eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.

projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2935
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
  • data uchwalenia: 2015-03-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533

2935

Prawidło 9
Zezwolenia

1
W przypadku wyj tkowej potrzeby, Administracja, je li uzna e nie spowoduje to zagro enia dla ludzi,
mienia lub rodowiska, mo e wydać zezwolenie uprawniaj ce do słu by na okre lonym statku rybackim przez
okre lony czas nieprzekraczaj cy sze ciu miesięcy na danym stanowisku, innym ni stanowisko radiooperatora,
z wyj tkiem przypadków opisanych w odpowiednich przepisach Regulaminu Radiokomunikacyjnego, na które
osoba nie posiada odpowiedniego wiadectwa, pod warunkiem, e osoba, której zezwolenie jest wydane, będzie
miała odpowiednie kwalifikacje, aby obj ć wakuj ce stanowisko gwarantuj c bezpieczeństwo, zgodnie
z wymaganiami Administracji.

2
Jakiekolwiek przyznane zezwolenie na dane stanowisko powinno być przyznane osobie posiadaj cej
odpowiednie kwalifikacje, aby obj ć stanowisko bezpo rednio ni sze. Kiedy na to ni sze stanowisko
wiadectwo nie jest wymagane przez konwencję, zezwolenie mo e być wydane osobie, której kompetencje
i do wiadczenie s , zdaniem Administracji, wyra nie równowa ne z wymaganiami na stanowisko, które ma być
obsadzone, pod warunkiem, e je li taka osoba nie posiada odpowiedniego wiadectwa, będzie musiała zdać test
zatwierdzony przez Administrację, aby wykazać, e takie zezwolenie mo e być bezpiecznie wydane. Ponadto,
Administracja powinna zagwarantować jak najszybsze obsadzenie odno nego stanowiska przez osobę
posiadaj c odpowiednie wiadectwo.

3
Ka da ze Stron konwencji jak najszybciej po l stycznia ka dego roku powinna wysłać sprawozdanie do
Sekretarza żeneralnego z informacj o ogólnej liczbie wydanych zezwoleń dotycz cych ka dego stanowiska, na
które wymagane jest wiadectwo, ł cznie z przypadkami, gdy nie wydano adnych zezwoleń.


Prawidło 10
Równoważniki

1
Konwencja nie powstrzymuje Strony od utrzymania lub przyjęcia innych systemów edukacji
i praktycznego szkolenia, w tym praktyki morskiej i organizacji na statku specjalnie dostosowanych do rozwoju
techniki i specjalnych typów statków, pod warunkiem, e poziom wiedzy, praktyki morskiej i sprawno ci
w zakresie nawigacji i eksploatacji statków zapewni pewien stopień bezpieczeństwa na morzu, jak
i zapobieganie zanieczyszczeniom w sposób przynajmniej równowa ny z wymaganiami konwencji.

2
Szczegółowe informacje na temat takich systemów powinny być ujęte w sprawozdaniu zgodnie
z artykułem 4.


Rozdział II
Wydawanie świadectw szyprom, oficerom, oficerom mechanikom i radiooperatorom


Prawidło 1
Obowiązkowe minimalne wymagania na wiadectwo szypra statku rybackiego o długo ci 24 metrów
i powyżej operującego na wodach nieograniczonych

1
Ka dy szyper na statku rybackim o długo ci 24 metrów i powy ej operuj cym na wodach
nieograniczonych powinien posiadać odpowiednie wiadectwo.

2
Ka dy kandydat na wiadectwo powinienŚ

.1 spełniać kryteria zdrowotne ustalone przez Strony, zwłaszcza dotycz ce wzroku i słuchuś

.2 spełniać wymagania na wiadectwo oficera kieruj cego wacht nawigacyjn na statkach rybackich
o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach nieograniczonych, mieć zatwierdzon
praktykę morsk , nie krótsz ni 12 miesięcy, na stanowisku oficera kieruj cego wacht nawigacyjn
lub jako szyper na statkach rybackich o długo ci nie mniejszej ni 12 metrów. Jednak e, Strona mo e
pozwolić, aby zamiast praktyki morskiej na statkach rybackich nie dłu szej ni 6 miesięcy kandydat
odbył taki sam okres praktyki jako oficer kieruj cy wacht nawigacyjn na statkach morskich objętych

11
Konwencj STCW 1978ś oraz

.3 zdać odpowiedni egzamin lub egzaminy w celu oceny jego kompetencji zgodnie z wymaganiami
Strony. Taki egzamin lub egzaminy powinny obejmować zagadnienia podane w dodatku do tego
prawidła. Kandydat na egzamin, który posiada wa ne wiadectwo kwalifikacyjne wydane zgodnie
z postanowieniami Konwencji STCW 1978, nie musi ponownie zdawać z przedmiotów
wyszczególnionych w dodatku, które zaliczył na wy szym czy równowa nym poziomie w celu
wydania mu wiadectwa zgodnego z konwencj .


Dodatek do Prawidła l
Minimalny zakres wiadomo ci wymaganych na wiadectwo szypra statków rybackich
o długo ci 24 metrów i powyżej,
operujących na wodach nieograniczonych

1
Zakres tematyczny podany poni ej został opracowany w celu egzaminowania kandydatów na
wiadectwa szyprów statków o długo ci 24 metrów i powy ej, operuj cych na wodach nieograniczonych.
Pamiętaj c o tym, e szyper bezustannie ponosi ostateczn odpowiedzialno ć za bezpieczeństwo statku i jego
załogę, ł cznie z okresem operacji połowowych, egzamin powinien być tak skonstruowany, aby sprawdzić
zdolno ć kandydata do przyswajania wszelkich dostępnych informacji, jakie mog wpływać na bezpieczeństwo
statku i jego załogi, zgodnie z zakresem tematycznym.

2
Nawigacja i określanie pozycji

2.1
Planowanie podró y i nawigacji we wszystkich warunkachŚ

.1 przyjętymi metodami wyznaczania tras oceanicznych;

.2 na wodach ograniczonych;

.3 gdzie stosowne, w rejonach zalodzenia;

.4 przy ograniczonej widzialno ciś

.5 gdzie stosowne, w systemach rozgraniczenia ruchu;

.6 na akwenach, gdzie występuj pływy i pr dy.

2.2
Okre lanie pozycjiŚ

.1 dzięki obserwacjom astronomicznym;

.2 dzięki obserwacjom terrestrycznym obejmuj cym umiejętno ć brania namiarów na znaki l dowe
i wykorzystywanie oznakowania nawigacyjnego latarni morskich, staw i pław w poł czeniu
z odpowiednimi mapami, Wiadomo ciami eglarskimi i innymi publikacjami morskimi przydatnymi do
oceny dokładno ci okre lonej pozycjiś oraz

.3 z u yciem, zgodnie z wymaganiami Administracji, nowoczesnych elektronicznych urz dzeń
nawigacyjnych, w jakie statki rybackie s wyposa one, ze szczególnym odniesieniem do znajomo ci zasad
ich działania, ograniczeń, ródeł błędów, podawania błędnych informacji i metod ich korekty, w celu
uzyskania dokładnej pozycji.

3
Pełnienie wachty

3.1
Wykazanie gruntownej znajomo ci tre ci, stosowania i celów Międzynarodowych przepisów
o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, zwłaszcza Zał czników II i IV dotycz cych bezpiecznej
nawigacji.

3.2
Wykazanie znajomo ci podstawowych zasad pełnienia wachty nawigacyjnej na statku rybackim, jak
zalecono w rozdziale IV.

12
4
Nawigacja radarowa

4.1
Zademonstrować, wykorzystuj c symulator radarowy lub gdy jest on niedostępny, arkusz nakresów
radarowych, podstawowe wiadomo ci o radarze i umiejętno ć obsługi i wykorzystania radaru oraz interpretacji
analizy informacji dostarczanych przez urz dzenia radarowe, które obejmuj Ś

.1 czynniki wpływaj ce na działanie radaru i dokładno ćś

.2 nastawy i regulację wska nikówś

.3 wykrywanie błędnych informacji, fałszywych ech, odbić od falś

.4 odległo ć i namiarś

.5 identyfikację ech niebezpiecznychś

.6 kurs i prędko ć innych statkówś

.7 czas i najmniejsz odległo ć między statkami na kursach przecinaj cych się, podczas mijania lub
wyprzedzania;

.8 wykrywanie zmiany kursu i prędko ci innych statkówś

.9 wpływ zmian kursu lub prędko ci własnego statku lub jednocze nie obu tych wielko ci; oraz

.10 zastosowanie Międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku.

5
Kompasy magnetyczne i żyrokompasy

5.1
Umiejętno ć posługiwania się metodami terrestrycznymi i astronomicznymi do okre lania błędów
kompasów magnetycznych i yrokompasów oraz zastosowania poprawek.

6
Meteorologia i oceanografia

6.1
Znajomo ć instrumentów meteorologicznych i ich zastosowania.

6.2
Umiejętno ć wykorzystania dostępnych informacji meteorologicznych.

6.3
Znajomo ć charakterystyk ró nych układów pogodowych, w tym, według uznania Administracji,
cyklonów tropikalnych oraz unikanie oka cyklonu i niebezpiecznych ćwiartek.

6.4
Znajomo ć warunków pogodowych, jakie mog stanowić zagro enie dla statku, w tym, według uznania
Administracji, mgieł, gór lodowych i zalodzenia.

6.5
Umiejętno ć wykorzystywania wła ciwych publikacji nawigacyjnych o pływach i pr dach.

6.6
Umiejętno ć obliczania czasu i poziomu wysokiej oraz niskiej wody, oceny kierunku i prędko ci
pr dów pływowych.

7
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego

7.1
Manewrowanie i prowadzenie statku rybackiego we wszystkich warunkach:

.1 cumowania, odcumowania i kotwiczenia przy ró nych wiatrach, pr dach i stanie pływuś

.2 manewrowania na płytkim akwenieś

.3 zarz dzania i prowadzenia statku rybackiego w trudnych warunkach pogodowych, doboru wła ciwej
prędko ci, zwłaszcza przy fali z rufy i fali sko nej, asystowanie statkowi lub samolotowi w
niebezpieczeństwie, sposobów utrzymania statku, który stracił zdolno ć manewrow , poza dolin fali,

13
zmniejszenia dryfu;

.4 manewrowania statkiem podczas operacji połowowych ze szczególnych uwzględnieniem czynników,
które mog zagra ać bezpieczeństwu statku podczas takich operacjiś

.5
rodków ostro no ci podjętych podczas manewrowania w celu zwodowania łodzi lub tratw
ratunkowych w złej pogodzieś

.6 metod podejmowania rozbitków z łodzi lub tratw ratunkowychś

.7 gdzie stosowne, praktycznych kroków, jakie nale y podj ć podczas nawigacji w lodach lub gdy
następuje oblodzenie statkuś

.8 korzystania ze stref rozgraniczenia ruchu i manewrowanie w nich;

.9 znaczenia nawigacji ze zmniejszon prędko ci w celu unikania szkód powodowanych falami
z dziobu i rufy, generowanymi przez własny statekś

.10 przeładunku ryb na morzu na statki przetwórnie i inne; oraz

.11 bunkrowania na morzu.

8
Konstrukcja i stateczność statku rybackiego

8.1
Ogólna wiedza o podstawowych elementach konstrukcyjnych statku i znajomo ć odpowiedniej
terminologii dotycz cej ró nych czę ci.

8.2
Znajomo ć teorii i czynników wpływaj cych na trym i stateczno ć oraz kroki, jakie nale y podj ć, aby
utrzymać bezpieczny trym i stateczno ć statku.

8.3
Umiejętno ć wykorzystania dokumentacji stateczno ciowej w formie tabel, wykresów i rysunków oraz
informacji o stanach załadowania okre lonych w dokumentacji.

8.4
Znajomo ć wpływu swobodnej powierzchni cieczy i oblodzenia, gdzie ma to zastosowanie.

8.5
Znajomo ć skutków wody na pokładzie.

8.6
Znajomo ć znaczenia strugo szczelno ci kadłuba i niezatapialno ci statku.

9
Zagospodarowanie surowca i składowanie

9.1
Składowanie i zabezpieczenie surowca na statkach, ł cznie z narzędziami połowu.

9.2
Operacje załadunkowe i wyładunkowe, ze szczególnym uwzględnieniem momentów przechylaj cych
powodowanych narzędziami połowu i samym połowem.

10
Siłownie statków rybackich

10.1
Zasady eksploatacji siłowni na statkach rybackich.

10.2
Mechanizmy pomocnicze statku.

10.3
Ogólna znajomo ć okrętowej terminologii technicznej.

11
Ochrona przeciwpożarowa i sprzęt przeciwpożarowy

11.1
Organizacja ćwiczebnych alarmów po arowych.

11.2
Kategorie po arów i towarzysz ce im zjawiska chemiczne.


14
11.3
Systemy walki z po arami.

11.4
Udział w zatwierdzonym kursie przeciwpo arowym.

11.5
Znajomo ć przepisów dotycz cych sprzętu przeciwpo arowego.

12
Procedury awaryjne

12.1
rodki ostro no ci przy wprowadzaniu statku na mieliznę.

12.2
Działania, jakie nale y podj ć przed i po wej ciu na mieliznę.

12.3
Działania, jakie nale y podj ć, kiedy narzędzie połowu zahaczy o dno lub inn przeszkodę.

12.4
Odzyskanie pływalno ci przez statek na mieli nie z obc pomoc lub bez pomocy.

12.5
Działania, jakie nale y podj ć po zderzeniu.

12.6
Tymczasowe zaczopowanie przecieku.

12.7
rodki ochrony i bezpieczeństwa załogi statku rybackiego w sytuacjach awaryjnych.

12.8
Ograniczenie szkód i ratowanie statku po po arze lub eksplozji.

12.9
Opuszczenie statku.

12.10 Sterowanie awaryjne, zamocowanie i u ycie prowizorycznego steru i sposoby mocowania
prowizorycznej płetwy sterowej, gdzie to praktycznie mo liwe.

12.11 Ratowanie osób ze statku w niebezpieczeństwie lub z wraku.

12.12 Procedury w akcji „człowiek za burt ą.

12.13 Holowanie innego statku i przez inny statek.

13
Opieka medyczna

13.1
Znajomo ć udzielania pierwszej pomocy.

13.2
Znajomo ć procedur uzyskiwania porady medycznej przez radio.

13.3
żruntowna znajomo ć wykorzystywania następuj cych publikacjiŚ

.1 Międzynarodowego przewodnika medycznego dla statków lub równowa nej publikacji krajowejś oraz

.2 Międzynarodowego kodu sygnałowego, w tym rozdziału po więconego medycynie.

14
Prawo morskie

14.1
Znajomo ć międzynarodowego prawa morza zawartego w międzynarodowych porozumieniach i
konwencjach w stopniu, w jakim wpływa ono na powierzone obowi zki i odpowiedzialno ć szypra, zwłaszcza
dotycz cych bezpieczeństwa i ochrony rodowiska morskiego. Szczególn uwagę nale y zwrócić na następuj ce
zagadnienia:

.1
wiadectwa i inne dokumenty, jakie powinny znajdować się na statkach rybackich na mocy konwencji
międzynarodowych, jak mo na je uzyskać i okres ich wa no ciś

.2 odpowiedzialno ć w wietle odpowiednich wymagań Protokołu Torremolinos 1993;

.3 odpowiedzialno ć w wietle odpowiednich wymagań zawartych w rozdziale V Międzynarodowej

15
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: