Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2957
- Data wpłynięcia: 2014-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-02-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357
2957
przystąpić do egzaminu maturalnego, na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
4. Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej może zwolnić z opłaty za egzamin
maturalny z danego przedmiotu osobę o niskim dochodzie, na jej wniosek, jeżeli ten
dochód nie jest większy niż kwota, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Art. 44zzr. 1. Uczeń lub absolwent niepełnosprawny posiadający orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może
przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego
w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie
tego orzeczenia.
2. Uczeń lub absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem
społecznym może przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych, wynikających odpowiednio z niedostosowania
społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, na podstawie tego
orzeczenia.
3. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub
absolwent, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do egzaminu maturalnego,
posiadał orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, może przystąpić do
sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach
dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
wynikających z jego stanu zdrowia, na podstawie tego orzeczenia.
4. Uczeń, słuchacz albo absolwent chory lub niesprawny czasowo może przystąpić
do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach
odpowiednich ze względu na jego stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie
zdrowia wydanego przez lekarza.
5. Uczeń, słuchacz albo absolwent posiadający opinię poradni psychologiczno-
-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach
w uczeniu się, wydaną zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 44zb, może
przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego
– 76 –
w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych wynikających z rodzaju tych trudności, na podstawie tej opinii.
6. Uczeń, słuchacz albo absolwent, który w roku szkolnym, w którym przystępuje
do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu maturalnego był objęty pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane
z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub
sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających odpowiednio z rodzaju
tych trudności, zaburzeń lub sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, na podstawie
pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
7. Uczeń, o którym mowa w art. 94a ust. 1, któremu ograniczona znajomość języka
polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, może przystąpić do części pierwszej
sprawdzianu lub części pierwszej lub części drugiej egzaminu gimnazjalnego
w warunkach i formie dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii
rady pedagogicznej.
8. Dostosowanie formy sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
maturalnego, o którym mowa w ust. 1, polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy
egzaminacyjnych dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności ucznia lub absolwenta
niepełnosprawnego, z tym że nie przygotowuje się odrębnych arkuszy egzaminacyjnych
dla absolwentów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane
ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.
9. Dostosowanie formy sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, o którym mowa
w ust. 7, polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych
do potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia
zrozumienie czytanego tekstu.
10. Dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu
gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, o których mowa w ust. 1–7, polega
odpowiednio na:
1)
zminimalizowaniu
ograniczeń
wynikających
z
niepełnosprawności,
niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym
ucznia, słuchacza albo absolwenta;
– 77 –
2) zapewnieniu
uczniowi, słuchaczowi albo absolwentowi miejsca pracy
odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
3) wykorzystaniu
odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych;
4)
odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie
sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego;
5) ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzenia
sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, o których mowa
w art. 9a ust. 2 pkt 2, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne ucznia, słuchacza albo absolwenta;
6)
zapewnieniu obecności i pomocy w czasie sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego
i egzaminu maturalnego nauczyciela wspomagającego ucznia lub absolwenta
w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju
niepełnosprawności,
niedostosowania
społecznego
lub
zagrożenia
niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego
kontaktu z uczniem lub absolwentem lub pomocy w obsłudze sprzętu
specjalistycznego i środków dydaktycznych.
11. Dla ucznia, słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 2–6, nie
przygotowuje się odrębnych arkuszy egzaminacyjnych.
12. Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków
i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie,
wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania
sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza
albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1–7.
13. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie
rodziców ucznia, słuchacza albo absolwenta o sposobach dostosowania warunków
i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego
do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
14. Rodzice ucznia, słuchacz albo absolwent składają oświadczenie o skorzystaniu
lub rezygnacji z przyznanych mu dostosowań, w terminie 3 dni roboczych od dnia
otrzymania informacji, o której mowa w ust. 13.
– 78 –
15. W przypadku absolwenta, o którym mowa w ust. 4 i 5, który ukończył szkołę
we wcześniejszych latach, sposób lub sposoby dostosowania warunków
przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb i możliwości absolwenta, spośród
możliwych sposobów dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego,
wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie,
wskazuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w art. 44zzs ust. 3.
16. Przystąpienie do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia,
słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1–7, zapewnia przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w art. 44zzs ust. 3.
17. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych dyrektor szkoły, na
wniosek rady pedagogicznej, może wystąpić do dyrektora okręgowej komisji
egzaminacyjnej z wnioskiem o wyrażenie zgody na przystąpienie ucznia, słuchacza albo
absolwenta do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego
w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych, nieujętych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10
lit. a tiret trzecie.
Art. 44zzs. 1. Za organizację i przebieg sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub
egzaminu maturalnego w danej szkole odpowiada dyrektor tej szkoły.
2. Do przeprowadzenia sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu
maturalnego w danej szkole dyrektor szkoły powołuje zespół egzaminacyjny.
3. Dyrektor szkoły jest przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego. W przypadku
choroby przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego lub z innych ważnych przyczyn
uniemożliwiających udział w sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym lub egzaminie
maturalnym, przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego może być osoba wskazana
przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
4. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, spośród członków zespołu
egzaminacyjnego, powołuje odpowiednio:
1)
zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub części
pisemnej egzaminu maturalnego w poszczególnych salach egzaminacyjnych oraz
wyznacza przewodniczących tych zespołów;
2)
zespoły przedmiotowe do przeprowadzenia części ustnej egzaminu maturalnego
z poszczególnych przedmiotów oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów.
– 79 –
5. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego organizuje i nadzoruje przebieg
w danej szkole odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu
maturalnego, w tym:
1)
informuje uczniów, słuchaczy albo absolwentów, którzy zamierzają przystąpić do
egzaminu maturalnego, odpowiednio o sprawdzianie, egzaminie gimnazjalnym
i egzaminie maturalnym;
2)
zapewnia przekazanie do okręgowej komisji egzaminacyjnej informacji
niezbędnych do przeprowadzenia sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub
egzaminu maturalnego;
3)
zapewnia warunki do samodzielnej pracy uczniów, słuchaczy i absolwentów
podczas odpowiednio sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu
maturalnego;
4)
zabezpiecza przed nieuprawnionym ujawnieniem materiały egzaminacyjne
niezbędne do przeprowadzenia sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub
egzaminu maturalnego od momentu odbioru materiałów egzaminacyjnych do
momentu ich przekazania dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej.
6. Przebieg sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego są
dokumentowane w protokołach tego sprawdzianu i tych egzaminów.
Art. 44zzt. 1. W czasie trwania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu
maturalnego każdy uczeń, słuchacz albo absolwent pracuje przy osobnym stoliku,
w odległości zapewniającej samodzielność pracy.
2. Do sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, egzamin gimnazjalny
i egzamin maturalny, nie można wnosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych oraz
materiałów i przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie, o którym
mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret drugie, ani korzystać z nich w tej sali.
3. Uczeń, słuchacz albo absolwent samodzielnie rozwiązuje zadania zawarte
w arkuszu egzaminacyjnym, w szczególności tworzy własny tekst lub własne
rozwiązania zadań w czasie trwania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub
egzaminu maturalnego.
Art. 44zzu. 1. Prace egzaminacyjne uczniów, słuchaczy albo absolwentów
sprawdzają i przyznają punkty egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów,
o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7, wyznaczeni przez dyrektora okręgowej komisji
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2957
› Pobierz plik