eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych

projekt dotyczy określenia możliwości prowadzenia przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek posiadających siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej prowadzenia działalności w zakresie gier hazardowych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2927
  • Data wpłynięcia: 2014-11-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2015-06-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1201

2927

W art. 135 dodaje się ust. 2a, zgodnie z którym zezwolenia, o których mowa w art. 129
ust. 1, nie mogą być przedłużane. Tym samym w art. 138 uchyla się ust. 1. Zakaz
przedłużania zezwoleń wpisuje się w ogólny zakres regulacji art. 135, odnoszącego się
w głównej mierze do zmiany zezwoleń.
Powyższe zmiany mają charakter doprecyzowujący i porządkujący.
W art. 2–4 projektu wprowadza się regulację przejściową.
Art. 2
Wprowadza się regulację przejściową, zgodnie z którą postępowania, o których mowa
w art. 2 ust. 6 ustawy zmienianej, zatem postępowania, w ramach których minister
właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, w drodze decyzji, czy gra lub
zakład posiadające cechy wymienione w art. 2 ust. 1–5, są grą losową, zakładem
wzajemnym albo grą na automacie w rozumieniu ustawy, wszczęte i niezakończone
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prowadzone są na podstawie przepisów
dotychczasowych.
Art. 3
W związku z projektowanymi zmianami w zakresie zabezpieczeń składanych przez
podmioty rynku gier hazardowych określa się, że złożone przed dniem wejścia w życie
ustawy zabezpieczenia hipoteczne zachowują ważność do czasu ich zwolnienia.
Wprowadzana w związku z rezygnacją z zabezpieczenia hipotecznego regulacja
przejściowa określa również, że do zabezpieczeń hipotecznych złożonych przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepis art. 64 ustawy zmienianej
w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 4
W związku z projektowaną zmianą w zakresie zakazu sumowania podstaw
opodatkowania wprowadza się regulację przejściową, zgodnie z którą przepisy art. 73
ust. 2 stosuje się począwszy od okresu rozliczeniowego następującego po okresie
rozliczeniowym, w którym ustawa weszła w życie. Oznacza to, że dotychczasowe
zasady odnoszące się do podstaw opodatkowania podatkiem od gier obejmują cały
okres rozliczeniowy niezależnie od okoliczności, że przed dniem jego zakończenia
ustawa weszła w życie.
Art. 5 – przepis końcowy
Art. 5
Dotyczy wejścia w życie ustawy. Projektowane niniejszą ustawą zmiany w przepisach

13
mają charakter uzupełniający, doprecyzowujący, wzajemnie dostosowujący przepisy już
funkcjonujące, bądź też wyraźnie określający pewne kwestie (takie, jak możliwość
prowadzenia działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez spółki
europejskie, za pośrednictwem oddziału). Niemniej jednak, proponuje się, aby ustawa
weszła w życie 1 czerwca 2015 r. Termin ten wynika z uchwały nr 20 Rady Ministrów
z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie
niektórych aktów normatywnych (M.P. poz. 205). W przypadku przedłużenia się prac
nad ustawą do czerwca 2015 r., proponowany termin wejścia w życie ustawy to
1 stycznia 2016 r.
V.
Materia regulowana przez projekt nie jest objęta prawem Unii Europejskiej (pozostaje
w gestii państw członkowskich UE i nie podlega harmonizacji). Niemniej jednak
projekt ustawy zgodny jest z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy zostanie notyfikowany zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania
informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług
społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. UE L 204 z 21.07.1998, str. 37) oraz zgodnie
z zasadami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia
2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji albo uzgodnienia, w przypadkach określonych w obowiązujących
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisach Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest ujęty w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów (numer
projektu UD 139).
Stosownie do postanowień art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
oraz § 4 i § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) projekt ustawy podlega
udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego
Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. W przypadku zgłoszenia
zainteresowania pracami nad tym projektem w trybie przewidzianym w ustawie

14
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, dokonane zgłoszenie
udostępniane jest w Biuletynie Informacji Publicznej jako dokument dotyczący prac
nad tym projektem.


15
Data sporządzenia
Nazwa projektu
17 października 2014 r.
Ustawa o zmianie ustawy o grach hazardowych

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Finansów
Inicjatywa własna Ministerstwa Finansów;
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Orzecznictwo TSUE;
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Linia orzecznicza sądów administracyjnych.
Pan Jacek Kapica
Nr w wykazie prac legislacyjnych
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
i programowych Rady Ministrów
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
UD 139
Pan Wojciech Bronicki

Kierujący Departamentem Regulacji Rynku Gier
w Ministerstwie Finansów, (22) 694-39-46,
e-mail: wojciech.bronicki@mofnet.gov.pl

Pani Iwona Rzepnicka
Zastępca Dyrektora Departamentu Regulacji Rynku Gier
w Ministerstwie Finansów, (22) 694-39-54,
e-mail: iwona.rzepnicka@mofnet.gov.pl

OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

1.
Z dotychczasowej regulacji prawnej obszaru gier hazardowych wynika, że, co do zasady, działalność w zakresie
gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, gier na automatach, w zakresie gry bingo pieniężne, zakładów
wzajemnych oraz loterii audioteksowych, prowadzona być może w formie spółki akcyjnej lub spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Projekt rozwiązuje problem braku wyraźnego określenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie gier
hazardowych przez europejskie spółki spoza obszaru Rzeczypospolitej Polskiej, jak i formy, w jakiej może ona
zostać podjęta.
2.
Rozwiązanie problemu czasu oczekiwania na rozstrzygnięcia charakteru gier.
3.
Zapewnienie prawidłowości funkcjonowania rynku gier i dokonywanych rozliczeń.
Doprecyzowania i wzajemnego dostosowania wymagają przepisy regulujące kwestie podatkowe.
Przewidywana przez ustawę forma zabezpieczenia finansowego (zabezpieczenie hipoteczne), jakie podmioty
rynku gier hazardowych zobowiązane są składać w celu zapewnienia ochrony interesu finansowego uczestników
gier hazardowych oraz zabezpieczenia zobowiązań podatkowych w podatku od gier, nie jest najbardziej
efektywna (identyfikowane minusy tej formy zabezpieczenia to czasochłonność i koszty egzekucji, struktura
przywilejów egzekucyjnych, koszty ustanowienia zabezpieczenia hipotecznego).
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

1.
Wyraźne wskazanie możliwości prowadzenia działalności przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością albo działające na zasadach właściwych dla tych spółek, posiadające siedzibę na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia
Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, za pośrednictwem
utworzonego w tym celu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oddziału.
Efektem projektowanego rozwiązania będzie wyeliminowanie jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych w tym
zakresie.
2. Wprowadzenie fakultatywnej delegacji umożliwiającej Ministrowi Finansów upoważnienie podległych organów do
wydawania w jego imieniu rozstrzygnięć usprawni stosowanie prawa.
3. Zapewnienie prawidłowości funkcjonowania rynku gier i dokonywanych rozliczeń osiągnięte zostaną m.in.
poprzez przyjęcie następujących rozwiązań: uzupełnienie, doprecyzowanie i wzajemne dostosowanie przepisów
regulujących kwestie podatkowe (przepisów określających podatnika, przedmiot opodatkowania i obowiązek
podatkowy), wprowadzenie zapisu o zakazie sumowania podstaw opodatkowania, odesłania do ustaw o podatku
dochodowym w zakresie rozumienia pojęcia przychodu (w odniesieniu do podstawy opodatkowania podatkiem
od gier w loterii audioteksowej oraz w odniesieniu do wysokości kary pieniężnej wymierzanej urządzającemu
gry hazardowe), rezygnację z zabezpieczenia finansowego w formie zabezpieczenia hipotecznego.



3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

Obszar gier hazardowych nie jest zharmonizowany na poziomie Unii Europejskiej, co skutkuje różnorodnością modeli
przyjmowanych regulacji, tym samym różnym poziomem i kształtem ochrony wchodzących w grę interesów. Pomimo
braku harmonizacji wspólnotowej w obszarze prawodawstwa z zakresu gier hazardowych, kierunek orzecznictwa TSUE
pozwala jednoznacznie ocenić, iż prawo każdego państwa do swobodnego modelowania rodzimego rynku hazardu
ograniczane jest przez wspólne wartości nadrzędne (takie, jak zasada swobody świadczenia usług wewnątrz Unii
Europejskiej).

4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Podmioty funkcjonujące na 512 (dane sumaryczne
Dane własne Ministerstwa
Podmioty te nie będą
rynku gier hazardowych,
dotyczące liczby
Finansów oraz zgromadzone
w dalszym ciągu jedynymi
w szczególności
podmiotów; faktyczna
w oparciu o dane uzyskane
podmiotami rynku gier
urządzające gry
liczba podmiotów może z poszczególnych Izb Celnych
hazardowych, z uwagi na
cylindryczne, w karty,
się różnić z uwagi na
za 2013 r.
lepszą dostępność rynku dla
w kości, gry na automatach, fakt, iż ten sam
europejskich podmiotów
grę bingo pieniężne,
podmiot może np.
zainteresowanych utworzeniem
zakłady wzajemne, loterie
jednocześnie prowadzić
oddziałów na polskim rynku
audioteksowe.
działalność w zakresie
gier hazardowych. Powyższe
gier na automatach na
powinno spowodować wzrost
obszarze właściwości
liczby uczestników tego rynku,
kilku dyrektorów izb
zatem wzrost konkurencji.
celnych i tym samym
Prognozuje się, iż rynek może
mógł zostać wykazany
ulec zmianie zarówno
przez kilku dyrektorów
w wymiarze ilościowym
izb celnych).
(wzrost liczby podmiotów
przewidywany jest
w szczególności w sektorze
gier online), jak
i jakościowym,
w szczególności poprzez
zmianę udziałów rynkowych
(w dotychczasowym stanie
prawnym liczba uczestników
rynku nie ulegała zmianie
w sposób dynamiczny), być
może też sposobu
konkurowania. Nie do
oszacowania jest wartościowa
zmiana wielkości rynku,
chociaż i ona powinna
wzrosnąć.
Wejście na rynek gier
hazardowych europejskich
konkurentów polskich
przedsiębiorstw powinno
wyrównać szanse
konkurencyjne polskich
uczestników rynku. Prognoza ta
jest możliwa w przypadku
sektora gier online. Aktualnie
bowiem lokalna oferta firm
bukmacherskich
odprowadzających podatki
zgodnie z polskimi przepisami
podatkowymi jest mniej
atrakcyjna w porównaniu

17
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: