia.
7. Ocenianie ucznia z religii i etyki odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 12 ust. 2.
8. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich
rodziców, a w szkole policealnej – uczniów, o:
1)
wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia
poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych,
ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez
siebie programu nauczania;
2)
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole
policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
9. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz ich rodziców o:
1)
warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
10. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut
szkoły.
Art. 44c. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na
zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia poprzez dostosowanie metod i form pracy
z uczniem.
Art. 44d. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się,
niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb.
– 34 –
Art. 44e. 1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1)
bieżące;
2)
klasyfikacyjne:
a)
śródroczne i roczne, a w szkole policealnej – semestralne,
b)
końcowe.
2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. W szkole policealnej oceny są jawne
dla ucznia.
3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego
rodzicom. W szkole policealnej sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są
udostępniane uczniowi.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu
klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 11, art. 20zh ust. 3 i 3a, art. 44k ust. 2
i 3 oraz art. 66 ust. 1b, egzaminu poprawkowego, o którym mowa w art. 44m ust. 1,
zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania
ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
6. W szkole policealnej dokumentacja, o której mowa w ust. 5, jest udostępniana
uczniowi do wglądu na jego wniosek.
7. Sposób udostępniania dokumentacji, o której mowa w ust. 4 i 5, określa statut
szkoły.
Art. 44f. 1. Uczeń podlega klasyfikacji:
1)
śródrocznej i rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej;
2)
końcowej.
2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu
śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku
szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2957 › Pobierz plik