Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
Zezwolenia
1
W przypadku wyj tkowej potrzeby, Administracja, je li uzna e nie spowoduje to zagro enia dla ludzi,
mienia lub rodowiska, mo e wydać zezwolenie uprawniaj ce do słu by na okre lonym statku rybackim przez
okre lony czas nieprzekraczaj cy sze ciu miesięcy na danym stanowisku, innym ni stanowisko radiooperatora,
z wyj tkiem przypadków opisanych w odpowiednich przepisach Regulaminu Radiokomunikacyjnego, na które
osoba nie posiada odpowiedniego wiadectwa, pod warunkiem, e osoba, której zezwolenie jest wydane, będzie
miała odpowiednie kwalifikacje, aby obj ć wakuj ce stanowisko gwarantuj c bezpieczeństwo, zgodnie
z wymaganiami Administracji.
2
Jakiekolwiek przyznane zezwolenie na dane stanowisko powinno być przyznane osobie posiadaj cej
odpowiednie kwalifikacje, aby obj ć stanowisko bezpo rednio ni sze. Kiedy na to ni sze stanowisko
wiadectwo nie jest wymagane przez konwencję, zezwolenie mo e być wydane osobie, której kompetencje
i do wiadczenie s , zdaniem Administracji, wyra nie równowa ne z wymaganiami na stanowisko, które ma być
obsadzone, pod warunkiem, e je li taka osoba nie posiada odpowiedniego wiadectwa, będzie musiała zdać test
zatwierdzony przez Administrację, aby wykazać, e takie zezwolenie mo e być bezpiecznie wydane. Ponadto,
Administracja powinna zagwarantować jak najszybsze obsadzenie odno nego stanowiska przez osobę
posiadaj c odpowiednie wiadectwo.
3
Ka da ze Stron konwencji jak najszybciej po l stycznia ka dego roku powinna wysłać sprawozdanie do
Sekretarza żeneralnego z informacj o ogólnej liczbie wydanych zezwoleń dotycz cych ka dego stanowiska, na
które wymagane jest wiadectwo, ł cznie z przypadkami, gdy nie wydano adnych zezwoleń.
Prawidło 10
Równoważniki
1
Konwencja nie powstrzymuje Strony od utrzymania lub przyjęcia innych systemów edukacji
i praktycznego szkolenia, w tym praktyki morskiej i organizacji na statku specjalnie dostosowanych do rozwoju
techniki i specjalnych typów statków, pod warunkiem, e poziom wiedzy, praktyki morskiej i sprawno ci
w zakresie nawigacji i eksploatacji statków zapewni pewien stopień bezpieczeństwa na morzu, jak
i zapobieganie zanieczyszczeniom w sposób przynajmniej równowa ny z wymaganiami konwencji.
2
Szczegółowe informacje na temat takich systemów powinny być ujęte w sprawozdaniu zgodnie
z artykułem 4.
Rozdział II
Wydawanie świadectw szyprom, oficerom, oficerom mechanikom i radiooperatorom
Prawidło 1
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo szypra statku rybackiego o długo ci 24 metrów
i powyżej operującego na wodach nieograniczonych
1
Ka dy szyper na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej operuj cym na wodach
nieograniczonych powinien posiadać odpowiednie wiadectwo.
2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ
.1 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Strony, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś
.2 spełniać wymagania na wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach rybackich
o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach nieograniczonych, mieć zatwierdzon
praktykę morsk , nie krótsz ni 12 miesięcy, na stanowisku oficera kieruj cego wacht nawigacyjn
lub jako szyper na statkach rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e, Strona mo e
pozwolić, aby zamiast praktyki morskiej na statkach rybackich nie dłu szej ni 6 miesięcy kandydat
odbył taki sam okres praktyki jako oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statkach morskich objętych
11
Konwencj STCW 1978ś oraz
.3 zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku do tego
prawidła. Kandydat na egzamin, który posiada wa ne wiadectwo kwalifikacyjne wydane zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać z przedmiotów
wyszczególnionych w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu
wydania mu wiadectwa zgodnego z konwencj .
Dodatek do Prawidła l
Minimalny zakres wiadomo ci wymaganych na wiadectwo szypra statków rybackich
o długo ci 24 metrów i powyżej,
operujących na wodach nieograniczonych
1
Zakres tematyczny podany poni ej został opracowany w celu egzaminowania kandydatów na
wiadectwa szyprów statków o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach nieograniczonych.
Pamiętaj c o tym, e szyper bezustannie ponosi ostateczn odpowiedzialno ć za bezpieczeństwo statku i jego
załogę, ł cznie z okresem operacji połowowych, egzamin powinien być tak skonstruowany, aby sprawdzić
zdolno ć kandydata do przyswajania wszelkich dostępnych informacji, jakie mog wpływać na bezpieczeństwo
statku i jego załogi, zgodnie z zakresem tematycznym.
2
Nawigacja i określanie pozycji
2.1
Planowanie podró y i nawigacji we wszystkich warunkachŚ
.1 przyjętymi metodami wyznaczania tras oceanicznych;
.2 na wodach ograniczonych;
.3 gdzie stosowne, w rejonach zalodzenia;
.4 przy ograniczonej widzialno ciś
.5 gdzie stosowne, w systemach rozgraniczenia ruchu;
.6 na akwenach, gdzie występuj pływy i pr dy.
2.2
Okre lanie pozycjiŚ
.1 dzięki obserwacjom astronomicznym;
.2 dzięki obserwacjom terrestrycznym obejmuj cym umiejętno ć brania namiarów na znaki l dowe
i wykorzystywanie oznakowania nawigacyjnego latarni morskich, staw i pław w poł czeniu
z odpowiednimi mapami, Wiadomo ciami eglarskimi i innymi publikacjami morskimi przydatnymi do
oceny dokładno ci okre lonej pozycjiś oraz
.3 z u yciem, zgodnie z wymaganiami Administracji, nowoczesnych elektronicznych urz dzeń
nawigacyjnych, w jakie statki rybackie s wyposa one, ze szczególnym odniesieniem do znajomo ci zasad
ich działania, ograniczeń, ródeł błędów, podawania błędnych informacji i metod ich korekty, w celu
uzyskania dokładnej pozycji.
3
Pełnienie wachty
3.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.
3.2
Wykazanie znajomo ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim, jak
zalecono w rozdziale IV.
12
4
Nawigacja radarowa
4.1
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
radarowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz interpretacji
analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś
.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś
.2 nastawy i regulację wska nikówś
.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś
.4 odległo ć i namiarś
.5 identyfikację ech niebezpiecznychś
.6 kurs i prędko ć innych statkówś
.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;
.8 wykrywanie zmiany kursu i prędko ci innych statkówś
.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ci; oraz
.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku.
5
Kompasy magnetyczne i żyrokompasy
5.1
Umiejętno ć posługiwania się metodami terrestrycznymi i astronomicznymi do okre lania błędów
kompasów magnetycznych i yrokompasów oraz zastosowania poprawek.
6
Meteorologia i oceanografia
6.1
Znajomo ć instrumentów meteorologicznych i ich zastosowania.
6.2
Umiejętno ć wykorzystania dostępnych informacji meteorologicznych.
6.3
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych, w tym, według uznania Administracji,
cyklonów tropikalnych oraz unikanie oka cyklonu i niebezpiecznych ćwiartek.
6.4
Znajomo ć warunków pogodowych, jakie mog stanowić zagro enie dla statku, w tym, według uznania
Administracji, mgieł, gór lodowych i zalodzenia.
6.5
Umiejętno ć wykorzystywania wła ciwych publikacji nawigacyjnych o pływach i pr dach.
6.6
Umiejętno ć obliczania czasu i poziomu wysokiej oraz niskiej wody, oceny kierunku i prędko ci
pr dów pływowych.
7
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego
7.1
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego we wszystkich warunkach:
.1 cumowania, odcumowania i kotwiczenia przy ró nych wiatrach, pr dach i stanie pływuś
.2 manewrowania na płytkim akwenieś
.3 zarz dzania i prowadzenia statku rybackiego w trudnych warunkach pogodowych, doboru wła ciwej
prędko ci, zwłaszcza przy fali z rufy i fali sko nej, asystowanie statkowi lub samolotowi w
niebezpieczeństwie, sposobów utrzymania statku, który stracił zdolno ć manewrow , poza dolin fali,
13
zmniejszenia dryfu;
.4 manewrowania statkiem podczas operacji połowowych ze szczególnych uwzględnieniem czynników,
które mog zagra ać bezpieczeństwu statku podczas takich operacjiś
.5
rodków ostro no ci podjętych podczas manewrowania w celu zwodowania łodzi lub tratw
ratunkowych w złej pogodzieś
.6 metod podejmowania rozbitków z łodzi lub tratw ratunkowychś
.7 gdzie stosowne, praktycznych kroków, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w lodach lub gdy
następuje oblodzenie statkuś
.8 korzystania ze stref rozgraniczenia ruchu i manewrowanie w nich;
.9 znaczenia nawigacji ze zmniejszon prędko ci w celu unikania szkód powodowanych falami
z dziobu i rufy, generowanymi przez własny statekś
.10 przeładunku ryb na morzu na statki przetwórnie i inne; oraz
.11 bunkrowania na morzu.
8
Konstrukcja i stateczność statku rybackiego
8.1
Ogólna wiedza o podstawowych elementach konstrukcyjnych statku i znajomo ć odpowiedniej
terminologii dotycz cej ró nych czę ci.
8.2
Znajomo ć teorii i czynników wpływaj cych na trym i stateczno ć oraz kroki, jakie nale y podj ć, aby
utrzymać bezpieczny trym i stateczno ć statku.
8.3
Umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów i rysunków oraz
informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.
8.4
Znajomo ć wpływu swobodnej powierzchni cieczy i oblodzenia, gdzie ma to zastosowanie.
8.5
Znajomo ć skutków wody na pokładzie.
8.6
Znajomo ć znaczenia strugo szczelno ci kadłuba i niezatapialno ci statku.
9
Zagospodarowanie surowca i składowanie
9.1
Składowanie i zabezpieczenie surowca na statkach, ł cznie z narzędziami połowu.
9.2
Operacje załadunkowe i wyładunkowe, ze szczególnym uwzględnieniem momentów przechylaj cych
powodowanych narzędziami połowu i samym połowem.
10
Siłownie statków rybackich
10.1
Zasady eksploatacji siłowni na statkach rybackich.
10.2
Mechanizmy pomocnicze statku.
10.3
Ogólna znajomo ć okrętowej terminologii technicznej.
11
Ochrona przeciwpożarowa i sprzęt przeciwpożarowy
11.1
Organizacja ćwiczebnych alarmów po arowych.
11.2
Kategorie po arów i towarzysz ce im zjawiska chemiczne.
14
11.3
Systemy walki z po arami.
11.4
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.
11.5
Znajomo ć przepisów dotycz cych sprzętu przeciwpo arowego.
12
Procedury awaryjne
12.1
rodki ostro no ci przy wprowadzaniu statku na mieliznę.
12.2
Działania, jakie nale y podj ć przed i po wej ciu na mieliznę.
12.3
Działania, jakie nale y podj ć, kiedy narzędzie połowu zahaczy o dno lub inn przeszkodę.
12.4
Odzyskanie pływalno ci przez statek na mieli nie z obc pomoc lub bez pomocy.
12.5
Działania, jakie nale y podj ć po zderzeniu.
12.6
Tymczasowe zaczopowanie przecieku.
12.7
rodki ochrony i bezpieczeństwa załogi statku rybackiego w sytuacjach awaryjnych.
12.8
Ograniczenie szkód i ratowanie statku po po arze lub eksplozji.
12.9
Opuszczenie statku.
12.10 Sterowanie awaryjne, zamocowanie i u ycie prowizorycznego steru i sposoby mocowania
prowizorycznej płetwy sterowej, gdzie to praktycznie mo liwe.
12.11 Ratowanie osób ze statku w niebezpieczeństwie lub z wraku.
12.12 Procedury w akcji „człowiek za burt ą.
12.13 Holowanie innego statku i przez inny statek.
13
Opieka medyczna
13.1
Znajomo ć udzielania pierwszej pomocy.
13.2
Znajomo ć procedur uzyskiwania porady medycznej przez radio.
13.3
żruntowna znajomo ć wykorzystywania następuj cych publikacjiŚ
.1 Międzynarodowego przewodnika medycznego dla statków lub równowa nej publikacji krajowejś oraz
.2 Międzynarodowego kodu sygnałowego, w tym rozdziału po więconego medycynie.
14
Prawo morskie
14.1
Znajomo ć międzynarodowego prawa morza zawartego w międzynarodowych porozumieniach i
konwencjach w stopniu, w jakim wpływa ono na powierzone obowi zki i odpowiedzialno ć szypra, zwłaszcza
dotycz cych bezpieczeństwa i ochrony rodowiska morskiego. Szczególn uwagę nale y zwrócić na następuj ce
zagadnienia:
.1
wiadectwa i inne dokumenty, jakie powinny znajdować się na statkach rybackich na mocy konwencji
międzynarodowych, jak mo na je uzyskać i okres ich wa no ciś
.2 odpowiedzialno ć w wietle odpowiednich wymagań Protokołu Torremolinos 1993;
.3 odpowiedzialno ć w wietle odpowiednich wymagań zawartych w rozdziale V Międzynarodowej
15
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik