Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy ograniczenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa, poprzez zamrożenie podstawy naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w roku 2015
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2854
- Data wpłynięcia: 2014-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1877
2854
Art. 32. Zmiana w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na rok
2015, w wyniku której następuje zmniejszenie wpłat przekazywanych do budżetu państwa,
wymaga akceptacji ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Art. 33. W roku 2015 środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w kwocie:
1)
25 000 tys. zł – przeznacza się na wpłatę składki z tytułu członkostwa Rzeczypospolitej
Polskiej w Europejskiej Agencji Kosmicznej w części przypadającej do sfinansowania
przez ministra właściwego do spraw środowiska;
2)
14 537 tys. zł – przeznacza się na dokonywanie wpłat składek z tytułu członkostwa
Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych innych niż wymieniona
w pkt 1, w części przypadającej do sfinansowania przez ministra właściwego do spraw
gospodarki wodnej oraz ministra właściwego do spraw środowiska.
Art. 34. W roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej
organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego
przeznacza środki w wysokości nie niższej niż wynikająca z podziału części oświatowej
subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określonego w przepisach
wydanych na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115), w zakresie tych zadań.
Art. 35. W roku 2015 na realizację zadań, o których mowa w:
1)
art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji
i remontów (Dz. U. z 2014 r. poz. 712),
2)
art. 5 ust. 3 pkt 1–1c i pkt 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2002 r. o dopłatach do
oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (Dz. U. z 2014 r.
poz. 711),
3)
art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych
kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom
wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 763)
– mogą być przeznaczone środki pochodzące z utworzonej w budżecie państwa rezerwy
celowej.
Art. 36. Przepisów art. 119 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 121 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2
lit. b i c ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie stosuje się do ustawy
budżetowej na rok 2015, w odniesieniu do środków w ramach Polityki Spójności oraz
– 21 –
Wspólnej Polityki Rybołówstwa dla Perspektywy Finansowej Unii Europejskiej 2014–2020,
a także do dochodów i wydatków w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w latach 2016 i 2017.
Art. 37. 1. W roku 2015 do czasu zakończenia realizacji programów finansowanych
z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych w ramach Perspektywy Finansowej 2007–2013 Unii
Europejskiej, zwanych dalej „środkami”, z budżetu państwa mogą być udzielane pożyczki na
finansowanie ostatnich 5% płatności w ramach tych programów dla beneficjentów mających
siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Do obsługi środków minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego otwiera
rachunek, za pośrednictwem którego te środki są przekazywane.
3. Środki są przekazywane na podstawie umowy zawartej między beneficjentem
a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego. Przepisy art. 206 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.
4. Sposób i tryb przekazania środków na rachunek ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego oraz sposób i tryb ich rozliczenia określa porozumienie zawarte między
ministrem właściwym do spraw finansów publicznych a ministrem właściwym do spraw
rozwoju regionalnego.
5. Zwrot środków do budżetu państwa z rachunku ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego następuje niezwłocznie po dokonaniu ich refundacji przez Komisję
Europejską na rzecz programów, o których mowa w ust. 1, lub zwrotu środków przez
beneficjenta.
6. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego może także udzielać dotacji celowej z budżetu państwa. Przepisy ust. 3 i 5
stosuje się odpowiednio.
7. Środki zrefundowane przez Komisję Europejską po zamknięciu programów lub
zwrócone przez beneficjentów, w przypadku gdy na finansowanie została udzielona dotacja,
o której mowa w ust. 6, stanowią dochód budżetu państwa.
Art. 38. W roku 2015 nie stosuje się przepisu art. 37a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1164, z późn. zm.).
Art. 39. W roku 2015 minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może udzielić
Związkowi Harcerstwa Polskiego dotacji celowej na zasadach określonych w przepisach
16) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 457, 900 i 1088.
– 22 –
o finansach
publicznych, na finansowanie zadania publicznego związanego
z przygotowaniami do XXV Światowego Jamboree Skautowego w Polsce w roku 2023.
Art. 40. 1. W celu wsparcia restrukturyzacji segmentu rynku przewozów regionalnych,
minister właściwy do spraw transportu może w roku 2015 przekazać część środków,
o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury
transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251, z późn. zm.), w formie dotacji dla Agencji
Rozwoju Przemysłu S.A.
2. Wysokość dotacji, o której mowa w ust. 1, termin i warunki jej przekazania zostaną
ustalone w umowie między ministrem właściwym do spraw transportu a Agencją Rozwoju
Przemysłu S.A.
Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
17) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 136 oraz z 2009 r. Nr 19,
poz. 100.
UZASADNIENIE
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej, zwany dalej „projektem ustawy”, jest ściśle związany z rządowym
projektem ustawy budżetowej na rok 2015.
Regulacje przedmiotowego projektu ustawy mają charakter komplementarny
i dopełniający do przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 3 września 2014 r. projektu
ustawy budżetowej na rok 2015.
Przedłożone propozycje zmian niektórych ustaw znajdują swoje odzwierciedlenie
i wymierną korelację w kwotach ujętych w projekcie budżetu państwa na przyszły rok
lub wiążą się z prawidłową realizacją ustawy budżetowej na rok 2015.
Zmiany związane ze świadczeniami oraz wynagrodzeniami w sektorze finansów
publicznych (art. 2, art. 4 i art. 5, art. 16–23, art. 28 i art. 29)
W projekcie ustawy proponuje się:
1) „zamrożenie” maksymalnych wynagrodzeń osób wymienionych w art. 2 ustawy
z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 254, z późn. zm.), tj. ustalanie maksymalnych
wysokości wynagrodzenia miesięcznego dla osób wymienionych w powyższym
przepisie poprzez przyjęcie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2009 r.,
z wyjątkiem członków organów nadzorczych (w szczególności rad nadzorczych
i komisji rewizyjnych) w agencjach państwowych, w tym w agencjach
wykonawczych. Z uwagi na to, że do końca 2012 r. w stosunku do tych osób nie
miał zastosowania przedmiotowy przepis, w celu zachowania również w roku 2015
wskazanym osobom wynagrodzeń na poziomie roku 2012 proponuje się
zastosowanie
relacjonowania
maksymalnej
wysokości
wynagrodzenia
miesięcznego do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze
przedsiębiorstw, bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku
poprzedniego, tj. z roku 2011 (art. 5 projektu ustawy);
2) „zamrożenie” na poziomie roku 2014 wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach
prawnych sektora finansów publicznych (art. 4, art. 16, art. 17 projektu ustawy);
3) „zamrożenie” na poziomie obowiązującym w roku 2014 funduszu świadczeń
socjalnych. W przypadku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podstawą
naliczania odpisu będzie kwota w wysokości 2 917,14 zł (art. 2, art. 28 i art. 29
projektu ustawy).
Wyłączenie instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, dalej „PAN”, z katalogu
jednostek sektora finansów publicznych objętych propozycją ograniczenia w roku 2015
wysokości wynagrodzeń do poziomu roku poprzedniego związane jest ze specyfiką
finansowania jednostek naukowych. Instytuty naukowe PAN, oprócz dotacji na
finansowanie działalności statutowej, której wysokość uzależniona jest od kategorii
przyznanej danej jednostce, otrzymują uzyskane w trybie konkursowym granty na
realizację projektów badawczych. Wielkość środków finansowych przyznawanych
poszczególnym jednostkom zależna jest zatem od aktywności naukowej. W tej sytuacji
„zamrożenie” wysokości wynagrodzeń w instytutach naukowych PAN mogłoby
w efekcie spowodować, że jednostki te nie byłyby zainteresowane rozwijaniem
działalności naukowej przez realizację projektów badawczych (art. 16 ust. 1 pkt 4
projektu ustawy).
Proponowane wyłączenie z „mrożenia” wynagrodzeń w państwowej instytucji kultury
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu w części finansowanej
z dochodów uzyskanych z inwestowania Kapitału Wieczystego Fundacji Auschwitz-
-Birkenau związane jest z rosnącym zainteresowaniem działalnością muzeum oraz ze
zwiększeniem frekwencji odwiedzających. W celu prawidłowej realizacji statutowych
zadań bieżących oraz wdrażanych projektów niezbędne jest zwiększenie funduszu
wynagrodzeń w roku 2015, przy wykorzystaniu środków z innych źródeł niż dotacje
z budżetu państwa, tj. z dochodów uzyskanych z inwestowania Kapitału Wieczystego
Fundacji Auschwitz-Birkenau oraz wynagrodzeń pracowników Muzeum Józefa
Piłsudskiego w Sulejówku w części finansowanej ze środków Fundacji Rodziny Józefa
Piłsudskiego, mające na celu umożliwienie realizacji projektów wdrażanych przez te
instytucje przy wykorzystaniu środków z innych źródeł niż dotacja podmiotowa
z budżetu państwa. Ponadto „odmrożenie” w Państwowym Muzeum Auschwitz-
-Birkenau w Oświęcimiu kwoty 910 tys. zł związane jest z koniecznością
zainstalowania, wyposażenia i zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania 5 stanowisk
do kontroli osób oraz wnoszonego bagażu osobistego, umożliwiających wykrycie
metalu wraz z ich obsługą, które miałyby być zlokalizowane w budynku obsługi
odwiedzających (A-50). Powyższe jest spójne z opracowaną Koncepcją Planu
Bezpieczeństwa Muzeum. Aby funkcjonowanie tej formy zabezpieczenia było
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2854
› Pobierz plik