eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie morskim

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2919
  • Data wpłynięcia: 2014-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o rybołówstwie morskim
  • data uchwalenia: 2014-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 222

2919

– 73 –
6)
za pośrednictwem CMR:
a) przyjmuje uprzednie powiadomienia, o których mowa w art. 17 i 18
rozporządzenia nr 1224/2009,
b) przyjmuje uprzednie zgłoszenia, o których mowa w art. 17 rozporządzenia
nr 1098/2007,
c) wykonuje obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie
powiadomienia o wejściu do portu i wyładunku w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej,
d) realizuje zadania punktu kontaktowego, o którym mowa w art. 80 ust. 5
rozporządzenia nr 1224/2009,
e) monitoruje i dokonuje kontroli danych, o których mowa w art. 21
rozporządzenia nr 404/2011;
7)
zatwierdza świadectwa połowowe, o których mowa w art. 12 ust. 3 rozporządzenia
nr 1005/2008;
8)
wyznacza obserwatorów kontroli, o których mowa w art. 93 ust. 2 rozporządzenia
nr 404/2011;
9)
przekazuje informacje, o których mowa w art. 34 rozporządzenia nr 1224/2009;
10) pełni funkcję organu, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 1224/2009.

Okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego – za pośrednictwem inspektorów
rybołówstwa morskiego:
1)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o rybołówstwie morskim
i o organizacji rynku rybnego, w tym:
a) wykonuje kontrole, a także inspekcje, o których mowa w rozporządzeniu
nr 1224/2009 oraz rozporządzeniu nr 1005/2008,
b) w przypadku przywozu produktów rybołówstwa drogą morską realizuje
obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej, o których mowa
w rozporządzeniu nr 1005/2008;
2)
dokonuje oceny wagi naruszeń przepisów WPR w ramach wspólnotowego
systemu kontroli;
3)
nakłada kary pieniężne za naruszenia przepisów o rybołówstwie morskim oraz
o organizacji rynku rybnego;
4)
przyznaje punkty za poważne naruszenia, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. a
rozporządzenia nr 1005/2008 oraz stosuje środki, o których mowa w art. 43
rozporządzenia nr 1005/2008;
5)
poświadcza dokumenty, o których mowa w art. 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia
nr 404/2011;
6)
poświadcza dokumenty, o których mowa w art. 14 ust. 4 lub 5;
7)
wykonuje obowiązki państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zakresie:
a) przyjęcia deklaracji, o której mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/2008,
i przekazywania jej ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa,
b) weryfikacji silników zgodnie z art. 39–41 rozporządzenia nr 1224/2009.

Jednocześnie oprócz wskazanych powyżej kompetencji w ustawie w przepisach
merytorycznych wprost wskazano, który organ będzie właściwy do prowadzenia
poszczególnych spraw. Przewiduje się, że minister właściwy do spraw rybołówstwa
będzie:
– prowadził rejestr statków rybackich oraz w drodze decyzji administracyjnej będzie
dokonywał wpisów i zmian wpisów statków do tego rejestru,
– wydawał licencję połowową,
– 74 –
– wydawał specjalne zezwolenie połowowe,
– wydawał decyzje w sprawie przyznania wieloletniego udziału połowowego,
– wydawał decyzje w sprawie dokonania wymian międzynarodowych w zakresie kwot
połowowych,
– wydawał decyzje w sprawie przyznania dodatkowych kwot połowowych,
– wydawał decyzje w sprawie ustanowienia zbiorczej kwoty połowowej dla uznanej
organizacji producentów ryb,
– wydawał decyzje w sprawie prowadzenia badań oraz w celu kształcenia w zakresie
rybołówstwa morskiego w polskich obszarach morskich,
– wydawał decyzje w sprawie zarybiania albo chowu lub hodowli organizmów
morskich prowadzonych w polskich obszarach morskich,
– wydawał decyzje w sprawie przenoszenia w polskich obszarach morskich
niewystępujących miejscowo gatunków organizmów morskich,
– wydawał decyzje w sprawie wprowadzania w polskich obszarach morskich obcych
gatunków organizmów morskich.
Minister właściwy ds. rybołówstwa będzie organem odpowiedzialnym za wydanie
szeregu aktów wykonawczych – rozporządzeń, przewidzianych w ustawie.
We wskazanych powyżej szczegółowych wydatkach rocznych zostały uwzględnione
koszty rejestrów, z których rejestr naruszeń wyniesie ok. 115 000 zł.
Rejestr wieloletnich udziałów połowowych, rejestr wydanych zezwoleń na
wprowadzanie gatunków obcych lub gatunków niewystępujących miejscowo oraz
rejestr pozwoleń na połowy rekreacyjne nie będą generować kosztów ich powstania,
bowiem przewiduje się, że będą one funkcjonowały w ramach istniejących systemów
informatycznych.
Dla sfery dochodów jednostek samorządu terytorialnego wprowadzenie nowych
regulacji będzie obejmowało dodatkowe środki pochodzące z podwyższonych stawek
opłaty skarbowej. Jednakże z uwagi na fakt, że w głównej mierze zastosowanie
rozwiązań zawartych w ustawie zależeć będzie od wnioskodawców (np. uznanych
organizacji producentów ryb w przypadku ubiegania się o decyzję w sprawie
utworzenia zbiorczej kwoty połowowej) nie można obecnie oszacować wysokości
wpływów z opłaty skarbowej. Jak wyżej wskazano, z tytułu opłaty skarbowej za wpisy
i zmiany wpisów do rejestru statków rybackich, za wydane licencje połowowe oraz
specjalne zezwolenia połowowe wpłynęło w 2014 r. do budżetu JST ok. 266 000 zł.
Ponadto zgodnie z projektowaną ustawą dochodem jednostek samorządu terytorialnego
będzie również opłata skarbowa za wydawane pozwolenia na wykonywanie
rybołówstwa rekreacyjnego dla armatorów statków rybackich oraz organizatorów
zawodów sportowych, przy czym wysokość uzyskiwanych środków, w tym przypadku
również uzależniona będzie od liczby wniosków składanych przez wnioskodawców.
Poglądowo, bazując na danych za 2013 r., można wskazać, że OIRM wydały 497
zezwoleń dla armatorów (przyjmując wysokość opłaty skarbowej 300 zł – zgodnie
z projektem ustawy – daje to roczne wpływy w wys. ok. 149 100 zł) oraz 33 zezwolenia
dla organizatorów zawodów sportowych (przyjmując wysokość opłaty skarbowej 500 zł
– zgodnie z projektem ustawy – daje to roczne wpływy w wys. ok. 16 500 zł).

W nowej ustawie w ramach realizacji przepisów UE projektuje się wprowadzenie
nowych obowiązków dla Okręgowych Inspektorów Rybołówstwa Morskiego
z jednoczesnym „przesunięciem” części obowiązków na ministra właściwego
ds. rybołówstwa (np. pozwolenia naukowo-badawcze).

– 75 –
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
zmian
W ujęciu
duże
Brak






pieniężnym
przedsiębiorstwa
danych
(w mln zł,
sektor mikro-,
Brak






ceny stałe
małych i średnich
danych
z …… r.)
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Brak






oraz gospodarstwa
danych
domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże
Brak danych
niepieniężnym przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
Brak danych
małych i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Brak danych
oraz gospodarstwa
domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe
Z uwagi na brak danych, jak również fakt, że nie można oszacować, w jakiej wysokości
informacje, w tym
będą przyznawane corocznie kwoty połowowe poszczególnych gatunków ryb,
wskazanie źródeł
niemożliwe jest wskazanie konkretnych wyliczeń w zakresie funkcjonowania
danych i przyjętych przedsiębiorstw związanych z prowadzeniem połowów ryb. Niemniej jednak
do obliczeń założeń zastosowane wprowadzenie segmentacji obszarowej oraz ograniczenie wielkości
zdolności połowowej dla poszczególnych segmentów przyczyni się do przyznawania
w perspektywie wieloletniej wyższych kwot połowowych dla armatorów
– 76 –
poławiających w poszczególnych segmentach. Zahamowany bowiem zostanie wzrost
liczebności statków rybackich mogących zostać zaliczonymi do danego segmentu, jeśli
nie będzie wystarczającej zdolności połowowej.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do
tak
ich elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
W stosunku do przepisów Unii Europejskiej niniejszy projekt realizuje obowiązki nałożone na państwa
członkowskie. Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z wymaganiami UE i nie są bardziej surowe niż
te przepisy.
Projektowana ustawa wprowadza obowiązki informacyjne dotyczące m.in. zgłaszania w terminie 14 dni
okoliczności uzasadniającej dokonanie zmiany wpisu w rejestrze, zawiadamiania właściwego miejscowo
okręgowego inspektora rybołówstwa morskiego o utracie licencji połowowej lub specjalnego zezwolenia
połowowego albo o ich zniszczeniu w stopniu powodującym nieczytelność, w terminie 24 godzin od utraty
albo zniszczenia dokumentu.

9. Wpływ na rynek pracy

Projekt nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy.

– 77 –
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Wdrażane przepisy UE z zakresu kontroli rybołówstwa przyczynią się do poprawy
stanu zasobów morskich. Regulacje dotyczące zarządzania zasobami oraz regulacje
dotyczące szybkiego reagowania w przypadku wyczerpania ogólnej kwoty połowowej
danego gatunku ryby – wprowadzenie niezwłocznego zakazu połowu – przyczynią się
do zachowania żywych zasobów morza w stanie niepogorszonym przez nadmierne
połowy.
Przepisy dotyczące kontroli rybołówstwa morskiego również przyczynią się do
ochrony żywych zasobów morza, zwłaszcza przez zapobieganie nielegalnym,
nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz poprzez nakładanie kar
pieniężnych i punktów za poważne naruszenia przepisów Wspólnej Polityki
Rybołówstwa.
Ponadto projektowana ustawa wprowadza przepisy dotyczące prowadzenia połowów
w celach prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych albo w celu
kształcenia, dzięki czemu administracja rybacka będzie posiadała dane dotyczące stanu
Omówienie wpływu zasobów i fluktuacji stad poszczególnych gatunków ryb.
W projekcie określono również maksymalne zdolności połowowe, jakie będą mogły
zostać wykorzystane na danym akwenie. Rozwiązanie to pozwoli na ochronę żywych
zasobów organizmów morskich i ich odbudowanie, gdyż ograniczy ekspansję
armatorów z Morza Bałtyckiego na obszar Zalewów, jak również armatorów
operujących na wodach wewnętrznych na wody Morza Bałtyckiego.

W zakresie informatyzacji projektowana ustawa wprowadza prowadzenie:
– rejestru statków rybackich (jak dotychczas),
– rejestru wieloletnich udziałów połowowych,
– rejestru naruszeń przepisów Wspólnej Polityki Rybołówstwa,
– rejestru pozwoleń na wykonywanie rybołówstwa rekreacyjnego.


strony : 1 ... 20 ... 31 . [ 32 ] . 33 ... 40 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: