Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych
projekt dotyczy określenia możliwości prowadzenia przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2927
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1201
2927
stanie się równie konkurencyjna i wzrosną wpływy do budżetu państwa. Czynnikiem, który
pozytywnie powinien zacząć oddziaływać na sektor finansów publicznych i należy go wiązać
z wejściem nowych podmiotów na polski rynek gier, powinny być takie same obciążenia
finansowe związane z opłatami za zezwolenia oraz podatkami. Przeprowadzana analiza obarczona
jest ryzykiem wynikającym z czynnika obiektywnego – niemożliwe jest precyzyjne określenie
zachowania się podmiotów zagranicznych. Nie można jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu
„europejscy” usługodawcy sektora gier online, oferujący polskim graczom nielegalnie możliwość
gry online zainteresowani będą podjęciem działalności na zasadach transparentnych. Zatem
niewykluczone jest jednak utrzymanie status quo ante.
W latach 2011 i 2012 nastąpił wzrost liczby firm działających w sektorze zakładów wzajemnych.
W ujęciu procentowym, przyrost firm funkcjonujących w tym sektorze rynku gier hazardowych
wyniósł 25% (r/r) – dane zawarte w Informacji o realizacji ustawy o grach hazardowych
w 2012 roku. Na podstawie ww. danych zawartych w powoływanej Informacji można przyjąć, że
w wyniku wprowadzenia projektowanej regulacji przyrost liczby podmiotów sektora zakładów
wzajemnych będzie kształtował się również na poziomie ok. 25% w pierwszym roku ich
funkcjonowania.
Przyjmując za punkt wyjścia następujące dane:
– wielkość dochodów z podatku od gier dla zakładów wzajemnych, wynoszącą w 2013 r.
103,8 mln zł (od 9 podmiotów),
– 8 podmiotów zagranicznych działających w 2014 r. (25% z tej liczby daje 2 podmioty
podejmujące działalność na rynku polskim),
szacowany 25% wzrost liczby podmiotów w sektorze zakładów wzajemnych w pierwszym roku
spowoduje dodatkowy wpływ do budżetu państwa w wysokości 23 mln zł w skali roku (przy
założeniu braku negatywnego wpływu na rynek czynników zewnętrznych), w każdym z dziesięciu
kolejnych lat po wdrożeniu projektowanych rozwiązań (w pierwszym roku obowiązywania
nowych rozwiązań wpływ ten oszacowano na poziomie wyższym, uwzględniając wysokość opłat
za udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności w sektorze zakładów wzajemnych online
zakładanym dwóm nowym uczestnikom rynku).
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z …… r.)
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)
Niemierzalne
(dodaj/usuń)
(dodaj/usuń)
23
Dodatkowe
informacje, w tym
Oczekuje się, że projektowana zmiana polegająca na wyraźnym wskazaniu możliwości
wskazanie źródeł
prowadzenia działalności przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
danych i przyjętych do albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek, posiadające siedzibę na terytorium
obliczeń założeń
państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego
Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, za pośrednictwem utworzonego w tym celu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej oddziału, spowoduje wzrost konkurencji na rynku krajowym zarówno w postaci
ilościowej, jak i jakościowej (legalna możliwość korzystania z oferty online).
Wyraźne określenie możliwości podjęcia działalności na polskim rynku gier hazardowych przez
zagranicznych przedsiębiorców powinno spowodować wzrost liczby uczestników tego rynku,
zatem wzrost konkurencji. Prognozuje się, że konkurencja może ulec zmianie zarówno
w wymiarze ilościowym (wzrost liczby podmiotów przewidywany jest w szczególności
w sektorze gier online), jak i jakościowym, w szczególności poprzez zmianę udziałów
rynkowych (w dotychczasowym stanie prawnym liczba uczestników rynku nie ulegała zmianie
w sposób dynamiczny), być może też i sposobu konkurowania.
W kwestii sektora gier online, podjęcie na obszarze RP działalności przez podmioty
nieposiadające na jej terytorium siedziby, powinno doprowadzić do ilościowego wzrostu rynku
(mierzonego liczbą graczy korzystających z oferty lokalnej).
Dodatkowo, korzystanie z oferty największych międzynarodowych firm bukmacherskich,
w sposób legalny i poddany warunkom prawa polskiego (w tym podatkowym), powinno
zwiększyć konkurencyjność rodzimych przedsiębiorców. Obecnie bowiem lokalna oferta firm
bukmacherskich, odprowadzających podatki zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, jest
mniej atrakcyjna w porównaniu z ofertą firm międzynarodowych, które oferują graczom
z Polski możliwość nielegalnej, nieopodatkowanej gry. Zatem ograniczeniu powinna ulec
nieuczciwa konkurencja ze strony podmiotów zagranicznych.
Podmioty lokalne znajdą się dodatkowo w korzystniejszym położeniu marketingowym niż
dopiero wchodzące na rynek przedsiębiorstwa zagraniczne. Dotychczasowa bowiem
działalność krajowych podmiotów (m.in. w oparciu o działania sponsorskie polskich klubów
sportowych), pozwoliła im na zbudowanie w społeczeństwie świadomości marki, wykreowanie
i utrzymanie pozytywnego jej wizerunku. Wchodzące na rynek podmioty zagraniczne stają
dopiero przed procesem budowania marki. Może to skutkować zwiększonymi wydatkami na
działania sponsorskie poprzez inwestowanie w polski sport, co dodatkowo powinno przyczynić
się do poprawy kondycji finansowej polskich klubów sportowych.
Podmioty krajowe już funkcjonujące w sektorze gier hazardowych (zarówno w sferze gier
online, jak i w sferze gier spoza tego sektora), nie będą ponadto ponosić kosztów podjęcia
działalności na terenie Polski, w przeciwieństwie do podmiotów zagranicznych. Zaznaczyć
bowiem należy, iż pomimo otwarcia rynku gier hazardowych dla podmiotów zagranicznych,
ustawa stwarza reguły wejścia na ten rynek. To państwo bowiem ponosi negatywne skutki
hazardu w postaci np. leczenia uzależnień, powinno zatem stwarzać reguły umożliwiające
kontrolę nad sektorem gier.
Powyższe uwagi w znacznej mierze odnoszą się również do sektora gier spoza obszaru online.
Przewidywać również tu można, iż podmioty, które już posiadają silną pozycję na rynku
rodzimym, prawdopodobnie wykażą przewagę konkurencyjną budowaną na lepszym
rozeznaniu rynku czy też na dobrym wizerunku. Trudno jednak ocenić, czy tego rodzaju źródło
budowania przewagi konkurencyjnej będzie miało charakter trwały. Być może, większa liczba
konkurentów na tym rynku w dłuższej perspektywie osłabi konkurencyjność dotychczasowych,
rodzimych jego uczestników.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
X
nie dotyczy
24
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
X
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne: zmniejszenie liczby dokumentów
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
X
nie dotyczy
Komentarz:
Skrócenie czasu na załatwienie sprawy związane jest z projektowanym rozwiązaniem polegającym na wprowadzeniu
fakultatywnej delegacji umożliwiającej Ministrowi Finansów upoważnienie podległych organów do wydawania w jego
imieniu rozstrzygnięć.
9. Wpływ na rynek pracy
Wprowadzenie proponowanych zmian pozostanie bez większego wpływu na ten obszar. Oczekuje się, że wyraźne
wskazanie możliwości prowadzenia działalności przez europejskie spółki spoza obszaru Rzeczypospolitej Polskiej, za
pośrednictwem utworzonego w tym celu na jej terytorium oddziału, wygeneruje dodatkowe miejsca pracy, z uwagi na
konieczność zbudowania przez te firmy infrastruktury odpowiadającej wymogom nakładanym przez ustawę
(tj. utworzenie oddziału zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Nieidentyfikowany.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Zakłada się, że rozwiązanie problemów zidentyfikowanych w pkt 1, nastąpi wraz z wejściem w życie projektowanej
ustawy, przy zachowaniu procedury notyfikacyjnej i z uwzględnieniem regulacji przejściowej. Proponuje się, aby ustawa
weszła w życie 1 czerwca 2015 r. Termin ten wynika z uchwały nr 20 Rady Ministrów w sprawie zaleceń ujednolicenia
terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych (M.P. poz. 205). W przypadku przedłużenia się prac nad ustawą
do czerwca 2015 r., proponowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Planuje się ewaluację ex post po dwóch latach od wejścia w życie ustawy.
Mierniki dla oceny skutków projektowanych rozwiązań dla sektora hazardu, jak i ich skutków budżetowych stanowić będą:
dynamika dochodów podatkowych (w tym opłat od zezwoleń), liczba podmiotów działających na rynku krajowym oraz
wielkość zatrudnienia.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Zielona Księga w sprawie gier hazardowych oferowanych w Internecie w obrębie rynku wewnętrznego. KOM(2011)
128 wersja ostateczna;
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.
W stronę kompleksowych europejskich ram dla hazardu online. COM(2012) 596 final;
25
Uwagi do projektu ustawy z dnia 29 maja 2014 r. o zmianie ustawy o grach hazardowych
zgłoszone w trakcie konsultacji publicznych do 4 września 2014 r.
Lp.
Paragraf Nazwa podmiotu
Uwagi
Stanowisko organu wnioskującego
projektu
1
Totalizator
Wprowadzenie możliwości sprzedaży niektórych produktów spółki w sieci Uwaga straciła swoją aktualność w związku
sportowy sp. z o.o.
Internet.
z
zawężeniem
projektu
ustawy
do „przepisów koniecznych do realizacji” i
tym samym ujęciem go przez Zespół
ds. Programowania Prac Rządu w dniu 2
lipca 2014 r. w kategorii „projektów
koniecznych do realizacji” Wykazu Prac
Rady Ministrów.
2.
Totalizator
Rozszerzenie
projektu
o
zapisy
dopuszczające
możliwość j.w.
sportowy sp. z o.o.
współorganizowania na terytorium RP europejskiej gry liczbowej.
3
art. 73
Stowarzyszenie
W miejsce projektowanego art. 73 ust 1 wprowadzić zapis: „Podstawę Nie uwzględniono. Obecna ustawa nie
Menedżerów Firm opodatkowania podatkiem od gier stanowi, zastrzeżeniem ust. 2:” a w ust 2 przewiduje możliwości sumowania podstaw
Działających w
w art. 73 ustawy „Sumowaniu podlegają podstawy opodatkowania gier, o opodatkowania, lecz z uwagi na praktykę
Zakresie Gier
których mowa w ust. 1 pkt 7 oraz pkt 9”
niektórych podmiotów do sumowania
Losowych
podstawy opodatkowania wprowadza się
ogólny zapis dot. zakazu sumowania
podstaw opodatkowania.
4
art. 89
Stowarzyszenie
Dwunastokrotne podniesienie kary pieniężnej od urządzania gry na Uwaga straciła swoją aktualność w związku
Menedżerów Firm automatach poza kasynem gry.
z zawężeniem projektu ustawy do
Działających w
„przepisów koniecznych do realizacji” i tym
Zakresie Gier
samym ujęciem go przez Zespół ds.
Losowych
Programowania Prac Rządu w dniu 2 lipca
2014 r. w kategorii „projektów koniecznych
do realizacji” Wykazu Prac Rady
Ministrów.
1
5
art. 63
Stowarzyszenie
Nieuchylanie art. 63 ust. 3 ustawy - hipoteka
Nie uwzględniono. W związku z
Menedżerów Firm
trudnościami dotyczącymi dochodzenia
Działających w
roszczeń od spółek zagranicznych z tytułu
Zakresie Gier
hipoteki oraz aby zapewnić równe
Losowych
traktowanie podmiotów zagranicznych i
polskich
zrezygnowano
z
formy
zabezpieczenia hipotecznego i w związku z
tym wprowadzono przepis przejściowy,
zgodnie z którym złożone przed dniem
wejścia w życie ustawy zabezpieczenia
hipoteczne zachowują ważność do czasu ich
zwolnienia.
6
Stowarzyszenie
Podniesienie liczby dozwolonych automatów do gier w kasynach gier do Uwaga straciła swoją aktualność w związku
Menedżerów Firm 140
z
zawężeniem
projektu
ustawy
Działających w
do „przepisów koniecznych do realizacji” i
Zakresie Gier
tym samym ujęciem go przez Zespół
Losowych
ds. Programowania Prac Rządu w dniu 2
lipca 2014 r. w kategorii „projektów
koniecznych do realizacji” Wykazu Prac
Rady Ministrów.
7
Stowarzyszenie
Wydłużenie okresu ważności koncesji na kasyno gry
j.w.
Menedżerów Firm
Działających w
Zakresie Gier
Losowych
8
Stowarzyszenie
Doprecyzowanie kwestii opinii lokalizacyjnej rady gminy
j.w.
Menedżerów Firm
Działających w
Zakresie Gier
Losowych
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2927 › Pobierz plik