Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw, które będą rozpoznawane w postepowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postepowaniach cywilnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2678
- Data wpłynięcia: 2014-08-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1311
2678
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 95i § 3 ustawy z dnia
14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 164). Przepis ten upoważnia
Ministra Sprawiedliwości, aby po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Notarialnej, określił,
w drodze rozporządzenia, wysokość i zasady ponoszenia opłat za wpisy dokonywane
w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na względzie wysokość kosztów
administracyjnych prowadzenia Rejestru Spadkowego oraz jego niedochodowy charakter.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało wprowadzone ustawą z dnia ... o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. …).
Projektowane przepisy określają wysokość opłaty. Wskazują one również zasady
ponoszenia opłat z tego tytułu, w zależności od tego, czy wpis jest dokonywany przez
notariusza na podstawienie czynności notarialnej, czy przez prezesa sądu oraz w zależności
od podstawy wpisu. Jeżeli wpis jest dokonywany przez notariusza na podstawie orzeczenia
sądu (np. wpis o uchyleniu aktu poświadczenia dziedziczenia), to sąd przekaże opłatę za wpis
Krajowej Radzie Notarialnej.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.
07/10rch
2
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie minimalnej funkcjonalności
oraz warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania systemu
teleinformatycznego obsługującego wykaz radców prawnych, aplikantów radcowskich
i prawników zagranicznych
Na podstawie art. 601 ust. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 637) zarządza się, co następuje:
§ 1. Niniejsze rozporządzenie określa minimalną funkcjonalność oraz warunki organizacyjno
– techniczne funkcjonowania systemu teleinformatycznego obsługującego wykaz radców
prawnych, aplikantów radcowskich i prawników zagranicznych.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie teleinformatycznym – rozumie się przez to system teleinformatyczny
w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422), prowadzony przez Krajową Radę Radców
Prawnych, obsługujący wykaz radców prawnych, aplikantów radcowskich i prawników
zagranicznych;
2) wykazie – rozumie się przez to wykaz radców prawnych, aplikantów radcowskich
i prawników zagranicznych;
3) bezpiecznym podpisie elektronicznym – rozumie się przez bezpieczny podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo podpis
elektroniczny potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183);
4) użytkowniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, która jest uprawniona do
uwierzytelniania się na koncie;
5) uwierzytelnieniu – rozumie się przez to identyfikację użytkownika na potrzeby uzyskania
przez niego, w zakresie posiadanych uprawnień, dostępu do konta;
6) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 637).
§ 3. System teleinformatyczny powinien odpowiadać wymaganiom przewidzianym
w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 4. Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych upoważnia osobę lub osoby fizyczne do
dokonywania wpisów w wykazie oraz zapewnia im warunki umożliwiające dostęp do konta
w systemie teleinformatycznym.
§ 5. Dokonanie wpisu przez użytkownika następuje przez:
1) uwierzytelnienie użytkownika;
2) wprowadzenie treści wpisu ze wskazaniem jego podstawy;
3) opatrzenie wpisu bezpiecznym podpisem elektronicznym.
§ 6. Wpisy w systemie teleinformatycznym udostępnia się sądom w sposób umożliwiający
automatyczną weryfikację uprawnień osób wpisanych na listę dokonywaną w systemie
teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI
2
UZASADNIENIE
Potrzeba wydania rozporządzenia wynika z przepisu art. 601 ust. 4 ustawy z dnia
6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 637). Przepis ten upoważnia
Ministra Sprawiedliwości, aby określił, w drodze rozporządzenia, minimalną funkcjonalność
oraz warunki organizacyjno-techniczne funkcjonowania systemu teleinformatycznego,
uwzględniając zgodność z minimalnymi wymaganiami i sposobem stwierdzania zgodności
oprogramowania określonymi na podstawie przepisów o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych i ich
ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem i dostępem.
Cytowane upoważnienie ustawowe zostało wprowadzone ustawą z dnia … o zmianie
ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. …).
Projektowane przepisy w zakresie dotyczącym minimalnej funkcjonalności systemu
teleinformatycznego obsługującego wykaz radców prawnych, aplikantów radcowskich
i prawników zagranicznych odsyłają do przepisów ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz przepisów aktów wykonawczych wydanych
na podstawie przepisów tej ustawy. W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych ujawnianych
w systemie, przewiduje się, że wpisów będą mogły dokonywać wyłącznie osoby
upoważnione przez prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych po uwierzytelnieniu się na
koncie. Wpis będzie opatrywany bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu
przepisów niniejszego rozporządzenia.
Materia objęta projektowanym rozporządzeniem nie stanowi przedmiotu regulacji
prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie
wymaga notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
3
Żaden podmiot nie zgłosił, w trybie wyżej wymienionej ustawy, zainteresowania
udziałem w pracach nad przedmiotowym projektem.
32/07-kt
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2678
› Pobierz plik