eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2734
  • Data wpłynięcia: 2014-09-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73

2734

w związku z zapewnieniem dostępności papierów wartościowych na potrzeby dokonania
rozrachunku (art. 15 ust. 1n updp).
W przepisach updf uogólniono ponadto przepis ust. 6 w art. 9 odnoszący się do rozliczania
strat, m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w ramach krótkiej sprzedaży,
który w obecnym brzmieniu dotyczy jedynie krótkiej sprzedaży „pokrywanej” pożyczką
papierów wartościowych (w proponowanym brzmieniu będzie on dotyczył także źródeł
„pokrycia” innych niż pożyczka).
Art. 2 pkt 3)
w art. 24 ust. 13 i 14 otrzymują brzmienie:
Jw.
3
„13. Dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku
regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży ustala się na dzień, w którym:
1)
zbywca dokonał zwrotu pożyczonych papierów wartościowych lub
miał go dokonać, zgodnie z zawartą umową pożyczki tych papierów – w
przypadku gdy na potrzeby dokonania rozrachunku zbywca zawarł taką
umowę;
2)
na rachunku papierów wartościowych zbywcy dokonano, na
potrzeby dokonania rozrachunku, zapisu papierów wartościowych będących
przedmiotem krótkiej sprzedaży, nie później jednak niż na dzień
rozrachunku – w pozostałych przypadkach.
14. Dochodem, o którym mowa w ust. 13, uzyskanym w roku podatkowym,
jest różnica między sumą przychodów z odpłatnego zbycia papierów
wartościowych a wydatkami poniesionymi na zapewnienie dostępności
papierów wartościowych na potrzeby dokonania rozrachunku, w tym na
nabycie zwróconych papierów wartościowych w przypadku, o którym mowa
w ust. 13 pkt 1.
Art. 3 pkt Art. 3. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób W związku z zastąpieniem definicji krótkiej sprzedaży zawartej w uoif bezpośrednim
1
prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851) wprowadza się następujące zmiany:
odesłaniem do definicji z rozporządzenia 236/2012, konieczne jest dokonanie analogicznej
1)
w art. 4a w pkt 21 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
22 w brzmieniu:
„22)
krótkiej sprzedaży – oznacza to krótką sprzedaż w rozumieniu art. 2
ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr
236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych
aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz. Urz. UE L 86 z
24.03.2012, str. 1).”;
Art. 3 pkt 2)
w art. 12 ust. 4c otrzymuje brzmienie:
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w
2
„4c. Przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zamieszczone
regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży ustala się na dzień w którym:
są obecnie przepisy dotyczące zasad określania dochodu (przychodu) z transakcji
1)
zbywca dokonał zwrotu pożyczonych papierów wartościowych lub odpłatnego zbycia papierów wartościowych w ramach krótkiej sprzedaży. Natomiast
miał go dokonać, zgodnie z zawartą umową pożyczki tych papierów – w odnoszą się one jedynie do krótkiej sprzedaży, w ramach której źródłem „pokrycia” jest
przypadku gdy na potrzeby dokonania rozrachunku zbywca zawarł taką zawarta umowa pożyczki sprzedawanych „na krótko” papierów wartościowych. Jak
umowę;
wskazano powyżej, rozporządzenie 236/2012 oraz rozporządzenie wykonawcze 827/2012
2)
na rachunku papierów wartościowych zbywcy dokonano, na dopuszczają możliwość „pokrycia” takich transakcji także w sposób inny niż przez
potrzeby dokonania rozrachunku, zapisu papierów wartościowych będących zawarcie umowy pożyczki. Z tych też względów konieczne jest utrzymanie w updf i updp
przedmiotem krótkiej sprzedaży, nie później jednak niż na dzień obecnych zasad ustalania dochodu (przychodu) z transakcji krótkiej sprzedaży
rozrachunku – w pozostałych przypadkach.”;
„pokrywanych” pożyczonymi papierami wartościowymi oraz wprowadzenie, w przypadku

63
innych źródeł „pokrycia” takich transakcji, następujących zasad:
1)
ustalanie dochodu (przychodu) na dzień, w którym na rachunku papierów
wartościowych zbywcy dokonano, na potrzeby dokonania rozrachunku, zapisu papierów
wartościowych będących przedmiotem krótkiej sprzedaży, nie później jednak niż na dzień
rozrachunku (art. 24 ust. 13 pkt 2 updf i art. 12 ust. 4c pkt 2 updp);
2)
obliczanie, dla potrzeb updf, dochodu jako różnicy między sumą przychodów z
odpłatnego zbycia papierów wartościowych a wydatkami poniesionymi w związku z
zapewnieniem dostępności papierów wartościowych na potrzeby dokonania rozrachunku
(art. 24 ust. 14 pkt 2 updf);
3)
uznanie za koszt uzyskania przychodu, dla potrzeb updp, wydatków poniesionych
w związku z zapewnieniem dostępności papierów wartościowych na potrzeby dokonania
rozrachunku (art. 15 ust. 1n updp).
W przepisach updf uogólniono ponadto przepis ust. 6 w art. 9 odnoszący się do rozliczania
strat, m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych w ramach krótkiej sprzedaży,
który w obecnym brzmieniu dotyczy jedynie krótkiej sprzedaży „pokrywanej” pożyczką
papierów wartościowych (w proponowanym brzmieniu będzie on dotyczył także źródeł
„pokrycia” innych niż pożyczka).
Art. 3 pkt 3)
w art. 15 ust. 1n otrzymuje brzmienie:
Jw.
3
„1n. W przypadku odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku
regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży, o którym mowa w art. 12 ust.
4c, kosztem uzyskania przychodu są wydatki poniesione na zapewnienie
dostępności papierów wartościowych na potrzeby dokonania rozrachunku, w
tym na nabycie zwróconych papierów wartościowych w przypadku, o
którym mowa w art. 12 ust. 4c pkt 1.
Art. 4 pkt Art. 4. W ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych w art. 107 ust. 1 pkt 2
1
U. z 2014 r. poz. 157) wprowadza się następujące zmiany:
zawiera, definicję legalną transakcji krótkiej sprzedaży, która zawiera odwołanie do art. 7
1)
w art. 2 po pkt 21 dodaje się pkt 21a w brzmieniu:
ust. 5a uoif. W związku z planowanym uchyleniem przepisów art. 7 ust. 5a uoif
„21a) krótkiej sprzedaży – rozumie się przez to technikę inwestycyjną, regulujących zasady dokonywania w obrocie zorganizowanym transakcji krótkiej
która opiera się na założeniu osiągnięcia zysku w wyniku spadku cen sprzedaży, w tym zasad zapewniania jej „pokrycia” (zawarte obecnie w art. 107 ust. 1 pkt
określonych instrumentów finansowych od momentu realizacji zlecenia ich 2 ufi) należy zrezygnować z odesłania do ww. przepisów uoif. Konsekwencja tej zmiany
sprzedaży, jeżeli zostały one pożyczone w celu rozliczenia transakcji przez jest przeniesienie definicji pojęcia „krótka sprzedaż”, z części ustawy dotyczącej polityki
inwestora lub przez podmiot realizujący na rachunek inwestora zlecenie inwestycyjnej otwartych funduszy inwestycyjnych (art. 107 ufi) do słowniczka zawartego
sprzedaży albo nabyte w tym celu przez jeden z tych podmiotów na w art. 2 ufi (art. 4 pkt 1 projektu), zawierającego pozostałe definicje.
podstawie umowy lub umów zobowiązujących zbywcę do dokonania w
przyszłości odkupu od nabywcy takich samych instrumentów finansowych,
do momentu wymagalności roszczenia o zwrot sprzedanych w ten sposób
instrumentów finansowych, albo jeżeli zostały spełnione warunki, o których
mowa odpowiednio w art. 12 lub 13 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie
krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka
kredytowego (Dz. Urz. UE L 86 z 24.03.2012, str.1);”;
Art. 4 pkt 2)
w art. 107 w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
W związku z przeniesieniem definicji krótkiej sprzedaży do art. 2 ufi (art. 4 pkt 1
2
„1)
zobowiązywać się do przeniesienia praw, które w chwili zawarcia projektu), konieczne jest utrzymanie zasady zawartej obecnie w art. 107 ust. 1 pkt 2 ufi,
umowy jeszcze nie zostały przez fundusz nabyte;
zgodnie z którą otwarte fundusze inwestycyjne nie mogą dokonywać krótkiej sprzedaży.

64
2)
dokonywać krótkiej sprzedaży;”;
Ograniczenie takie jest bowiem wymogiem art. 89 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego
inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z
17.11.2009, str. 32, z późn. zm.), zgodnie z którym otwarte fundusze inwestycyjne nie
mogą „prowadzić niepokrytej sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych,
instrumentów rynku pieniężnego lub innych instrumentów finansowych” – co oznacza
zakaz dokonywania przez nie zarówno krótkiej sprzedaży „pokrytej” jak i „niepokrytej”
(zasadę tą doprecyzowuje nowe brzmienie art. 107 ust. 1 pkt 1 i 2 ufi). Krótka sprzedaż,
tak jak obecnie, dozwolona zaś będzie dla funduszy inwestycyjnych typu zamkniętego
(art. 151a ust. 1 ufi).
Art. 4 pkt 3)
w art. 151a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Jw.
3
„1. Fundusz inwestycyjny zamknięty może dokonywać krótkiej sprzedaży.”;
Art. 4 pkt 4)
w art. 282 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
W związku z założeniem, że KNF przy wykonywaniu funkcji właściwego organu w
4
„5. Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej rozumieniu rozporządzenia 236/2012 współpracuje z ministrem właściwym do spraw
przekazywanie przez Komisję ministrowi właściwemu do spraw finansów finansów publicznych, analogicznie jak w przepisach uoif, dla zapewnienia efektywności
publicznych informacji w ramach współpracy przy wykonywaniu zadań takiej współpracy, w przepisach ufi przewidziano uprawnienie ministra właściwego do
właściwego organu w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego spraw finansów publicznych do dostępu do informacji posiadanych przez KNF, w tym do
i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej informacji stanowiących tajemnicę zawodową.
sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka
kredytowego.”.
Art. 5 pkt Art. 5. W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem W celu zapewnienia spójności wprowadzanych rozwiązań konieczne jest wprowadzenie w
1 lit. a
kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537, z późn. zm. )) wprowadza się ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym odwołania do rozporządzenia 236/2012.
następujące zmiany:
1)
w art. 2:
a)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a i 5b w brzmieniu:
„5a)
rozporządzeniu 236/2012 – rozumie się przez to rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r.
w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów
ryzyka kredytowego (Dz. Urz. UE L 86 z 24.03.2012, str. 1)
Art. 5 pkt b)
w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
W art. 2 pkt 6 unk dokonano zmiany definicji pojęcia „rynek kapitałowy” wskazując, iż
1 lit. b
„a)
rynek papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych pod pojęciem tym należy rozumieć rynek papierów wartościowych i innych instrumentów
– w zakresie, w jakim do tych papierów wartościowych i instrumentów finansowych nie tylko w zakresie, w jakim do tych papierów wartościowych i
finansowych stosuje się przepisy ustaw, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz instrumentów finansowych stosuje się przepisy uoif oraz ustawy o ofercie publicznej, ale
rozporządzenia 236/2012 i rozporządzenia 648/2012, oraz”
także w zakresie, w jakim stosuje się do nich rozporządzenie 236/2012 oraz
rozporządzenie 648/2012
Art. 5 pkt c)
po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
W celu zapewnienia spójności wprowadzanych rozwiązań konieczne jest wprowadzenie w
1 lit. c
„8a)
krótkiej sprzedaży – rozumie się przez to krótką sprzedaż w ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym definicji krótkiej sprzedaży.
rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. b rozporządzenia 236/2012;
Art. 5 pkt d)
po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
W celu zapewnienia spójności wprowadzanych rozwiązań konieczne jest wprowadzenie w
1 lit. d
„10a) alternatywnym systemie obrotu – rozumie się przez to alternatywny ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym definicji alternatywnego systemu obrotu.
system obrotu w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
Art. 5 pkt 5)
w art. 19 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
Zmiana o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
5
„4. Zakres, treść, ograniczenia i skutki naruszenia:

65
1)
tajemnicy służbowej w rozumieniu art. 34 rozporządzenia 236/2012
– określa rozporządzenie 236/2012 oraz ustawa o obrocie instrumentami
finansowymi;
Art. 5 pkt 6)
w art. 21 dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
Zmiana o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
6
„12. Zasady wymiany informacji dla celów:
1)
rozporządzenia 236/2012 – określają art. 34, art. 35 i art. 38–40
tego rozporządzenia;
Art. 5 pkt 10)
po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
Zmiana o charakterze redakcyjno-legislacyjnym.
10
„Art. 26a. Zasady współpracy Komisji z organami nadzoru w innych
państwach członkowskich w zakresie kontroli sprawowanej dla celów
rozporządzenia 236/2012 określa art. 37 tego rozporządzenia.”;
Art. 6
Art. 6. W ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem W związku ze znaczeniem aktów administracyjnych o charakterze generalnym dla
finansowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1149, z późn. zm. )) w art. 12 w ust. 2 w prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego, a które to wprowadzają ograniczenia,
pkt 4 w lit. y średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. z i za w zakazy lub obowiązki przewidziane rozporządzeniem 236/2012, konieczne jest
brzmieniu:
przesądzenie, iż mogą być one wydawane jedynie przez KNF działającą w pełnym
„z)
wydawania decyzji, o których mowa w art. 23a ust. 1 ustawy z dnia składzie, a nie np. przez upoważnionych pracowników Urzędu KNF.
29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym,
Art. 7
Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z Projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, z
wyjątkiem art. 1 pkt 10, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od wyjątkiem art. 1 pkt 10 (warunki przyjmowania przez firmy inwestycyjne zleceń
dnia ogłoszenia.
złożonych w celu dokonania krótkiej sprzedaży), który wejdzie w życie po upływie 6
miesięcy od dnia ogłoszenia.
Pilna potrzeba zapewnienia stosowania postanowień rozporządzeń 236/2012 oraz
648/2012 przemawia za jak najszybszym wejściem w życie projektowanej ustawy, co
uzasadnia wyznaczenie dla niej 14 dniowego vacatio legis, i odstąpienie od wynikającej z
postanowień uchwały Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń
ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych (M.P. poz. 205)
zasady ustalania na dzień 1 stycznia albo 1 czerwca daty wejścia w życie przepisów
określających warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Jednocześnie z uwagi na konieczność dostosowania przez firmy inwestycyjne systemów
informatycznych do rozwiązań przewidzianych w art. 73 ust. 7 oraz 8 uoif (nałożenie
obowiązku badania przez firmy inwestycyjne czy przyjęcie zlecenia nie narusza
postanowień rozporządzenia 236/2012) wprowadzano 6 miesięczny okres przejściowy.





































66
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy


67
strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: