eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

projekt dotyczy ograniczenia wydatków jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa, poprzez zamrożenie podstawy naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w roku 2015

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2854
  • Data wpłynięcia: 2014-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1877

2854

zintegrowane z działaniem Straży Muzealnej, powinno być ono realizowane przez
pracowników tego działu, czyli wartowników zatrudnionych na etacie, i stanowić część
z zakresu zadań Wewnętrznej Służby Ochrony. Do realizacji tego zadania niezbędne
jest zwiększenie zatrudnienia od dnia 1 stycznia 2015 r. o 23 etaty (art. 16 ust. 3 pkt 1
i ust. 2 projektu ustawy).
Proponuje się wyłączenie z „mrożenia” wynagrodzeń w państwowej instytucji kultury
Narodowym Instytucie Dziedzictwa w Warszawie, dalej „NID”, zwiększenie
wynagrodzeń osobowych o 420 tys. zł z przeznaczeniem na:
– realizację przyjętego uchwałą nr 125/2014 Rady Ministrów z dnia 24 czerwca
2014 r. „Krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami” na lata
2014–2017 – 170 tys. zł,
– realizację Konwencji w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego
i naturalnego UNESCO z 1972 r. ratyfikowanej przez Rząd Rzeczypospolitej
Polskiej w 1976 r. i utworzenie Ośrodka ds. Światowego Dziedzictwa w Narodowym
Instytucie Dziedzictwa – 250 tys. zł.
W związku z uchwałą nr 125/2014 Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2014 r.
w sprawie „Krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami”, którego
wiodącą instytucją wdrażającą i koordynującą jego postanowienia jest NID, zaistniała
pilna potrzeba zwiększenia w Instytucie zatrudnienia o 3 specjalistów. Szerokie
spektrum i wielowątkowość zadań przewidzianych do realizacji przez instytucję
wymaga koordynacji merytoryczno-organizacyjnej oraz działań w zakresie bieżącej
obsługi.
W związku z ratyfikacją Konwencji UNESCO w sprawie ochrony światowego
dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 32, poz. 190),
która stała się źródłem praw i obowiązków konkretnych adresatów w krajowym
porządku prawnym (art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej), Rząd RP jest
zobowiązany do zapewnienia ochrony i konserwacji oraz przekazania przyszłym
pokoleniom dziedzictwa kulturalnego i naturalnego posiadającego „wyjątkową
powszechną wartość”, znajdującego się na jego terytorium (art. 4 Konwencji).
W 2013 r. Polska została członkiem międzyrządowego Komitetu Światowego
Dziedzictwa, głównego ciała zarządzającego realizacją Konwencji z 1972 r. Tę
prestiżową i odpowiedzialną funkcję Polska będzie pełniła przez cztery kadencje, do
wyborów w listopadzie 2017 r. Realizacja Konwencji z 1972 r. wymaga stałej
3
i aktywnej koordynacji z poziomu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
które jest resortem wiodącym w tym zakresie, m.in. z powodu wzmożonej aktywności
inwestycyjnej w obszarach wpisanych na Listę światowego dziedzictwa oraz
w otoczeniu tych miejsc, która stanowi realne zagrożenie utratą przez nie statusu
światowego dziedzictwa. Zatrudnienie 3 specjalistów umożliwi organizację obszaru
działalności NID związanego z realizacją Konwencji UNESCO w sprawie ochrony
światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r., w zakresie powierzonym
przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w tym realizację mandatu Rządu
RP w Komitecie Światowego Dziedzictwa UNESCO (art. 16 ust. 3 pkt 3 projektu
ustawy).
Propozycja wyłączenia z „mrożenia” wynagrodzeń w PAN wynika z zakończenia
w 2014 r. 4-letniej kadencji władz Akademii. Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 1981 r.
o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U.
z 2011 r. Nr 79, poz. 430 i Nr 112, poz. 654) Prezes i wiceprezesi PAN, którzy
zaprzestali wykonywania swoich funkcji, zachowują prawo do dotychczasowego
wynagrodzenia przez okres trzech miesięcy, jeżeli funkcję tę pełnili ponad 12 miesięcy.
Z uwagi na cykliczność tych wypłat uzasadnione jest, aby ww. wynagrodzenia nie były
wliczane do wynagrodzeń „mrożonych” (art. 16 ust. 3 pkt 4 projektu ustawy).
Wyłączenie z „mrożenia” Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
związane jest ze zwiększeniem zatrudnienia w związku z realizacją zadań wynikających
z procedur przygotowania analizy weryfikacyjnej, o której mowa w art. 35 ustawy
z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696,
z późn. zm.), oraz w związku ze zmianami w organizacji i zadaniach Agencji
wprowadzanymi od dnia 1 stycznia 2015 r. ustawą z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1138) (art. 16 ust. 3 pkt 5 projektu ustawy).
Do wielkości wynagrodzeń, o których mowa art. 16 ust. 1 projektu ustawy, nie wlicza
się wynagrodzeń w Ośrodku Studiów Wschodnich im. Marka Karpia w części
finansowanej z przychodów z prowadzonej działalności z wyłączeniem dotacji
z budżetu państwa, w wysokości 9 123 tys. zł.
Artykuł 16 ust. 3 pkt 6 projektu ustawy umożliwi przeznaczenie środków finansowych
wypracowanych przez Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia z działalności
4
gospodarczej na fundusz płac. Kryzys na Ukrainie istotnie zwiększył zainteresowanie
administracji publicznej szkoleniami na temat sytuacji za wschodnią granicą Polski.
Ośrodek będzie miał możliwość zwiększenia aktywności w zakresie działalności
szkoleniowej, co z kolei umożliwi wypracowanie własnych przychodów i przeznaczanie
środków pochodzących z działalności gospodarczej na fundusz płac (art. 16 ust. 3
pkt 6 projektu ustawy).
Zwiększenie wielkości wynagrodzeń w części 10 – Generalny Inspektor Ochrony
Danych Osobowych, dalej „GIODO”, o 685 tys. zł wynika ze wzrostu zatrudnienia
w tym organie o 10 etatów w związku z zabezpieczeniem realizacji przez GIODO
dodatkowych zadań, w tym w szczególności wynikających z rozporządzenia Komisji
(UE) nr 611/2013 z dnia 24 czerwca 2013 r. w sprawie środków mających zastosowanie
przy powiadamianiu o przypadkach naruszenia danych osobowych na mocy dyrektywy
2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady o prywatności i łączności elektronicznej
(art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. a projektu ustawy).
Zwiększenie wydatków w części 05 – Naczelny Sąd Administracyjny w kwocie
1 626 tys. zł wynika ze:
a) zwiększenia o 10 etatów sędziów NSA od dnia 1 października 2015 r. – zwiększenie
wynagrodzeń o 606 tys. zł,
b) zwiększenia o 10 etatów asystentów sędziów od dnia 1 lipca 2015 r. – zwiększenie
wynagrodzeń o 340 tys. zł,
c) zwiększenia o 20 etatów wyspecjalizowanej kadry sądowej od dnia 1 lipca 2015 r.
– zwiększenie wynagrodzeń o 680 tys. zł.
Zwiększenie wydatków związane jest przede wszystkim z koniecznością realizacji
zadań w zakresie informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego, które
wynikają z ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 183). Realizacja ww. zadań nie jest możliwa bez uzyskania przez
sądownictwo administracyjne odpowiedniego zabezpieczenia finansowo-osobowego.
Konsekwencją przyjęcia ustawy nowelizującej jest konieczność zinformatyzowania
poszczególnych elementów i etapów procedury sądowoadministracyjnej, a w tym m.in.:
obsługi prowadzonych spraw sądowoadministracyjnych, obsługi korespondencji
w postaci papierowej i elektronicznej (obejmującej cały system doręczeń sądowych
oraz zagadnień kwalifikowanych podpisów elektronicznych), udostępniania akt
5
elektronicznych za pośrednictwem Internetu, archiwizowania spraw oraz obsługi
archiwów sądowych, przygotowywania statystyk prowadzonych spraw oraz pełnej ich
integracji w jeden spójny system informatyczny (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. b projektu
ustawy).
Wyłączenie spod regulacji art. 16 ust. 1 projektu ustawy wynagrodzeń
w Transportowym Dozorze Technicznym, dalej „TDT”, państwowej osobie prawnej,
w kwocie 2 130 tys. zł wynika ze zwiększenia na rok 2015 w planie finansowym TDT
limitu wynagrodzeń osobowych, które związane jest:
– z nałożeniem na TDT, ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1367, z późn. zm.), dodatkowych zadań m.in.
w zakresie przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na doradców i doradców do
spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, które zostały przejęte od
marszałków województw,
– z koniecznością realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 8 listopada 2013 r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o dozorze technicznym
(Dz. U. poz. 1611) – związanych z homologacjami m.in. typu pojazdu, typu
przedmiotu wyposażenia lub części pojazdu, skutkujących liczbą ok. 4500
postępowań administracyjnych w ciągu roku,
– z realizacją czynności dozoru technicznego na terminalu LNG w Świnoujściu
(od roku 2011) oraz na terminalu naftowym w Gdańsku (od roku 2013)
– wykonywanych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze
technicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 963, z późn. zm.) – wymagających ciągłej
obecności inspektorów na terenie budowy oraz u podwykonawców realizujących
wytwarzanie podzespołów dla terminala LNG w kraju i za granicą (art. 16 ust. 3
pkt 7 lit. c projektu ustawy).
Wyłączenie spod regulacji art. 16 ust. 1 projektu ustawy wynagrodzeń w Urzędzie
Dozoru Technicznego, dalej „UDT”, państwowej osobie prawnej, w kwocie 5 600 tys.
zł wynika ze zwiększenia zatrudnienia o 50 etatów i wiąże się ze wzrostem wydatków
na wynagrodzenia w planie finansowym UDT na rok 2015 w stosunku do roku 2014.
Dodatkowe zatrudnienie spowodowane jest wzrostem liczby urządzeń technicznych
podlegających dozorowi technicznemu na przestrzeni ostatnich lat. W ramach realizacji
zadań ustawowych UDT wykonuje czynności dozorowe dla ponad 1 103 000 urządzeń
technicznych. UDT podejmuje również nowe działania związane z zapewnieniem
6
bezpieczeństwa technicznego urządzeń i instalacji (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. d projektu
ustawy).
Zwiększenie wynagrodzeń w Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucji
Gospodarki Budżetowej wynika z przeniesienia do Centrum zadań dotychczas
realizowanych przez pracowników sądów powszechnych (tj. Sądu Apelacyjnego
w Krakowie, Sądu Okręgowego w Kielcach, Sądu Okręgowego w Krakowie, Sądu
Okręgowego w Tarnowie, Sądu Rejonowego w Kielcach, Sądu Rejonowego
w Ostrowcu Świętokrzyskim, Sądu Rejonowego dla Krakowa Krowodrza w Krakowie,
Sądu Rejonowego dla Krakowa Podgórza w Krakowie, Sądu Rejonowego dla Krakowa
Nowej Huty w Krakowie i Sądu Rejonowego w Nowym Sączu) znajdujących się na
obszarze apelacji krakowskiej (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. e projektu ustawy).
Zwiększenie wielkości wynagrodzeń w Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP
o 1 000 tys. zł wynika z konieczności zatrudnienia nowych osób zapewniających nadzór
oraz obsługę systemu informatycznego (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. f projektu ustawy).
Wzrost wynagrodzeń w planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej Centralny
Ośrodek Informatyki, dalej „COI”, wynika z konieczności zwiększenia poziomu
zatrudnienia w związku z realizacją przez COI na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych
przede wszystkim zadań w zakresie gruntownej modernizacji Systemu Informatycznego
Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (projekt „CEPiK 2.0”), polegającej na
dostosowaniu tego systemu do wymogów prawnych wynikających ze zmian ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137,
z późn. zm.), w szczególności wprowadzonych przez ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r.
o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r. poz. 600, z późn. zm.). Koszty zwiększonych
wynagrodzeń zostaną pokryte z przychodów COI (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. g projektu
ustawy).
Zwiększenie zatrudnienia w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych o trzy etaty i związany
z tym wzrost wynagrodzeń w planie finansowym Rzecznika Ubezpieczonych na rok
2015 o 126 tys. zł są niezbędne dla sprawnego wykonywania zadań tego organu
poszerzonych o kompleksowe analizy produktów masowych będących w obrocie
konsumenckim i uruchomienie drugiej linii telefonicznej, za pośrednictwem której
udzielane są konsumentom porady prawne (art. 16 ust. 3 pkt 7 lit. h projektu ustawy).
Wyłączenie spod regulacji art. 16 ust. 1 projektu ustawy okołobudżetowej wynagrodzeń
w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dalej „PAŻP”, państwowej osobie prawnej,
7
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: