Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
projekt dotyczy ratyfikacji Konwencji ustanawiającej na poziomie globalnym jednolitych standardów wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m; określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2935
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r.
- data uchwalenia: 2015-03-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 533
2935
zastosowanie do konwencji wraz z poprawkami.
Artykuł 13
Wypowiedzenie
1
Strona mo e wypowiedzieć konwencję, w dowolnym czasie po upływie pięciu lat od dnia, w którym
konwencja wejdzie w ycie dla tej Strony.
2
Wypowiedzenia dokonuje się przez pisemne zawiadomienie Sekretarza żeneralnego.
3
Wypowiedzenie nabierze mocy obowi zuj cej dwana cie miesięcy po otrzymaniu wypowiedzenia
przez Sekretarza żeneralnego, albo po upływie ka dego dłu szego okresu zawartego w zawiadomieniu.
Artykuł 14
Depozytariusz
1
Konwencja zostanie zło ona u Sekretarza żeneralnego Organizacji (zwanego dalej „depozytariuszem”).
2
Depozytariusz:
.1 poinformuje Rz dy wszystkich państw, które podpisały konwencję lub do niej przyst piłyŚ
.1.1 o ka dym nowym podpisaniu lub zło eniu dokumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia, zatwierdzenia
lub przyst pienia wraz z odpowiedni dat ś
.1.2 o dacie wej cia w ycie konwencjiś
.1.3 o zło eniu wszelkich dokumentów wypowiedzenia konwencji wraz z dat ich otrzymania i dat
wej cia wypowiedzenia w ycieś oraz
.2 przeka e uwierzytelnione kopie konwencji Rz dom wszystkich państw, które podpisały obecn
konwencję lub do niej przyst piły.
3
Je li tylko konwencja wejdzie w ycie, jej uwierzytelniona kopia zostanie przekazana przez
depozytariusza Sekretarzowi żeneralnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, w celu rejestracji i publikacji
zgodnie z artykułem 102 Karty Narodów Zjednoczonych.
Artykuł 15
Języki
Konwencję sporz dzono w jednym oryginalnym egzemplarzu w języku arabskim, chińskim, angielskim,
francuskim, rosyjskim i hiszpańskim, przy czym ka dy z nich jest jednakowo autentyczny.
Na dowód czego ni ej podpisani, odpowiednio upowa nieni przez swoje Rz dy, podpisali niniejsz konwencję.*
Sporz dzono w Londynie, dnia siódmego lipca, tysi c dziewięćset dziewięćdziesi tego pi tego roku.
* Podpisy pominięte
6
ZAŁ CZNIK
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Prawidło 1
Definicje
W niniejszym zał czniku podane terminy maj następuj ce znaczeniaŚ
1
„Prawidła” oznaczaj przepisy zawarte w zał czniku do konwencji.
2
„Zatwierdzone” oznacza zatwierdzone przez Stronę konwencji zgodnie z prawidłami.
3
„Szyper” oznacza osobę dowodz c statkiem rybackim.
4
„Oficer” oznacza członka załogi statku rybackiego niebęd cego szyprem, desygnowan na to
stanowisko zgodnie z ustaw krajow lub przepisami, a gdy takowe nie istniej , zgodnie z umow zbiorow lub
zwyczajowo.
5
„Oficer kieruj cy wacht nawigacyjn ” oznacza oficera o kwalifikacjach zgodnych z Prawidłem II/2
lub II/4 niniejszej Konwencji.
6
„Oficer mechanik” oznacza oficera o kwalifikacjach zgodnych z Prawidłem II/5 Konwencji.
7
„Starszy oficer mechanik” oznacza najwy szego stopniem oficera mechanika odpowiedzialnego za
napęd mechaniczny, eksploatację i obsługę mechanicznych oraz elektrycznych instalacji statku.
8
„Drugi oficer mechanik” oznacza oficera mechanika następnego stopniem po starszym oficerze
mechaniku, na którego spada odpowiedzialno ć za napęd mechaniczny oraz za działanie i obsługę
mechanicznych i elektrycznych instalacji statku, w przypadku niezdolno ci do pracy starszego oficera
mechanika.
9
„Radiooperator” oznacza osobę posiadaj c odpowiednie wiadectwo wydane lub uznane przez
Administrację zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym.
10
„Regulamin Radiokomunikacyjny” oznacza przepisy stanowi ce zał cznik lub uznawane za zał cznik
do najnowszej Międzynarodowej konwencji telekomunikacyjnej, jakie w danym czasie obowi zuj .
11
„Konwencja STCW 1978” oznacza Międzynarodow konwencję o wymaganiach w zakresie
wyszkolenia marynarzy, wydawania im wiadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporz dzon w Londynie dnia 7
lipca 1978 r., z poprawkami.
12
„Protokół Torremolinos 1993” oznacza protokół z Konferencji w Torremolinos z roku 1993, odnosz cy
się do Międzynarodowej konwencji z Torremolinos o bezpieczeństwie statków rybackich z 1977 r.
13
„Moc napędu” oznacza całkowit maksymaln moc znamionow w kW wszystkich maszyn napędu
głównego statku, jak podano w wiadectwie rejestracji statku lub w innym oficjalnym dokumencie.
14
„Wody ograniczone” oznaczaj te akweny w pobli u Państwa-Strony, okre lone przez Administrację,
na których zapewnione jest takie bezpieczeństwo w stopniu umo liwiaj cym obni enie poziomu norm
kwalifikacyjnych i certyfikacyjnych dla szyprów i oficerów statków rybackich do poziomu ni szego ni dla
słu by poza okre lonymi granicami wód. Okre laj c zakres wód ograniczonych Administracja powinna wzi ć
pod uwagę wskazówki opracowane przez Organizację.
15
„Wody nieograniczone” oznaczaj wody poza granic wód ograniczonych.
16
„Długo ć” (L) - nale y przyj ć jako 96% całkowitej długo ci linii wodnej przy 85% najmniejszej
7
wysoko ci konstrukcyjnej mierzonej od linii stępki albo jako długo ć od przedniej czę ci dziobnicy do osi trzonu
sterowego na linii wodnej, je li ta będzie większa. Na statkach zaprojektowanych z przegłębieniem
konstrukcyjnym (nachylon stępk ), linia wodna wzdłu której długo ć ma być mierzona powinna być
równoległa z zaprojektowan lini wodn .
17
„Konstrukcyjna wysoko ć boczna” to pionowa odległo ć mierzona od linii stępki do górnej krawędzi
pokładnika pokładu roboczego.
Prawidło 2
Zastosowanie
Administracja Strony, je li uzna za nierozs dne lub niepraktyczne pełne zastosowanie wymagań Prawideł II/3,
II/4 i II/5 i wymagania u ywania języka angielskiego stawianego załogom statków rybackich o długo ci poni ej
45 metrów operuj cych wył cznie ze swoich portów i poławiaj cych w obrębie swoich wód ograniczonych,
mo e okre lić które z tych prawideł nie powinny być stosowane, w cało ci lub czę ci, w stosunku do tych załóg,
bez naruszania zasad bezpieczeństwa zawartych w konwencji. W takim przypadku, Administracja zgłosi
Sekretarzowi żeneralnemu szczegółowe kroki, jakie podjęła w zakresie szkolenia takich osób i wydawania im
wiadectw.
Prawidło 3
wiadectwa i potwierdzenia
1
wiadectwa dla załóg statków rybackich nale y wydawać tylko wtedy, gdy wymagania dotycz ce
praktyki morskiej, wieku, zdatno ci zdrowotnej, szkolenia, kwalifikacji i egzaminów spełnione s zgodnie
z niniejszymi przepisami.
2
wiadectwo wydane przez Stronę zgodnie z paragrafem l powinno być potwierdzone przez Stronę
po wiadczaj c wydanie tego wiadectwa w formie zaleconej w Dodatku l lub Dodatku 2.
3
wiadectwa i potwierdzenia powinny być wydawane w języku lub językach urzędowych kraju
wydaj cego. Je li nie jest to język angielski, tekst powinien obejmować równie tłumaczenie na ten język.
4
W odniesieniu do radiooperatorów, Strony mog Ś
.1 zawrzeć dodatkowe wiadomo ci wymagane Prawidłem II/6 w egzaminie na wydanie wiadectwa
spełniaj cego wymagania Regulaminu Radiokomunikacyjnegoś lub
.2 wydać oddzielne wiadectwo wskazuj ce, e jego posiadacz opanował dodatkowe wiadomo ci
wymagane Prawidłem II/6.
5
Administracja, która uznała wiadectwo wydane przez/lub z upowa nienia innej Strony, zgodnie
z Prawidłem 7 powinna wydać potwierdzenie po wiadczaj ce uznanie tego wiadectwa w formie zaleconej
w Dodatku 3.
6
Potwierdzenie utraci wa no ć, gdy tylko potwierdzone wiadectwo utraci wa no ć, zostanie wycofane,
zawieszone lub uniewa nione przez Stronę, która je wydała, oraz zawsze po okresie nie dłu szym ni pięć lat od
daty wydania.
7
Wszelkie odpowiednie wiadectwa wydane zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW 1978,
których posiadacz mo e pełnić słu bę jako starszy oficer mechanik, oficer mechanik czy radiooperator, nale y
traktować jako równowa ne ze wiadectwem wydawanym dla celu opisanego w paragrafie l odno nie statków
rybackich.
8
Zgodnie ze zmianami zgodnymi z tre ci dodatkówŚ l, 2 i 3, Administracje mog stosować formy inne
ni podane w tych dodatkach, pod warunkiem, e taka forma zawiera, jako minimum, wymagane informacje i e
szczegółowe dane wpisane s znakami alfabetu rzymskiego i liczbami arabskimi.
8
Prawidło 4
Procedury kontrolne
1
Kontrola przeprowadzana przez uprawnionego funkcjonariusza w my l Artykułu 8 ogranicza się do
następuj cych czynno ciŚ
.1 sprawdzenia, czy wszyscy członkowie załogi statku rybackiego maj takie wiadectwa, jakich
wymaga konwencja lub czy posiadaj wymagane uprawnienia. Takie wiadectwa będ akceptowane,
chyba e będ wyra ne podstawy by przypuszczać, e wiadectwo zostało oszukańczo uzyskane, albo
e posiadacz wiadectwa nie jest osob , na któr to wiadectwo zostało oryginalnie wydaneś oraz
.2 oceny zdolno ci załogi statku rybackiego do utrzymania norm pełnienia wachty wymaganych przez
konwencję, je li istniej wyra ne podstawy, aby s dzić, e takie normy nie s spełnianie
z następuj cych przyczynŚ
.2.1 statek uczestniczył w kolizji, wszedł na mieliznę lub na brzegś lub
.2.2 nast pił zrzut ze statku będ cego w drodze, na kotwicy lub przy nabrze u, który jest niezgodny
z prawem w my l międzynarodowych konwencjiś lub
.2.3 statkiem manewrowano błędnie lub niebezpiecznie, przez co rodki wyznaczania tras
eglugowych przyjęte przez Organizację, albo praktyka i procedury bezpiecznej nawigacji, nie były
przestrzegane; lub
.2.4 statek w inny sposób był eksploatowany tak, e stwarzał zagro enie dla ludzi, mienia lub
rodowiska.
2
W przypadku stwierdzenia uchybień zgodnie z paragrafem l, funkcjonariusz przeprowadzaj cy kontrolę
powinien niezwłocznie poinformować pisemnie szypra statku i Administrację, po to by mo na było podj ć
odpowiednie działania. W takim powiadomieniu nale y okre lić szczegóły opisuj ce stwierdzone uchybienia
oraz powody daj ce Stronie podstawy do stwierdzenia, e te uchybienia stanowi zagro enie dla ludzi, mienia
czy rodowiska.
3
Uchybienia, które mo na traktować jako zagro enie dla ludzi, mienia czy rodowiska obejmuj
następuj ce sytuacjeŚ
.1 brak wymaganego od członka załogi odpowiedniego wiadectwa czy zezwoleniaś
.2 niedostosowanie systemu pełnienia wachty nawigacyjnej lub maszynowej do wymagań
okre lonych dla danego statku przez Administracjęś
.3 nieobecno ć na wachcie osoby posiadaj cej kwalifikacje do obsługi urz dzeń wa nych dla
bezpiecznej nawigacji, ł czno ci radiowej dotycz cej bezpieczeństwa lub zapobiegania
zanieczyszczeniom;
.4 niemo no ć zapewnienia, aby pierwsz wachtę po rozpoczęciu rejsu, i kolejne wachty, pełniły
osoby wypoczęte.
Prawidło 5
Przekazywanie informacji
1
Sekretarz żeneralny, na pro bę Stron, przeka e im wszelkie informacje podane mu zgodnie
z artykułem 4.
2
Strona, która nie przeka e informacji wymaganej artykułem 4 w ci gu 24 miesięcy po dacie wej cia w
ycie konwencji dla Strony, nie będzie miała prawa do przywilejów wynikaj cych z konwencji, do czasu gdy te
informacje zostan odebrane przez Sekretarza żeneralnego.
9
Prawidło 6
Zarządzanie systemem wydawania wiadectw
1
Ka da ze Stron podejmie kroki w celu ustanowienia i utrzymania rodków zapewniaj cych regularne
monitorowanie programów obejmuj cych teoretyczne i praktyczne szkolenie, konieczne do osi gnięcia norm
kwalifikacyjnych, w celu zapewnienia efektywno ci tych programów.
2
Ka da ze Stron podejmie kroki, w stopniu praktycznie mo liwym, aby prowadzić rejestr lub rejestry
wszystkich wiadectw i potwierdzeń okre lonych Prawidłami 3 i II/1 do II/6, które zostały wydane, utraciły
wa no ć albo zostały odnowione, zgłoszone jako zagubione, zawieszone lub uniewa nione, oraz wydanych
zezwoleń i aby dostarczać informacje, na pro bę innej Strony, na temat statusu takich wiadectw, potwierdzeń
i zezwoleń.
Prawidło 7
Uznanie wiadectw
1
Administracja ka dej ze Stron zagwarantuje spełnianie wszystkich wymagań dla norm
kwalifikacyjnych, w celu uznania wiadectwa, potwierdzaj c go zgodnie z Prawidłem 3, wydanym przez Stronę
albo z jej upowa nienia.
2
wiadectwa wydane przez kraj niebęd cy Stron albo z jego upowa nienia nie będ uznawane.
3
Pomimo wymagań paragrafu l niniejszego prawidła i paragrafu 5 Prawidła 3, Administracja mo e, je li
wskazuj na to okoliczno ci, pozwolić członkowi załogi na zatrudnienie przez okres nie dłu szy ni trzy
miesi ce na statku maj cym prawo pływać pod jej bander , podczas gdy posiada on odpowiednie i wa ne
wiadectwo wydane przez inn Stronę, bez potwierdzenia wymaganego paragrafem 5 Prawidła 3, pod
warunkiem udokumentowania, e zło ony został wniosek do Administracji o potwierdzenie tego wiadectwa.
Prawidło 8
Przepisy przej ciowe
1
wiadectwo kwalifikacyjne lub pracy na stanowisku, dla którego niniejsza konwencja wymaga
wiadectwa i które przed wej ciem w ycie konwencji dla Strony zostanie wydane zgodnie z ustawodawstwem
tej Strony lub Regulaminem Radiokomunikacyjnym, powinno być uznane jako wa ne w okresie słu by po
wej ciu w ycie konwencji dla tej Strony.
2
Po wej ciu w ycie konwencji dla Strony, mo e ona nadal wydawać wiadectwa kwalifikacyjne
zgodnie z poprzedni praktyk przez okres nie dłu szy ni pięć lat. Dla celów konwencji takie wiadectwa będ
uznawane jako wa ne. W tym przej ciowym okresie takie wiadectwa będ wydawane tylko osobom, które
rozpoczęły słu bę morsk przed wej ciem w ycie konwencji dla tej Strony w okre lonym dziale okrętowym, do
którego te wiadectwa się odnosz . Strona powinna zagwarantować, aby wszyscy pozostali kandydaci do
wiadectwa zostali przeegzaminowani i otrzymali wiadectwo zgodnie z konwencj .
3
Strona mo e, w ci gu dwóch lat po wej ciu w ycie konwencji dla niej, wydać wiadectwo pracy
członkowi załogi statku rybackiego, który nie posiada ani odpowiedniego wiadectwa zgodnie z konwencj , ani
wiadectwa kwalifikacyjnego wydanego zgodnie ze swoim ustawodawstwem przed wej ciem w ycie konwencji
dla tej Strony, ale któryŚ
.1 słu ył na stanowisku, odno nie którego stara się o wiadectwo pracy za okres nie krótszy ni trzy
lata na statku w ci gu ostatnich siedmiu lat poprzedzaj cych wej cie w ycie konwencji dla tej Stronyś
.2 udokumentował, e słu bę na statku pełnił w sposób zadowalaj cyś oraz
.3 spełnił kryteria Strony konwencji dotycz ce zdatno ci zdrowotnej, w tym wzroku i słuchu,
z uwzględnieniem wieku w chwili składania wniosku.
Dla celów tej konwencji, wiadectwo pracy wydane zgodnie z tym paragrafem, będzie traktowane jako
równowa ne ze wiadectwem wydanym zgodnie z konwencj .
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2935 › Pobierz plik