eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 września 2013 r. dotyczącego warunków określenia w drodze rozporządzenia, warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2957
  • Data wpłynięcia: 2014-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 357

2957

– 50 –
2)
warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
3)
konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.
8. Na początku każdego roku szkolnego dyrektor szkoły artystycznej realizującej
wyłącznie kształcenie artystyczne informuje uczniów oraz ich rodziców, a w przypadku
szkoły artystycznej policealnej i pomaturalnej – uczniów, o konsekwencjach otrzymania
negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
artystycznych.
9. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut
szkoły artystycznej.
Art. 44ze. 1. Uczeń szkoły artystycznej podlega klasyfikacji:
1)
śródrocznej i rocznej, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej –
semestralnej;
2)
końcowej.
2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, a w szkole artystycznej realizującej
kształcenie ogólne – również zachowania ucznia, oraz ustaleniu odpowiednio
śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz
w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły artystycznej.
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
z zajęć edukacyjnych, a w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne – również
zachowania ucznia, w danym roku szkolnym oraz ustaleniu odpowiednio rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
z tym że w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie
klas I–III szkoły podstawowej ustala się:
1)
jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ogólnokształcących,
2)
jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z dodatkowych zajęć edukacyjnych
ogólnokształcących oraz
– 51 –
3)
roczne oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych artystycznych,
według skali i w formie określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 44zq.
4. Klasyfikacja semestralna w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej
polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych
w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
5. Na klasyfikację końcową składają się:
1)
roczne, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej – semestralne, oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo
najwyższej lub semestrze programowo najwyższym, oraz
2)
roczne, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej – semestralne, oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się
odpowiednio w klasach programowo niższych lub semestrach programowo
niższych w szkole artystycznej danego typu, oraz
3)
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo
najwyższej – w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne.
6. Klasyfikację końcową przeprowadza się w klasie programowo najwyższej
szkoły artystycznej danego typu, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej –
semestrze programowo najwyższym.
7. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
8. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1)
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2)
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
Art. 44zf. 1. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału
informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły artystycznej.
2. W artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej przed semestralnym
klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne
zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanych dla niego semestralnych
– 52 –
ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, w terminie i formie określonych
w statucie szkoły artystycznej.
Art. 44zg. 1. Śródroczne i roczne, a w artystycznej szkole policealnej
i pomaturalnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych,
z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
2. Z wybranych zajęć edukacyjnych artystycznych, określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 44zq, roczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie
egzaminu promocyjnego, który ma na celu sprawdzenie wiedzy i umiejętności ucznia
w zakresie tych zajęć.
3. Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego uwzględnia się jakość
wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych artystycznych.
4. Egzamin promocyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
5. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły.
6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
promocyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do tego egzaminu
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, do końca danego roku
szkolnego.
7. W przypadkach losowych lub zdrowotnych rada pedagogiczna może zwolnić
ucznia z egzaminu promocyjnego. W takim przypadku roczną ocenę klasyfikacyjną
ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne artystyczne.
8. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca
oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego
ucznia.
9. Termin ustalenia ocen, o których mowa w ust. 1 i 8, określa statut szkoły
artystycznej.
10. Oceny ustalone zgodnie z ust. 1, 7 i 8 są ostateczne, z zastrzeżeniem art. 44zk
i art. 44n.
11. Oceny ustalone zgodnie z ust. 2 są ostateczne, z zastrzeżeniem art. 44n.
Art. 44zh. Laureat ogólnopolskiego konkursu, przesłuchania lub przeglądu
w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub specjalistyczna jednostka
– 53 –
nadzoru, utworzona na podstawie art. 32a ust. 1, otrzymuje odpowiednio z danych zajęć
edukacyjnych artystycznych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną,
a w przypadku artystycznej szkoły policealnej i pomaturalnej – najwyższą pozytywną
semestralną ocenę klasyfikacyjną, ustaloną według skali określonej w przepisach
wydanych na podstawie art. 44zq. W przypadku zajęć edukacyjnych artystycznych,
z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego, laureat jest jednocześnie
zwolniony z tego egzaminu.
Art. 44zi. Dyrektor szkoły artystycznej może zwolnić ucznia z realizacji niektórych
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, posiadane
kwalifikacje i doświadczenie zawodowe lub zrealizowanie danych obowiązkowych
zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq.
Art. 44zj. 1. Do szkół artystycznych stosuje się odpowiednio przepisy art. 44c,
art. 44e, art. 44k, art. 44l i art. 44n.
2. Do szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, w zakresie zajęć
edukacyjnych ogólnokształcących, stosuje się odpowiednio przepisy art. 44i i art. 44j.
3. Do szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie gimnazjum
stosuje się odpowiednio przepisy art. 44p.
Art. 44zk. 1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej, a w artystycznej szkole
policealnej i pomaturalnej – semestralnej, otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną,
o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq, z jednego albo dwóch
obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego
z tych zajęć.
2. Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez
ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest
ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły
artystycznej do końca danego roku szkolnego, a w przypadku artystycznej szkoły
policealnej i pomaturalnej – do końca danego semestru.
4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu
poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły artystycznej nie później niż do końca
– 54 –
września, a w przypadku artystycznej szkoły policealnej i pomaturalnej, w której zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – nie później niż do końca marca.
5. Roczna, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej – semestralna, ocena
klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna,
z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7.
6. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do
klasy programowo wyższej, a w artystycznej szkole policealnej i pomaturalnej – na
semestr programowo wyższy.
7. Rada pedagogiczna szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne,
uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu cyklu kształcenia
w danym typie szkoły artystycznej promować do klasy programowo wyższej ucznia,
który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych
ogólnokształcących, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo
wyższej.
8. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej,
a w przypadku artystycznej szkoły policealnej i pomaturalnej – na semestr programowo
wyższy, podlega skreśleniu z listy uczniów, z zastrzeżeniem art. 39 ust. 2a, chyba że
rada pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie danej klasy, a w przypadku
artystycznej szkoły policealnej i pomaturalnej – danego semestru, biorąc pod uwagę
dotychczasowe osiągnięcia ucznia.
9. W ciągu cyklu kształcenia w danym typie szkoły artystycznej uczeń może
powtarzać daną klasę, a w przypadku artystycznej szkoły policealnej i pomaturalnej –
dany semestr, tylko jeden raz.
10. W przypadku szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie
artystyczne, rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na realizowanie obowiązkowych
zajęć edukacyjnych z zakresu danej klasy w ciągu dwóch kolejnych lat, biorąc pod
uwagę dotychczasowe osiągnięcia ucznia.
Art. 44zl. 1. Uczeń szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie
szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli:
1)
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał pozytywne roczne
oceny klasyfikacyjne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 44zq, z zastrzeżeniem art. 44zk ust. 7, oraz
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: