Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ
.1 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś
.2 spełniać wymagania na wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach rybackich
o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach ograniczonych lub nieograniczonych i mieć
zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni 12 miesięcy na stanowisku oficera kieruj cego wacht
nawigacyjn , lub jako szyper na statkach rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e
Strona mo e pozwolić, aby zamiast praktyki morskiej na statkach rybackich nie dłu szej ni 6 miesięcy
kandydat odbył taki sam okres praktyki jako oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statkach
handlowych;
.3 zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku do tego
prawidła.
3
Strona, uwzględniaj c wpływ na bezpieczeństwo wszystkich statków i obiektów, jakie mog operować
na tych samym wodach ograniczonych, powinna rozwa yć zasięg wód ograniczonych, jaki okre liła zgodnie
z definicj podan w Prawidle I/1 i wskazać wszelkie dodatkowe zagadnienia, które powinny być przedmiotem
egzaminu lub egzaminów.
4
Kandydat
na egzamin
posiadaj cy wa ne wiadectwo kwalifikacyjne, wydane zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać przedmiotów, wyszczególnionych
w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu wydania mu wiadectwa zgodnego
z konwencj .
Dodatek do Prawidła 3
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo szypra na statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującym na wodach ograniczonych
1
Zakres tematyczny podany poni ej został opracowany w celu egzaminowania kandydatów na
wiadectwa szyprów statków o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach ograniczonych.
Pamiętaj c o tym, e szyper bezustannie ponosi ostateczn odpowiedzialno ć za bezpieczeństwo statku i jego
załogę, ł cznie z okresem operacji połowowych, egzamin powinien być opracowany tak, aby sprawdzić
zdolno ć kandydata do przyswajania wszelkich dostępnych informacji, jakie mog wpływać na bezpieczeństwo
statku i jego załogi, zgodnie z zakresem tematycznym.
2
Nawigacja i określanie pozycji
2.1
Planowanie podró y i nawigacji we wszystkich warunkach:
.1 przyjętymi metodami wyznaczania trasś
.2 na wodach ograniczonych;
.3 gdzie stosowne, w rejonach lodowych;
.4 przy ograniczonej widzialno ciś
.5 gdzie stosowne, w systemach rozgraniczenia ruchu; oraz
.6 na akwenach, gdzie występuj pływy i pr dy.
2.2
Okre lanie pozycjiŚ
.1 dzięki obserwacjom terrestrycznym, obejmuj cym umiejętno ć brania namiarów na znaki l dowe
i wykorzystanie oznakowania nawigacyjnego latarni morskich, staw i pław w poł czeniu
z odpowiednimi mapami, Wiadomo ciami eglarskimi i innymi publikacjami morskimi oraz ocen
dokładno ci okre lonej pozycjiś oraz
21
.2 zgodnie z wymaganiami Administracji, nowoczesnych elektronicznych urz dzeń nawigacyjnych,
w jakie statki rybackie s wyposa one.
3
Pełnienie wachty
3.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.
3.2
Wykazanie znajomo ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim, jak
zalecono w rozdziale IV.
4
Nawigacja radarowa
4.1
Strona zadecyduje, czy wł czyć poni szy zakres tematyczny dotycz cy radarów do ogólnych wymagań
na wiadectwo szypra. Je li Strona nie podejmie decyzji o wł czeniu tego zakresu zagadnień do wymagań
ogólnych, powinna zagwarantować, aby był on uwzględniany w wymaganiach na wiadectwo szypra
słu cego na statku wyposa onym w urz dzenia radarowe i operuj cym na wodach ograniczonych.
4.2
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub, gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
manewrowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz
interpretacji analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś
.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś
.2 nastawy i regulacje wska nikówś
.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś
.4 odległo ć i namiarś
.5 identyfikację ech niebezpiecznychś
.6 kurs i prędko ć innych statkówś
.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;
.8 wykrywanie zmiany kursu i prędko ci innych statkówś
.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ciś oraz
.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, 1972.
5
Kompasy
5.1
Umiejętno ć okre lania błędów kompasów magnetycznych i zastosowania poprawek.
6
Meteorologia i oceanografia
6.1
Znajomo ć instrumentów meteorologicznych i ich zastosowania.
6.2
Umiejętno ć wykorzystania dostępnych informacji meteorologicznych.
6.3
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych oddziałuj cych na wody ograniczone, według
uznania Administracji.
6.4
Znajomo ć oddziałuj cych na wody ograniczone warunków pogodowych, jakie mog stanowić
zagro enie dla statku, według uznania Administracji.
6.5
W stosownych przypadkach, umiejętno ć korzystania z wła ciwych publikacji nawigacyjnych
22
o pływach i pr dach.
7
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego
7.1
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego we wszystkich warunkach:
.1 cumowania, odcumowania i kotwiczenia przy ró nych wiatrach, pr dach i stanie pływuś
.2 manewrowania na płytkim akwenieś
.3 zarz dzania i prowadzenia statku rybackiego w trudnych warunkach pogodowych, doboru
wła ciwej prędko ci, zwłaszcza przy fali z rufy i fali sko nej, asystowania statkowi lub samolotowi
w niebezpieczeństwie, sposobów utrzymania statku, który stracił zdolno ć manewrow , poza dolin
fali, zmniejszenia dryfu;
.4 manewrowania statkiem podczas operacji połowowych, ze szczególnym uwzględnieniem
czynników, które mog zagra ać bezpieczeństwu statku podczas takich operacjiś
.5
rodków ostro no ci podjętych podczas manewrowania, w celu zwodowania jednostki ratunkowej
w złej pogodzieś
.6 metod podejmowania rozbitków z łodzi ratowniczych oraz łodzi lub tratw ratunkowych;
.7 gdzie stosowne, praktyczne kroki, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w lodach lub gdy
następuje oblodzenie statkuś
.8 gdzie stosowne, korzystanie ze stref rozgraniczenia ruchu i manewrowanie w nich;
.9 znaczenie nawigacji ze zmniejszon prędko ci , w celu unikania szkód powodowanych falami
z dziobu i rufy generowanymi przez własny statekś oraz
.10 przeładunku ryb na morzu na statki przetwórnie i inne.
8
Konstrukcja i stateczność statku rybackiego
8.1
Ogólna wiedza o podstawowych elementach konstrukcyjnych statku i znajomo ć odpowiedniej
terminologii.
8.2
Znajomo ć teorii i czynników wpływaj cych na trym i stateczno ć oraz kroki, jakie nale y podj ć, aby
utrzymać bezpieczny trym i stateczno ć statku.
8.3
Umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów i rysunków oraz
informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.
8.4
Znajomo ć wpływu swobodnej powierzchni cieczy i oblodzenia, gdzie ma to zastosowanie.
8.5
Znajomo ć skutków wody na pokładzie.
8.6
Znajomo ć znaczenia strugoszczelno ci kadłuba i niezatapialno ci statku.
9
Zagospodarowanie surowca i składowanie
9.1
Składowanie i zabezpieczenie surowca na statkach, ł cznie z narzędziami połowu.
9.2
Operacje załadunkowe i wyładunkowe, ze szczególnym uwzględnieniem momentów przechylaj cych,
powodowanych narzędziami połowu i samym połowem.
10
Siłownie statków rybackich
10.1
Zasady eksploatacji siłowni na statkach rybackich.
23
10.2
Mechanizmy pomocnicze statku.
10.3
Ogólna znajomo ć okrętowej terminologii technicznej.
11
Ochrona przeciwpożarowa i sprzęt przeciwpożarowy
11.1
Organizacja ćwiczebnych alarmów po arowych.
11.2
Kategorie po arów i towarzysz ce im zjawiska chemiczne.
11.3
Systemy przeciwpo arowe.
11.4
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.
11.5
Znajomo ć przepisów dotycz cych sprzętu przeciwpo arowego.
12
Procedury awaryjne
12.1
rodki ostro no ci przy wprowadzaniu statku na mieliznę.
12.2
Działania, jakie nale y podj ć przed i po wej ciu na mieliznę.
12.3
Działania, jakie nale y podj ć przy zaczepach narzędziem połowu o dno lub inn przeszkodę.
12.4
Odzyskanie pływalno ci przez statek na mieli nie z pomoc lub bez pomocy.
12.5
Działania, jakie nale y podj ć po zderzeniu.
12.6
Tymczasowe zaczopowanie przecieku.
12.7
rodki ochrony i bezpieczeństwa załogi statku rybackiego w sytuacjach awaryjnych.
12.8
Ograniczenie szkód i ratowanie statku po po arze lub eksplozji.
12.9
Opuszczenie statku.
12.10 Sterowanie awaryjne, zamocowanie i u ycie prowizorycznego steru i sposoby mocowania
prowizorycznej płetwy sterowej, gdzie to praktycznie mo liwe.
12.11 Ratowanie osób w niebezpieczeństwie ze statku lub wraku.
12.12 Procedury w akcji „człowiek za burt ą.
12.13 Holowanie innego statku i przez inny statek.
13
Opieka medyczna
13.1
Znajomo ć procedur udzielania pierwszej pomocy.
13.2
Praktyczne zastosowanie przewodników medycznych i porady uzyskanej przez radio, w tym
umiejętno ć podjęcia skutecznego działania na podstawie tak uzyskanej wiedzy w czasie wypadku czy choroby,
jakie mog mieć miejsce na statku.
14
Prawo morskie
14.1
Bior c pod uwagę wody ograniczone okre lone przez Stronę, znajomo ć międzynarodowego prawa
morza zawartego w międzynarodowych umowach i konwencjach w stopniu, w jakim wpływaj na powierzone
obowi zki i odpowiedzialno ć szypra na odno nych wodach, zwłaszcza tych dotycz cych bezpieczeństwa
i ochrony rodowiska morskiego.
24
14.2
Zakres znajomo ci krajowego prawodawstwa morskiego pozostawia się w gestii Administracji,
powinien on jednak obejmować tak e krajowy system wdra ania stosownych międzynarodowych umów
i konwencji.
15
Ratowanie życia
Znajomo ć sprzętu ratunkowego na statkach rybackich. Organizacja alarmów ćwiczebnych opuszczenia statku
i u ycie wyposa enia.
16
Poszukiwanie i ratowanie
Znajomo ć procedur poszukiwania i ratowania.
17
Kodeks bezpieczeństwa rybaków i statków rybackich wydany przez FAO/1LO/IMO, część A
Znajomo ć tych działów Kodeksu ŻAO/ILO/IMO, jakich Administracja Strony mo e wymagać.
18
Sposoby demonstracji umiejętności
Strona zaleci odpowiednie metody demonstracji umiejętno ci w zakresie odno nych wymagań zawartych
w dodatku.
Prawidło 4
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo oficera kierującego wachtą nawigacyjną na
statkach rybackich o długo ci 24 metrów i powyżej, operujących na wodach ograniczonych
1
Ka dy oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej,
operuj cym na wodach ograniczonych powinien posiadać wiadectwo wydane zgodnie z Prawidłem 2 albo
odpowiednie wiadectwo wydane przynajmniej zgodnie z przepisami niniejszego prawidła.
2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ
1. mieć ukończone przynajmniej 18 latś
2. spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś
3. mieć zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni dwa lata w dziale pokładowym na statkach
rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e Administracja mo e pozwolić, aby okres
praktyki morskiej na statkach rybackich do 12 miesięcy zast pić okresem specjalnego szkolenia, pod
warunkiem e okres specjalnego programu szkolenia będzie przynajmniej tak długi, jak zastępowany
okres wymaganej praktyki morskiej albo okresem zatwierdzonej praktyki morskiej po wiadczonej
w zatwierdzonym dzienniku praktyk na statkach objętych Konwencj STCW 1978ś
4. zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Administracji Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku
do tego prawidła. Kandydat na egzamin, który posiada wa ne wiadectwo kwalifikacyjne, wydane
zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać z przedmiotów,
wyszczególnionych w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu
wydania mu wiadectwa zgodnego z konwencj ś oraz
5. spełniać stosowne wymagania Prawidła 6, dotycz ce wykonywania wyznaczonych obowi zków
radiowych (radiooperatora) zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym.
Dodatek do Prawidła 4
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo oficera
kierującego wachtą nawigacyjną na statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującym na wodach ograniczonych
1
Zakres tematyczny podany poni ej stanowi zestaw wymagań egzaminacyjnych dla kandydatów na
25
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik