eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2935
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
  • data uchwalenia: 2015-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533

2935

wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych
na wodach ograniczonych.

2
Nawigacja terrestryczna i przybrzeżna

2.1
Umiejętno ć wyznaczania pozycji statku za pomoc Ś

.1 znaków l dowychś

.2 oznakowania nawigacyjnego, w tym latarni morskich, staw i pławś oraz

.3 zliczenia nawigacyjnego, z uwzględnieniem wiatrów, pr dów, pływów i prędko ci według obrotów
ruby i według logu.

2.2
żruntowna wiedza i umiejętno ć wykorzystania map morskich, publikacji takich jak: Locje, Tablice
pływów, Wiadomo ci eglarskie i Radiowe Ostrze enia Nawigacyjne.

3
Nawigacja radarowa

3.1
Strona zdecyduje, czy wł czyć poni szy zakres tematyczny dotycz cy radarów do ogólnych wymagań
na wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn . Je li Strona nie podejmie decyzji o wł czeniu tego
zakresu zagadnień do wymagań ogólnych, powinna zagwarantować, aby był on uwzględniany w wymaganiach
na wiadectwo oficera wachty nawigacyjnej, słu cego na statku wyposa onym w urz dzenia radarowe
i operuj cym na wodach ograniczonych.

3.2
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
radarowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz interpretacji
analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś

.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś

.2 nastawy i regulację wska nikówś

.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś

.4 odległo ć i namiarś

.5 identyfikację ech niebezpiecznych;

.6 kurs i prędko ć innych statkówś

.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;

.8 wykrywanie zmiany kursu i prędko ci innych statkówś

.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ciś oraz

.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku.

4
Pełnienie wachty

4.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.

4.2
Wykazanie znajomo ci tre ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim,
jak zalecono w rozdziale IV.



26
5
Elektroniczne systemy wykreślania pozycji i nawigacji

5.1
Umiejętno ć wyznaczania pozycji statku za pomoc elektronicznych urz dzeń nawigacyjnych, gdzie ma
to zastosowanie, zgodnie z wymaganiami Administracji.

6
Meteorologia

6.1
Znajomo ć statkowych przyrz dów meteorologicznych i ich zastosowania.

6.2
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych oddziałuj cych na odno ne wody
ograniczone.

7
Kompasy

7.1
Umiejętno ć wyznaczania błędów kompasów magnetycznych i zastosowania poprawek.

8
Walka z pożarami

8.1
Wiedza o ochronie przeciwpo arowej i stosowaniu sprzętu przeciwpo arowego.

8.2
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.

9
Ratowanie życia

9.1
Znajomo ć rodków ratunkowych stanowi cych wyposa enie statków rybackich. Organizacja alarmów
ćwiczebnych opuszczania statku i u ycie tego wyposa enia.

9.2
Udział w zatwierdzonym kursie indywidualnych technik ratunkowych.

10
Procedury awaryjne i zasady bezpieczeństwa pracy rybaków

10.1
Znajomo ć tre ci wyszczególnionych w odpowiednich sekcjach wydanego przez ŻAO/ILO/IMO
Kodeksu bezpieczeństwa dla rybaków i statków rybackich, w czę ci A oraz w rozdziale III zał cznika do
Protokołu Torremolinos 1993.

11
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego

11.1
Podstawowa wiedza o manewrowaniu i prowadzeniu statku rybackiego, która ma obejmowaćŚ

.1 cumowanie, odcumowanie, kotwiczenie i manewry podej cia do burty innego statku na morzuś

.2 manewrowanie podczas operacji połowowych, ze szczególnym uwzględnieniem czynników, które
mogłyby negatywnie wpływać na bezpieczeństwo statku podczas takich operacjiś

.3 wpływ wiatru pr du i pływu na prowadzenie statku;

.4 manewrowanie na płytkim akwenieś

.5 kierowanie statkami rybackimi w trudnych warunkach pogodowych;

.6 ratowanie osób i asystowanie statkowi lub samolotowi w niebezpieczeństwieś

.7 holowanie innego statku i przez inny statek;

.8 procedura w akcji „człowiek za burt ąś oraz

.9 w stosownych przypadkach, praktyczne kroki, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w lodach lub
kiedy następuje oblodzenie statku.



27
12
Stateczność statku

12.1
Zademonstrować umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów
i rysunków oraz informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.

13
Zagospodarowanie surowca

13.1
Znajomo ć bezpiecznego zagospodarowania surowca i składowania oraz wpływ tych czynników na
bezpieczeństwo statku.

14
Konstrukcja statku rybackiego

14.1
Ogólna znajomo ć podstawowych elementów konstrukcyjnych statku.

15
Pomoc medyczna

15.1
Znajomo ć procedur udzielania pierwszej pomocy. Praktyczne zastosowanie przewodników
medycznych i porady uzyskanej przez radio.

16
Poszukiwanie i ratowanie

16.1
Znajomo ć procedur poszukiwania i ratowania.

17
Zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska morskiego

17.1
Znajomo ć rodków ostro no ci, jakie nale y podejmować, aby zapobiegać zanieczyszczeniu
rodowiska morskiego.

18
Sposoby demonstracji umiejętności

18.1
Strona zaleci metody demonstracji umiejętno ci załogi w zakresie okre lonym w niniejszym dodatku.


Prawidło 5
Minimalne obowiązkowe wymagania na wiadectwa starszych oficerów mechaników i drugich
oficerów mechaników na statkach rybackich o mocy maszyn napędu głównego 750 kW lub większej

1
Ka dy starszy mechanik i drugi mechanik zatrudniony na morskim statku rybackim o mocy maszyn
napędu głównego 750 kW lub większej powinien posiadać odpowiednie wiadectwo.

2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ

.1 mieć ukończone przynajmniej 18 latś

.2 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś

.3 na wiadectwo drugiego oficera mechanika mieć zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni 12
miesięcy w dziale maszynowymś jednak e okres ten mo na zredukować do nie mniej ni 6 miesięcy,
je li Administracja Strony wymaga specjalnego szkolenia, które uzna za równowa ne z zatwierdzon
praktyk morsk , maj c to szkolenie zast pićś

.4 na wiadectwo starszego mechanika mieć nie mniej ni 24 miesi ce zatwierdzonej praktyki,
z których nie mniej ni 12 miesięcy będzie praktyk na stanowisku drugiego mechanika z posiadaniem
odpowiednich kwalifikacji;

.5 wzi ć udział w zatwierdzonym praktycznym kursie przeciwpo arowymś oraz

.6 zdać odpowiedni egzamin zgodnie z wymaganiami Strony. Taki egzamin powinien obejmować
zagadnienia podane w dodatku do tego prawidła, z tym e Administracja mo e zró nicować wymagania
egzaminacyjne i dotycz ce praktyki morskiej dla oficerów statków rybackich zatrudnionych na wodach

28
ograniczonych, uwzględniaj c moc maszyn napędowych i wpływ na bezpieczeństwo wszystkich
statków rybackich, jakie mog operować na tych samych wodach.

3
Szkolenie w celu osi gnięcia potrzebnej wiedzy teoretycznej i praktycznego do wiadczenia powinno
uwzględniać odpowiednie międzynarodowe przepisy i zalecenia.

4
Poziom wiedzy wymaganej w ró nych paragrafach dodatku mo e ró nić się zale nie od tego czy
wiadectwo jest wydawane dla starszego mechanika, czy drugiego mechanika.


Dodatek do Prawidła 5
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo starszego oficera
mechanika i drugiego oficera mechanika na statkach rybackich
napędzanych maszynami o mocy 750 kW lub większej

1
Zakres tematyczny podany poni ej został opracowany w celu egzaminowania kandydatów na
wiadectwo starszego oficera mechanika okrętowego lub drugiego oficera mechanika na statkach rybackich
napędzanych maszynami o mocy 750 kW lub większej. Pamiętaj c o tym, e drugi oficer mechanik powinien
być zawsze przygotowany do podjęcia obowi zków starszego mechanika, egzamin z poni szych zagadnień
powinien być skonstruowany tak, aby sprawdzić zdolno ć kandydata do przyswajania wszelkich dostępnych
informacji, jakie mog mieć zwi zek z bezpieczn eksploatacj siłowni statku rybackiego.

2
W odniesieniu do paragrafów 3.4 i 4.1, Strona mo e pomin ć wymagania znajomo ci typów maszyn
innych ni instalacje maszynowe, które obejmuje wiadectwo, jakie ma być wydane. wiadectwo wydane na tej
zasadzie nie będzie wa ne dla jakiejkolwiek kategorii instalacji maszynowych, które zostały pominięte
w egzaminach, dopóki oficer mechanik nie wyka e swojej kompetencji w tym zakresie zgodnie z wymaganiami
Administracji. Wszelkie tego typu ograniczenia powinny być zaznaczone na wiadectwie.

3
Ka dy kandydat powinien posiadać wystarczaj c teoretyczn wiedzę zapewniaj c zrozumienie
podstawowych zasad w zakresie następuj cych zagadnieńŚ

.1 procesów spalania,

.2 wymiany ciepła,

.3 mechaniki i hydromechaniki,

.4 odpowiednio:

.4.1 okrętowych silników wysokoprę nychś

.4.2 okrętowych siłowni o napędzie parowym;

.4.3 okrętowych turbin gazowychś

.5 systemów urz dzeń sterowychś

.6 wła ciwo ci paliw i smarówś

.7 wła ciwo ci materiałówś

.8
rodków ga niczychś

.9 okrętowych urz dzeń elektrycznychś

.10 automatyki, przyrz dów i systemów sterowaniaś

.11 konstrukcji statku rybackiego, w tym stateczno ci i obrony przeciwawaryjnejś

.12 systemów pomocniczychś oraz

29
.13 systemów chłodniczych.

4
Ka dy kandydat powinien posiadać odpowiedni praktyczn znajomo ć, przynajmniej następuj cych
zagadnieńŚ

.1 eksploatacji i obsługi, odpowiednioŚ

.1.1 okrętowych silników wysokoprę nychś

.1.2 okrętowej siłowni o napędzie parowymś

.1.3 okrętowych turbin gazowychś

.2 eksploatacji i obsługi systemów pomocniczych, w tym systemów urz dzeń sterowychś

.3 eksploatacji, sprawdzania i obsługi urz dzeń elektrycznych i sterowania;

.4 obsługi urz dzeń do zagospodarowania ryb i urz dzeń pokładowychś

.5 wykrywania wadliwych działań maszyn, lokalizacji usterek i czynno ci w celu uniknięcia awariiś

.6 organizacji bezpiecznych procedur obsługi i naprawś

.7 metod i rodków zapobiegania po arom, wykrywania i gaszenia;

.8 przestrzegania przepisów dotycz cych eksploatacyjnego czy przypadkowego zanieczyszczenia
rodowiska morskiego oraz metod i rodków zapobiegania takiemu zanieczyszczeniuś

.9 pierwszej pomocy zwi zanej z obra eniami, jakich mo na doznać w pomieszczeniach siłowni oraz
u ycia wyposa enia apteczki pierwszej pomocyś

.10 funkcji i u ycia rodków ratunkowychś

.11 metod obrony przeciwawaryjnej, ze szczególnym odniesieniem do działań, jakie nale y podj ć
w przypadku zalania siłowni wod morsk ś oraz

.12 zasad bezpieczeństwa pracy.

5
Ka dy kandydat powinien posiadać znajomo ć międzynarodowego prawa morza zawartego
w międzynarodowych umowach i konwencjach, w stopniu, w jakim wpływaj one na powierzone obowi zki
i odpowiedzialno ć działu maszynowego, zwłaszcza tych dotycz cych bezpieczeństwa i ochrony rodowiska
morskiego. Zakres wiedzy o krajowym prawodawstwie morskim pozostawia się w gestii Administracji Strony,
ale powinien on obejmować tak e krajowe przedsięwzięcia wdra ania międzynarodowych porozumień
i konwencji.

6
Ka dy kandydat powinien posiadać wiedzę o kierowaniu lud mi, organizacji i szkoleniu na statkach.


Prawidło 6
Minimalne obowiązkowe wymagania na wiadectwa dla członków załogi odpowiedzialnych za
wykonywanie obowiązków w zakresie radiokomunikacji na statkach rybackich

Wyjaśnienie

Obowi zkowe przepisy dotycz ce nasłuchu radiowego s podane w Regulaminie Radiokomunikacyjnym
i Protokole Torremolinos 1993. Przepisy dotycz ce konserwacji i obsługi urz dzeń radiowych podano
w Protokole Torremolinos 1993 i w wytycznych przyjętych przez Organizację.




30
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: