Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
funduszu nie może w żadnym wypadku spaść.
Art. 42
2. CCP ustala minimalną kwotę składki na rzecz N/przepi
ust. 2
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania i
s
kryteria służące obliczaniu składek poszczególnych stosowan
członków rozliczających. Składki są proporcjonalne do y jest
ekspozycji poszczególnych członków rozliczających.
bezpośre
dnio
3. Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania
Art. 42 umożliwia CCP co najmniej przetrzymanie
N/przepi
- w
ust. 3
s
skrajnych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych stosowan
-
niewykonania zobowiązania przez członka
rozliczającego, w odniesieniu do którego ekspozycje są y jest
największe, lub drugiego i trzeciego największego bezpośre
członka rozliczającego, jeśli suma ich ekspozycji jest
dnio
większa. CCP opracowuje scenariusze skrajnych, ale
prawdopodobnych warunków rynkowych. Scenariusze te
obejmują okresy charakteryzujące się największymi
wahaniami na rynkach, dla których CCP świadczy
usługi, a także szereg potencjalnych przyszłych
scenariuszy. Uwzględnia się w nich nagłą wyprzedaż
zasobów finansowych i szybki spadek płynności rynku.
Art. 42
4. CCP może ustanowić więcej niż jeden odrębny N/przepi
ust. 4
fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania dla
s
różnych klas instrumentów, które rozlicza.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 42
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 5
artykułu ESMA, w ścisłej współpracy z ESBC i po
s
konsultacji z EUNB, opracowuje projekt regulacyjnych stosowan
standardów technicznych określających ramy służące y jest
zdefiniowaniu
skrajnych,
ale
prawdopodobnych bezpośre
warunków rynkowych, o których mowa w art. 3, które
dnio
to ramy należy wykorzystać przy określaniu wielkości
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania oraz
innych zasobów finansowych, o których mowa w art.
43.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
96
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 43
Artykuł 43.
N/przepi
ust. 1
s
Inne zasoby finansowe
stosowan
1. CCP utrzymuje wystarczające prefinansowane zasoby y jest
finansowe, dostępne na pokrycie ewentualnych strat bezpośre
przekraczających straty, które mają być pokryte z
dnio
wymaganych
depozytów
zabezpieczających,
ustanowionych w art. 41, i z funduszu na wypadek
niewykonania zobowiązania, o którym mowa w art. 42.
Takie prefinansowane zasoby finansowe obejmują
celowe zasoby CCP, są swobodnie dostępne dla CCP i
nie wykorzystuje się ich do uzyskania kapitału
wymaganego na mocy art. 16.
Art. 43
2. Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania, o N/przepi
ust. 2
którym mowa w art. 42, i inne zasoby finansowe, o
s
których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, stosowan
umożliwiają CCP w każdym czasie przetrzymanie y jest
niewykonania zobowiązania przez co najmniej dwóch bezpośre
członków rozliczających, w odniesieniu do których
dnio
ekspozycje są największe w skrajnych, ale
prawdopodobnych warunkach rynkowych.
Art. 43
3. CCP może wymagać od wykonujących zobowiązania N/przepi
ust. 3
członków rozliczających udostępnienia dodatkowych
s
środków w przypadku niewykonania zobowiązania stosowan
przez innego członka rozliczającego. Członkowie y jest
rozliczający CCP mają ograniczone ekspozycje bezpośre
względem CCP.
dnio
Art. 44
Artykuł 44.
N/przepi
ust. 1
rodki kontroli ryzyka utraty płynności
s
stosowan
1. CCP musi mieć stały dostęp do odpowiedniej y jest
płynności, aby świadczyć usługi i prowadzić działalność. bezpośre
CCP uzyskuje w tym celu niezbędne linie kredytowe lub
dnio
zapewniane są podobne rozwiązania służące spełnieniu
jego potrzeb w zakresie płynności, w przypadku gdy
zasoby finansowe, którymi dysponuje, nie są
natychmiast dostępne. Dowolny członek rozliczający,
97
jednostka dominująca lub jednostka zależna tego
członka rozliczającego wspólnie nie mogą zapewnić
więcej niż 25 % linii kredytowych, jakich potrzebuje
CCP.
CCP dokonuje codziennie pomiaru swojego możliwego
zapotrzebowania na płynność. Uwzględnia on ryzyko
utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania przez
co najmniej dwóch członków rozliczających, w
odniesieniu do których ekspozycje są największe.
Art. 44
2. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 2
artykułu ESMA, po konsultacji z odpowiednimi
s
organami i członkami ESBC, opracowuje projekt stosowan
regulacyjnych standardów technicznych określających y jest
ramy zarządzania ryzykiem utraty płynności, które to bezpośre
ryzyko CCP muszą być w stanie wytrzymać zgodnie z
dnio
ust. 1.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 45 Artykuł 45.
N/przepi
ust. 1
s
Kaskadowe pokrywanie strat w przypadku niewykonania
zobowiązania
stosowan
y jest
1. Przy pokrywaniu strat CCP korzysta z depozytów bezpośre
zabezpieczających wniesionych przez niewykonującego
dnio
zobowiązania
członka
rozliczającego
przed
skorzystaniem z innych zasobów finansowych.
Art. 45
2. W przypadku gdy depozyty zabezpieczające N/przepi
ust. 2
wniesione przez niewykonującego zobowiązania
s
członka rozliczającego nie wystarczają do pokrycia strat stosowan
poniesionych przez CCP, CCP wykorzystuje wniesioną
y jest
przez tego członka składkę na rzecz funduszu na bezpośre
wypadek niewykonania zobowiązania do pokrycia tych
dnio
strat.
Art. 45
3. CCP korzysta ze składek na rzecz funduszu na N/przepi
wypadek niewykonania zobowiązania wniesionych
s
98
ust. 3
przez
wykonujących
zobowiązania
członków stosowan
rozliczających
i
wszelkich
innych
zasobów y jest
finansowych, o których mowa w art. 43 ust. 1, bezpośre
wyłącznie po wyczerpaniu środków ze składek
dnio
niewykonującego zobowiązania członka rozliczającego.
Art. 45
4. Przed skorzystaniem ze środków ze składek na rzecz N/przepi
ust. 4
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania
s
wniesionych przez wykonujących zobowiązania stosowan
członków rozliczających CCP wykorzystuje własne y jest
zasoby celowe. CCP nie może korzystać z depozytów bezpośre
zabezpieczających wniesionych przez wykonujących
dnio
zobowiązanie członków rozliczających do pokrycia strat
wynikających z niewykonania zobowiązania przez
innego członka rozliczającego.
Art. 45
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 6
artykułu ESMA, po konsultacji z odpowiednimi
s
właściwymi organami i członkami ESBC, opracowuje stosowan
projekt regulacyjnych standardów technicznych y jest
określających metodologię obliczania i utrzymywania bezpośre
wielkości zasobów własnych CCP do wykorzystania
dnio
zgodnie z ust. 4.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 46
Artykuł 46.
N/przepi
ust. 1
Wymogi dotyczące zabezpieczenia
s
stosowan
1. CCP przyjmuje wysoce płynne zabezpieczenia o y jest
minimalnym ryzyku kredytowym i rynkowym do bezpośre
pokrycia jego pierwotnej i bieżącej ekspozycji wobec
dnio
jego członków rozliczających. W odniesieniu do
kontrahentów niefinansowych CCP mogą akceptować
gwarancje bankowe, uwzględniając je przy obliczaniu
ekspozycji względem banku będącego członkiem
99
rozliczającym. CCP stosuje odpowiednie redukcje
wartości aktywów, odpowiadające ich potencjalnemu
spadkowi wartości w okresie pomiędzy ich ostatnią
wyceną a datą, do kiedy można w uzasadniony sposób
oczekiwać ich upłynnienia. CCP uwzględnia również
ryzyko utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania
przez uczestnika rynku i ryzyko koncentracji dotyczące
pewnych aktywów, które mogą prowadzić do
ustanowienia
odpowiedniego
zabezpieczenia
i
odpowiedniej redukcji wartości.
Art. 46
2. W stosownych przypadkach i przy zachowaniu N/przepi
ust. 2
wystarczającej ostrożności CCP może przyjąć jako
s
zabezpieczenie służące pokryciu wymogów dotyczących stosowan
depozytu zabezpieczającego instrument bazowy y jest
kontraktu pochodnego lub instrument finansowy bezpośre
generujący ekspozycję CCP.
dnio
Art. 46
3. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 3
artykułu ESMA, po konsultacji z EUNB, ERRS i ESBC,
s
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających:
y jest
a) rodzaje zabezpieczenia, które mogłyby zostać uznane bezpośre
za wysoce płynne, takie jak środki pieniężne, złoto,
dnio
obligacje rządowe i wysokiej jakości obligacje firm
oraz, obligacje zabezpieczone;
b) redukcje wartości, o których mowa w ust. 1; oraz
c) warunki, na jakich można akceptować gwarancje
banków komercyjnych jako zabezpieczenie zgodnie z
ust. 1
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 47
Artykuł 47.
N/przepi
ust. 1
s
Polityka inwestycyjna
stosowan
1. CCP inwestuje swoje zasoby finansowe wyłącznie w
y jest
środki pieniężne lub wysoce płynne instrumenty bezpośre
100
Art. 42
2. CCP ustala minimalną kwotę składki na rzecz N/przepi
ust. 2
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania i
s
kryteria służące obliczaniu składek poszczególnych stosowan
członków rozliczających. Składki są proporcjonalne do y jest
ekspozycji poszczególnych członków rozliczających.
bezpośre
dnio
3. Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania
Art. 42 umożliwia CCP co najmniej przetrzymanie
N/przepi
- w
ust. 3
s
skrajnych, ale prawdopodobnych warunkach rynkowych stosowan
-
niewykonania zobowiązania przez członka
rozliczającego, w odniesieniu do którego ekspozycje są y jest
największe, lub drugiego i trzeciego największego bezpośre
członka rozliczającego, jeśli suma ich ekspozycji jest
dnio
większa. CCP opracowuje scenariusze skrajnych, ale
prawdopodobnych warunków rynkowych. Scenariusze te
obejmują okresy charakteryzujące się największymi
wahaniami na rynkach, dla których CCP świadczy
usługi, a także szereg potencjalnych przyszłych
scenariuszy. Uwzględnia się w nich nagłą wyprzedaż
zasobów finansowych i szybki spadek płynności rynku.
Art. 42
4. CCP może ustanowić więcej niż jeden odrębny N/przepi
ust. 4
fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania dla
s
różnych klas instrumentów, które rozlicza.
stosowan
y jest
bezpośre
dnio
Art. 42
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 5
artykułu ESMA, w ścisłej współpracy z ESBC i po
s
konsultacji z EUNB, opracowuje projekt regulacyjnych stosowan
standardów technicznych określających ramy służące y jest
zdefiniowaniu
skrajnych,
ale
prawdopodobnych bezpośre
warunków rynkowych, o których mowa w art. 3, które
dnio
to ramy należy wykorzystać przy określaniu wielkości
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania oraz
innych zasobów finansowych, o których mowa w art.
43.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
96
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 43
Artykuł 43.
N/przepi
ust. 1
s
Inne zasoby finansowe
stosowan
1. CCP utrzymuje wystarczające prefinansowane zasoby y jest
finansowe, dostępne na pokrycie ewentualnych strat bezpośre
przekraczających straty, które mają być pokryte z
dnio
wymaganych
depozytów
zabezpieczających,
ustanowionych w art. 41, i z funduszu na wypadek
niewykonania zobowiązania, o którym mowa w art. 42.
Takie prefinansowane zasoby finansowe obejmują
celowe zasoby CCP, są swobodnie dostępne dla CCP i
nie wykorzystuje się ich do uzyskania kapitału
wymaganego na mocy art. 16.
Art. 43
2. Fundusz na wypadek niewykonania zobowiązania, o N/przepi
ust. 2
którym mowa w art. 42, i inne zasoby finansowe, o
s
których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, stosowan
umożliwiają CCP w każdym czasie przetrzymanie y jest
niewykonania zobowiązania przez co najmniej dwóch bezpośre
członków rozliczających, w odniesieniu do których
dnio
ekspozycje są największe w skrajnych, ale
prawdopodobnych warunkach rynkowych.
Art. 43
3. CCP może wymagać od wykonujących zobowiązania N/przepi
ust. 3
członków rozliczających udostępnienia dodatkowych
s
środków w przypadku niewykonania zobowiązania stosowan
przez innego członka rozliczającego. Członkowie y jest
rozliczający CCP mają ograniczone ekspozycje bezpośre
względem CCP.
dnio
Art. 44
Artykuł 44.
N/przepi
ust. 1
rodki kontroli ryzyka utraty płynności
s
stosowan
1. CCP musi mieć stały dostęp do odpowiedniej y jest
płynności, aby świadczyć usługi i prowadzić działalność. bezpośre
CCP uzyskuje w tym celu niezbędne linie kredytowe lub
dnio
zapewniane są podobne rozwiązania służące spełnieniu
jego potrzeb w zakresie płynności, w przypadku gdy
zasoby finansowe, którymi dysponuje, nie są
natychmiast dostępne. Dowolny członek rozliczający,
97
jednostka dominująca lub jednostka zależna tego
członka rozliczającego wspólnie nie mogą zapewnić
więcej niż 25 % linii kredytowych, jakich potrzebuje
CCP.
CCP dokonuje codziennie pomiaru swojego możliwego
zapotrzebowania na płynność. Uwzględnia on ryzyko
utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania przez
co najmniej dwóch członków rozliczających, w
odniesieniu do których ekspozycje są największe.
Art. 44
2. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 2
artykułu ESMA, po konsultacji z odpowiednimi
s
organami i członkami ESBC, opracowuje projekt stosowan
regulacyjnych standardów technicznych określających y jest
ramy zarządzania ryzykiem utraty płynności, które to bezpośre
ryzyko CCP muszą być w stanie wytrzymać zgodnie z
dnio
ust. 1.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 45 Artykuł 45.
N/przepi
ust. 1
s
Kaskadowe pokrywanie strat w przypadku niewykonania
zobowiązania
stosowan
y jest
1. Przy pokrywaniu strat CCP korzysta z depozytów bezpośre
zabezpieczających wniesionych przez niewykonującego
dnio
zobowiązania
członka
rozliczającego
przed
skorzystaniem z innych zasobów finansowych.
Art. 45
2. W przypadku gdy depozyty zabezpieczające N/przepi
ust. 2
wniesione przez niewykonującego zobowiązania
s
członka rozliczającego nie wystarczają do pokrycia strat stosowan
poniesionych przez CCP, CCP wykorzystuje wniesioną
y jest
przez tego członka składkę na rzecz funduszu na bezpośre
wypadek niewykonania zobowiązania do pokrycia tych
dnio
strat.
Art. 45
3. CCP korzysta ze składek na rzecz funduszu na N/przepi
wypadek niewykonania zobowiązania wniesionych
s
98
ust. 3
przez
wykonujących
zobowiązania
członków stosowan
rozliczających
i
wszelkich
innych
zasobów y jest
finansowych, o których mowa w art. 43 ust. 1, bezpośre
wyłącznie po wyczerpaniu środków ze składek
dnio
niewykonującego zobowiązania członka rozliczającego.
Art. 45
4. Przed skorzystaniem ze środków ze składek na rzecz N/przepi
ust. 4
funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania
s
wniesionych przez wykonujących zobowiązania stosowan
członków rozliczających CCP wykorzystuje własne y jest
zasoby celowe. CCP nie może korzystać z depozytów bezpośre
zabezpieczających wniesionych przez wykonujących
dnio
zobowiązanie członków rozliczających do pokrycia strat
wynikających z niewykonania zobowiązania przez
innego członka rozliczającego.
Art. 45
5. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 6
artykułu ESMA, po konsultacji z odpowiednimi
s
właściwymi organami i członkami ESBC, opracowuje stosowan
projekt regulacyjnych standardów technicznych y jest
określających metodologię obliczania i utrzymywania bezpośre
wielkości zasobów własnych CCP do wykorzystania
dnio
zgodnie z ust. 4.
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 46
Artykuł 46.
N/przepi
ust. 1
Wymogi dotyczące zabezpieczenia
s
stosowan
1. CCP przyjmuje wysoce płynne zabezpieczenia o y jest
minimalnym ryzyku kredytowym i rynkowym do bezpośre
pokrycia jego pierwotnej i bieżącej ekspozycji wobec
dnio
jego członków rozliczających. W odniesieniu do
kontrahentów niefinansowych CCP mogą akceptować
gwarancje bankowe, uwzględniając je przy obliczaniu
ekspozycji względem banku będącego członkiem
99
rozliczającym. CCP stosuje odpowiednie redukcje
wartości aktywów, odpowiadające ich potencjalnemu
spadkowi wartości w okresie pomiędzy ich ostatnią
wyceną a datą, do kiedy można w uzasadniony sposób
oczekiwać ich upłynnienia. CCP uwzględnia również
ryzyko utraty płynności po niewykonaniu zobowiązania
przez uczestnika rynku i ryzyko koncentracji dotyczące
pewnych aktywów, które mogą prowadzić do
ustanowienia
odpowiedniego
zabezpieczenia
i
odpowiedniej redukcji wartości.
Art. 46
2. W stosownych przypadkach i przy zachowaniu N/przepi
ust. 2
wystarczającej ostrożności CCP może przyjąć jako
s
zabezpieczenie służące pokryciu wymogów dotyczących stosowan
depozytu zabezpieczającego instrument bazowy y jest
kontraktu pochodnego lub instrument finansowy bezpośre
generujący ekspozycję CCP.
dnio
Art. 46
3. W celu zapewnienia spójnego stosowania niniejszego N/przepi
ust. 3
artykułu ESMA, po konsultacji z EUNB, ERRS i ESBC,
s
opracowuje
projekt
regulacyjnych
standardów stosowan
technicznych określających:
y jest
a) rodzaje zabezpieczenia, które mogłyby zostać uznane bezpośre
za wysoce płynne, takie jak środki pieniężne, złoto,
dnio
obligacje rządowe i wysokiej jakości obligacje firm
oraz, obligacje zabezpieczone;
b) redukcje wartości, o których mowa w ust. 1; oraz
c) warunki, na jakich można akceptować gwarancje
banków komercyjnych jako zabezpieczenie zgodnie z
ust. 1
ESMA przedkłada Komisji ten projekt regulacyjnych
standardów technicznych do dnia 30 września 2012 r.
Komisji przekazuje się uprawnienia do przyjmowania
regulacyjnych standardów technicznych, o których
mowa w akapicie pierwszym, zgodnie z art. 10-14
rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
Art. 47
Artykuł 47.
N/przepi
ust. 1
s
Polityka inwestycyjna
stosowan
1. CCP inwestuje swoje zasoby finansowe wyłącznie w
y jest
środki pieniężne lub wysoce płynne instrumenty bezpośre
100
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik