Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
.4 odpowiedzialno ć w wietle Zał cznika V do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporz dzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej
Protokołem uzupełniaj cym sporz dzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r.;
.5 morskie wiadectwa zdrowiaś wymagania międzynarodowych przepisów zdrowotnychś
.6 odpowiedzialno ć w wietle Konwencji w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu
zderzeniom na morzu z 1972 roku, sporz dzonej w Londynie dnia 20 pa dziernika 1972 r.; oraz
.7 odpowiedzialno ć w
wietle innych międzynarodowych instrumentów wpływaj cych na
bezpieczeństwo statku rybackiego i jego załogi.
14.2
Zakres znajomo ci krajowego prawodawstwa morskiego pozostawia się w gestii Administracji,
powinien on jednak obejmować krajowy system wdra ania stosownych międzynarodowych umów i konwencji.
15
Język angielski
Odpowiednia znajomo ć języka angielskiego, umo liwiaj ca szyprowi u ywanie map i innych publikacji
nautycznych, rozumienie informacji meteorologicznych i komunikatów dotycz cych bezpieczeństwa
i eksploatacji statku, porozumiewanie się z innymi statkami czy stacjami brzegowymi, zdolno ć rozumienia
i stosowania opracowanych przez IMO Standardowych zwrotów porozumiewania się na morzu.
16
Ł czność
16.1
Ogólna znajomo ć zasad i podstawowych czynników koniecznych do bezpiecznego i skutecznego
stosowania wszystkich podsystemów i urz dzeń, jakich wymaga wiatowy morski system bezpieczeństwa
i powiadamiania o niebezpieczeństwie (GMDSS).
16.2
Znajomo ć nawigacyjnych i meteorologicznych systemów ostrzegania i wybór odpowiednich słu b
ł czno ci.
16.3
Znajomo ć negatywnych skutków niewła ciwego zastosowania urz dzeń ł czno ci.
16.4
W przypadku, gdy kandydaci zaliczyli egzamin państwowy z tych przedmiotów na wiadectwa
ni szych klas, Administracja mo e przyj ć opcję, w której ponowny egzamin z tych przedmiotów nie będzie
wymagany.
16.5
Umiejętno ć nadawania i odbioru sygnałów wietlnych alfabetem Morse'a i stosowania
Międzynarodowego kodu sygnałowego.
17
Ratowanie życia
17.1
żruntowna znajomo ć rodków i urz dzeń ratunkowych.
17.2
żruntowna znajomo ć procedur awaryjnych, zbiórek i alarmów ćwiczebnych.
18
Poszukiwanie i ratowanie
18.1
żruntowna znajomo ć podręcznika MźRSAR.
19
Kodeks bezpieczeństwa dla rybaków i statków rybackich wydany przez FAO/ILO/IMO
19.1
Znajomo ć czę ci A wydanego przez ŻAO/ILO/IMO Kodeksu bezpieczeństwa dla rybaków i statków
rybackich.
20
Sposoby demonstracji umiejętności
20.1
Nawigacja
16
.1 zademonstrowanie u ycia sekstantu, pelorusa, namiernika, umiejętno ci wykre lania pozycji, kursów
i namiarów.
20.2
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Konwencji w sprawie międzynarodowych
przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, sporz dzonej w Londynie dnia 20 pa dziernika
1972 r.
.1 z u yciem małych modeli pokazuj cych odpowiednie sygnały lub wiatła albo symulatora wiateł
nawigacyjnych.
20.3
Radar
.1 dzięki obserwacji na symulatorach radarowych lub pulpitach manewrowych.
20.4
Walka z pożarami
.1 przez udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.
20.5
Łączno ć
.1 dzięki testowi praktycznemu.
20.6
Ratowanie życia
.1 dzięki posługiwaniu się rodkami ratunkowymi, w tym zakładaniu kamizelek i, w odpowiednich
przypadkach, kombinezonów ratunkowych.
Prawidło 2
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo oficera kierującego wachtą nawigacyjną na
statkach rybackich o długo ci 24 metrów i powyżej, operujących na wodach nieograniczonych
1
Ka dy oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej,
operuj cym na wodach nieograniczonych, powinien posiadać odpowiednie wiadectwo.
2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ
.1 mieć ukończone przynajmniej 18 latś
.2 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Stronę, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś
.3 mieć zatwierdzon praktykę morsk nie krótsz ni dwa lata w dziale pokładowym na statkach
rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e, Administracja mo e pozwolić, aby okres
praktyki morskiej zast pić okresem specjalnego szkolenia, pod warunkiem, e okres specjalnego
programu szkolenia będzie przynajmniej tak długi, jak zastępowany okres wymaganej praktyki
morskiej albo okresem zatwierdzonej praktyki morskiej po wiadczonej w zatwierdzonym dzienniku
praktyk na statkach objętych Konwencj STCW 1978ś
.4 zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku do tego
prawidła. Kandydat na egzamin, który posiada wa ne wiadectwo kwalifikacyjne wydane zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać z przedmiotów,
wyszczególnionych w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu
wydania mu wiadectwa zgodnego z konwencj ś
.5 spełnić stosowne wymagania Prawidła 6 do wykonywania wyznaczonych obowi zków, zgodnie
z Regulaminem Radiokomunikacyjnym.
17
Dodatek do Prawidła 2
Minimalne wiadomo ci wymagane na wiadectwo oficera
kierującego wachtą nawigacyjną na statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującym na wodach nieograniczonych
1
Zakres tematyczny podany poni ej stanowi zestaw wymagań egzaminacyjnych dla kandydatów na
wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych
na wodach nieograniczonych.
2
Astronawigacja
Umiejętno ć wykorzystania ciała niebieskiego do wyznaczenia błędów kompasu.
3
Nawigacja terrestryczna i przybrzeżna
3.1
Umiejętno ć wyznaczenia pozycji statku dzięki stosowaniuŚ
.1 znaków l dowychś
.2 oznakowania nawigacyjnego, w tym latarni, staw i pławś oraz
.3 zliczenia nawigacyjnego, z uwzględnieniem wiatru, pływów, pr dów i prędko ci statku według
obrotów ruby i według logu.
3.2
żruntowna wiedza i umiejętno ć wykorzystania map nawigacyjnych i publikacji takich jakŚ Locje,
Tabele pływów, Wiadomo ci eglarskie i Radiowe Ostrze enia Nawigacyjne.
4
Nawigacja radarowa
4.1
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
radarowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz interpretacji
analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś
.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś
.2 nastawy i regulację wska nikówś
.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś
.4 odległo ć i namiarś
.5 identyfikację ech niebezpiecznychś
.6 kurs i prędko ć innych statkówś
.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;
.8 wykrywanie zmian kursu i prędko ci innych statkówś
.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ciś oraz
.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, 1972.
5
Pełnienie wacht
5.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.
18
5.2
Wykazanie znajomo ci tre ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim,
jak zalecono w rozdziale IV.
6
Elektroniczne systemy określania pozycji i nawigacji
Umiejętno ć wyznaczenia pozycji statku przez zastosowanie elektronicznych urz dzeń nawigacyjnych, zgodnie
z wymaganiami Administracji.
7
Meteorologia
7.1
Znajomo ć statkowych przyrz dów meteorologicznych i ich zastosowania.
7.2
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych.
8
Kompasy magnetyczne i żyrokompasy
Obsługa i stosowanie kompasów i zwi zanych z nimi urz dzeń.
9
Ł czność
9.1
Ogólna znajomo ć zasad i podstawowych czynników koniecznych do bezpiecznego i skutecznego
stosowania wszystkich podsystemów i urz dzeń, jakich wymaga wiatowy morski system bezpieczeństwa
i powiadamiania o niebezpieczeństwie (GMDSS).
9.2
Znajomo ć nawigacyjnych i meteorologicznych systemów ostrzegania i wybór odpowiednich słu b
ł czno ci.
9.3
Znajomo ć negatywnych skutków niewła ciwego u ycia urz dzeń ł czno ci.
10
Ochrona przeciwpożarowa i walka z pożarami
10.1
Znajomo ć kategorii po arów i towarzysz cych im zjawisk chemicznych.
10.2
Znajomo ć systemów walki z po arami i procedur.
10.3
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.
11
Ratowanie życia
Umiejętno ć kierowania ćwiczeniami opuszczenia statku i znajomo ć działania sprzętu ratunkowego i jego
wyposa enia, w tym radiotelefonów dwukierunkowych. Indywidualne techniki ratunkoweś udział
w zatwierdzonym kursie z tego zakresu.
12
Procedury awaryjne i zasady bezpieczeństwa pracy załóg statków rybackich
Znajomo ć tre ci wyszczególnionych w odpowiednich sekcjach wydanego przez ŻAO/ILO/IMO Kodeksu
bezpieczeństwa dla rybaków i statków rybackich, w czę ci A oraz w rozdziale VIII zał cznika do Protokołu
Torremolinos 1993.
13
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego
13.1
Podstawowe wiadomo ci o manewrowaniu i prowadzeniu statku rybackiego, w tym:
.1 cumowania, odcumowania, kotwiczenia i manewrów podej cia do burty innego statku na morzuś
.2 manewrowania podczas operacji połowowych, ze szczególnym uwzględnieniem czynników, które
mogłyby negatywnie wpływać na bezpieczeństwo statku podczas takich operacji;
.3 wpływu wiatru, pr du i pływu na prowadzenie statkuś
19
.4 manewrowania na akwenie płytkimś
.5 kierowania statkami rybackimi w trudnych warunkach pogodowych;
.6 ratowania osób i asystowania statkowi lub samolotowi w niebezpieczeństwieś
.7 holowania innego statku i przez inny statek;
.8 procedur w akcji „człowiek za burt ąś oraz
.9 w stosownych przypadkach, praktyczne kroki, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w rejonach
lodowych lub kiedy następuje oblodzenie statku.
14
Konstrukcja statku rybackiego
Ogólna znajomo ć podstawowych elementów konstrukcyjnych statku.
15
Stateczność statku
Zademonstrować umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów
i rysunków oraz informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.
16
Zagospodarowanie surowca i składowanie
Znajomo ć bezpiecznego zagospodarowania surowca i składowania oraz wpływu tych czynników na
bezpieczeństwo statku.
17
Język angielski
Odpowiednia znajomo ć języka angielskiego, umo liwiaj ca oficerowi u ywanie map i innych publikacji
nautycznych, rozumienie informacji meteorologicznych i komunikatów dotycz cych bezpieczeństwa
i eksploatacji statku. Zdolno ć rozumienia i stosowania opracowanych przez IMO Standardowych zwrotów
porozumiewania się na morzu.
18
Pomoc medyczna
Znajomo ć procedur udzielania pierwszej pomocy. Praktyczne wykorzystanie przewodników medycznych
i porady przez radio.
19
Poszukiwanie i ratowanie
Odpowiednia znajomo ć procedur poszukiwania i ratowania opartych na Poradniku poszukiwania i ratowania
dla statków handlowych (MERSAR).
20
Zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska morskiego
Znajomo ć rodków ostro no ci, jakich nale y przestrzegać, aby zapobiegać zanieczyszczeniu rodowiska
morskiego.
21
Sposoby demonstracji umiejętności
Strona zaleci metody demonstracji umiejętno ci w zakresie okre lonych wymagań w niniejszym dodatku.
Prawidło 3
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo szypra statku o długo ci 24 metrów i powyżej,
operującego na wodach ograniczonych
1
Ka dy szyper na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cym na wodach
ograniczonych, o ile nie posiada wiadectwa wydanego zgodnie z Prawidłem l, powinien posiadać odpowiednie
wiadectwo wydane zgodnie przynajmniej z przepisami niniejszego prawidłaś
20
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik