eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zniesienia wymogu uzyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę w odniesieniu do budowy i przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, oraz ograniczenia katalogu obiektów budowlanych, które wymagać będą wydania pozwolenia na użytkowanie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2710
  • Data wpłynięcia: 2014-08-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-02-20
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 443

2710

pierwszy kładzie nacisk na odpowiedzialność projektanta oraz organów administracji
architektoniczno- budowlanej za właściwy zakres uprawnień osób pełniących samodzielną
funkcję techniczną w budownictwie. Zaproponowane wpisy dotyczące autorów projektu wraz z
przywołaniem zakresu ich uprawnień pozwalają na zagwarantowanie uczestnictwa w procesie
projektowym wyłącznie uprawnionych osób. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że dane objęte
rejestrem są jedynym wiarygodnym źródłem informacji niezbędnej w postępowaniu
administracyjnym, kontrolnym oraz dla celów statystycznych. Dlatego proponujemy dodatkowo
uwzględnienie w treści ustawy:
- w projektowanym art. 82b:
1)
ust. 4 lit. f otrzymuje brzmienie:
,,f) informacje dotyczące obiektu budowlanego i zamierzenia budowlanego w
zakresie: rodzaju, kategorii i wielkości obiektu budowlanego, rodzaju
zabudowy
oraz nazwy, rodzaju i adresu zamierzenia budowlanego,
2)
ust. 4a pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„ 6) informacje dotyczące obiektu budowlanego i zamierzenia budowlanego w
zakresie: rodzaju i wielkości obiektu budowlanego, rodzaju zabudowy
oraz nazwy, rodzaju i adresu zamierzenia budowlanego;
Cenne informacje, które mają znaleźć się w jawnym i publikowanym na stronie internetowej
rejestrze powinny być poszerzone o kilka bardzo ważnych danych jak wielkość obiektu
budowlanego (w m3 - w przypadku obiektów kubaturowych, pozostałe w m, m2, km lub ha
odpowiednio do rodzaju i kategori , co powinno zostać sprecyzowane w rozporządzeniu) oraz
rodzaj zabudowy, również dla domu mieszkalnego jednorodzinnego, gdyż może być elementem
np. zabudowy zagrodowej lub innej (rodzaj zabudowy podany zgodnie z miejscowym planem
zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu, co powinno zostać sprecyzowane w rozporządzeniu). Dane te stanowią istotne kryteria
przy weryfikacji uprawnień i dla potrzeb kontroli procesu inwestycyjnego i statystyk.
Rozszerzenie rejestru o dane dot. wielkości i rodzaju zabudowy nie będzie uciążliwe dla
organów, ponieważ muszą one być przez te organy w każdym przypadku weryfikowane.

- w art. 88a ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 8-11 i w ust. 4 pkt 2, 3, 5-7, 9 i 10
jawne i publikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Nadzoru
Budowlanego z wyjątkiem danych osób wpisanych do rejestrów przed
dniem 1 stycznia 2007
i nie będących członkami izby samorządu
zawodowego, które są udostępniane na wniosek

56
złożony w formie pisemnej".
Zmiana ma na celu ujednolicenie brzmienia art. 88a z projektowanym art. 82b ust. 7 i przy
stosowanie do potrzeb wynikających z poniżej wymienionych przepisów prawa.
Jw.
Do weryfikacji uprawnień budowlanych zobowiązani są:
Uwaga poza zakresem
projektu.
inwestor w art. 18 ust. 1, art. 71 ust. 1 pkt 5,
właściciel lub zarządca w art. 62 ust. 4 i 6 pkt
2, projektant w art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2,
odpowiednie organy w art. 35 ust. 1 pkt 4, art. 49 ust. 1 pkt 3, art. 81 ust. 3.
Jak mówi art. 12 ust. 7: „Podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie stanowi wpis, w drodze decyzji, do centralnego rejestru, o którym mowa w art.
88a ust. 1 pkt 3 lit, a [...]",
jednak w przepisach prawa budowlanego nie wymaga się
zaświadczenia o wpisie do w/w rejestru lecz wyłącznie zaświadczenie o wpisie na listę
73
członków samorządu zawodowego.
W konkluzji naszego stanowiska należy uznać za konieczne:
odstąpienie od zaproponowanej zmiany w zakresie wprowadzenia trybu zgłoszeń z projektem
budowlanym i podjęcie prac nad uproszczeniem procesu sporządzania projektu budowlanego,
a przede wszystkim w dostosowaniu wymogów administracyjnych do wymogów
merytorycznych procesu projektowego;
przyjęcie zasady braku konieczności dołączania projektów przyłączy z równoczesnym
uzupełnieniem zakresu projektu o niezbędne warunki techniczne przyłączenia do sieci;
przyjęcia wzoru rejestru wniosków i decyzji pozwoleń na budowę o zakresy gwarantujące
rzeczywisty udział w procesie inwestycyjnym osób uprawnionych
Unia
Unia Metropoli Polskich negatywnie opiniuje przedłożony do oceny stronie samorządowej Uwaga niezasadna
Metropolii
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju
Polskich
projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw w wersji z
dnia 28 lutego 2014 r. Projekt ten jest oparty na negatywnie ocenionych przez stronę Uwagi co do niezgodności
samorządową KWRziST założeniach z dnia 15 marca 2013 r. opracowanych przez ówczesnego projektowanych rozwiązań z
Konstytucją uznać należy za
74
Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
niezasadne. Trybunał
Po raz kolejny strona rządowa niezgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z Konstytucyjny w wyroku KP
dnia 20 kwietnia 2011 r., sygn. akt Kp 7/09 (OTK ZU Nr 3/A, poz. 30), zmierza do 7/09 potwierdził, że instytucja
wyeliminowania decyzji o pozwoleniu na budowę z systemu prawnego. W tym stanie rzeczy zgłoszenia, w ograniczonym
Rada Unii Metropolii Polskich podtrzymuje wszelkie tezy zawarte w stanowisku z dnia 24 zakresie, może być stosowana
kwietnia 2013 r. w sprawie integracji procedury budowlanej i apeluje o zaniechanie prac nad w procesie budowlanym. W
ocenie resortu, projektowane

57
przedłożonym projektem ustawy.
rozwiązania mieszczą się w
granicach wskazanych przez
Trybunał.
Projekt dopuszcza budowę
budynku mieszkalnego
jednorodzinnego jedynie w
przypadku, gdy obszar jego
oddziaływania zamyka się w
graniach działki na którym jest
on projektowany. Powyższe,
wraz z regulacją art. 30 ust. 7
pkt 4, zabezpiecza interesy
prawne osób trzecich.
Jw.
Unia Metropoli Polskich, kierując się wytycznymi zawartymi w Planie Rozwoju i Konsolidacji Uwaga poza zakresem
Finansów 2010-2011, ogłoszonym przez Premiera Donalda Tuska w dniu 29 stycznia 2010 r. projektu.
wnosi o pile rozpoczęcie prac „mających na celu wprowadzenie Jednego okienka"
obsługującego wszystkie formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę" przez
inwestora. Dziś bowiem podstawową barierą w procesie uzyskiwania pozwolenia na budowę Przedstawione propozycje
nie jest procedura administracyjna (średni czas od złożenia wniosku do wydania pozwolenia na zostały częściowo
budowę wynosi 34 dni) ale sposób i zakres przygotowania dokumentacji projektowej niezbędnej uwzględnione w opracowanej
przez Komisję Kodyfikacyjną
do jego uzyskania.
Prawa Budowlanego wersji
podstawowej projektu Kodeksu
Unia Metropolii Polskich podtrzymuje wyrażony w stanowisku z dnia 24 kwietnia 2013 r. urbanistyczno–budowlanego.
postulat wzmocnienia roli projektu urbanistyczno-architektonicznego, który wraz z wizualizacją
75
zamierzenia budowlanego, w kontekście krajobrazu i otaczającej zabudowy powinien stanowić
podstawowy dokument w procesie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Dodatkowo w
przypadku inwestycji zawsze mogących znacząco oddziaływać na środowisko projekt ten
należy uzupełnić dokumentem określającym funkcję, formę i konstrukcję obiektu,
charakterystykę energetyczną, w tym konieczne rozwiązania techniczne, materiałowe i
instalacyjne, które zapewnią ochronę bezpieczeństwa, środowiska i zdrowia użytkowników oraz
osób trzecich. Tym samym uproszczeniu winna ulec zakres dokumentacji technicznej
wymaganej przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę.
Unia Metropoli Polskich podtrzymuje wyrażony także w stanowisku z dnia 24 kwietnia 2013 r.
postulat, aby ocena zgodności realizowanego zamierzenia budowlanego z dokumentacją
techniczną oraz ostateczna ocena skutków oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko była
dokonywana na etapie pozwolenia na użytkowanie. Na tym etapie należy szczególnie wnikliwie

58
przeprowadzić inwentaryzację architektoniczno-budowlaną i geodezyjną w odniesieniu do
decyzji o pozwoleniu na budowę, projektu architektoniczno- budowlanego oraz ocenę
oddziaływania na środowisko. W zależności od oceny oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko, będą podejmowane dalsze kroki w zakresie ochronnym, np. wyznaczanie
obszarów ograniczonego użytkowania.
Proponowane zmiany w zakresie uzyskiwania pozwolenia na budowę pozwolą powrócić do
zasady, aby wójtowie i burmistrzowie gmin mogli przejmować wydawanie pozwoleń na budowę
od starostów. Znacznie skróci to i uprości proces wydawania pozwolenia na budowę na
przygotowanych infrastrukturalnie pod zabudowę obszarach miejskich.
Unia Metropoli Polskich deklaruje współpracę w opracowaniu pilnej nowelizacji prawa
budowlanego z innymi ogólnopolskimi organizacjami jednostek samorządu terytorialnego -
Związkiem Miast Polskich, Unią Miasteczek Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP,
Związkiem Powiatów Polskich i Związkiem Województw RP oraz z partnerskimi organizacjami
samorządu zawodowego - Izbą Architektów RP, Krajową Izbą Urbanistów, Naczelną Radą
Adwokacką, a także organizacjami społecznymi - Towarzystwem Urbanistów Polskich,
Stowarzyszeniem Architektów RP, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP
oraz współdziałanie z Radą Ministrów.
Fundacja
Uwagi ogólne
Uwaga częściowo zasadna
Wszechnicy

Budowlanej
Projekt ustawy wprowadza możliwość uzyskania prawa do budowy lub przebudowy domu
jednorodzinnego na podstawie skutecznego zgłoszenia.
Proponuje się rezygnację z
Dokonanie zgłoszenia budowy domu jednorodzinnego jest jednak obwarowane dodatkowymi możliwości
żądania
przez
nieadekwatnymi obowiązkami nałożonymi na inwestora i obarczone większym ryzykiem dla sąsiadów
od
organu
inwestora.
administracji architektoniczno-
Powiadomionemu sąsiadowi, kwestionującemu budowę z uwagi na swój interes prawny, budowlanej, aby wniósł on
76
przyznaje sie poniekąd uprawnienia strony, co może wzbudzać zbędne postępowania sprzeciw wobec zgłoszenia.
administracyjne. Przy czym zgłoszenie budowy domu jednorodzinnego tak jak uzyskanie
pozwolenia na budowę będzie wymagało przedłożenia w o
Rozstrzygnięcie o granicach
rganie 4 egzemplarzy projektu
budowlanego i trudno zauważyć wskazany w uzasadnieniu projektu ustawy "mniejszy obszaru oddziaływania obiektu,
a tym samym o
wymagany zakres dokumentacji".
Z uwagi na proponowane dodatkowe wymagania poprzedzające zgłoszenie budowy domu dopuszczalności dokonania
zgłoszenia, należy do
jednorodzinnego jak i dodatkowe ryzyko związane z tą uproszczoną procedurą administracyjną,
możliwość wyboru procedury jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
kompetencji właściwego

Sądzę, że znaczna część inwestorów pozostanie przy dotychczasowych sprawdzonych organu. Czynność ta będzie

59
procedurach pozwolenia na budowę. Po złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę, bez przeprowadzana z urzędu.
zawiadamiania sąsiadów inwestor uzyska pozwolenie na budowę, a w związku
z zaproponowaną zmianą art. 28a budowę będzie mógł rozpocząć na podstawie nieostatecznej W projekcie przewidziano
możliwość wystąpienia przez
decyzji - stosując art. 130 § 4 KPA.
Pozwolenia na budowę będą wymagały jednak, pozostałe obiekty na działkach budownictwa inwestora z wnioskiem o
jednorodzinnego, takie jak budynki gospodarcze, garaże, wiaty itp
wydanie decyzji o pozwoleniu
- z wyłączeniem tych o na budowę na budowę budynku
powierzchni zabudowy do 25 m² (o których mowa w art. 29 ust.1 pkt 2).
mieszkalnego jednorodzinnego.
Z uwagi na wprowadzenie kryterium stron postępowania, jako podstawowego kryterium
możliwości wyboru procedury, poszerzono zakres obowiązków projektanta o obowiązek W przypadku, gdy realizacja
wyznaczenia obszaru oddziaływania obiektu w projekcie budowlanym. Szkoda, że obowiązek inwestycji nie budzi żadnych
wątpliwości
i
inwestor
ten ograniczono jedynie do projektów budowlanych budynków jednorodzinnych. Obowiązek ten
powinien dotyczyć wszystkich projektów budowlanych.
spodziewa się, że otrzyma

Projekt ustawy zasadnie przewiduje zniesienie obowiązku informowania nadzoru budowlanego decyzję o pozwoleniu na
o zamierzonym terminie rozpoczęcia budowy
budowę budynku mieszkalnego
a w konsekwencji także obowiązku informowania
o zmianach na stanowisku kierownika budowy czy też inspektora nadzoru inwestorskiego.
jednorodzinnego w terminie

Rezygnacja z obowiązku zapewnienia dostawy i warunków przyłączenia do sieci od operatorów krótszym niż 30 dni, może
sieci przed pozwoleniem na budowę
skorzystać z ww. uprawnienia.
jest z jednej strony zmniejszeniem ilości procedur ale
przenosi znaczne ryzyko na inwestora. Inwestor rozpoczynając budowę nie będzie pewny czy Katalog obiektów dla których
będzie mógł podjąć w nim użytkowanie. Oczywiście inwestor może we własnym zakresie przewidziano procedurę
zminimalizować ryzyko, ale nie może
mięć podejścia "jakoś to będzie". zgłoszenia jest zgodny z
Z drugiej strony, przy szybkim rozwoju infrastruktury technicznej zasadnym jest dosunięcie w założeniami projektu ustawy.
czasie ustalenia warunków przyłączenia. Operatorzy sieci są zainteresowani pozyskaniem
nowych odbiorców, zatem jeśli będą techniczne możliwości, podłączą każdy nowy obiekt
budowlany.
Zgodnie z założeniami zniesiono obowiązek uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie dla wielu
obiektów wymienionych w art. 55 ust. 1. Wybór obiektów w projekcie ustawy jest dość
przypadkowy (powiela zapisy z założeń) ale na pewno ucieszy przeszłych inwestorów - będą
mogli przystąpić do użytkowania tych obiektów już po 14 dniach - szybciej niż dotychczas
(aktualnie obowiązuje termin 21 dni), choć nieunikaną opłat.
Trzeba też zauważyć, że zmieniając zapisy art. 54 zmieniono określenie "wzniesienie" obiektu
na "budowa" obiektu. Budowa to pojęcie ze słowniczka ustawy oznaczające: wykonanie obiektu
a także odbudowę , rozbudowę i nadbudowę. Jeśli porównamy to z zapisami nowego wzoru
wniosku o pozwoleniu na budowę sprawa już nie jest taka jasna. Nowy wzór wniosku o
pozwoleniu na budowę przewiduje następujące rodzaje robót budowlanych: budowa,
rozbudowa, nadbudowa, odbudowa oraz inne niż budowa roboty budowlane.


Ad art. 1 pkt 1 (Art. 3)
Uwaga niezasadna
Wyjaśnienia wymaga zarówno skreślenie pkt 22 i 23 w art. 3 jak i w art. 33 ust.6
77
W nowelizacji usunięto z ustawy wymóg dołączenia do wniosku o pozwolenie na budowę
budynków z określonym i specyficznym indywidualnym źródłem ciepła audytu efektywności Przyczyny wykreślenia w art. 3
energetycznej albo odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej. Taki pkt 22 i 23 zostały wyjaśnione

60
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: