eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2935
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
  • data uchwalenia: 2015-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533

2935

2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ

.1 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś

.2 spełniać wymagania na wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach rybackich
o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach ograniczonych lub nieograniczonych i mieć
zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni 12 miesięcy na stanowisku oficera kieruj cego wacht
nawigacyjn , lub jako szyper na statkach rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e
Strona mo e pozwolić, aby zamiast praktyki morskiej na statkach rybackich nie dłu szej ni 6 miesięcy
kandydat odbył taki sam okres praktyki jako oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statkach
handlowych;

.3 zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku do tego
prawidła.

3
Strona, uwzględniaj c wpływ na bezpieczeństwo wszystkich statków i obiektów, jakie mog operować
na tych samym wodach ograniczonych, powinna rozwa yć zasięg wód ograniczonych, jaki okre liła zgodnie
z definicj podan w Prawidle I/1 i wskazać wszelkie dodatkowe zagadnienia, które powinny być przedmiotem
egzaminu lub egzaminów.

4
Kandydat
na egzamin
posiadaj cy wa ne wiadectwo kwalifikacyjne, wydane zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać przedmiotów, wyszczególnionych
w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu wydania mu wiadectwa zgodnego
z konwencj .


Dodatek do Prawidła 3
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo szypra na statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującym na wodach ograniczonych

1
Zakres tematyczny podany poni ej został opracowany w celu egzaminowania kandydatów na
wiadectwa szyprów statków o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach ograniczonych.
Pamiętaj c o tym, e szyper bezustannie ponosi ostateczn odpowiedzialno ć za bezpieczeństwo statku i jego
załogę, ł cznie z okresem operacji połowowych, egzamin powinien być opracowany tak, aby sprawdzić
zdolno ć kandydata do przyswajania wszelkich dostępnych informacji, jakie mog wpływać na bezpieczeństwo
statku i jego załogi, zgodnie z zakresem tematycznym.

2
Nawigacja i określanie pozycji

2.1
Planowanie podró y i nawigacji we wszystkich warunkach:

.1 przyjętymi metodami wyznaczania trasś

.2 na wodach ograniczonych;

.3 gdzie stosowne, w rejonach lodowych;

.4 przy ograniczonej widzialno ciś

.5 gdzie stosowne, w systemach rozgraniczenia ruchu; oraz

.6 na akwenach, gdzie występuj pływy i pr dy.

2.2
Okre lanie pozycjiŚ

.1 dzięki obserwacjom terrestrycznym, obejmuj cym umiejętno ć brania namiarów na znaki l dowe
i wykorzystanie oznakowania nawigacyjnego latarni morskich, staw i pław w poł czeniu
z odpowiednimi mapami, Wiadomo ciami eglarskimi i innymi publikacjami morskimi oraz ocen
dokładno ci okre lonej pozycjiś oraz

21
.2 zgodnie z wymaganiami Administracji, nowoczesnych elektronicznych urz dzeń nawigacyjnych,
w jakie statki rybackie s wyposa one.

3
Pełnienie wachty

3.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.

3.2
Wykazanie znajomo ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim, jak
zalecono w rozdziale IV.

4
Nawigacja radarowa

4.1
Strona zadecyduje, czy wł czyć poni szy zakres tematyczny dotycz cy radarów do ogólnych wymagań
na wiadectwo szypra. Je li Strona nie podejmie decyzji o wł czeniu tego zakresu zagadnień do wymagań
ogólnych, powinna zagwarantować, aby był on uwzględniany w wymaganiach na wiadectwo szypra
słu cego na statku wyposa onym w urz dzenia radarowe i operuj cym na wodach ograniczonych.

4.2
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub, gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
manewrowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz
interpretacji analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś

.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś

.2 nastawy i regulacje wska nikówś

.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś

.4 odległo ć i namiarś

.5 identyfikację ech niebezpiecznychś

.6 kurs i prędko ć innych statkówś

.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;
.8 wykrywanie zmiany kursu i prędko ci innych statkówś

.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ciś oraz

.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, 1972.

5
Kompasy

5.1
Umiejętno ć okre lania błędów kompasów magnetycznych i zastosowania poprawek.

6
Meteorologia i oceanografia

6.1
Znajomo ć instrumentów meteorologicznych i ich zastosowania.

6.2
Umiejętno ć wykorzystania dostępnych informacji meteorologicznych.

6.3
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych oddziałuj cych na wody ograniczone, według
uznania Administracji.

6.4
Znajomo ć oddziałuj cych na wody ograniczone warunków pogodowych, jakie mog stanowić
zagro enie dla statku, według uznania Administracji.

6.5
W stosownych przypadkach, umiejętno ć korzystania z wła ciwych publikacji nawigacyjnych

22
o pływach i pr dach.

7
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego

7.1
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego we wszystkich warunkach:

.1 cumowania, odcumowania i kotwiczenia przy ró nych wiatrach, pr dach i stanie pływuś

.2 manewrowania na płytkim akwenieś

.3 zarz dzania i prowadzenia statku rybackiego w trudnych warunkach pogodowych, doboru
wła ciwej prędko ci, zwłaszcza przy fali z rufy i fali sko nej, asystowania statkowi lub samolotowi
w niebezpieczeństwie, sposobów utrzymania statku, który stracił zdolno ć manewrow , poza dolin
fali, zmniejszenia dryfu;

.4 manewrowania statkiem podczas operacji połowowych, ze szczególnym uwzględnieniem
czynników, które mog zagra ać bezpieczeństwu statku podczas takich operacjiś

.5
rodków ostro no ci podjętych podczas manewrowania, w celu zwodowania jednostki ratunkowej
w złej pogodzieś

.6 metod podejmowania rozbitków z łodzi ratowniczych oraz łodzi lub tratw ratunkowych;

.7 gdzie stosowne, praktyczne kroki, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w lodach lub gdy
następuje oblodzenie statkuś

.8 gdzie stosowne, korzystanie ze stref rozgraniczenia ruchu i manewrowanie w nich;

.9 znaczenie nawigacji ze zmniejszon prędko ci , w celu unikania szkód powodowanych falami
z dziobu i rufy generowanymi przez własny statekś oraz

.10 przeładunku ryb na morzu na statki przetwórnie i inne.

8
Konstrukcja i stateczność statku rybackiego

8.1
Ogólna wiedza o podstawowych elementach konstrukcyjnych statku i znajomo ć odpowiedniej
terminologii.

8.2
Znajomo ć teorii i czynników wpływaj cych na trym i stateczno ć oraz kroki, jakie nale y podj ć, aby
utrzymać bezpieczny trym i stateczno ć statku.

8.3
Umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów i rysunków oraz
informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.

8.4
Znajomo ć wpływu swobodnej powierzchni cieczy i oblodzenia, gdzie ma to zastosowanie.

8.5
Znajomo ć skutków wody na pokładzie.

8.6
Znajomo ć znaczenia strugoszczelno ci kadłuba i niezatapialno ci statku.

9
Zagospodarowanie surowca i składowanie

9.1
Składowanie i zabezpieczenie surowca na statkach, ł cznie z narzędziami połowu.

9.2
Operacje załadunkowe i wyładunkowe, ze szczególnym uwzględnieniem momentów przechylaj cych,
powodowanych narzędziami połowu i samym połowem.

10
Siłownie statków rybackich

10.1
Zasady eksploatacji siłowni na statkach rybackich.

23
10.2
Mechanizmy pomocnicze statku.

10.3
Ogólna znajomo ć okrętowej terminologii technicznej.

11
Ochrona przeciwpożarowa i sprzęt przeciwpożarowy

11.1
Organizacja ćwiczebnych alarmów po arowych.

11.2
Kategorie po arów i towarzysz ce im zjawiska chemiczne.

11.3
Systemy przeciwpo arowe.

11.4
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.

11.5
Znajomo ć przepisów dotycz cych sprzętu przeciwpo arowego.

12
Procedury awaryjne

12.1
rodki ostro no ci przy wprowadzaniu statku na mieliznę.

12.2
Działania, jakie nale y podj ć przed i po wej ciu na mieliznę.

12.3
Działania, jakie nale y podj ć przy zaczepach narzędziem połowu o dno lub inn przeszkodę.

12.4
Odzyskanie pływalno ci przez statek na mieli nie z pomoc lub bez pomocy.

12.5
Działania, jakie nale y podj ć po zderzeniu.

12.6
Tymczasowe zaczopowanie przecieku.

12.7
rodki ochrony i bezpieczeństwa załogi statku rybackiego w sytuacjach awaryjnych.

12.8
Ograniczenie szkód i ratowanie statku po po arze lub eksplozji.

12.9
Opuszczenie statku.

12.10 Sterowanie awaryjne, zamocowanie i u ycie prowizorycznego steru i sposoby mocowania
prowizorycznej płetwy sterowej, gdzie to praktycznie mo liwe.

12.11 Ratowanie osób w niebezpieczeństwie ze statku lub wraku.

12.12 Procedury w akcji „człowiek za burt ą.

12.13 Holowanie innego statku i przez inny statek.

13
Opieka medyczna

13.1
Znajomo ć procedur udzielania pierwszej pomocy.

13.2
Praktyczne zastosowanie przewodników medycznych i porady uzyskanej przez radio, w tym
umiejętno ć podjęcia skutecznego działania na podstawie tak uzyskanej wiedzy w czasie wypadku czy choroby,
jakie mog mieć miejsce na statku.

14
Prawo morskie

14.1
Bior c pod uwagę wody ograniczone okre lone przez Stronę, znajomo ć międzynarodowego prawa
morza zawartego w międzynarodowych umowach i konwencjach w stopniu, w jakim wpływaj na powierzone
obowi zki i odpowiedzialno ć szypra na odno nych wodach, zwłaszcza tych dotycz cych bezpieczeństwa
i ochrony rodowiska morskiego.


24
14.2
Zakres znajomo ci krajowego prawodawstwa morskiego pozostawia się w gestii Administracji,
powinien on jednak obejmować tak e krajowy system wdra ania stosownych międzynarodowych umów
i konwencji.

15
Ratowanie życia

Znajomo ć sprzętu ratunkowego na statkach rybackich. Organizacja alarmów ćwiczebnych opuszczenia statku
i u ycie wyposa enia.

16
Poszukiwanie i ratowanie

Znajomo ć procedur poszukiwania i ratowania.

17
Kodeks bezpieczeństwa rybaków i statków rybackich wydany przez FAO/1LO/IMO, część A

Znajomo ć tych działów Kodeksu ŻAO/ILO/IMO, jakich Administracja Strony mo e wymagać.

18
Sposoby demonstracji umiejętności

Strona zaleci odpowiednie metody demonstracji umiejętno ci w zakresie odno nych wymagań zawartych
w dodatku.


Prawidło 4
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo oficera kierującego wachtą nawigacyjną na
statkach rybackich o długo ci 24 metrów i powyżej, operujących na wodach ograniczonych

1
Ka dy oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej,
operuj cym na wodach ograniczonych powinien posiadać wiadectwo wydane zgodnie z Prawidłem 2 albo
odpowiednie wiadectwo wydane przynajmniej zgodnie z przepisami niniejszego prawidła.

2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ

1. mieć ukończone przynajmniej 18 latś

2. spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś

3. mieć zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni dwa lata w dziale pokładowym na statkach
rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e Administracja mo e pozwolić, aby okres
praktyki morskiej na statkach rybackich do 12 miesięcy zast pić okresem specjalnego szkolenia, pod
warunkiem e okres specjalnego programu szkolenia będzie przynajmniej tak długi, jak zastępowany
okres wymaganej praktyki morskiej albo okresem zatwierdzonej praktyki morskiej po wiadczonej
w zatwierdzonym dzienniku praktyk na statkach objętych Konwencj STCW 1978ś
4. zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Administracji Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku
do tego prawidła. Kandydat na egzamin, który posiada wa ne wiadectwo kwalifikacyjne, wydane
zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać z przedmiotów,
wyszczególnionych w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu
wydania mu wiadectwa zgodnego z konwencj ś oraz

5. spełniać stosowne wymagania Prawidła 6, dotycz ce wykonywania wyznaczonych obowi zków
radiowych (radiooperatora) zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym.


Dodatek do Prawidła 4
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo oficera
kierującego wachtą nawigacyjną na statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującym na wodach ograniczonych

1
Zakres tematyczny podany poni ej stanowi zestaw wymagań egzaminacyjnych dla kandydatów na

25
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: