Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy m.in. wprowadzenia regulacji dotyczącej zwrotu pomocy publicznej; określenia przesłanki złożenia wniosku o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia; wprowadzenia możliwości cofnięcia zezwolenia na wniosek przedsiębiorcy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2856
- Data wpłynięcia: 2014-10-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-11-28
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1854
2856
do strefy gruntu prywatnego pod konkretną inwestycję do zakończenia procedury,
tj. wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego granice strefy, mija
wiele miesięcy, szczególnie w sytuacji włączania do strefy gruntów położonych w kilku
lokalizacjach.
W wielu przypadkach burzy to harmonogram realizacji inwestycji i zdarza się, że jest
powodem rezygnacji z inwestycji w Polsce. Oczekiwanym przez inwestorów
rozwiązaniem jest możliwość wcześniejszego rozpoczęcia inwestycji przy świadomości
ryzyka nieobjęcia przez Radę Ministrów terenu inwestycji strefą i tym samym
nieuzyskania zezwolenia uprawniającego do pomocy publicznej w formie zwolnienia
podatkowego.
Ad art. 1 pkt 6 i 8
Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97)
wprowadziła do ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych art. 19a, zgodnie z którym do kontroli działalności przedsiębiorców
stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.). Jednocześnie w ustawie o sse
pozostawiono przepis art. 18 i art. 20 ust. 2 mówiący o stosowaniu w takiej sytuacji
przepisów o koncesjonowaniu działalności gospodarczej z ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej.
W projekcie proponuje się wprowadzić zasady kontroli w jednym przepisie,
przywołując rozdział 5 i przepisy o koncesjonowaniu ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej. Takie rozwiązanie wymaga uchylenia art. 19a w ustawie o sse (pkt 8
projektu).
Ad art. 1 pkt 7 lit. a
Obecnie przedsiębiorca może złożyć jedynie wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia
zezwolenia – nie może złożyć wniosku o jego cofnięcie.
W praktyce istnieje grupa przedsiębiorców, którzy w ramach inwestycji będącej
podstawą do wydania zezwolenia rozpoczęli osiąganie dochodów podlegających
zwolnieniu i którzy rozpoczęli korzystanie ze zwolnienia (pomoc publiczna została im
udzielona), jednak nie są w stanie spełnić warunków określonych w zezwoleniu.
Zgodnie z propozycją zawartą w następnym punkcie (pkt 7 lit. b), w takim przypadku
5
przedsiębiorca nie będzie mógł wnioskować o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia,
a jednocześnie nie zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia (przedsiębiorca nie
uchybił jeszcze warunkom zezwolenia, ale przewiduje, że takie uchybienie będzie mieć
miejsce). Z uwagi na wprowadzenie mechanizmu odsetek od zaległości podatkowych
przy cofnięciu zezwolenia, konieczność „oczekiwania” przez przedsiębiorcę na
zaistnienie przesłanek do jego cofnięcia będzie związana z powstaniem dodatkowych
odsetek.
W przypadku cofnięcia zezwolenia na wniosek przedsiębiorcy ma zastosowanie ta sama
regulacja dotycząca zwrotu pomocy otrzymanej w formie zwolnienia podatkowego jak
w przypadku cofnięcia zezwolenia z uwagi na wystąpienie jednej z przesłanek
określonych w art. 19 ust. 3 ustawy o sse.
Ad art. 1 pkt 7 lit. b
Zgodnie z art. 19 ust. 5 ustawy o sse, na wniosek przedsiębiorcy, minister właściwy do
spraw gospodarki stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie zezwolenia.
Ideą tego przepisu była możliwość wycofania z obrotu prawnego zezwolenia, w sytuacji
gdy przedsiębiorca zrezygnował z realizacji inwestycji lub istotnie zmienił plany co do
jej zakresu, a więc nie zaczął korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego
w strefie.
W wyniku kryzysu wnioski o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia zaczęli składać
również ci przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli korzystanie ze zwolnienia podatkowego,
ale z uwagi na konieczność ograniczenia produkcji nie są w stanie zrealizować
warunków zezwolenia, w zdecydowanej większości warunku dotyczącego osiągnięcia
lub utrzymania poziomu zatrudnienia określonego w zezwoleniu.
Konieczna jest zatem modyfikacja art. 19 ust. 5 ustawy o sse przez wskazanie
przesłanki stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia na wniosek przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca będzie mógł wnioskować o wygaszenie zezwolenia, w sytuacji gdy
przed dniem złożenia wniosku nie korzystał ze zwolnienia dochodu od podatku
dochodowego na podstawie zezwolenia.
Do wniosku przedsiębiorca będzie dołączał oświadczenie, że nie korzystał ze
zwolnienia dochodu od podatku dochodowego na podstawie zezwolenia. Złożenie
nieprawdziwego oświadczenia będzie składane pod rygorem odpowiedzialności karnej
za składanie fałszywych zeznań.
6
Ad art. 2
W przypadku cofnięcia albo stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia wydanego przed
dniem 1 stycznia 2001 r. i zmienionego w trybie art. 6 ustawy z dnia 2 października
2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw
(Dz. U. Nr 188, poz. 1840, z późn. zm.) minister właściwy do spraw gospodarki będzie
przekazywał kopię decyzji do właściwego urzędu gminy.
Ad art. 3
Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
wprowadziła m.in. nowe zasady zmiany zezwoleń. Przedsiębiorcy, którzy otrzymali
zezwolenie, począwszy od sierpnia 2008 r., mają prawo wnioskować o obniżenie
warunku zatrudnienia o nie więcej niż 20% wielkości bazowej. Dla zezwoleń wydanych
przed datą wejścia w życie tej ustawy pozostawiono dotychczasowe zasady.
W projekcie proponuje się, aby te nowe zasady były stosowane do wszystkich
przedsiębiorców, którym wydano ww. zezwolenia.
Z uwagi na to, że okres procedowania nowelizacji ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o sse,
tj. przełom lat 2007/2008, był okresem stabilnej, dobrze prosperującej gospodarki i nic
nie zapowiadało zbliżającego się kryzysu światowego, dla przedsiębiorców już
posiadających zezwolenia pozostawiono restrykcyjną zasadę zmiany zezwoleń.
Obecnie wielu przedsiębiorców, bez względu na datę wydania zezwolenia, odczuwa
skutki kryzysu i oczekują ujednolicenia zasad zmiany zezwoleń. Szczególnie grupa firm
koreańskich, które zainwestowały w produkcję telewizorów i komponentów
ok. 3,5 mld zł, zatrudniając ponad 9 tys. pracowników, z uwagi na kryzys oraz duży
postęp technologiczny zgłasza istotne problemy w utrzymaniu zatrudnienia na
wymaganym poziomie.
Ad art. 4
Proponuje się, aby dotychczasowe przepisy stosować do spraw dotyczących cofnięcia,
stwierdzenia wygaśnięcia lub zmiany zezwolenia wszczętych i niezakończonych przed
wejściem w życie projektowanej ustawy.
Przepisy projektowanej ustawy dotyczące przechowywania dokumentacji i zwrotu
pomocy publicznej nie będą miały zastosowania do kwoty niezapłaconego podatku
dochodowego, który przed dniem wejścia w życie uległ przedawnieniu, zgodnie
z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Do pomocy publicznej
7
udzielonej przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy nie będzie się stosować
przepisu o odsetkach (projektowany art. 12b).
Ad art. 5
Mając na uwadze § 1 ust. 1 uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r.
w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów
normatywnych (M.P. poz. 205), termin wejścia w życie projektowanej ustawy
określono na dzień 1 stycznia 2015 r. Ponadto projektowana regulacja dotyczy pomocy
publicznej udzielanej w formie zwolnienia od podatku dochodowego, a zmiany
przepisów dotyczących podatków dochodowych wchodzą w życie zasadniczo wraz
z początkiem roku kalendarzowego.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji, o której
mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie zawiera regulacji podlegających opinii, powiadomieniu,
konsultacjom albo uzgodnieniom z organami i instytucjami Unii Europejskiej, w tym
z Europejskim Bankiem Centralnym.
Opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
8
Data sporządzenia
Nazwa projektu
4 czerwca 2014 r.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach
ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw
Źródło: decyzja Rady Ministrów na
Ministerstwo Gospodarki
posiedzeniu 25 marca 2014 r. w sprawie
przyjęcia założeń
projektu ustawy
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
o zmianie ustawy z dnia 20 października
1994 r. o specjalnych strefach
Stanu lub Podsekretarza Stanu
ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42,
Podsekretarz Stanu Ilona Antoniszyn-Klik
poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
z 2009 r. Nr 18, poz. 97)
Teresa Korycińska 22 693-58-80
Nr w wykazie prac UD 27
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
(1) uregulowanie możliwości rezygnacji przedsiębiorcy z posiadanego zezwolenia; (2) dostosowanie okresu
przechowywania dokumentacji związanej z udzieloną pomocą i dochodzenia roszczeń nienależnie pobranej
pomocy publicznej do wymogów UE; (3) ujednolicenie zmiany zezwolenia dla wszystkich przedsiębiorców.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
(1) przedsiębiorca może wnioskować o wygaszenie zezwolenia w sytuacji niekorzystania ze zwolnienia
podatkowego lub wnioskować o cofnięcie zezwolenia skutkujące zwrotem niezapłaconego podatku.
Oczekiwanym efektem są przejrzyste zasady oraz zwrot niezapłaconego podatku w każdej sytuacji
niezrealizowania warunków zezwolenia; (2) wprowadzenie konieczności przechowywania przez firmy strefowe
dokumentacji związanej z udzieloną pomocą przez 10 lat jest konsekwencją wymogu UE zobowiązującego
państwo członkowskie do tak długiego przechowywania dokumentacji. Oczekiwanym efektem jest szczelny
system zwrotu pomocy w przypadku niezrealizowania inwestycji, na którą tę pomoc przyznano, co jest zgodne
z zasadami udzielania pomocy; (3) projekt przewiduje także ujednolicenie zasady zmiany zezwolenia bez względu
na datę jego wydania. Oczekiwanym efektem jest zwiększenie szansy przetrwania niektórych firm strefowych
mających przejściowe trudności ze zbytem wyrobów w okresie kryzysu, a więc utrzymaniem pełnego
zatrudnienia.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie są znane analogiczne rozwiązania w innych krajach OECD/UE.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
przedsiębiorcy
wszyscy przedsiębiorcy
na koniec maja 2014 r. 1700
zarówno osoby
przedsiębiorców posiada
fizyczne, jak i prawne
zezwolenia
posiadające zezwolenia
obywatele
działania zarządzających strefami w zakresie dostosowywania szkolnictwa
zawodowego do potrzeb firm
spółki zarządzające strefami poszerzenie zakresu działań o szkolnictwo i wzmacnianie struktur klastrowych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt został zamieszczony na stronie internetowej MG w zakładce „Konsultacje on-line” przed skierowaniem do
uzgodnień międzyresortowych. Konsultacje te obejmują 21 dni. Projekt jednocześnie z przekazaniem do uzgodnień
międzyresortowych zamieszczany jest na BIP Rządowego Centrum Legislacji oraz na stronach internetowych
zarządzających strefami. Na stronie internetowej MG znajduje się link do BIP RCL. W przypadku zgłoszenia uwag
w ramach ww. konsultacji MG koryguje odpowiednio projekt lub udziela wyjaśnień. Odpowiedzi na uwagi są
zamieszczane na BIP RCL.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2856 › Pobierz plik