Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych
projekt dotyczy określenia możliwości prowadzenia przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2927
- Data wpłynięcia: 2014-11-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2015-06-12
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1201
2927
międzynarodowych, które
oferują graczom z Polski
możliwość nielegalnej
i nieopodatkowanej gry. Zatem,
regulacja dotycząca oddziału
powinna zachęcić podmioty
urządzające gry hazardowe
online do rejestracji na
terytorium RP, co powinno
poprawić sytuację polskich
podmiotów sektora gier online,
które do tej pory były mniej
konkurencyjne w stosunku do
podmiotów szarej strefy.
Prognozuje się, że w przypadku
podmiotów prowadzących
działalność w zakresie gier
urządzanych w kasynie,
projektowana zmiana co do
kryterium siedziby pozostanie
bez większego wpływu,
z uwagi na obowiązujące
w polskim prawie limity
lokalizacyjne kasyn.
Przewidywać przy tym można,
że podmioty, które już
posiadają silną pozycję na
rynku rodzimym,
prawdopodobnie wykażą
przewagę konkurencyjną
budowaną na lepszym
rozeznaniu rynku czy też na
dobrym wizerunku. Trudno
jednak ocenić, czy tego
rodzaju źródło budowania
przewagi konkurencyjnej
będzie miało charakter trwały.
Być może większa liczba
konkurentów na tym rynku
w dłuższej perspektywie osłabi
konkurencyjność
dotychczasowych, rodzimych
jego uczestników.
Podmioty będące
366 (dane sumaryczne
Dane własne Ministerstwa
Na podmioty będące
podatnikami podatku od
dotyczące liczby
Finansów oraz zgromadzone
podatnikami podatku od gier
gier.
podmiotów; faktyczna
w oparciu o dane uzyskane
(m.in. urządzające gry
liczba podmiotów może z poszczególnych Izb Celnych
cylindryczne, grę w karty,
się różnić z uwagi na
za 2013 r.
z wyjątkiem turniejów gry
fakt, iż ten sam
w pokera oraz gry na
podmiot może np.
automatach) projekt wpływa
jednocześnie prowadzić
poprzez wprowadzenie zakazu
działalność na obszarze
sumowania podstaw
właściwości kilku
opodatkowania podatkiem od
dyrektorów izb celnych
gier.
i tym samym mógł
Podkreślić należy, że na
zostać wykazany przez
urządzających loterie
18
kilku dyrektorów izb
audioteksowe także, poprzez
celnych)
odesłanie do ustaw o podatku
dochodowym w rozumieniu
pojęcia przychodu (przy
podstawie opodatkowania
podatkiem od gier w loterii
audioteksowej). Sprecyzowany
również zostaje moment
powstania obowiązku
podatkowego (jako dzień
rozpoczęcia urządzania gier).
Efektem końcowym
projektowanych we
wskazywanych zakresach
zmian powinno być
wyeliminowanie
dotychczasowych wątpliwości
interpretacyjnych
(doprecyzowanie przepisów
definiujących podatnika,
przedmiot opodatkowania
podatkiem od gier), tym samym
lepsze wywiązywanie się przez
podatników z obowiązków
podatkowych.
Urządzający gry
261
Na tę grupę podmiotów projekt
hazardowe, na których
oddziałuje poprzez odesłanie do
nałożona została kara
ustaw o podatku dochodowym
pieniężna.
przy rozumieniu przychodu, dla
celu określenia wysokości kary
pieniężnej wymierzanej
urządzającemu gry hazardowe.
W ten sposób powinny zostać
wyeliminowane jakiekolwiek
wątpliwości interpretacyjne co
do określania wysokości kary
pieniężnej, z punktu widzenia
podmiotów, na które zostaje
ona nałożona.
Podmioty urządzające
4
Dane własne Ministerstwa
Prognozuje się, że korzystanie
zakłady wzajemne przez
Finansów za 2013 r.
z oferty największych
sieć Internet.
międzynarodowych firm
bukmacherskich, na
transparentnych zasadach
w sposób legalny i poddany
warunkom prawa polskiego
(w tym podatkowych),
powinno, jak zaznaczono
powyżej, zwiększyć
konkurencyjność rodzimych
przedsiębiorców.
Podmioty lokalne znajdą się
dodatkowo w korzystniejszym
położeniu marketingowym niż
dopiero wchodzące na rynek
przedsiębiorstwa zagraniczne.
Dotychczasowa działalność
19
krajowych podmiotów (m.in.
w oparciu o działania
sponsorskie polskich klubów
sportowych), pozwoliła im na
zbudowanie w społeczeństwie
świadomości marki,
wykreowanie i utrzymanie
pozytywnego jej wizerunku.
Wchodzące na rynek podmioty
zagraniczne stają dopiero
przed procesem budowania
marki. Może to skutkować
zwiększonymi wydatkami na
działania sponsorskie poprzez
inwestowanie w polski sport,
co dodatkowo powinno
przyczynić się do poprawy
kondycji finansowej polskich
klubów sportowych.
Podmioty krajowe już
funkcjonujące w sektorze gier
hazardowych (zarówno
w sferze gier online, jak
i w sferze gier spoza tego
sektora), nie będą ponadto
ponosić kosztów podjęcia
działalności na terenie Polski,
w przeciwieństwie do
podmiotów europejskich.
Pozostali odbiorcy usług
Dane trudne do
W sposób bardziej efektywny
z poszczególnych sektorów oszacowania.
zabezpieczane będą interesy
gier hazardowych.
finansowe uczestników gier
hazardowych (z uwagi na
rezygnację z zabezpieczenia
finansowego składanego przez
podmioty rynku gier
hazardowych, w formie
hipoteki).
Wzrost konkurencji na rynku
gier hazardowych, jako skutek
wyraźnego określenia
możliwości prowadzenia
działalności przez podmioty
europejskie nieposiadające
siedziby na terytorium RP,
może przyczynić się do wzrostu
jakości świadczonych na rynku
gier usług.
Podmioty korzystające
12
Dane własne Ministerstwa
Projekt ustawy przewiduje
z zabezpieczenia
Finansów za 2013 r.
rezygnację z zabezpieczenia
hipotecznego.
finansowego składanego przez
podmioty z branży gier
hazardowych, w formie
zabezpieczenia hipotecznego.
20
Zawężeniu zatem ulega katalog
dopuszczanych przez
ustawodawcę form
zabezpieczenia finansowego
składanego przez podmioty
rynku gier hazardowych
(podmioty nie będą mogły już
dokonywać wyboru tej formy
zabezpieczenia).
Podmioty, które w trybie
W 2013 r. 61
Dane własne Ministerstwa
Na tę grupę podmiotów projekt
art. 2 ust. 6 ustawy
podmiotów złożyło 166 Finansów.
oddziałuje poprzez zakładane
wystąpiły z wnioskiem
wniosków o wydanie
usprawnienie procesu
o rozstrzygnięcie
przedmiotowego
stosowania prawa przy
charakteru
rozstrzygnięcia,
rozstrzyganiu charakteru
zaplanowanego/organizo-
z analogicznymi
przedsięwzięć.
wanego przez siebie
31 wnioskami
W dotychczasowym stanie
przedsięwzięcia.
o wszczęcie
prawnym jedynym organem
postępowania z urzędu
w skali kraju rozstrzygającym
wystąpiło 13 organów.
w drodze decyzji charakter gier
był Minister Finansów.
Fakultatywna delegacja
umożliwiająca Ministrowi
Finansów upoważnianie
podległych organów do
wydawania w jego imieniu
rozstrzygnięć powinna wpłynąć
na skrócenie okresu
oczekiwania na rozstrzygnięcie.
Ponadto wydawanie w imieniu
ministra właściwego do spraw
finansów publicznych
rozstrzygnięć w sprawach,
o których mowa w art. 2 ust. 6
ustawy, przez podległe mu
organy, oznacza w praktyce
formułowanie rozstrzygnięć
przez organy udzielające
w znacznej mierze zezwoleń na
prowadzenie tej działalności,
znajdujące się zatem najbliżej
podatnika i jego potrzeb.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Pismami z dnia 5 czerwca 2014 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych skierowany został do Izby
Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych, Stowarzyszenia Menedżerów Firm Działających
w Zakresie Gier Losowych, Stowarzyszenia Pracodawców i Pracowników Firm Bukmacherskich, Totalizatora Sportowego
Sp. z o.o., Związku Pracodawców Prowadzących Gry Losowe i Zakłady Wzajemne, Krajowej Izby Gospodarczej,
Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Promocji Odpowiedzialnej Gry, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Branży
Rozrywkowej, Europejskiego Stowarzyszenia Gier i Zakładów Wzajemnych (EGBA), Polskiej Izby Handlu – z terminem
zgłaszania uwag do dnia 24 czerwca 2014 r., oraz do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskiego
Porozumienia Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej,
Związku Rzemiosła Polskiego, Business Centre Club – Związku Pracodawców, Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych „Lewiatan” i Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno-Gospodarczych – z terminem wniesienia uwag
wynoszącym 21 dni od dnia otrzymania projektu.
W związku z zawężeniem projektu do „przepisów koniecznych do realizacji” i tym samym ujęciu go przez Zespół ds.
Programowania Prac Rządu w dniu 2 lipca 2014 r. w kategorii „projektów koniecznych do realizacji” Wykazu Prac Rady
Ministrów, część uwag uległa dezaktualizacji, bądź też brak było możliwości rozszerzenia lub modyfikacji projektu
w kierunku proponowanych przez zgłaszających rozwiązań.
21
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
24
23
23
23
23
23
23
23
23
23
231
budżet państwa
0
24
23
23
23
23
23
23
23
23
23
231
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
0
24
23
23
23
23
23
23
23
23
23
231
budżet państwa
0
24
23
23
23
23
23
23
23
23
23
231
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na wydatki sektora finansów publicznych,
wskazanie źródeł
w tym na wydatki budżetu państwa i wydatki jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto
danych i przyjętych do szacuje się, że wpływ projektowanych rozwiązań będzie pozytywnie oddziaływał na wielkość
obliczeń założeń
dochodów sektora finansów publicznych będących rezultatem aktywności podmiotów
zaliczanych do sektora gier hazardowych. Z dokonanych założeń wynika, że wyraźne wskazanie
możliwości prowadzenia działalności przez spółki spoza terytorium kraju, za pośrednictwem
utworzonego w tym celu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziału, wpłynie na
zachowania uczestników rynku. W szczególności oczekuje się zwiększenia liczby podmiotów
legalnie działających na rynku krajowym, przede wszystkim na skutek legalizacji działalności
podmiotów dostarczających usługi hazardowe świadczone online. W konsekwencji oczekuje się
ograniczenia szarej strefy oraz wzrostu opłat administracyjnych.
W Unii Europejskiej gry hazardowe online to szybko rozwijający się sektor działalności usługowej
z roczną stopą wzrostu wynoszącą prawie 15% (roczne przychody całego rynku gier hazardowych
w roku 2011 szacowano na ok. 84,9 mld EUR – roczna stopa wzrostu w wysokości ok. 3%. Rynek
gier hazardowych offline, w latach 2008 i 2011, wzrósł o ok. 8,3%). Prognozuje się, że w 2015 r.
roczne przychody wynosić będą ok. 13 mld EUR, co zestawić można z 9,3 mld EUR w roku 2011.
Na podstawie powyższego można określić, że łączna stopa wzrostu w tym sektorze wynosi ok.
40% (źródło: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-
-Społecznego i Komitetu Regionów. W stronę kompleksowych europejskich ram dla hazardu
online. COM(2012) 596 final).
W Polsce rynek usług gier hazardowych świadczonych online jest ograniczony do kategorii
zakładów wzajemnych. Niezależnie od przedstawionej dynamiki wzrostu sektora gier online
w Unii Europejskiej prognozuje się, że projektowane rozwiązania wpłyną pozytywnie na sektor
finansów publicznych, chociaż nie w sposób znaczący. Prognoza ta uwzględnia ujawnienie się
wpływu czynników, które pozytywnie będą oddziaływały na dochody. Zakłada się, że będą one
wynikały ze specyfiki środowiska online – tzw. „szarej strefy” usług gier hazardowych online.
Z założeń wynika, że projektowane rozwiązanie przyczyni się do ograniczenia tej strefy poprzez
ułatwienie rozpoczęcia legalnej działalności przez spółki spoza terytorium RP, zatem do
pozytywnego wpływu na polski sektor finansów publicznych na skutek objęcia tych nowych,
legalnie działających uczestników rynku daninami publicznymi, jakimi w tej chwili objęte są
podmioty prowadzące na obszarze kraju działalność w sferze zakładów wzajemnych online.
W konsekwencji oczekuje się, że oferta dotychczasowych uczestników rynku (podmiotów
22
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2927 › Pobierz plik