Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym
projekt dotyczy podwyższenia opłaty paliwowej w celu zapewnienia dodatkowych wpływów Funduszu Kolejowego; równocześnie zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz przyjęto rozwiązanie polegające na corocznym transferze środków z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego w wysokości 400 mln zł w latach 2015-2019
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2494
- Data wpłynięcia: 2014-06-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1559
2494
powstał lub może powstać, i jego zwolnienie z obciążenia w przypadkach,
o których mowa:
1)
w ust. 1 pkt 1–3 i 5 oraz ust. 1a – odnotowuje właściwy naczelnik urzędu
celnego;
2)
w ust. 1 pkt 4 – odnotowuje podmiot pośredniczący.”,
e)
po ust. 7a dodaje się ust. 7b w brzmieniu:
„7b. Obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego
powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą zobowiązania podatkowego oraz
opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać, a także jego
zwolnienie z obciążenia, w przypadkach gdy to obciążenie lub zwolnienie nie jest
odnotowywane z wykorzystaniem Systemu, może odnotowywać podmiot
określony w ust. 1 pkt 1–3 i 5, pod warunkiem że sposób odnotowywania
obciążania zabezpieczenia generalnego oraz zwalniania go z tego obciążenia
zapewnia możliwość ustalenia w każdym czasie stanu wykorzystania tego
zabezpieczenia oraz został uzgodniony na piśmie z właściwym naczelnikiem
urzędu celnego.”,
f)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Na wniosek podmiotu określonego w ust. 1, który spełnia warunki
określone w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, właściwy naczelnik urzędu celnego wyraża
zgodę na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego dla zabezpieczenia wykonania jego
zobowiązań podatkowych albo wykonania jego zobowiązań podatkowych oraz
obowiązku zapłaty opłaty paliwowej przez ten podmiot. Przepisy art. 64 ust. 3–5,
8 i 9 oraz przepisy wydane na podstawie art. 64 ust. 10 dotyczące sposobu
dokumentowania spełnienia warunków określonych w art. 64 ust. 1, w tym rodzaju
dokumentów potwierdzających ich spełnienie, stosuje się odpowiednio.”;
11) w art. 66:
a)
w ust. 1:
–
w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) sposób ustalania stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego oraz
odnotowywania jego obciążenia i zwolnienia z obciążenia kwotą
powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz
opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał lub może powstać,”,
– 11 –
–
część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia należności
akcyzowych oraz opłaty paliwowej.”,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić,
w drodze rozporządzenia:
1)
inne niż określone w art. 63 ust. 4 przypadki, w których zobowiązania
podatkowe podmiotów, o których mowa w art. 63 ust. 1, oraz opłaty
paliwowe, do których zapłaty są lub mogą być obowiązane te podmioty, mogą
być, na ich wniosek, objęte zabezpieczeniem akcyzowym osoby trzeciej, za
zgodą tej osoby,
2)
inne niż określone w art. 65 ust. 8 przypadki, w których może być złożone
zabezpieczenie ryczałtowe,
3)
przypadki, w których stosuje się dla niektórych wyrobów akcyzowych niższy
poziom zabezpieczenia akcyzowego niż określony w ustawie, oraz określić
ten poziom,
4)
szczegółowe warunki odnotowywania przez podmiot, o którym mowa
w art. 65 ust. 7b, obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego
lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą zobowiązania
podatkowego oraz opłaty paliwowej, a także zwalniania go z tego obciążenia,
5)
szczegółowy sposób odnotowywania przez podmiot, o którym mowa w art. 65
ust. 7b, obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub
mogącego powstać zobowiązania podatkowego albo kwotą zobowiązania
podatkowego oraz opłaty paliwowej, a także zwalniania go z tego obciążenia,
6)
przypadki, w których nie odnotowuje się obciążenia zabezpieczenia
generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
podatkowego albo kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
podatkowego oraz kwotą opłaty paliwowej, której obowiązek zapłaty powstał
lub może powstać
– uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia należności akcyzowych
oraz opłaty paliwowej, zapewnienia sprawnego stosowania zabezpieczeń
akcyzowych, a także uproszczenia obrotu wyrobami akcyzowymi.”;
– 12 –
12) w art. 67 w ust. 3 część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia wykonania zobowiązań
podatkowych w akcyzie oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.”;
13) w art. 69 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Gwarant powinien zobowiązać się na piśmie do zapłacenia, solidarnie
z podatnikiem, jego następcami prawnymi oraz osobą, której udzielił gwarancji
bankowej lub ubezpieczeniowej, złożonej przez tę osobę jako zabezpieczenie akcyzowe
zamiast podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub łącznie
z nim, bezwarunkowo i nieodwołalnie, na każde wezwanie właściwego naczelnika
urzędu celnego, zabezpieczonej kwoty zobowiązania podatkowego, zabezpieczonej
kwoty opłaty paliwowej, albo obu tych kwot, wraz z odsetkami za zwłokę, jeżeli ich
zapłacenie stanie się wymagalne.
2. Gwarant odpowiada całym swoim majątkiem, solidarnie z podatnikiem, jego
następcami prawnymi oraz osobą, której udzielił gwarancji bankowej lub
ubezpieczeniowej, złożonej przez tę osobę jako zabezpieczenie akcyzowe zamiast
podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub łącznie z nim, za
zobowiązanie podatkowe objęte gwarancją do czasu jego wygaśnięcia oraz za opłatę
paliwową objętą gwarancją do czasu wygaśnięcia obowiązku jej zapłaty, wraz
z odsetkami za zwłokę – do wysokości kwoty gwarancji.”;
14) art. 71 otrzymuje brzmienie:
„Art. 71. 1. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia przyjęcia zabezpieczenia
akcyzowego, jeżeli stwierdzi, że nie zapewni ono pokrycia w należnej wysokości kwoty
zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego oraz kwoty opłaty
paliwowej.
2. Właściwy naczelnik urzędu celnego odmawia przyjęcia zabezpieczenia
akcyzowego z określonym terminem ważności, jeżeli nie zabezpiecza ono w sposób
skuteczny pokrycia w terminie kwoty zobowiązania podatkowego albo kwoty
zobowiązania podatkowego oraz kwoty opłaty paliwowej.”;
15) w art. 72 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli właściwy naczelnik urzędu celnego stwierdzi, że złożone zabezpieczenie
akcyzowe nie zapewnia pokrycia w należnej wysokości lub w terminie kwoty
zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego oraz opłaty
– 13 –
paliwowej, jest obowiązany zażądać przedłużenia zabezpieczenia, złożenia
dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego.”;
16) art. 73 i art. 74 otrzymują brzmienie:
„Art. 73. 1. Jeżeli określona lub zadeklarowana kwota akcyzy lub kwota opłaty
paliwowej nie zostały zapłacone w terminie, organ podatkowy pokrywa je ze złożonego
zabezpieczenia akcyzowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Organ podatkowy nie pokrywa kwoty akcyzy lub kwoty opłaty paliwowej,
o których mowa w ust. 1, z zabezpieczenia akcyzowego podmiotu, o którym mowa
w art. 63 ust. 3, w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 4, jeżeli podmiot ten
nie został poinformowany lub nie mógł być poinformowany o nieotrzymaniu przez
podmiot wysyłający raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru bądź
raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu i, w terminie miesiąca
od dnia przekazania mu informacji o tym fakcie przez organ podatkowy, przedstawi
dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury
zawieszenia poboru akcyzy zakończyło się zgodnie z art. 41a ust. 2, lub dowód
potwierdzający miejsce wystąpienia nieprawidłowości na terytorium państwa
członkowskiego.
3. Jeżeli kwota zabezpieczenia akcyzowego nie pokrywa w całości, kwoty akcyzy
i kwoty opłaty paliwowej, wraz z odsetkami:
1)
z części zabezpieczenia akcyzowego, której wysokość została ustalona dla
pokrycia akcyzy – w pierwszej kolejności pokrywa się kwotę akcyzy wraz
z odsetkami;
2)
z części zabezpieczenia akcyzowego, której wysokość została ustalona dla
pokrycia opłaty paliwowej – w pierwszej kolejności pokrywa się kwotę opłaty
paliwowej wraz z odsetkami.
4. Jeżeli w celu pokrycia kwoty akcyzy lub kwoty opłaty paliwowej
niezapłaconych w terminie wymagana jest sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), praw
z dokumentów mających wartość płatniczą złożonych jako zabezpieczenie akcyzowe, do
sprzedaży stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r. poz. 1015, z późn. zm.).
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1342 i 1529,
z 2013 r. poz. 1289 oraz z 2014 r. poz. 379 i 567.
– 14 –
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, należne odsetki za zwłokę od zaległości
podatkowej są naliczane do dnia pokrycia kwoty akcyzy lub kwoty opłaty paliwowej.
Art. 74. 1. Zabezpieczenie akcyzowe nie może zostać zwrócone, dopóki nie
wygasną lub nie będą mogły już powstać zobowiązanie podatkowe oraz obowiązek
zapłaty opłaty paliwowej.
2. Jeżeli zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty paliwowej
wygaśnie częściowo lub nie może już powstać do części zabezpieczonej kwoty, złożone
zabezpieczenie zostaje niezwłocznie częściowo zwrócone podmiotowi, który je złożył,
na jego wniosek.
3. Jeżeli zobowiązanie podatkowe oraz obowiązek zapłaty opłaty paliwowej
wygaśnie lub nie może już powstać, zabezpieczenie akcyzowe zostaje zwrócone na
wniosek podmiotu, który je złożył, w terminie 7 dni.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb zwrotu zabezpieczenia akcyzowego,
uwzględniając konieczność zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych
w akcyzie oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.”;
17) w art. 89 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. W latach 2015–2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12
lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów,
25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ).
1b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze
obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”,
stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14,
obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa
w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:
1)
w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok
z tego okresu;
2)
niezwłocznie – w przypadku zmiany ich wysokości.”.
Art. 4. 1. Jeżeli czynności lub stany faktyczne, które spowodowały lub mogły
spowodować powstanie obowiązku zapłaty opłaty paliwowej, o którym mowa w art. 37k
ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, zostały dokonane lub powstały przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy, art. 37k ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, nie stosuje się.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2494
› Pobierz plik