Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
TABELA ZGODNO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych
ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / ROZPORZ DZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będ cych przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-ność
projekcie przepisów
wdrożenia
red. (*)
wykraczaj cych poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art. 1
Tytuł I. PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
N/przepi
ust. 1
s
Artykuł 1.
stosowan
Przedmiot i zakres
y jest
bezpośre
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi w
zakresie usług rozliczeniowych i dwustronn
dnio
ego
zarządzania
ryzykiem
dotyczące
kontraktów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, wymogi w zakresie zgłaszania
kontraktów dotyczących instrumentów pochodnych oraz
jednolite wymogi dotyczące prowadzenia działalności
przez kontrahentów centralnych (ąCCPą) i repozytoria
transakcji.
Art. 1
2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do CCP oraz ich N/przepi
ust. 2
członków rozliczających, kontrahentów finansowych i
s
repozytoriów transakcji. W odniesieniu do kontrahentów stosowan
niefinansowych i systemów obrotu ma ono y jest
zastosowanie, jeśli tak przewidziano.
bezpośre
dnio
Art. 1
3. Tytuł V niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie N/przepi
ust. 3
wyłącznie do zbywalnych papierów wartościowych i
s
instrumentów rynku pieniężnego zdefiniowanych w art. stosowan
4 ust. 1 pkt 18 lit. a) i b) oraz art. 4 ust. 1 pkt 19
y jest
1
dyrektywy 2004/39/WE.
bezpośre
dnio
Art. 1
4. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
N/przepi
ust. 4
a) członków ESBC i innych organów państw
s
członkowskich pełniących podobne funkcje oraz innych stosowan
unijnych organów publicznych, którym powierzono y jest
zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą bezpośre
w takim zarządzaniu;
dnio
b) Banku Rozrachunków Międzynarodowych.
c) banków centralnych i organów publicznych z
następujących
państw
członkowskich,
którym
powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które
uczestniczą w takim zarządzaniu:
(i) Japonii;
(ii) Stanów Zjednoczonych.
Art. 1
5. Z wyjątkiem obowiązku zgłaszania przewidzianego w N/przepi
ust. 5
art. 9, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do
s
następujących podmiotów:
stosowan
a) wielostronnych banków rozwoju wymienionych w y jest
części 1 sekcja 4.2 załącznika VI do dyrektywy bezpośre
dnio
2006/48/WE;
b) podmiotów sektora publicznego w rozumieniu art. 4
pkt 18 dyrektywy 2006/48/WE, w przypadku gdy są one
własnością rządów centralnych i dysponują wyraźnymi
gwarancjami udzielonymi przez rządy centralne;
c) Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej i
europejskiego mechanizmu stabilności.
Art. 1
6. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów N/przepi
ust. 6
delegowanych zgodnie z art. 82 w celu zmodyfikowania
s
wykazu określonego w ust. 4 niniejszego artykułu.
stosowan
y jest
bezpośre
W tym celu Komisja przedstawi do dnia 17 listopada
dnio
2012 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie zawierające ocenę międzynarodowego
traktowania
podmiotów
publicznych,
którym
powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które
2
uczestniczą w takim zarządzaniu, i banków centralnych.
Sprawozdanie to zawiera analizę porównawczą
traktowania tych organów i banków centralnych w
obrębie ram prawnych znacznej liczby państw trzecich,
w tym co najmniej trzech najważniejszych jurysdykcji
pod względem liczby kontraktów będących w obrocie,
standardów
zarządzania
ryzykiem
mających
zastosowanie
do
transakcji
na
instrumentach
pochodnych, jakich dokonały te organy, oraz banki
centralne w tych jurysdykcjach. W sytuacji gdy w
sprawozdaniu stwierdzi się - w szczególności w
odniesieniu do analizy porównawczej - że wyłączenie
zadań monetarnych tych banków centralnych państw
trzecich z obowiązku rozliczenia i obowiązku
sprawozdawczego jest konieczne, Komisja doda je do
wykazu określonego w ust. 4.
Art. 2
Artykuł 2.
N/przepi
s
Definicje
stosowan
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się
y jest
następujące definicje:
bezpośre
1) ąCCPą oznacza osobę prawną, która działa pomiędzy
dnio
kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co
najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą
dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego
nabywcy;
2) ąrepozytorium transakcjią oznacza osobę prawną
zajmującą się gromadzeniem i przechowywaniem na
szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów
pochodnych;
3) "rozliczanie" oznacza proces ustalania pozycji, w tym
obliczania zobowiązań netto, oraz zapewniania
dostępności instrumentów finansowych, środków
pieniężnych lub obydwu na potrzeby zabezpieczenia
ekspozycji wynikających z tych pozycji;
4) ąsystem obrotuą oznacza system użytkowany przez
przedsiębiorstwo inwestycyjne lub podmiot gospodarczy
w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 4 ust. 1 pkt 13
dyrektywy 2004/39/WE inny niż podmiot giełdowy
prowadzący regularną działalność w oparciu o ustalone
zasady w rozumieniu w art. 4 ust. 1 pkt 7 tej dyrektywy,
3
w którym skupiają się interesy związane z nabywaniem
lub zbywaniem instrumentów finansowych w tym
systemie, w sposób skutkujący kontraktem zgodnym z
tytułem II lub III tej dyrektywy;
5) "instrument pochodny" lub "kontrakt pochodny"
oznacza instrument finansowy wymieniony w sekcji C
pkt 4)-10) załącznika I do dyrektywy 2004/39/WE
określony w art. 38 i 39 rozporządzenia (WE) nr
1287/2006;
6) ąklasa instrumentów pochodnychą oznacza podzbiór
instrumentów pochodnych posiadających wspólne
zasadnicze cechy charakterystyczne obejmujące, co
najmniej, stosunek z aktywami bazowymi, rodzaj
aktywów bazowych oraz walutę, w której wyrażona jest
kwota referencyjna; instrumenty pochodne należące do
tej samej klasy mogą mieć różne terminy zapadalności;
7) ąinstrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu
poza rynkiem regulowanym" lub "kontrakty pochodne
będące
przedmiotem
obrotu
poza
rynkiem
regulowanymą oznaczają kontrakty pochodne, które nie
są zawierane na rynku regulowanym zdefiniowanym w
art. 4 ust. 1 pkt 14 dyrektywy 2004/39/WE lub na rynku
w państwie trzecim, który uznaje się za równorzędny do
rynku regulowanego zgodnie z art. 19 ust. 6 dyrektywy
2004/39/WE;
8) ąkontrahenci finansowią oznaczają przedsiębiorstwa
inwestycyjne, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2004/39/WE, instytucje kredytowe, którym
udzielono
zezwolenia
zgodnie
z
dyrektywą
2006/48/WE, zakłady ubezpieczeń, którym udzielono
zezwolenia zgodnie z dyrektywą 73/239/EWG, zakłady
ubezpieczeń, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2002/83/WE, zakłady reasekuracji, którym
udzielono
zezwolenia
zgodnie
z
dyrektywą
2005/68/WE, UCITS i odpowiednio, ich spółek
zarządzających, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2009/65/WE, instytucje pracowniczych
programów emerytalnych w rozumieniu art. 6 lit. a)
dyrektywy 2003/41/WE oraz alternatywne fundusze
inwestycyjne
zarządzane
przez
zarządców
alternatywnych funduszy inwestycyjnych, którym
udzielono zezwolenia lub które zarejestrowano zgodnie
4
z dyrektywą 2011/61/UE;
9) "kontrahent niefinansowyą oznacza przedsiębiorstwo
mające siedzibę w Unii inne niż podmioty, o których
mowa w pkt 1) oraz 8);
10) ąsystem programów emerytalnychą oznacza:
a) instytucje pracowniczych programów emerytalnych
w rozumieniu art. 6 lit. a dyrektywy 2003/41/WE, w tym
wszelkie upoważnione podmioty odpowiadające za
zarządzanie nimi i działanie w ich imieniu, o czym
mowa w art. 2 ust. 1 tej dyrektywy, oraz wszelkie
podmioty prawne utworzone do celów inwestowania na
rzecz takich instytucji i działające tylko i wyłącznie w
ich interesie;
b) prowadzoną przez instytucje działalność w zakresie
pracowniczych programów emerytalnych, o której
mowa w art. 3 dyrektywy 2003/41/WE;
c) działalność w zakresie pracowniczych programów
emerytalnych
prowadzona
przez
przedsiębiorstwa
ubezpieczeń na życie podlegające dyrektywie
2002/83/WE, pod warunkiem że wszystkie aktywa i
pasywa odpowiadające tej działalności są wydzielone,
zarządzane i zorganizowane niezależnie od pozostałej
działalności
przedsiębiorstwa
ubezpieczeń,
bez
możliwości przeniesienia;
d) wszelkie inne upoważnione i nadzorowane podmioty
lub systemy programów, działające w danym państwie,
pod warunkiem że:
(i) są uznawane przez prawo krajowe; oraz
(ii) ich zasadniczym celem jest zapewnianie świadczeń
emerytalnych;
11) "ryzyko kredytowe kontrahenta" oznacza ryzyko
niewykonania zobowiązania przez stronę transakcji
przed ostatecznym rozrachunkiem przepływów środków
pieniężnych związanych z tą transakcją;
12) "uzgodnienie interoperacyjne" oznacza uzgodnienie
pomiędzy dwoma kontrahentami centralnymi bądź
większą ich liczbą dotyczące międzysystemowej
realizacji transakcji;
13) ąwłaściwy organą oznacza właściwy organ
5
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych
ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / ROZPORZ DZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będ cych przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-ność
projekcie przepisów
wdrożenia
red. (*)
wykraczaj cych poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art. 1
Tytuł I. PRZEDMIOT, ZAKRES I DEFINICJE
N/przepi
ust. 1
s
Artykuł 1.
stosowan
Przedmiot i zakres
y jest
bezpośre
1. Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi w
zakresie usług rozliczeniowych i dwustronn
dnio
ego
zarządzania
ryzykiem
dotyczące
kontraktów
pochodnych będących przedmiotem obrotu poza
rynkiem regulowanym, wymogi w zakresie zgłaszania
kontraktów dotyczących instrumentów pochodnych oraz
jednolite wymogi dotyczące prowadzenia działalności
przez kontrahentów centralnych (ąCCPą) i repozytoria
transakcji.
Art. 1
2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do CCP oraz ich N/przepi
ust. 2
członków rozliczających, kontrahentów finansowych i
s
repozytoriów transakcji. W odniesieniu do kontrahentów stosowan
niefinansowych i systemów obrotu ma ono y jest
zastosowanie, jeśli tak przewidziano.
bezpośre
dnio
Art. 1
3. Tytuł V niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie N/przepi
ust. 3
wyłącznie do zbywalnych papierów wartościowych i
s
instrumentów rynku pieniężnego zdefiniowanych w art. stosowan
4 ust. 1 pkt 18 lit. a) i b) oraz art. 4 ust. 1 pkt 19
y jest
1
dyrektywy 2004/39/WE.
bezpośre
dnio
Art. 1
4. Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
N/przepi
ust. 4
a) członków ESBC i innych organów państw
s
członkowskich pełniących podobne funkcje oraz innych stosowan
unijnych organów publicznych, którym powierzono y jest
zarządzanie długiem publicznym lub które uczestniczą bezpośre
w takim zarządzaniu;
dnio
b) Banku Rozrachunków Międzynarodowych.
c) banków centralnych i organów publicznych z
następujących
państw
członkowskich,
którym
powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które
uczestniczą w takim zarządzaniu:
(i) Japonii;
(ii) Stanów Zjednoczonych.
Art. 1
5. Z wyjątkiem obowiązku zgłaszania przewidzianego w N/przepi
ust. 5
art. 9, niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do
s
następujących podmiotów:
stosowan
a) wielostronnych banków rozwoju wymienionych w y jest
części 1 sekcja 4.2 załącznika VI do dyrektywy bezpośre
dnio
2006/48/WE;
b) podmiotów sektora publicznego w rozumieniu art. 4
pkt 18 dyrektywy 2006/48/WE, w przypadku gdy są one
własnością rządów centralnych i dysponują wyraźnymi
gwarancjami udzielonymi przez rządy centralne;
c) Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej i
europejskiego mechanizmu stabilności.
Art. 1
6. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów N/przepi
ust. 6
delegowanych zgodnie z art. 82 w celu zmodyfikowania
s
wykazu określonego w ust. 4 niniejszego artykułu.
stosowan
y jest
bezpośre
W tym celu Komisja przedstawi do dnia 17 listopada
dnio
2012 r. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
sprawozdanie zawierające ocenę międzynarodowego
traktowania
podmiotów
publicznych,
którym
powierzono zarządzanie długiem publicznym lub które
2
uczestniczą w takim zarządzaniu, i banków centralnych.
Sprawozdanie to zawiera analizę porównawczą
traktowania tych organów i banków centralnych w
obrębie ram prawnych znacznej liczby państw trzecich,
w tym co najmniej trzech najważniejszych jurysdykcji
pod względem liczby kontraktów będących w obrocie,
standardów
zarządzania
ryzykiem
mających
zastosowanie
do
transakcji
na
instrumentach
pochodnych, jakich dokonały te organy, oraz banki
centralne w tych jurysdykcjach. W sytuacji gdy w
sprawozdaniu stwierdzi się - w szczególności w
odniesieniu do analizy porównawczej - że wyłączenie
zadań monetarnych tych banków centralnych państw
trzecich z obowiązku rozliczenia i obowiązku
sprawozdawczego jest konieczne, Komisja doda je do
wykazu określonego w ust. 4.
Art. 2
Artykuł 2.
N/przepi
s
Definicje
stosowan
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się
y jest
następujące definicje:
bezpośre
1) ąCCPą oznacza osobę prawną, która działa pomiędzy
dnio
kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co
najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą
dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego
nabywcy;
2) ąrepozytorium transakcjią oznacza osobę prawną
zajmującą się gromadzeniem i przechowywaniem na
szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów
pochodnych;
3) "rozliczanie" oznacza proces ustalania pozycji, w tym
obliczania zobowiązań netto, oraz zapewniania
dostępności instrumentów finansowych, środków
pieniężnych lub obydwu na potrzeby zabezpieczenia
ekspozycji wynikających z tych pozycji;
4) ąsystem obrotuą oznacza system użytkowany przez
przedsiębiorstwo inwestycyjne lub podmiot gospodarczy
w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 i art. 4 ust. 1 pkt 13
dyrektywy 2004/39/WE inny niż podmiot giełdowy
prowadzący regularną działalność w oparciu o ustalone
zasady w rozumieniu w art. 4 ust. 1 pkt 7 tej dyrektywy,
3
w którym skupiają się interesy związane z nabywaniem
lub zbywaniem instrumentów finansowych w tym
systemie, w sposób skutkujący kontraktem zgodnym z
tytułem II lub III tej dyrektywy;
5) "instrument pochodny" lub "kontrakt pochodny"
oznacza instrument finansowy wymieniony w sekcji C
pkt 4)-10) załącznika I do dyrektywy 2004/39/WE
określony w art. 38 i 39 rozporządzenia (WE) nr
1287/2006;
6) ąklasa instrumentów pochodnychą oznacza podzbiór
instrumentów pochodnych posiadających wspólne
zasadnicze cechy charakterystyczne obejmujące, co
najmniej, stosunek z aktywami bazowymi, rodzaj
aktywów bazowych oraz walutę, w której wyrażona jest
kwota referencyjna; instrumenty pochodne należące do
tej samej klasy mogą mieć różne terminy zapadalności;
7) ąinstrumenty pochodne będące przedmiotem obrotu
poza rynkiem regulowanym" lub "kontrakty pochodne
będące
przedmiotem
obrotu
poza
rynkiem
regulowanymą oznaczają kontrakty pochodne, które nie
są zawierane na rynku regulowanym zdefiniowanym w
art. 4 ust. 1 pkt 14 dyrektywy 2004/39/WE lub na rynku
w państwie trzecim, który uznaje się za równorzędny do
rynku regulowanego zgodnie z art. 19 ust. 6 dyrektywy
2004/39/WE;
8) ąkontrahenci finansowią oznaczają przedsiębiorstwa
inwestycyjne, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2004/39/WE, instytucje kredytowe, którym
udzielono
zezwolenia
zgodnie
z
dyrektywą
2006/48/WE, zakłady ubezpieczeń, którym udzielono
zezwolenia zgodnie z dyrektywą 73/239/EWG, zakłady
ubezpieczeń, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2002/83/WE, zakłady reasekuracji, którym
udzielono
zezwolenia
zgodnie
z
dyrektywą
2005/68/WE, UCITS i odpowiednio, ich spółek
zarządzających, którym udzielono zezwolenia zgodnie z
dyrektywą 2009/65/WE, instytucje pracowniczych
programów emerytalnych w rozumieniu art. 6 lit. a)
dyrektywy 2003/41/WE oraz alternatywne fundusze
inwestycyjne
zarządzane
przez
zarządców
alternatywnych funduszy inwestycyjnych, którym
udzielono zezwolenia lub które zarejestrowano zgodnie
4
z dyrektywą 2011/61/UE;
9) "kontrahent niefinansowyą oznacza przedsiębiorstwo
mające siedzibę w Unii inne niż podmioty, o których
mowa w pkt 1) oraz 8);
10) ąsystem programów emerytalnychą oznacza:
a) instytucje pracowniczych programów emerytalnych
w rozumieniu art. 6 lit. a dyrektywy 2003/41/WE, w tym
wszelkie upoważnione podmioty odpowiadające za
zarządzanie nimi i działanie w ich imieniu, o czym
mowa w art. 2 ust. 1 tej dyrektywy, oraz wszelkie
podmioty prawne utworzone do celów inwestowania na
rzecz takich instytucji i działające tylko i wyłącznie w
ich interesie;
b) prowadzoną przez instytucje działalność w zakresie
pracowniczych programów emerytalnych, o której
mowa w art. 3 dyrektywy 2003/41/WE;
c) działalność w zakresie pracowniczych programów
emerytalnych
prowadzona
przez
przedsiębiorstwa
ubezpieczeń na życie podlegające dyrektywie
2002/83/WE, pod warunkiem że wszystkie aktywa i
pasywa odpowiadające tej działalności są wydzielone,
zarządzane i zorganizowane niezależnie od pozostałej
działalności
przedsiębiorstwa
ubezpieczeń,
bez
możliwości przeniesienia;
d) wszelkie inne upoważnione i nadzorowane podmioty
lub systemy programów, działające w danym państwie,
pod warunkiem że:
(i) są uznawane przez prawo krajowe; oraz
(ii) ich zasadniczym celem jest zapewnianie świadczeń
emerytalnych;
11) "ryzyko kredytowe kontrahenta" oznacza ryzyko
niewykonania zobowiązania przez stronę transakcji
przed ostatecznym rozrachunkiem przepływów środków
pieniężnych związanych z tą transakcją;
12) "uzgodnienie interoperacyjne" oznacza uzgodnienie
pomiędzy dwoma kontrahentami centralnymi bądź
większą ich liczbą dotyczące międzysystemowej
realizacji transakcji;
13) ąwłaściwy organą oznacza właściwy organ
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik