Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
1
Z wyj tkiem postanowień paragrafu 2, przepisy tego prawidła maj zastosowanie do osób
odpowiedzialnych za/lub wykonuj cych obowi zki w zakresie radiokomunikacji na statku, który w wietle
umowy międzynarodowej lub przepisów krajowych powinien być wyposa ony w urz dzenia radiowe
wykorzystuj ce częstotliwo ci i rozwi zania techniczne żMDSS.
2
Członkowie załogi statków, dla których wyposa enie w urz dzenia radiowe nie jest obowi zkowe w
wietle umów międzynarodowych czy przepisów krajowych, nie musz stosować się do przepisów tego
prawidła, ale musz stosować się do Regulaminu Radiokomunikacyjnego. Administracja powinna zapewnić
wydawanie lub uznawanie odpowiednich
wiadectw spełniaj cych wymagania Regulaminu
Radiokomunikacyjnego.
Minimalne wymagania na świadectwo operatorów GMDSS
1
Ka da osoba odpowiedzialna za/lub wykonuj ca obowi zki zwi zane z ł czno ci radiow na statku
powinna posiadać odpowiednie wiadectwo lub wiadectwa wydane lub uznane przez Administrację, zgodnie
z postanowieniami Regulaminu Radiokomunikacyjnego.
2
Minimalna wiedza, zrozumienie i sprawno ć wymagane na wiadectwo, zgodnie z niniejszym
prawidłem, powinna zapewniać radiooperatorom bezpieczne i skuteczne wykonywanie obowi zków w zakresie
ł czno ci radiowej.
3
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ
.1 mieć ukończone przynajmniej 18 latś
.2 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Strony, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś oraz
.3 spełniać wymagania zawarte w dodatku tego prawidłaś
4
Zdać egzamin lub egzaminy zgodnie z wymaganiami Strony.
5
W celu potwierdzenia, i wszystkie typy wiadectw wydane zgodnie z przepisami Regulaminu
Radiokomunikacyjnego spełniaj wymagania konwencji, w dodatku do tego prawidła okre lono zakres
wymaganej wiedzy, zrozumienia i sprawno ci. Okre laj c wła ciwy poziom wiedzy i przeszkolenia, Strona
powinna równie wzi ć pod uwagę odpowiednie zalecenia Organizacji.
Dodatek do Prawidła 6
Minimalne dodatkowe wiadomo ci i poziom szkolenia dla operatorów GMDSS
1
Oprócz spełnienia wymagań na wiadectwo, zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym, ka dy
kandydat do wiadectwa powinien mieć wiadomo ci w zakresieŚ
.1 zapewnienia obsługi radiowej w sytuacjach awaryjnychś
.2 ł czno ci radiowej w akcji poszukiwania ratowania, w tym procedur zawartych w Poradniku
poszukiwania i ratowania dla statków handlowych (MERSAR);
.3
rodków zapobiegania transmisji fałszywych sygnałów wzywania pomocy i procedur zmniejszenia
skutków fałszywych sygnałów wzywania pomocyś
.4 statkowych systemów meldowaniaś
.5 radiowych słu b medycznychś
.6 stosowania Międzynarodowego kodu sygnałowego i Standardowych zwrotów porozumiewania się
na morzu; oraz
31
.7
rodków zapobiegawczych dla bezpieczeństwa statku i załogi w zwi zku z zagro eniami
zwi zanymi z urz dzeniami radiowymi, w tym zagro enia elektryczne i zagro enia promieniowaniem
niejonizuj cym.
Prawidło 7
Minimalne obowiązkowe wymagania dla utrzymania i uaktualniania wiedzy dla szyprów, oficerów
i oficerów mechaników
1
Ka dy szyper lub oficer posiadaj cy wiadectwo zatrudniony na morzu lub zamierzaj cy wrócić na
morze po okresie pobytu na l dzie, aby podtrzymać swoje morskie kwalifikacje, będzie musiał w regularnych
odstępach czasu nie dłu szych ni 5 lat spełniać wymagania Administracji dotycz ceŚ
.1 zdatno ci zdrowotnej, zwłaszcza odno nie wzroku i słuchu; oraz
.2 praktyki morskiej na stanowisku szypra lub oficera przez okres przynajmniej jednego roku podczas
ostatnich pięciu latś lub
.3 zdolno ci do wykonywania obowi zków zwi zanych z eksploatacj statków rybackich zwi zanych
z takimi obowi zkami odpowiadaj cymi klasie posiadanego wiadectwa, jakie uwa a się za co najmniej
równowa ne z praktyk morsk wymagan w paragrafie l .2, lubŚ
.3.1 zaliczenia zatwierdzonego testu; lub
.3.2 pomy lnego zakończenia zatwierdzonego kursu lub kursów wła ciwych dla szyprów i oficerów,
którzy s zatrudnieni na statkach rybackich, zwłaszcza dla osób przystępuj cych do pracy na tych
statkach po przerwie; lub
.3.3 zakończenia potwierdzonej praktyki morskiej na statku rybackim trwaj cej nie krócej ni trzy
miesi ce, na stanowisku oficerskim wy szym ni jego wiadectwo, w okresie bezpo rednio przed
podjęciem stanowiska na jakie wiadectwo jest wystawione.
2
Kursy odnawiaj ce i uaktualniaj ce wymagane niniejszym przepisem powinny być zatwierdzone przez
Administrację i obejmować tre ć ostatnich zmian w Międzynarodowych przepisach dotycz cych bezpieczeństwa
ycia na morzu i ochrony rodowiska morskiego.
3
Administracja powinna zagwarantować, aby tre ć ostatnich zmian w międzynarodowych przepisach
dotycz cych bezpieczeństwa ycia na morzu i ochrony rodowiska morskiego była dostępna na statkach
podlegaj cych jej kompetencji.
Prawidło 8
Minimalne obowiązkowe wymagania dla utrzymania i uaktualniania wiedzy dla osób obsługujących
łączno ć radiową w systemie GMDSS
1
Ka dy operator systemu żMDSS posiadaj cy wiadectwo lub wiadectwa wydane lub uznane przez
Administrację powinien, w celu podtrzymania kwalifikacji do słu by na morzu, spełniać następuj ce
wymagania:
.1 zdatno ci zdrowotnej, zwłaszcza odno nie wzroku i słuchu, w odstępach nie krótszych ni pięć latś
oraz
.2 kompetencje zawodowe:
.2.1 przez potwierdzon praktykę morsk obejmuj c obowi zki w zakresie ł czno ci radiowej
o ł cznym czasie jednego roku w ci gu ostatnich pięciu latś lub
.2.2 na podstawie pełnienia funkcji zwi zanych z obowi zkami wła ciwymi dla klasy posiadanego
wiadectwa, jakie uwa a się za co najmniej równowa ne z praktyk morsk wymagan w paragrafie
1.2.1; lub
32
.2.3 przez zaliczenie zatwierdzonego testu lub pomy lne ukończenie zatwierdzonego kursu lub kursów
na morzu lub na l dzie, które powinny obejmować elementy bezpo rednio istotne dla bezpieczeństwa
ycia na morzu, a które maj zastosowanie do wiadectwa, które dana osoba posiada, zgodnie
z wymaganiami Protokołu Torremolinos 1993 r.
2
Kiedy nowe sposoby działania, wyposa enie lub praktyki będ miały obowi zywać na statkach
maj cych prawo podnosić banderę Strony, mog one wymagać od operatorów żMDSS zdania zatwierdzonego
testu albo pomy lnego ukończenia stosownego kursu lub kursów, na morzu lub na l dzie, ze szczególnych
odniesieniem do obowi zków zwi zanych z bezpieczeństwem.
3
Administracja powinna zagwarantować, aby tre ć ostatnich zmian w Międzynarodowych przepisach
dotycz cych ł czno ci radiowej i istotnych dla bezpieczeństwa ycia na morzu była dostępna na statkach
maj cych prawo podnosić jej banderę.
Rozdział III
Podstawowe szkolenie w zakresie bezpieczeństwa dla całej załogi statku rybackiego
Prawidło 1
Podstawowe szkolenie w zakresie bezpieczeństwa dla całej załogi statku rybackiego
1
Przed przydzieleniem obowi zków na statku, członkowie załogi statku rybackiego powinni odbyć
podstawowe, zatwierdzone przez Administrację, szkolenie w następuj cych dziedzinachŚ
.1 indywidualnych technik ratunkowych obejmuj cych zakładanie kamizelek ratunkowych i, gdzie to
uzasadnione, kombinezonów ratunkowych;
.2 ochronie przeciwpo arowej i walki z po aramiś
.3 procedurach awaryjnych;
.4 podstawowej pierwszej pomocy;
.5 zapobieganiu zanieczyszczeniom morza; oraz
.6 zapobieganiu wypadkom na statku.
2
Wdra aj c postanowienia paragrafu l, Administracja okre li czy, a je li tak to w jakim stopniu, te
postanowienia będ miały zastosowanie do załóg małych statków rybackich lub załóg ju zatrudnionych na
statkach rybackich.
Rozdział IV
Pełnienie wachty
Prawidło 1
Podstawowe zasady, jakich należy przestrzegać pełniąc wachtę nawigacyjną na statkach rybackich
1
Administracje powinny zwrócić uwagę armatorów i operatorów statków rybackich, szyprów i osób
pełni cych wachtę na następuj ce zasady, których nale y przestrzegać, aby zapewnić ci głe utrzymywanie
bezpiecznej wachty nawigacyjnej.
2
Szyper ka dego statku rybackiego powinien zapewnić taki system pełnienia wacht, aby odpowiadał on
wymaganiom utrzymywania bezpiecznej wachty nawigacyjnej. Pod ogólnym nadzorem szypra, oficerowie
wachtowi odpowiadaj za bezpieczn nawigację statku, w czasie gdy pełni oni swoje obowi zki, kiedy ich
zasadniczym zadaniem będzie unikanie zderzenia i utknięcia na mieli nie.
33
3
Podstawowe zasady, obejmuj ce, lecz nie ograniczaj ce się do podanych poni ej, powinny być
uwzględnione na wszystkich statkach rybackich. Jednak e, Administracja mo e zwolnić bardzo małe statki
rybackie operuj ce na wodach ograniczonych z pełnego przestrzegania tych podstawowych zasad.
4
W drodze na łowiska i powracaj c z łowisk
4.1
Organizacja wachty nawigacyjnej
4.1.1
Obsada wachty powinna cały czas być odpowiednia do panuj cych okoliczno ci i warunków oraz
powinna uwzględniać potrzebę prowadzenia odpowiedniej obserwacji.
4.1.2
Przy podejmowaniu decyzji o obsadzie wachty nale y brać pod uwagę, między innymi, następuj ce
czynniki:
.1 sterówka w adnej chwili nie powinna pozostawać bez dozoruś
.2 warunki pogodowe, widzialno ć, niezale nie czy jest dzień, czy nocś
.3 blisko ć niebezpieczeństw nawigacyjnych, które mog zmusić oficera wachtowego do
wykonywania dodatkowych obowi zków nawigacyjnych;
.4 u ycie i sprawno ć urz dzeń nawigacyjnych, takich jakŚ radar i elektroniczne urz dzenia
okre laj ce pozycję czy jakiekolwiek inne urz dzenia wpływaj ce na bezpieczeństwo nawigacji statkuś
.5 czy statek ma automatycznego pilota; oraz
.6 wszelkie nadzwyczajne potrzeby, jakie mog wynikn ć w trakcie wachty na skutek szczególnych
warunków eksploatacyjnych.
4.2
Zdolno ć do słu by
System wacht powinien być taki, aby sprawno ć osób pełni cych wachtę nie była obni ona na skutek zmęczenia.
Obowi zki nale y tak zorganizować, aby obsada pierwszej wachty po rozpoczęciu podró y i kolejne osoby
przejmuj ce wachtę były wystarczaj co wypoczęte i pod ka dym względem zdolne do słu by.
4.3
Nawigacja
4.3.1
O ile to praktycznie mo liwe, zamierzona podró powinna być zaplanowana z wyprzedzeniem,
z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji, a wykre lony kurs powinien być sprawdzony przed
rozpoczęciem podró y.
4.3.2
Podczas wachty kurs statku, jego pozycja i prędko ć powinny być sprawdzane wystarczaj co często
z u yciem wszelkich dostępnych i potrzebnych pomocy nawigacyjnych w celu upewnienia się, e statek pod a
zaplanowanym kursem.
4.3.3
Oficer kieruj cy wacht nawigacyjn powinien wiedzieć, gdzie na statku znajduje się i jak działa cały
sprzęt ratunkowy i powinien znać i uwzględniać ograniczenia takiego sprzętu.
4.3.4
Oficer kieruj cy wacht nawigacyjn nie powinien otrzymywać, ani podejmować adnych
obowi zków, które mogłyby zakłócić bezpieczn nawigację statku.
4.4
Urz dzenia nawigacyjne
4.4.1
Oficerowie kieruj cy wacht powinni jak najefektywniej wykorzystywać wszystkie urz dzenia
nawigacyjne, jakimi dysponuj .
4.4.2
U ywaj c radaru, oficer kieruj cy wacht powinien pamiętać o konieczno ci ci głego przestrzegania
przepisów o stosowaniu radaru, zawartych w odno nych przepisach o zapobieganiu zderzeniom na morzu.
4.4.3
Je li zajdzie potrzeba, oficer kieruj cy wacht powinien bez wahania u yć steru, maszyn, d więkowych
34
i wietlnych urz dzeń sygnalizacyjnych.
4.5
Obowi zki i odpowiedzialno ć nawigatora
4.5.1
Oficer kieruj cy wacht powinienŚ
.1 pełnić wachtę w sterówce;
.2 nie opuszczać sterówki pod adnym pozorem, dopóki nie zostanie odpowiednio zast pionyś
.3 odpowiadać za bezpieczn nawigacj pomimo obecno ci szypra w sterówce, dopóki nie zostanie
specjalnie poinformowany o tym, e szyper przej ł odpowiedzialno ć i obaj będ tego wiadomiś
.4 powiadomić szypra, kiedy ma w tpliwo ci, jakie działania nale y podj ć dla zapewnienia
bezpieczeństwaś oraz
.5 nie przekazywać wachty przejmuj cemu j oficerowi, je li istniej podstawy, aby s dzić, i ten
ostatni nie jest zdolny do skutecznego wypełniania obowi zków oficera wachtowego, o którym to
przypadku nale y powiadomić szypra.
4.5.2
Oficer przyjmuj cy wachtę powinien potwierdzić i upewnić się co do przybli onej lub rzeczywistej
pozycji statku i potwierdzić jego planowan trasę, kurs i prędko ćś powinien te odnotować wszelkie
niebezpieczeństwa nawigacyjne, jakich napotkania mo e się spodziewać podczas swojej wachty.
4.5.3
Kiedy to będzie praktycznie mo liwe, nale y prowadzić odpowiedni zapis ruchu statku i podjętych
podczas wachty działań zwi zanych z nawigacj statku.
4.6
Obserwacja
4.6.1
Nale y prowadzić wła ciw obserwację zgodnie z Prawidłem 5 Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu, 1972 i powinna słu yć następuj cym celomŚ
.1 utrzymanie ci głego stanu czynno ci przez prowadzenie obserwacji wzrokowej i nasłuchu, jak
równie z u yciem wszelkich innych dostępnych rodków odpowiednich do wszelkich istotnych zmian
zachodz cych w otoczeniu statkuś
.2 pełnej oceny sytuacji nawigacyjnej i ryzyka zderzenia, wej cia na mieliznę i innych
niebezpieczeństw nawigacyjnychś oraz
.3 wykrywania statków lub samolotów w niebezpieczeństwie, rozbitków, wraków i pływaj cych
szcz tków i innych przeszkód dla bezpiecznej nawigacji.
4.6.2
Ustaleniami wła ciwego składu wachty nawigacyjnej, który gwarantowałby prawidłow obserwację,
szyper powinien wzi ć pod uwagę wszystkie istotne czynniki, ł cznie z zawartymi w paragrafie 4.1 tych
przepisów oraz podane poni ejŚ
.1 widzialno ć, pogodę i stan morzaś
.2 natę enie ruchu statków i działania maj ce miejsce na akwenie, gdzie statek nawiguje;
.3 zachowanie czujno ci koniecznej podczas nawigacji w/lub pobli u stref rozgraniczenia ruchu
i innych systemów reguluj cych ruch statkówś
.4 wykonywanie dodatkowych prac wynikaj cych z charakteru funkcji statku, natychmiastowych
potrzeb eksploatacyjnych oraz przewidywanych manewrówś
.5 urz dzenia kontrolne steru i ruby napędowej oraz wła ciwo ci manewrowe statkuś
.6 zdolno ć do podjęcia obowi zków ka dego członka załogi spo ród przydzielonych do wachty na
wezwanie;
35
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik