Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
Druk nr 2935
Warszawa, 19 listopada 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-97-14
Pan
Radosław Sikorski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o ratyfikacji Międzynarodowej
konwencji o wymaganiach w zakresie
wyszkolenia, wydawania świadectw
oraz pełnienia wacht dla załóg statków
rybackich, sporządzonej w Londynie
dnia 7 lipca 1995 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury i Rozwoju.
Z poważaniem
(-) Ewa Kopacz
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 7 lipca 1995 r. została sporządzona w Londynie Międzynarodowa
konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz
pełnienia wacht dla załóg statków rybackich.
Po zaznajomieniu się z powyższą konwencją, w imieniu Rzeczypospolitej
Polskiej oświadczam, że:
– została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych,
– jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
– będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia,
wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich,
sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania
świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia
7 lipca 1995 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel związania się Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie
wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków
rybackich
Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization – IMO)
należy do systemu Narodów Zjednoczonych. Członkami IMO jest obecnie 170 państw.
IMO promuje współpracę państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego,
bezpieczeństwa na morzu oraz ochrony środowiska, w tym zapobiegania
zanieczyszczaniu morza przez statki, przez działania o charakterze legislacyjnym.
Celami IMO są: stworzenie mechanizmu współpracy państw w zakresie współtworzenia
standardów i zalecanych metod postępowania w sprawach bezpieczeństwa
i efektywności żeglugi.
Dla Polski szczególne znaczenie mają konwencje i standardy IMO w zakresie
bezpieczeństwa żeglugi, w tym szkolenia załóg statków morskich i ochrony środowiska
morskiego.
Dnia 7 lipca 1995 r. w siedzibie IMO w Londynie, podczas konferencji dyplomatycznej,
przyjęto Międzynarodową konwencję o wymaganiach w zakresie wyszkolenia,
wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzoną
w Londynie dnia 7 lipca 1995 r., zwaną dalej „Konwencją STCW-F” (International
Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Fishing
Vessel Personnel, 1995).
Zgodnie z artykułem 12 Konwencji STCW-F wejdzie ona w życie 12 miesięcy po dniu,
w którym nie mniej niż 15 państw podpisze ją bez zastrzeżeń odnośnie do ratyfikacji,
przyjęcia lub zatwierdzenia albo złoży niezbędne dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia,
zatwierdzenia lub przystąpienia. Warunek ten został spełniony dnia 29 września 2011 r.,
z chwilą jej ratyfikacji przez Republikę Palau. Konwencja STCW-F weszła w życie
z dniem 29 września 2012 r.
Konwencja STCW-F jest pierwszym prawnie wiążącym instrumentem, ustanawiającym
na poziomie globalnym jednolite standardy wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków
rybackich o długości powyżej 24 m. Określono w niej wymagania minimalne, których
państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną
polityką szkolenia kadr morskich. Uchwalono ją w celu zagwarantowania możliwie
wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi, a w szczególności bezpieczeństwa statków
rybackich oraz pracujących na nich rybaków.
Ratyfikacja Konwencji STCW-F umożliwi harmonizację polskiego systemu szkolenia
i certyfikowania marynarzy pracujących na statkach rybackich z systemem uchwalonym
przez IMO w 1995 r. i obowiązującym od dnia 29 września 2012 r. Biorąc pod uwagę
fakt, iż około 3000 osób posiada świadectwa lub dyplomy w rybołówstwie morskim,
wydane przez polską administrację morską, ratyfikacja Konwencji STCW-F, a co za
tym idzie – realizacja programów szkoleń z nią zgodnych oraz uzyskiwanie dyplomów
morskich uprawniających do pełnienia odpowiednich funkcji na statkach rybackich
o długości powyżej 24 m – umożliwi polskim rybakom pracę u armatorów polskich
i zagranicznych.
2. Stan prawny
Zagadnienia unormowane w Konwencji STCW-F w prawie polskim regulowane są
rozporządzeniami wykonawczymi do ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r.
o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.), zwanej dalej
„ustawą o bezpieczeństwie morskim”. Rozporządzenie Ministra Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie wyszkolenia
i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz. U. poz. 937), rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 marca 2014 r. w sprawie ramowych
programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w rybołówstwie morskim (Dz. U.
poz. 499), jak i rozporządzenie z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie audytów morskich
jednostek edukacyjnych (Dz. U. poz. 698) zawierają już rozwiązania, do których
zobowiązuje stronę polską ratyfikacja Konwencji STCW-F. Wspomniane wyżej
rozwiązania, w stosunku do poprzednio obowiązującego stanu prawnego, wprowadzają
stosowne modyfikacje, które umożliwią załogom statków rybackich odbywanie
szkoleń, zdawanie egzaminów oraz otrzymywanie dyplomów zgodnych z Konwencją
STCW-F.
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia
7 sierpnia 2013 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków
morskich, w stosunku do poprzednio obowiązujących uregulowań, wprowadzono nowe
definicje: „wód ograniczonych i nieograniczonych” oraz „łodzi rybackiej”. Natomiast
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik