Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2734
- Data wpłynięcia: 2014-09-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. 2015 r. poz. 73
2734
informacji w czasie rzeczywistym dotyczących tej
kompozycji.
Do celów ust. 1 i 2 przy obliczaniu pozycji krótkiej lub
długiej dotyczących długu państwowego uwzględnia się
wszelkie swapy ryzyka kredytowego z tytułu długu
państwowego dotyczące danego emitenta długu
państwowego.
Art. 3
4. Do celów niniejszego rozporządzenia pozycja N/przepi
ust. 4
pozostająca po odjęciu wszelkich pozycji długich
s
posiadanych przez osobę fizyczną lub prawną w stosowan
odniesieniu do wyemitowanego kapitału podstawowego y jest
od wszelkich pozycji krótkich posiadanych przez daną bezpośre
osobę fizyczną lub prawną w odniesieniu do tego
dnio
kapitału, jest uznawana za pozycję krótką netto
dotyczącą wyemitowanego kapitału podstawowego
danej spółki.
Art. 3
5. Do celów niniejszego rozporządzenia pozycja N/przepi
ust. 5
pozostająca po odjęciu wszelkich pozycji długich
s
posiadanych przez osobę fizyczną lub prawną w stosowan
odniesieniu do wyemitowanego długu państwowego i y jest
wszelkich pozycji długich z tytułu instrumentów bezpośre
dłużnych emitenta długu państwowego, których wycena
dnio
jest blisko skorelowana z wyceną danego długu
państwowego, od wszelkich pozycji krótkich
posiadanych przez daną osobę fizyczną lub prawną w
odniesieniu do tego samego długu państwowego, jest
uznawana za pozycję krótką netto dotyczącą
wyemitowanego długu państwowego danego emitenta
długu państwowego.
Art. 3
6. Obliczenia długu państwowego na podstawie ust. 1-5 N/przepi
ust. 6
są dokonywane w odniesieniu do każdego emitenta
s
długu państwowego z osobna, nawet jeżeli dług stosowan
państwowy jest emitowany w imieniu danego emitenta y jest
długu państwowego przez odrębne podmioty.
bezpośre
dnio
Art. 3
7. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
s
8
ust. 7
delegowanych zgodnie z art. 42, określających:
stosowan
a) przypadki, w których osoba fizyczna lub prawna jest y jest
uznawana za posiadacza akcji lub instrumentu dłużnego bezpośre
do celów ust. 2;
dnio
b) przypadki, w których osoba fizyczna lub prawna ma
pozycję krótką netto do celów ust. 4 i 5, oraz metodę
obliczania takiej pozycji;
c) metodę obliczania pozycji do celów ust. 3, 4 i 5 w
przypadku gdy poszczególne podmioty wchodzące w
skład grupy mają pozycje długie lub krótkie lub w
odniesieniu do działalności zarządzania funduszem
związanej z odrębnymi funduszami.
Do celów akapitu pierwszego lit. c) metoda obliczania
uwzględnia w szczególności, czy wobec danego
emitenta stosuje się różne strategie inwestycyjne za
pośrednictwem więcej niż jednego odrębnego funduszu
zarządzanego przez tego samego zarządzającego
funduszem, czy wobec danego emitenta stosuje się tę
samą strategię inwestycyjną za pośrednictwem więcej
niż jednego funduszu, oraz czy więcej niż jeden portfel
w ramach tej samej jednostki jest zarządzany w sposób
uznaniowy zgodnie z tą samą strategią inwestycyjną w
odniesieniu do danego emitenta.
Art. 4
Artykuł 4.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Niepokryta pozycja z tytułu swapu ryzyka kredytowego
y jest
z tytułu długu państwowego
bezpośre
dnio
1. Do celów niniejszego rozporządzenia uznaje się, że
osoba fizyczna lub prawna posiada niepokrytą pozycję z
tytułu swapu ryzyka kredytowego z tytułu długu
państwowego, w przypadku gdy ten swap ryzyka
kredytowego z tytułu długu państwowego nie służy do
zabezpieczenia:
a) ryzyka niewykonania zobowiązania przez emitenta, w
przypadku gdy dana osoba fizyczna lub prawna ma
pozycję długą z tytułu długu państwowego tego
emitenta, do którego to długu odnosi się dany swap
9
ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego; lub
b) ryzyka obniżenia wartości długu państwowego, w
przypadku gdy dana osoba fizyczna lub prawna posiada
aktywa lub pasywa, w tym np. kontrakty finansowe,
portfel aktywów lub zobowiązania finansowe, których
wartość jest skorelowana z wartością długu
państwowego.
Art. 4
2. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów
N/
ust. 2
delegowanych zgodnie z art. 42 TFUE, określających, przepis
do celów ust. 1 niniejszego artykułu:
stosowan
a) przypadki, w których transakcja swapu ryzyka y jest
kredytowego z tytułu długu państwowego jest uznawana bezpośre
za zabezpieczenie ryzyka niewykonania zobowiązania
dnio
lub ryzyka obniżenia wartości długu państwowego, oraz
metodę obliczania niepokrytej pozycji z tytułu swapu
ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego;
b) metodę obliczania pozycji w przypadku gdy
poszczególne podmioty wchodzące w skład grupy mają
pozycje długie lub krótkie lub w odniesieniu do
działalności zarządzania funduszem związanej z
odrębnymi funduszami.
Art. 5
Rozdział II. PRZEJRZYSTO Ć POZYCJI KRÓTKICH N/przepi
ust. 1
NETTO
s
stosowan
Artykuł 5.
y jest
bezpośre
dnio
Zgłaszanie właściwym organom znacznych pozycji
krótkich netto z tytułu akcji
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję
krótką netto dotyczącą wyemitowanego kapitału
podstawowego spółki, której akcje są dopuszczone do
obrotu w systemie obrotu, powiadamia odpowiedni
właściwy organ zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga
stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia, o
którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, lub spada
poniżej tego progu.
Art. 5
2. Stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia N/przepi
ust. 2
określony jest procentowo i wynosi 0,2%
s
wyemitowanego kapitału podstawowego danej spółki stosowan
10
oraz każde 0,1% powyżej tej pierwszej wartości.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 5
3. Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji na rynkach N/przepi
ust. 3
finansowych, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski
s
Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - stosowan
EUNGiPW) może wydać i przekazać Komisji opinię y jest
dotyczącą dostosowania progów, o których mowa w ust. bezpośre
2.
dnio
Art. 5
4. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 4
delegowanych zgodnie z art. 42, zmieniających progi, o
s
których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, biorąc pod stosowan
uwagę rozwój sytuacji na rynkach finansowych.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
Artykuł 6.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Publiczne ujawnianie znacznych pozycji krótkich netto
y jest
z tytułu akcji
bezpośre
dnio
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję
krótką netto dotyczącą wyemitowanego kapitału
podstawowego spółki, której akcje są dopuszczone do
obrotu w systemie obrotu, podaje do wiadomości
publicznej szczegółowe informacje dotyczące tej pozycji
zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga stosowny próg
powodujący obowiązek publikacji, o którym mowa w
ust. 2 niniejszego artykułu, lub spada poniżej tego progu.
Art. 6
2. Stosowny próg powodujący obowiązek publikacji N/przepi
ust. 2
określony jest procentowo i wynosi 0,5%
s
wyemitowanego kapitału podstawowego danej spółki stosowan
oraz każde 0,1 % powyżej tej pierwszej wartości.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
3. Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji na rynkach N/przepi
ust. 3
finansowych, EUNGiPW może wydać i przekazać
s
Komisji opinię dotyczącą dostosowania progów, o stosowan
których mowa w ust. 2.
y jest
bezpośre
11
dnio
Art. 6
4. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 4
delegowanych zgodnie z art. 42, zmieniających progi, o
s
których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, biorąc pod stosowan
uwagę rozwój sytuacji na rynkach finansowych.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
5. Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla N/przepi
ust. 5
przepisów
ustawowych,
wykonawczych
i
s
administracyjnych przyjętych w odniesieniu do ofert stosowan
przejęcia, transakcji łączenia i innych transakcji y jest
mających wpływ na własność spółek lub ich bezpośre
kontrolowanie, regulowanych przez organy nadzoru
dnio
wyznaczone przez państwa członkowskie na mocy art. 4
dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert
przejęcia <b>12</b>, które to przepisy wymagają
ujawniania pozycji krótkich przekraczających wymogi
niniejszego artykułu.
Art. 7
Artykuł 7.
N/przepi
ust. 1
s
Zgłaszanie właściwym organom znacznych pozycji
krótkich netto z tytułu długu państwowego
stosowan
y jest
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję bezpośre
krótką netto dotyczącą wyemitowanego długu
dnio
państwowego powiadamia odpowiedni właściwy organ
zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga stosowne progi
powodujące obowiązek zgłoszenia w odniesieniu do
danego eminenta długu państwowego lub spada poniżej
tych progów.
Art. 7
2. Stosowne progi powodujące obowiązek zgłoszenia N/przepi
ust. 2
obejmują kwotę podstawową, a następnie narastające
s
wartości dodatkowe w odniesieniu do emitenta długu stosowan
państwowego, określone w środkach przyjętych przez y jest
Komisję zgodnie z ust. 3. EUNGiPW publikuje na bezpośre
swojej stronie internetowej progi powodujące obowiązek
dnio
zgłoszenia dla każdego państwa członkowskiego.
Art. 7
3. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 3
delegowanych zgodnie z art. 42, określających kwoty i
s
12
kompozycji.
Do celów ust. 1 i 2 przy obliczaniu pozycji krótkiej lub
długiej dotyczących długu państwowego uwzględnia się
wszelkie swapy ryzyka kredytowego z tytułu długu
państwowego dotyczące danego emitenta długu
państwowego.
Art. 3
4. Do celów niniejszego rozporządzenia pozycja N/przepi
ust. 4
pozostająca po odjęciu wszelkich pozycji długich
s
posiadanych przez osobę fizyczną lub prawną w stosowan
odniesieniu do wyemitowanego kapitału podstawowego y jest
od wszelkich pozycji krótkich posiadanych przez daną bezpośre
osobę fizyczną lub prawną w odniesieniu do tego
dnio
kapitału, jest uznawana za pozycję krótką netto
dotyczącą wyemitowanego kapitału podstawowego
danej spółki.
Art. 3
5. Do celów niniejszego rozporządzenia pozycja N/przepi
ust. 5
pozostająca po odjęciu wszelkich pozycji długich
s
posiadanych przez osobę fizyczną lub prawną w stosowan
odniesieniu do wyemitowanego długu państwowego i y jest
wszelkich pozycji długich z tytułu instrumentów bezpośre
dłużnych emitenta długu państwowego, których wycena
dnio
jest blisko skorelowana z wyceną danego długu
państwowego, od wszelkich pozycji krótkich
posiadanych przez daną osobę fizyczną lub prawną w
odniesieniu do tego samego długu państwowego, jest
uznawana za pozycję krótką netto dotyczącą
wyemitowanego długu państwowego danego emitenta
długu państwowego.
Art. 3
6. Obliczenia długu państwowego na podstawie ust. 1-5 N/przepi
ust. 6
są dokonywane w odniesieniu do każdego emitenta
s
długu państwowego z osobna, nawet jeżeli dług stosowan
państwowy jest emitowany w imieniu danego emitenta y jest
długu państwowego przez odrębne podmioty.
bezpośre
dnio
Art. 3
7. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
s
8
ust. 7
delegowanych zgodnie z art. 42, określających:
stosowan
a) przypadki, w których osoba fizyczna lub prawna jest y jest
uznawana za posiadacza akcji lub instrumentu dłużnego bezpośre
do celów ust. 2;
dnio
b) przypadki, w których osoba fizyczna lub prawna ma
pozycję krótką netto do celów ust. 4 i 5, oraz metodę
obliczania takiej pozycji;
c) metodę obliczania pozycji do celów ust. 3, 4 i 5 w
przypadku gdy poszczególne podmioty wchodzące w
skład grupy mają pozycje długie lub krótkie lub w
odniesieniu do działalności zarządzania funduszem
związanej z odrębnymi funduszami.
Do celów akapitu pierwszego lit. c) metoda obliczania
uwzględnia w szczególności, czy wobec danego
emitenta stosuje się różne strategie inwestycyjne za
pośrednictwem więcej niż jednego odrębnego funduszu
zarządzanego przez tego samego zarządzającego
funduszem, czy wobec danego emitenta stosuje się tę
samą strategię inwestycyjną za pośrednictwem więcej
niż jednego funduszu, oraz czy więcej niż jeden portfel
w ramach tej samej jednostki jest zarządzany w sposób
uznaniowy zgodnie z tą samą strategią inwestycyjną w
odniesieniu do danego emitenta.
Art. 4
Artykuł 4.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Niepokryta pozycja z tytułu swapu ryzyka kredytowego
y jest
z tytułu długu państwowego
bezpośre
dnio
1. Do celów niniejszego rozporządzenia uznaje się, że
osoba fizyczna lub prawna posiada niepokrytą pozycję z
tytułu swapu ryzyka kredytowego z tytułu długu
państwowego, w przypadku gdy ten swap ryzyka
kredytowego z tytułu długu państwowego nie służy do
zabezpieczenia:
a) ryzyka niewykonania zobowiązania przez emitenta, w
przypadku gdy dana osoba fizyczna lub prawna ma
pozycję długą z tytułu długu państwowego tego
emitenta, do którego to długu odnosi się dany swap
9
ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego; lub
b) ryzyka obniżenia wartości długu państwowego, w
przypadku gdy dana osoba fizyczna lub prawna posiada
aktywa lub pasywa, w tym np. kontrakty finansowe,
portfel aktywów lub zobowiązania finansowe, których
wartość jest skorelowana z wartością długu
państwowego.
Art. 4
2. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów
N/
ust. 2
delegowanych zgodnie z art. 42 TFUE, określających, przepis
do celów ust. 1 niniejszego artykułu:
stosowan
a) przypadki, w których transakcja swapu ryzyka y jest
kredytowego z tytułu długu państwowego jest uznawana bezpośre
za zabezpieczenie ryzyka niewykonania zobowiązania
dnio
lub ryzyka obniżenia wartości długu państwowego, oraz
metodę obliczania niepokrytej pozycji z tytułu swapu
ryzyka kredytowego z tytułu długu państwowego;
b) metodę obliczania pozycji w przypadku gdy
poszczególne podmioty wchodzące w skład grupy mają
pozycje długie lub krótkie lub w odniesieniu do
działalności zarządzania funduszem związanej z
odrębnymi funduszami.
Art. 5
Rozdział II. PRZEJRZYSTO Ć POZYCJI KRÓTKICH N/przepi
ust. 1
NETTO
s
stosowan
Artykuł 5.
y jest
bezpośre
dnio
Zgłaszanie właściwym organom znacznych pozycji
krótkich netto z tytułu akcji
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję
krótką netto dotyczącą wyemitowanego kapitału
podstawowego spółki, której akcje są dopuszczone do
obrotu w systemie obrotu, powiadamia odpowiedni
właściwy organ zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga
stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia, o
którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, lub spada
poniżej tego progu.
Art. 5
2. Stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia N/przepi
ust. 2
określony jest procentowo i wynosi 0,2%
s
wyemitowanego kapitału podstawowego danej spółki stosowan
10
oraz każde 0,1% powyżej tej pierwszej wartości.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 5
3. Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji na rynkach N/przepi
ust. 3
finansowych, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski
s
Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych - stosowan
EUNGiPW) może wydać i przekazać Komisji opinię y jest
dotyczącą dostosowania progów, o których mowa w ust. bezpośre
2.
dnio
Art. 5
4. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 4
delegowanych zgodnie z art. 42, zmieniających progi, o
s
których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, biorąc pod stosowan
uwagę rozwój sytuacji na rynkach finansowych.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
Artykuł 6.
N/przepi
ust. 1
s
stosowan
Publiczne ujawnianie znacznych pozycji krótkich netto
y jest
z tytułu akcji
bezpośre
dnio
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję
krótką netto dotyczącą wyemitowanego kapitału
podstawowego spółki, której akcje są dopuszczone do
obrotu w systemie obrotu, podaje do wiadomości
publicznej szczegółowe informacje dotyczące tej pozycji
zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga stosowny próg
powodujący obowiązek publikacji, o którym mowa w
ust. 2 niniejszego artykułu, lub spada poniżej tego progu.
Art. 6
2. Stosowny próg powodujący obowiązek publikacji N/przepi
ust. 2
określony jest procentowo i wynosi 0,5%
s
wyemitowanego kapitału podstawowego danej spółki stosowan
oraz każde 0,1 % powyżej tej pierwszej wartości.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
3. Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji na rynkach N/przepi
ust. 3
finansowych, EUNGiPW może wydać i przekazać
s
Komisji opinię dotyczącą dostosowania progów, o stosowan
których mowa w ust. 2.
y jest
bezpośre
11
dnio
Art. 6
4. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 4
delegowanych zgodnie z art. 42, zmieniających progi, o
s
których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, biorąc pod stosowan
uwagę rozwój sytuacji na rynkach finansowych.
y jest
bezpośre
dnio
Art. 6
5. Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla N/przepi
ust. 5
przepisów
ustawowych,
wykonawczych
i
s
administracyjnych przyjętych w odniesieniu do ofert stosowan
przejęcia, transakcji łączenia i innych transakcji y jest
mających wpływ na własność spółek lub ich bezpośre
kontrolowanie, regulowanych przez organy nadzoru
dnio
wyznaczone przez państwa członkowskie na mocy art. 4
dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert
przejęcia <b>12</b>, które to przepisy wymagają
ujawniania pozycji krótkich przekraczających wymogi
niniejszego artykułu.
Art. 7
Artykuł 7.
N/przepi
ust. 1
s
Zgłaszanie właściwym organom znacznych pozycji
krótkich netto z tytułu długu państwowego
stosowan
y jest
1. Osoba fizyczna lub prawna posiadająca pozycję bezpośre
krótką netto dotyczącą wyemitowanego długu
dnio
państwowego powiadamia odpowiedni właściwy organ
zgodnie z art. 9, gdy pozycja ta osiąga stosowne progi
powodujące obowiązek zgłoszenia w odniesieniu do
danego eminenta długu państwowego lub spada poniżej
tych progów.
Art. 7
2. Stosowne progi powodujące obowiązek zgłoszenia N/przepi
ust. 2
obejmują kwotę podstawową, a następnie narastające
s
wartości dodatkowe w odniesieniu do emitenta długu stosowan
państwowego, określone w środkach przyjętych przez y jest
Komisję zgodnie z ust. 3. EUNGiPW publikuje na bezpośre
swojej stronie internetowej progi powodujące obowiązek
dnio
zgłoszenia dla każdego państwa członkowskiego.
Art. 7
3. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów N/przepi
ust. 3
delegowanych zgodnie z art. 42, określających kwoty i
s
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2734
› Pobierz plik