eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo restrukturyzacyjne

Rządowy projekt ustawy - Prawo restrukturyzacyjne

projekt dotyczy wprowadzenia skutecznych instrumentów pozwalających na przeprowadzenie restrukturyzacji przedsiębiorstwa dłużnika i zapobieżenie jego likwidacji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2824
  • Data wpłynięcia: 2014-10-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa Prawo restrukturyzacyjne
  • data uchwalenia: 2015-05-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 978

2824

Data sporządzenia
Nazwa projektu
12 VIII 2014
Projekt ustawy – Prawo restrukturyzacyjne

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Źródło:
Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki
Expose Premiera
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub

Podsekretarza Stanu
Michał Królikowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości we
Nr w wykazie prac
współpracy z Mariuszem Haładyjem, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie
UA41
Gospodarki

Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Jolanta Henczel – sędzia, Naczelnik Wydziału Prawa Gospodarczego, Departamentu
Prawa Cywilnego MS, tel.: 22 52 12 430, e-ma, w horyzoncie 10-letnim – np. likwidacji uprzywilejowania
wierzytelności publicznoprawnych.

Wydatki związane z rozbudową i utrzymaniem systemu informatycznego będą mieściły się
w ogólnej puli wydatków dotychczas przeznaczanych na ten system, co nie spowoduje konieczności
zwiększenia poziomu wydatków na dane zadanie.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu pieniężnym
Przedsiębiorstwa







(w mln zł,
objęte






ceny stałe z …… r.)
postępowaniem







restrukturyzacyjnym






lub upadłościowym





















48) Przy czym nie można wykluczyć, że takie dane będą dostępne w przyszłości.
116

Oszczędności
2
2
2
2
2
20
z tytułu






publikowania






w CRRU ogłoszeń






i obwieszczeń, które






dotychczas






następowało
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
5
odpłatnie w MSiG

Eliminacja kosztów
związanych
z drukiem ogłoszeń
prasowych
W ujęciu niepieniężnym
Przedsiębiorstwa
Implementacja polityki „drugiej szansy” poprzez stworzenie czterech
objęte
rodzajów postępowań restrukturyzacyjnych (Postępowanie w przedmiocie
postępowaniem
zatwierdzenia układu, Przyspieszone postępowanie układowe, Postępowanie
restrukturyzacyjnym układowe, Postępowanie sanacyjne), ograniczenie zjawiska stygmatyzacji,
lub upadłościowym odformalizowanie i przyspieszenie postępowań sądowych.

Ogół podmiotów
Ograniczenie skali zatorów płatniczych, zwiększenie współczynnika
w obrocie
zaspokojenia niezabezpieczonych wierzytelności prywatnoprawnych –
gospodarczym
dotychczasowa kategoria IV (z kilku do kilkunastu procent), zwiększenie
bezpieczeństwa obrotu poprzez zmniejszenie odsetka przedsiębiorstw, które
zaprzestają działalności, a nie są poddane likwidacji (np. z powodu ubóstwa
masy) – czasem określanych jako „firmy zombie”.
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje, w tym
Oszczędności z tytułu publikowania w CRRU ogłoszeń i obwieszczeń – szacunki DIRS
wskazanie źródeł danych
Ministerstwo Sprawiedliwości.
i przyjętych do obliczeń założeń

Eliminacja kosztów związanych z drukiem ogłoszeń prasowych – ok. 800 przedsiębiorstw
objętych postępowaniem upadłościowym (średnie 5-letnie) x ok. 600 zł za jedno ogłoszenie.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi
tak
przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności).
nie
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz: proponowane zmiany doprowadzą do zmniejszenia formalizmu i rygoryzmu postępowań upadłościowych
i restrukturyzacyjnych, zmniejszy się ilość obowiązków formalnych nakładanych na przedsiębiorców, procedury zostaną
uproszczone.


117

9. Wpływ na rynek pracy
Należy oczekiwać, że projektowane zmiany będą miały pozytywny, pośredni, wpływ na rynek pracy – poprzez zmniejszenie
liczby likwidowanych przedsiębiorstw, a więc zachowanie części miejsc pracy. Nie jest jednak możliwe dokonanie
wiarygodnego ilościowego oszacowania skali tych korzyści – przyjmując (szacunek ekspercki), na podstawie danych
przedstawionych w raporcie PARP, średnią liczbę pracowników likwidowanej firmy na 80 osób, można oczekiwać
zachowania (na skutek popularyzacji postępowań układowych) ok. 4 tys. zachowanych miejsc pracy w pierwszym roku
funkcjonowania ustawy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Projekt przewiduje informatyzację postępowań upadłościowych poprzez wdrożenie CRRU.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane pełne wykonanie aktu prawnego będzie wymagało, oprócz przyjęcia projektowanych ustaw, pełnego wdrożenia
i uruchomienia systemu teleinformatycznego CRRU.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja efektów projektu – jednym ze sposobów ceny skuteczności reformy będzie dokonywana corocznie analiza
subrankingu raportu Doing Business.
Dodatkowo zakłada się przeprowadzenie szczegółowej ewaluacji po roku (wstępnej) dwóch i pięciu latach od wejścia w życie
proponowanych zmian. Objęłaby ona analizę dynamiki i struktury wpływu i załatwienia wniosków o ogłoszenie upadłości
przedsiębiorstw oraz konsumenckiej, wskaźnika czasu trwania postępowań oraz ocenę efektywności wprowadzonych rozwiązań
pod kątem zwiększenia zaspokojenia wierzycieli oraz wpływu wprowadzonych rozwiązań na efektywność pracy sądów
(metodologia ekspercka). Planuje się uzupełnienie tych analiz badaniem aktowym przeprowadzonym przez Instytut Wymiaru
Sprawiedliwości, najwcześniej po 3 tatach od wejścia w życie proponowanych rozwiązań (ze względu na średni czas trwania
postępowań upadłościowych). Należy także zwrócić uwagę na fakt, że pełne wdrożenie CRRU pozwoli na generowanie w
czasie rzeczywistym informacji statystycznej opisującej nie tylko liczbę i terminowość postępowań, ale także stopy zaspokojenia
wierzycieli.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
1.
Materiały z prac Zespołu Ministra Sprawiedliwości ds. Nowelizacji Prawa Upadłościowego i Naprawczego (w tym
rekomendacje): http://ms.gov.pl/pl/nowelizacja-prawa-upadlosciowego-i-naprawczego/
2.
Polityka Nowej Szansy – Ekspertyza dotycząca przeciwdziałania upadłości przedsiębiorstw oraz polityki drugiej szansy:
www.mg.gov.pl/Wspieranie+przedsiebiorczosci/Polityki+przedsiebiorczosci+i+innowacyjnosci/Polityka+nowej+szansy
3.
Babiarz-Mikulska K., Czapracka A., Morawska S. (2012), Ocena efektywności procedur upadłościowych wobec
przedsiębiorców. Aspekty prawne, ekonomiczne i organizacyjne, Difin
4.
Morawska S. (red.) (2011), Modele postępowań upadłościowych w Polsce i wybranych krajach UE
5.
Obraz upadłości w Polsce, Badanie realizowane na zlecenie PARP przez konsorcjum: Instytut Badawczy ProPublicum
i TNS Pentor, 2011: http://badania.parp.gov.pl/files/74/75/76/479/12516.pdf
6.
BIG InfoMonitor (2014) InfoDług Ogólnopolski Raport o Zaległym Zadłużeniu i Klientach Podwyższonego
Ryzyka: http://www.big.pl/download/infodlug_kwiecien_2014.pdf

118

Projekt

R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R A W I E D L I W O
C I
z dnia
w sprawie organizacji Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości, sposobu
zamieszczania i udostępniania danych z rejestru oraz sposobu składania pism
i dokumentów za pośrednictwem rejestru

Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia ... – Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. poz. ...)
zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. ozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia Centralnego ejestru
estrukturyzacji i Upadłości oraz szczegółową treść wpisów w rejestrze.
§ 2. 1. Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości obejmuje:
1) Rejestry;
2) Portal informacyjny;
3) Portal komunikacyjny;
4) Portal orzeczniczy.

Rozdział 2
Postępowanie w sprawach zamieszczania w Rejestrach orzeczeń wydanych
w postępowaniu restrukturyzacyjnym i upadłościowym oraz innych dokumentów
związanych z tymi postępowaniami

Dział I
Przepisy ogólne
§ 3. 1. Orzeczenia oraz inne dokumenty, które ustawa nakazuje zamieszczać w Centralnym
ejestrze estrukturyzacji i Upadłości podlegają zamieszczeniu w ejestrach.
2. ejestry obejmują:
1) ejestr postępowań restrukturyzacyjnych;
2) ejestr postępowań upadłościowych;
3) ejestr postępowań o uznanie zagranicznego orzeczenia o ogłoszeniu upadłości,
oraz wtórnych postępowań upadłościowych;
4) ejestr postępowań w przedmiocie orzeczenia zakazu prowadzenia działalności
gospodarczej.
3. ejestr jest jawny dla uczestników postępowania w zakresie dostępu do informacji,
dotyczących tego postępowania.
4. Dostęp do rejestru następuje poprzez wprowadzenie loginu i hasła udostępnionego
uczestnikowi postępowania w sądzie restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
4. Wydruk orzeczenia z Rejestru ma moc odpisu orzeczenia.
5. Wydruk innego dokumentu zamieszczonego w Rejestrze ma moc wypisu z akt
postępowania.
§ 4. 1. ejestry dzielą się na rubryki, podrubryki i pola.
2. ubryki są oznaczane symbolem sądu oraz kolejnym numerem.
3. Podrubryki są oznaczane symbolem sądu, numerem rubryki oraz symbolem podrubryki.
4. Pola są oznaczane symbolem sądu, numerem rubryki, symbolem podrubryki oraz kolejnym
numerem.
5. Jedna rubryka w ejestrze obejmuje jedno postępowanie.

Dział I
Rejestr postępowań restrukturyzacyjnych

§ 5. 1. ejestr postępowań restrukturyzacyjnych dzieli się na rubryki.
2. Każda rubryka obejmuje jedno postępowanie restrukturyzacyjne i jest oznaczona
symbolem sądu, kolejnym numerem, sygnaturą tego postępowania oraz imieniem,
nazwiskiem, miejscem zamieszkania i numerem PESEL lub nazwą, siedzibą i numerem KRS
dłużnika.
3. Nową rubrykę tworzy się przez zamieszczenie pierwszego orzeczenia lub innego
dokumentu.
§ 6. 1. Z chwilą utworzenia nowej rubryki sporządza się opis rubryki.
2. Z chwilą utworzenia rubryki w jej opisie ujmuje się następujące informacje:
1) imię, nazwisko i numer PESEL albo nazwę i numer K S dłużnika;
2) rodzaj postępowania restrukturyzacyjnego;
2
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 76 . [ 77 ] . 78 ... 88

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: