Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2772
- Data wpłynięcia: 2014-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
- data uchwalenia: 2015-01-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153
2772-uklad-zadaniowy
Zadanie 6.1. będzie również realizowane przez następujące jednostki sektora finansów publicznych:
− Urząd Dozoru Technicznego, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wykonywanie badań przez
UDT (Wnb)=Rzeczywista liczba wykonywanych badań w danym roku/Planowana liczba badań na dany rok
(w %).”. Planowana docelowa wartość miernika kształtować się będzie w latach 2015-2017 na poziomie
„Wnb ≥ 93%”,
− Polskie Centrum Akredytacji, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba ważnych akredytacji
(w szt.)”. Planowana wartość miernika wynosi 1.475 szt. w 2015 r., 1485 szt. w 2016 r. oraz 1495 szt.
w 2017 r.,
− Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której działalności przyjęto miernik pn. „Liczba
realizowanych projektów (w szt.)”. Planowana wartość miernika kształtować się będzie na poziomie 5.676
szt. w 2015 r., 2.932 w 2016 r. oraz 3.083 szt. w 2017 r.,
a także przez Ministra Gospodarki ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba wypłaconych premii technologicznych”. Planowana wartość tego miernika
kształtować się będzie na poziomie 89 szt. w 2015 r., 66 szt. w 2016 r. oraz 171 szt. w 2017 r.
Zadanie 6.2.W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
W ramach zadania realizowane są przedsięwzięcia, których celem jest zapewnienie ciągłości dostaw surowców
energetycznych. Obejmują one rozbudowę specjalistycznej infrastruktury, umożliwiają podwyższenie
sprawności wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania energii oraz wzrost efektywności
funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego. Istotne są także inicjatywy zapewniające wzrost udziału
odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym, w tym biopaliw, a także tworzenie warunków
do rozwoju energetyki jądrowej w Polsce oraz pozyskiwanie rezerw strategicznych. Zadanie obejmuje również
gospodarowanie rezerwami strategicznymi. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,70 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Nadwyżka mocy dyspozycyjnej elektrowni krajowych nad zapotrzebowaniem na moc
w stosunku do zapotrzebowania na moc (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bezpośrednio obrazuje poziom bezpieczeństwa
dostaw energii elektrycznej w kraju, które uwarunkowane
Bazowa
PW
Planowane
jest regularnością dostaw surowców energetycznych. Miernik
umożliwia więc monitorowanie zapewnienia ciągłości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
dostaw surowców energetycznych, przy czym spadek
wartości miernika poniżej poziomu 15% sygnalizuje istotne
21,68
>15
>15
>15
>15
zagrożenie stabilności tych dostaw.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika stanowi relację średniej kwartalnej mocy dyspozycyjnej oraz średniego kwartalnego zapotrzebowania na
moc [w MW]. Główne ryzyka niewykonania tej wartości na minimalnym zakładanym poziomie związane są z możliwością
niewłaściwego zaplanowania zapotrzebowania na surowce energetyczne przez przedsiębiorstwa produkujące energię
elektryczną, a także z ewentualnego wzrostu zapotrzebowania na moc lub wyłączeniem części jednostek wytwórczych przy
jednoczesnym braku budowy nowych mocy wytwórczych.
42
Miernik: Odsetek zakończonych postępowań w zakresie przesyłania, dystrybucji i obrotu energią
elektryczną oraz paliwami gazowymi (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa czy postępowania są sprawnie prowadzone,
co powinno zapewnić odpowiednią stabilność prawną
i ekonomiczną przedsiębiorstw energetycznych. W efekcie
Bazowa
PW
Planowane
wzrasta pewność dostarczania energii elektrycznej i paliw
gazowych. Prezes URE ma bezpośredni wpływ na te
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
działania
poprzez
sprawne
wydawanie
koncesji,
zatwierdzanie
taryf
i
uzgadnianie
planów
rozwoju
przedsiębiorstw energetycznych.
77
80
80
82
82
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika na zakładanym poziomie wynika z możliwości występowania braków
w dokumentacji przedkładanej przez przedsiębiorstwa energetyczne, konieczności uzyskania niezbędnych zaświadczeń
i pozwoleń w przypadku ubiegania się o udzielenie koncesji, które mogą skutkować przedłużeniem czasu trwania
poszczególnych postępowań, a także z procesów legislacyjnych, które mogą zmienić porządek prawny w zakresie
gospodarki energetycznej i sytuacji gospodarczej kraju.
Miernik: Stosunek liczby uzgodnień do liczby przedsiębiorców zobowiązanych do uzgodnienia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie zadań Wojewodów
w zakresie uzgadniania planów wprowadzania ograniczeń
Bazowa
PW
Planowane
w dostarczaniu ciepła dla jego odbiorców w sytuacjach
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nadzwyczajnych, skutkujących ich wprowadzeniem przez
Radę Ministrów.
96,61
88,32
85,07
80,92
85,37
Informacje dodatkowe:
Mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa
Ryzyka:
energetycznego Wojewodowie prowadzą z dostawcami
Ryzyko o charakterze zewnętrznym może wystąpić
ciepła uzgodnienia o sposobie działania w sytuacjach
w przypadku
nieterminowego
oraz
niekompletnego
o charakterze wyjątkowym. Odpowiednio przygotowane
przekazania przez operatorów planów wprowadzenia
plany
ograniczeń
pozwalają
w
szczególnych,
ograniczeń w dostarczaniu ciepła.
uzasadnionych sytuacjach na maksymalne wykorzystanie
możliwości zaopatrzenia w ciepło lub ograniczenie jego
dostawy w sposób najmniej uciążliwy.
Zadanie 6.2. realizowane będzie również ze środków Agencji Rezerw Materiałowych oraz Funduszu
Zapasów Agencyjnych, którego dysponentem jest Prezes ARM. Dla działalności ARM przyjęto miernik pn.
„Procent realizacji wartości bazowej rezerw, określonej przez organ tworzący rezerwy”, którego wartość
w latach 2015-2017 kształtować się będzie na poziomie „≥80%” w każdym roku. Natomiast dla Funduszu
Zapasów Agencyjnych przyjęto miernik pn. „Stan zapasów agencyjnych zapewniających 90-dniowe zapasy
interwencyjne – z uwzględnieniem poziomu zapasów obowiązkowych (w %)”, którego planowana wartość
w latach 2015-2017 kształtować się będzie na poziomie „≥100%”.
Zadanie 6.3.W Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
Wspieranie i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego obejmuje realizację działań z zakresu rozwoju
rynku telekomunikacyjnego i pocztowego. Realizacja zadań publicznych związanych z rynkiem
telekomunikacyjnym obejmuje tworzenie ram prawnych zapewniających właściwe funkcjonowanie tego rynku,
współpracę z instytucjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi oraz realizację projektów
sprzyjających inwestycjom infrastrukturalnym wspierającym rozwój nowoczesnych technik i technologii
telekomunikacyjnych, w tym projektów finansowanych ze środków UE, które umożliwią dostęp do coraz
większej oferty usług telekomunikacyjnych, a w szczególności do zwiększenia szerokopasmowego dostępu do
Internetu. Natomiast realizacja zadań publicznych w zakresie rynku pocztowego obejmuje: regulowanie zasad
jego funkcjonowania z uwzględnieniem rozwoju konkurencyjności na tym rynku oraz finansowe wsparcie dla
43
operatora wyznaczonego do realizacji ustawowych obowiązków świadczenia usług powszechnych w celu
zapewnienia dostępu do powszechnych usług pocztowych, a także dotowanie usług pocztowych ustawowo
zwolnionych z opłat w celu poprawy szans na uczestnictwo osób niewidomych i słabowidzących na równych
warunkach w działalności społecznej i gospodarczej oraz zapewnienia im jak najszerszego dostępu do dóbr
kultury, ułatwienia bibliotekom prowadzenia archiwów mających na celu zachowanie dziedzictwa kulturalnego
oraz umożliwienia osobom niepełnosprawnym głosowania korespondencyjnego. Celami polityki Państwa w tym
zakresie są wzrost dostępności usług telekomunikacyjnych i pocztowych dla społeczeństwa oraz
zwiększanie ich wykorzystania, jak również stworzenie warunków do wdrażania nowych technologii
teleinformatycznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Łączność
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Penetracja stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do sieci Internet (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala określić stopień powszechnej dostępności
do
Internetu
szerokopasmowego.
Pozwala
również
Bazowa
PW
Planowane
monitorować proces zmniejszania dystansu, jaki dzieli
w tym obszarze Polskę od innych państw członkowskich UE
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
a w pośredni sposób umożliwia również ocenę działań
publicznych
podejmowanych
na
rzecz
rozwoju
społeczeństwa informacyjnego i przeciwdziałania zjawisku
18,8
20,3
21,1
21,9
22,7
wykluczenia cyfrowego.
Ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika dotyczą m.in. przedłużających się konsultacji i uzgodnień
międzyresortowych oraz środowiskowych projektowanych aktów prawnych i dokumentów rządowych regulujących rynek
dostępu do Internetu. Ponadto, wpływ na wartość miernika mają zmiany priorytetów i kierunku rozwoju rynku łączności
elektronicznej, zmiany tempa rozwoju kraju, jak również brak zainteresowania społeczeństwa korzystaniem z Internetu i e-
usług.
Zbliżony miernik, pn. „Stosunek liczby mieszkańców posiadających dostęp do szerokopasmowego Internetu do
liczby mieszkańców w województwie (w %)” wykorzystywany będzie również przez Wojewodów realizujących
zadanie. Wartości miernika zaprezentowano w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 6.4.W Wsparcie i promocja turystyki
W obszarze turystyki państwo realizuje swoją politykę poprzez podejmowanie działań na rzecz podnoszenia
e
konkurencyjności produktów turystycznych oraz wzmocnienia turystycznego wizerunku Polski. Działania
w
sprzyjają rozwojowi turystyki, rozwojowi społeczno-gospodarczemu Polski oraz podnoszeniu konkurencyjności
teto
regionów i kraju, przy jednoczesnym zachowaniu walorów kulturowych i przyrodniczych. Wspierane są
ry
działania w zakresie podnoszenia jakości usług turystycznych, promowania idei kształcenia i doskonalenia kadr
rio
dla turystyki. Zadanie obejmuje również działania marketingowe i promocyjne. Celem podejmowanych działań
ie p
jest utrzymanie liczby przyjazdów turystów zagranicznych odwiedzających Polskę na dotychczasowym
n
a
d
poziomie oraz na poziomie zadań wojewodów zapewnienie właściwych kwalifikacji przewodników górskich.
a
Z
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Turystyka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,07 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
44
Miernik 1: Liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski w danym roku (w mln os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla efekty działań podejmowanych na
rzecz kształtowania pozytywnego wizerunku Polski jako
Bazowa
PW
Planowane
atrakcyjnego miejsca wypoczynku. Stanowi on tym samym
podstawę oceny skuteczności w zakresie współpracy
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
międzynarodowej, promocji i podnoszenia konkurencyjności
polskiego rynku usług turystycznych.
15,8
15,8
15,8
15,8
15,8
Opis ryzyka:
Turystyka cechuje się dużą wrażliwością na różnorodne
Informacje dodatkowe:
zewnętrzne zjawiska oraz wydarzenia o charakterze
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
losowym (np. wahania koniunktury światowej, niekorzystne
poziomie zadania wpisują się również wydatki Polskiej
warunki pogodowe, klęski żywiołowe), które mogą wpłynąć
Organizacji Turystycznej.
negatywnie na poziom ruchu turystycznego w Europie, a co
za tym idzie wartość miernika.
Miernik 2: Liczba zakończonych projektów (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji projektów
prowadzonych
w
ramach
Programu
Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka oraz w przyszłości w ramach
Bazowa
PW
Planowane
Programu
Operacyjnego
Polska
Wschodnia,
ukierunkowanych na wzmacnianie pozycji Polski jako celu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wyjazdów turystycznych, sprzyjając utrzymaniu liczby
turystów zagranicznych przyjeżdzających do Polski na
dotychczasowym poziomie w warunkach silnej konkurencji
nd.
12
18
0
0
międzynarodowej.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest w ujęciu narastającym. Wpływ na jej wykonanie ma m.in. terminowość procedur
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, a także międzynarodowa koniunktura gospodarcza, która determinuje
również intensywność rynku turystycznego.
Miernik 3: Stosunek liczby osób, które uzyskały uprawnienia przewodnika górskiego do liczby złożonych
wniosków o przyznanie uprawnień (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie liczby uzyskiwanych
uprawnień
przewodników
górskich
niezbędnych
do
Bazowa
PW
Planowane
zapewnienia odpowiednich kwalifikacji kadr turystycznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w tym zakresie. Miernik odnosi się do działalności
Wojewodów.
98,65
100
100
100
100
Ryzyka:
Ryzyko wiąże się ze zmianami na rynku turystycznym w Polsce i na świecie, warunkującymi liczbę osób zainteresowanych
przystąpieniem do egzaminu państwowego dla przewodników turystycznych.
Zadanie 6.5. Wykonywanie czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących
Celem zadania jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów w RP w powiązaniu
z międzynarodowym systemem miar oraz ochrona interesów obywateli w zakresie miar i zapewnienie
bezpieczeństwa obrotu wyrobami z metali szlachetnych oraz ochrony interesów fiskalnych państwa.
W ramach tego zadania administracja miar wykonuje czynności z dziedziny metrologii na potrzeby podmiotów
funkcjonujących w gospodarce, m.in. budowę, modernizację i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek
miar i wzorców odniesienia oraz stanowisk pomiarowych, wzorcowanie i badanie przyrządów pomiarowych,
a także ocen przyrządów pomiarowych wynikających z udziału w europejskim systemie oceny zgodności w
charakterze jednostki notyfikowanej, legalizacji i udzielania upoważnień lub zezwoleń zainteresowanym
podmiotom do wykonywania czynności metrologicznych. Administracja probiercza realizuje czynności
dotyczące badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu na terytorium Polski.
45
W zadaniu tym wykonywane są również czynności z zakresu kas rejestrujących, m.in. badania w zakresie
kryteriów i warunków technicznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących / liczba zgłoszonych czynności
z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę efektywności realizacji zadań
Wartości miernika
publicznych z zakresu metrologii i probiernictwa przez
Główny Urząd Miar (GUM). Przyjęty sposób pomiaru
Bazowa
PW
Planowane
dostarcza informacji o poziomie popytu na usługi
metrologiczne, probiercze i dotyczące kas rejestrujących
obejmujące wszystkie dziedziny gospodarki, służby zdrowia,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nauki,
bezpieczeństwa
narodowego
oraz
klientów
indywidualnych, na rzecz zapewnienia rzetelności w obrocie
99,31
99,96
99,91
99,91
99,91
dobrami konsumpcyjnymi.
Ryzyka:
Na wykonanie miernika wpływ mogą mieć trudności
Informacje dodatkowe:
z pozyskiwaniem
wyspecjalizowanej
kadry
oraz
Zadanie związane jest m.in. z prowadzeniem prac
z odtwarzaniem i modernizacją infrastruktury technicznej
rozwojowych w zakresie utrzymania, modernizacji
niezbędnej dla utrzymania wzorców jednostek miar. Ponadto
i budowy
wzorców
miar
o
najwyższej
jakości
wpływ na wartość miernika ma również sytuacja
metrologicznej, a także prac związanych z doskonaleniem
gospodarcza, która przekłada się na sytuację branży
i opracowywaniem
nowych
precyzyjnych
metod
wyrobów z metali szlachetnych, a co za tym poziom popytu
pomiarowych.
na usługi administracji probierczej.
Zadanie 6.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony oraz praw własności intelektualnej
Celami zadania są zapewnienie ochrony przedmiotom własności przemysłowej oraz upowszechnianie
wiedzy i informacji na jej temat, a także zabezpieczenie obszaru celnego przed nieuczciwym handlem
i konkurencją. Cele te są realizowane przez prowadzenie postępowań w sprawach o udzielenie i utrzymanie
ochrony praw wyłącznych, jak również przez działania związane z upowszechnianiem i promocją ochrony
własności przemysłowej, współpracą międzynarodową w zakresie ochrony własności przemysłowej oraz
ograniczaniem zjawiska naruszania praw wyłącznych i piractwa. Władze publiczne zabezpieczają także obszar
celny przed nieuczciwym handlem i konkurencją udaremniając napływ towarów z naruszeniem praw własności
intelektualnej. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Gospodarka oraz Finanse Publiczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,31 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Miernik 1: Liczba chronionych przedmiotów własności przemysłowej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
wolumen
zadań
publicznych
związanych
z
zapewnieniem
ochrony
przedmiotów
Bazowa
PW
Planowane
własności przemysłowej. Wartość miernika pozwala
wnioskować o poziomie ochrony przedmiotów własności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przemysłowej w Polsce, który ma istotne znaczenie z punktu
widzenia pewności obrotu gospodarczego.
195.138
202.905
209.005
214.255
218.505
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla liczbę chronionych praw własności przemysłowej w poszczególnych kategoriach ochrony
(tj. liczbę patentów, patentów europejskich, wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych,
topografii układów scalonych oraz oznaczeń geograficznych). Wpływ na ewentualne odchylenia od przewidywanej
wartości miernika ma przede wszystkim sytuacja gospodarcza, która determinuje skłonność podmiotów gospodarczych do
utrzymywania lub występowania o ochronę praw. Istotnym czynnikiem wpływu mogą być również ewentualne zmiany
legislacyjne, determinujące zakres chronionych praw.
46
− Urząd Dozoru Technicznego, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wykonywanie badań przez
UDT (Wnb)=Rzeczywista liczba wykonywanych badań w danym roku/Planowana liczba badań na dany rok
(w %).”. Planowana docelowa wartość miernika kształtować się będzie w latach 2015-2017 na poziomie
„Wnb ≥ 93%”,
− Polskie Centrum Akredytacji, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba ważnych akredytacji
(w szt.)”. Planowana wartość miernika wynosi 1.475 szt. w 2015 r., 1485 szt. w 2016 r. oraz 1495 szt.
w 2017 r.,
− Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której działalności przyjęto miernik pn. „Liczba
realizowanych projektów (w szt.)”. Planowana wartość miernika kształtować się będzie na poziomie 5.676
szt. w 2015 r., 2.932 w 2016 r. oraz 3.083 szt. w 2017 r.,
a także przez Ministra Gospodarki ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Liczba wypłaconych premii technologicznych”. Planowana wartość tego miernika
kształtować się będzie na poziomie 89 szt. w 2015 r., 66 szt. w 2016 r. oraz 171 szt. w 2017 r.
Zadanie 6.2.W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
W ramach zadania realizowane są przedsięwzięcia, których celem jest zapewnienie ciągłości dostaw surowców
energetycznych. Obejmują one rozbudowę specjalistycznej infrastruktury, umożliwiają podwyższenie
sprawności wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania energii oraz wzrost efektywności
funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego. Istotne są także inicjatywy zapewniające wzrost udziału
odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym, w tym biopaliw, a także tworzenie warunków
do rozwoju energetyki jądrowej w Polsce oraz pozyskiwanie rezerw strategicznych. Zadanie obejmuje również
gospodarowanie rezerwami strategicznymi. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,70 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Nadwyżka mocy dyspozycyjnej elektrowni krajowych nad zapotrzebowaniem na moc
w stosunku do zapotrzebowania na moc (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik bezpośrednio obrazuje poziom bezpieczeństwa
dostaw energii elektrycznej w kraju, które uwarunkowane
Bazowa
PW
Planowane
jest regularnością dostaw surowców energetycznych. Miernik
umożliwia więc monitorowanie zapewnienia ciągłości
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
dostaw surowców energetycznych, przy czym spadek
wartości miernika poniżej poziomu 15% sygnalizuje istotne
21,68
>15
>15
>15
>15
zagrożenie stabilności tych dostaw.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika stanowi relację średniej kwartalnej mocy dyspozycyjnej oraz średniego kwartalnego zapotrzebowania na
moc [w MW]. Główne ryzyka niewykonania tej wartości na minimalnym zakładanym poziomie związane są z możliwością
niewłaściwego zaplanowania zapotrzebowania na surowce energetyczne przez przedsiębiorstwa produkujące energię
elektryczną, a także z ewentualnego wzrostu zapotrzebowania na moc lub wyłączeniem części jednostek wytwórczych przy
jednoczesnym braku budowy nowych mocy wytwórczych.
42
Miernik: Odsetek zakończonych postępowań w zakresie przesyłania, dystrybucji i obrotu energią
elektryczną oraz paliwami gazowymi (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa czy postępowania są sprawnie prowadzone,
co powinno zapewnić odpowiednią stabilność prawną
i ekonomiczną przedsiębiorstw energetycznych. W efekcie
Bazowa
PW
Planowane
wzrasta pewność dostarczania energii elektrycznej i paliw
gazowych. Prezes URE ma bezpośredni wpływ na te
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
działania
poprzez
sprawne
wydawanie
koncesji,
zatwierdzanie
taryf
i
uzgadnianie
planów
rozwoju
przedsiębiorstw energetycznych.
77
80
80
82
82
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika na zakładanym poziomie wynika z możliwości występowania braków
w dokumentacji przedkładanej przez przedsiębiorstwa energetyczne, konieczności uzyskania niezbędnych zaświadczeń
i pozwoleń w przypadku ubiegania się o udzielenie koncesji, które mogą skutkować przedłużeniem czasu trwania
poszczególnych postępowań, a także z procesów legislacyjnych, które mogą zmienić porządek prawny w zakresie
gospodarki energetycznej i sytuacji gospodarczej kraju.
Miernik: Stosunek liczby uzgodnień do liczby przedsiębiorców zobowiązanych do uzgodnienia (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie zadań Wojewodów
w zakresie uzgadniania planów wprowadzania ograniczeń
Bazowa
PW
Planowane
w dostarczaniu ciepła dla jego odbiorców w sytuacjach
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nadzwyczajnych, skutkujących ich wprowadzeniem przez
Radę Ministrów.
96,61
88,32
85,07
80,92
85,37
Informacje dodatkowe:
Mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa
Ryzyka:
energetycznego Wojewodowie prowadzą z dostawcami
Ryzyko o charakterze zewnętrznym może wystąpić
ciepła uzgodnienia o sposobie działania w sytuacjach
w przypadku
nieterminowego
oraz
niekompletnego
o charakterze wyjątkowym. Odpowiednio przygotowane
przekazania przez operatorów planów wprowadzenia
plany
ograniczeń
pozwalają
w
szczególnych,
ograniczeń w dostarczaniu ciepła.
uzasadnionych sytuacjach na maksymalne wykorzystanie
możliwości zaopatrzenia w ciepło lub ograniczenie jego
dostawy w sposób najmniej uciążliwy.
Zadanie 6.2. realizowane będzie również ze środków Agencji Rezerw Materiałowych oraz Funduszu
Zapasów Agencyjnych, którego dysponentem jest Prezes ARM. Dla działalności ARM przyjęto miernik pn.
„Procent realizacji wartości bazowej rezerw, określonej przez organ tworzący rezerwy”, którego wartość
w latach 2015-2017 kształtować się będzie na poziomie „≥80%” w każdym roku. Natomiast dla Funduszu
Zapasów Agencyjnych przyjęto miernik pn. „Stan zapasów agencyjnych zapewniających 90-dniowe zapasy
interwencyjne – z uwzględnieniem poziomu zapasów obowiązkowych (w %)”, którego planowana wartość
w latach 2015-2017 kształtować się będzie na poziomie „≥100%”.
Zadanie 6.3.W Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
Wspieranie i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego obejmuje realizację działań z zakresu rozwoju
rynku telekomunikacyjnego i pocztowego. Realizacja zadań publicznych związanych z rynkiem
telekomunikacyjnym obejmuje tworzenie ram prawnych zapewniających właściwe funkcjonowanie tego rynku,
współpracę z instytucjami Unii Europejskiej oraz organizacjami międzynarodowymi oraz realizację projektów
sprzyjających inwestycjom infrastrukturalnym wspierającym rozwój nowoczesnych technik i technologii
telekomunikacyjnych, w tym projektów finansowanych ze środków UE, które umożliwią dostęp do coraz
większej oferty usług telekomunikacyjnych, a w szczególności do zwiększenia szerokopasmowego dostępu do
Internetu. Natomiast realizacja zadań publicznych w zakresie rynku pocztowego obejmuje: regulowanie zasad
jego funkcjonowania z uwzględnieniem rozwoju konkurencyjności na tym rynku oraz finansowe wsparcie dla
43
operatora wyznaczonego do realizacji ustawowych obowiązków świadczenia usług powszechnych w celu
zapewnienia dostępu do powszechnych usług pocztowych, a także dotowanie usług pocztowych ustawowo
zwolnionych z opłat w celu poprawy szans na uczestnictwo osób niewidomych i słabowidzących na równych
warunkach w działalności społecznej i gospodarczej oraz zapewnienia im jak najszerszego dostępu do dóbr
kultury, ułatwienia bibliotekom prowadzenia archiwów mających na celu zachowanie dziedzictwa kulturalnego
oraz umożliwienia osobom niepełnosprawnym głosowania korespondencyjnego. Celami polityki Państwa w tym
zakresie są wzrost dostępności usług telekomunikacyjnych i pocztowych dla społeczeństwa oraz
zwiększanie ich wykorzystania, jak również stworzenie warunków do wdrażania nowych technologii
teleinformatycznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Łączność
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Penetracja stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do sieci Internet (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala określić stopień powszechnej dostępności
do
Internetu
szerokopasmowego.
Pozwala
również
Bazowa
PW
Planowane
monitorować proces zmniejszania dystansu, jaki dzieli
w tym obszarze Polskę od innych państw członkowskich UE
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
a w pośredni sposób umożliwia również ocenę działań
publicznych
podejmowanych
na
rzecz
rozwoju
społeczeństwa informacyjnego i przeciwdziałania zjawisku
18,8
20,3
21,1
21,9
22,7
wykluczenia cyfrowego.
Ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika dotyczą m.in. przedłużających się konsultacji i uzgodnień
międzyresortowych oraz środowiskowych projektowanych aktów prawnych i dokumentów rządowych regulujących rynek
dostępu do Internetu. Ponadto, wpływ na wartość miernika mają zmiany priorytetów i kierunku rozwoju rynku łączności
elektronicznej, zmiany tempa rozwoju kraju, jak również brak zainteresowania społeczeństwa korzystaniem z Internetu i e-
usług.
Zbliżony miernik, pn. „Stosunek liczby mieszkańców posiadających dostęp do szerokopasmowego Internetu do
liczby mieszkańców w województwie (w %)” wykorzystywany będzie również przez Wojewodów realizujących
zadanie. Wartości miernika zaprezentowano w Aneksie tabelarycznym.
Zadanie 6.4.W Wsparcie i promocja turystyki
W obszarze turystyki państwo realizuje swoją politykę poprzez podejmowanie działań na rzecz podnoszenia
e
konkurencyjności produktów turystycznych oraz wzmocnienia turystycznego wizerunku Polski. Działania
w
sprzyjają rozwojowi turystyki, rozwojowi społeczno-gospodarczemu Polski oraz podnoszeniu konkurencyjności
teto
regionów i kraju, przy jednoczesnym zachowaniu walorów kulturowych i przyrodniczych. Wspierane są
ry
działania w zakresie podnoszenia jakości usług turystycznych, promowania idei kształcenia i doskonalenia kadr
rio
dla turystyki. Zadanie obejmuje również działania marketingowe i promocyjne. Celem podejmowanych działań
ie p
jest utrzymanie liczby przyjazdów turystów zagranicznych odwiedzających Polskę na dotychczasowym
n
a
d
poziomie oraz na poziomie zadań wojewodów zapewnienie właściwych kwalifikacji przewodników górskich.
a
Z
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Turystyka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,07 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
44
Miernik 1: Liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski w danym roku (w mln os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla efekty działań podejmowanych na
rzecz kształtowania pozytywnego wizerunku Polski jako
Bazowa
PW
Planowane
atrakcyjnego miejsca wypoczynku. Stanowi on tym samym
podstawę oceny skuteczności w zakresie współpracy
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
międzynarodowej, promocji i podnoszenia konkurencyjności
polskiego rynku usług turystycznych.
15,8
15,8
15,8
15,8
15,8
Opis ryzyka:
Turystyka cechuje się dużą wrażliwością na różnorodne
Informacje dodatkowe:
zewnętrzne zjawiska oraz wydarzenia o charakterze
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika na
losowym (np. wahania koniunktury światowej, niekorzystne
poziomie zadania wpisują się również wydatki Polskiej
warunki pogodowe, klęski żywiołowe), które mogą wpłynąć
Organizacji Turystycznej.
negatywnie na poziom ruchu turystycznego w Europie, a co
za tym idzie wartość miernika.
Miernik 2: Liczba zakończonych projektów (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie realizacji projektów
prowadzonych
w
ramach
Programu
Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka oraz w przyszłości w ramach
Bazowa
PW
Planowane
Programu
Operacyjnego
Polska
Wschodnia,
ukierunkowanych na wzmacnianie pozycji Polski jako celu
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
wyjazdów turystycznych, sprzyjając utrzymaniu liczby
turystów zagranicznych przyjeżdzających do Polski na
dotychczasowym poziomie w warunkach silnej konkurencji
nd.
12
18
0
0
międzynarodowej.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika podawana jest w ujęciu narastającym. Wpływ na jej wykonanie ma m.in. terminowość procedur
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, a także międzynarodowa koniunktura gospodarcza, która determinuje
również intensywność rynku turystycznego.
Miernik 3: Stosunek liczby osób, które uzyskały uprawnienia przewodnika górskiego do liczby złożonych
wniosków o przyznanie uprawnień (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie liczby uzyskiwanych
uprawnień
przewodników
górskich
niezbędnych
do
Bazowa
PW
Planowane
zapewnienia odpowiednich kwalifikacji kadr turystycznych
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w tym zakresie. Miernik odnosi się do działalności
Wojewodów.
98,65
100
100
100
100
Ryzyka:
Ryzyko wiąże się ze zmianami na rynku turystycznym w Polsce i na świecie, warunkującymi liczbę osób zainteresowanych
przystąpieniem do egzaminu państwowego dla przewodników turystycznych.
Zadanie 6.5. Wykonywanie czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących
Celem zadania jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów w RP w powiązaniu
z międzynarodowym systemem miar oraz ochrona interesów obywateli w zakresie miar i zapewnienie
bezpieczeństwa obrotu wyrobami z metali szlachetnych oraz ochrony interesów fiskalnych państwa.
W ramach tego zadania administracja miar wykonuje czynności z dziedziny metrologii na potrzeby podmiotów
funkcjonujących w gospodarce, m.in. budowę, modernizację i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek
miar i wzorców odniesienia oraz stanowisk pomiarowych, wzorcowanie i badanie przyrządów pomiarowych,
a także ocen przyrządów pomiarowych wynikających z udziału w europejskim systemie oceny zgodności w
charakterze jednostki notyfikowanej, legalizacji i udzielania upoważnień lub zezwoleń zainteresowanym
podmiotom do wykonywania czynności metrologicznych. Administracja probiercza realizuje czynności
dotyczące badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu na terytorium Polski.
45
W zadaniu tym wykonywane są również czynności z zakresu kas rejestrujących, m.in. badania w zakresie
kryteriów i warunków technicznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących / liczba zgłoszonych czynności
z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na ocenę efektywności realizacji zadań
Wartości miernika
publicznych z zakresu metrologii i probiernictwa przez
Główny Urząd Miar (GUM). Przyjęty sposób pomiaru
Bazowa
PW
Planowane
dostarcza informacji o poziomie popytu na usługi
metrologiczne, probiercze i dotyczące kas rejestrujących
obejmujące wszystkie dziedziny gospodarki, służby zdrowia,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nauki,
bezpieczeństwa
narodowego
oraz
klientów
indywidualnych, na rzecz zapewnienia rzetelności w obrocie
99,31
99,96
99,91
99,91
99,91
dobrami konsumpcyjnymi.
Ryzyka:
Na wykonanie miernika wpływ mogą mieć trudności
Informacje dodatkowe:
z pozyskiwaniem
wyspecjalizowanej
kadry
oraz
Zadanie związane jest m.in. z prowadzeniem prac
z odtwarzaniem i modernizacją infrastruktury technicznej
rozwojowych w zakresie utrzymania, modernizacji
niezbędnej dla utrzymania wzorców jednostek miar. Ponadto
i budowy
wzorców
miar
o
najwyższej
jakości
wpływ na wartość miernika ma również sytuacja
metrologicznej, a także prac związanych z doskonaleniem
gospodarcza, która przekłada się na sytuację branży
i opracowywaniem
nowych
precyzyjnych
metod
wyrobów z metali szlachetnych, a co za tym poziom popytu
pomiarowych.
na usługi administracji probierczej.
Zadanie 6.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony oraz praw własności intelektualnej
Celami zadania są zapewnienie ochrony przedmiotom własności przemysłowej oraz upowszechnianie
wiedzy i informacji na jej temat, a także zabezpieczenie obszaru celnego przed nieuczciwym handlem
i konkurencją. Cele te są realizowane przez prowadzenie postępowań w sprawach o udzielenie i utrzymanie
ochrony praw wyłącznych, jak również przez działania związane z upowszechnianiem i promocją ochrony
własności przemysłowej, współpracą międzynarodową w zakresie ochrony własności przemysłowej oraz
ograniczaniem zjawiska naruszania praw wyłącznych i piractwa. Władze publiczne zabezpieczają także obszar
celny przed nieuczciwym handlem i konkurencją udaremniając napływ towarów z naruszeniem praw własności
intelektualnej. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Gospodarka oraz Finanse Publiczne.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,31 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Miernik 1: Liczba chronionych przedmiotów własności przemysłowej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
odzwierciedla
wolumen
zadań
publicznych
związanych
z
zapewnieniem
ochrony
przedmiotów
Bazowa
PW
Planowane
własności przemysłowej. Wartość miernika pozwala
wnioskować o poziomie ochrony przedmiotów własności
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przemysłowej w Polsce, który ma istotne znaczenie z punktu
widzenia pewności obrotu gospodarczego.
195.138
202.905
209.005
214.255
218.505
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika odzwierciedla liczbę chronionych praw własności przemysłowej w poszczególnych kategoriach ochrony
(tj. liczbę patentów, patentów europejskich, wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych,
topografii układów scalonych oraz oznaczeń geograficznych). Wpływ na ewentualne odchylenia od przewidywanej
wartości miernika ma przede wszystkim sytuacja gospodarcza, która determinuje skłonność podmiotów gospodarczych do
utrzymywania lub występowania o ochronę praw. Istotnym czynnikiem wpływu mogą być również ewentualne zmiany
legislacyjne, determinujące zakres chronionych praw.
46
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2772-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
2772-zalaczniki-do-ustawy
› Pobierz plik
-
2772-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
2772-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
2772-strategia
› Pobierz plik
-
2772-ustawa
› Pobierz plik