eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020

Rządowy projekt ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020

projekt dotyczy przeniesienia kompetencji w zakresie oceny zgodności systemów zarządzania i kontroli programów operacyjnych z unijnymi wymogami z poziomu Komisji Europejskiej na poziom państwa członkowskiego; wprowadzenia nowych instrumentów realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego; wprowadzenia nowego podejścia do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów i związanych z tym wymogów zapewnienia przez państwo członkowskie elektronicznej wymiany z beneficjentami funduszy polityki spójności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2450
  • Data wpłynięcia: 2014-06-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1146

2450

– 45 –
2. W przypadku uwzględnienia protestu właściwa instytucja, o której mowa w art. 55,
może:
1)
skierować projekt odpowiednio do właściwego etapu oceny albo umieścić go na liście
projektów wybranych do dofinansowania w wyniku przeprowadzenia procedury
odwoławczej, informując o tym wnioskodawcę, albo
2)
przekazać sprawę instytucji, o której mowa w art. 39 ust. 1, w celu przeprowadzenia
ponownej oceny projektu, jeżeli stwierdzi, że doszło do naruszeń obowiązujących
procedur i konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na wynik oceny,
oraz informuje wnioskodawcę na piśmie o przekazaniu sprawy.
3. Ponowna ocena projektu polega na powtórnej weryfikacji projektu w zakresie
kryteriów i zarzutów, o których mowa w art. 54 ust. 2 pkt 4 i 5.
4. Instytucja, o której mowa w art. 39 ust. 1, informuje wnioskodawcę na piśmie
o wyniku ponownej oceny i:
1)
w przypadku pozytywnej ponownej oceny projektu kieruje projekt odpowiednio do
właściwego etapu oceny albo umieszcza go na liście projektów wybranych do
dofinansowania w wyniku przeprowadzenia procedury odwoławczej;
2)
w przypadku negatywnej ponownej oceny projektu do informacji załącza dodatkowo
pouczenie o możliwości wniesienia skargi bezpośrednio do wojewódzkiego sądu
administracyjnego na zasadach określonych w art. 61.
5. Przepisów ust. 2 pkt 2, ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli instytucją właściwą do
rozpatrzenia protestu jest instytucja, o której mowa w art. 39 ust. 1.
Art. 59. 1. Protest pozostawia się bez rozpatrzenia, jeżeli mimo prawidłowego
pouczenia, o którym mowa w art. 46 ust. 5, został wniesiony:
1)
po terminie,
2)
przez podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania,
3)
bez spełnienia wymogów określonych w art. 54 ust. 2 pkt 4
– o czym wnioskodawca jest informowany na piśmie odpowiednio przez instytucję, o której
mowa w art. 39 ust. 1, za pośrednictwem której wniesiono protest, albo przez właściwą
instytucję, o której mowa w art. 55.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera pouczenie o możliwości wniesienia
skargi bezpośrednio do wojewódzkiego sądu administracyjnego na zasadach określonych
w art. 61.
– 46 –
Art. 60. W rozpatrywaniu protestu, w weryfikacji, o której mowa w art. 56 ust. 2,
a także w ponownej ocenie, o której mowa w art. 58 ust. 3, nie mogą brać udziału osoby,
które były zaangażowane w przygotowanie projektu lub jego ocenę. Przepis art. 24 § 1
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się
odpowiednio.
Art. 61. 1. W przypadku nieuwzględnienia protestu, negatywnej ponownej oceny
projektu lub pozostawienia protestu bez rozpatrzenia, w tym w przypadku, o którym mowa
w art. 66 ust. 2 pkt 1, wnioskodawca może w tym zakresie wnieść skargę do wojewódzkiego
sądu administracyjnego, zgodnie z art. 3 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo
o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.).
2. Skarga, o której mowa w ust. 1, jest wnoszona przez wnioskodawcę w terminie 14 dni
od dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 58 ust. 1 albo ust. 4 pkt 2, art. 59 albo
art. 66 ust. 2 pkt 1, wraz z kompletną dokumentacją w sprawie. Skarga podlega wpisowi
stałemu.
3. Kompletna dokumentacja, o której mowa w ust. 2, obejmuje:
1)
wniosek o dofinansowanie projektu,
2)
informację o wynikach oceny projektu, o której mowa w art. 46 ust. 3,
3)
wniesiony protest,
4)
informację, o której mowa w art. 58 ust. 1 albo ust. 4 pkt 2, art. 59 albo art. 66 ust. 2
pkt 1
– wraz z ewentualnymi załącznikami.
4. Kompletna dokumentacja jest wnoszona przez wnioskodawcę w oryginale lub
uwierzytelnionej kopii.
5. Sąd rozpoznaje skargę w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia
wniesienia skargi.
6. Wniesienie skargi:
1)
po terminie, o którym mowa w ust. 2,
2)
bez kompletnej dokumentacji,
3)
bez uiszczenia wpisu stałego w terminie, o którym mowa w ust. 2
– powoduje pozostawienie jej bez rozpatrzenia, z zastrzeżeniem ust. 7.

11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1101 i 1529 oraz
z 2014 r. poz. 543.
– 47 –
7. W przypadku wniesienia skargi bez kompletnej dokumentacji lub bez uiszczenia
wpisu stałego, sąd wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentacji lub uiszczenia wpisu
w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia skargi bez
rozpatrzenia. Wezwanie wstrzymuje bieg terminu, o którym mowa w ust. 5.
8. W wyniku rozpoznania skargi sąd może:
1)
uwzględnić skargę, stwierdzając, że:
a)
ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo i naruszenie to
miało istotny wpływ na wynik oceny, przekazując jednocześnie sprawę do
ponownego rozpatrzenia przez właściwą instytucję, o której mowa w art. 39 ust. 1,
b)
pozostawienie protestu bez rozpatrzenia było nieuzasadnione, przekazując sprawę
do rozpatrzenia przez właściwą instytucję, o której mowa w art. 55 albo art. 39
ust. 1;
2)
oddalić skargę w przypadku jej nieuwzględnienia;
3)
umorzyć postępowanie w sprawie, jeżeli jest ono bezprzedmiotowe.
Art. 62. 1. Skargę kasacyjną, wraz z kompletną dokumentacją, może wnieść
bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego:
1)
wnioskodawca,
2)
właściwa instytucja, o której mowa w art. 55,
3)
właściwa instytucja, o której mowa w art. 39 ust. 1 – w przypadku pozostawienia
protestu bez rozpatrzenia oraz dokonania negatywnej ponownej oceny projektu, przez tę
instytucję
– w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia wojewódzkiego sądu
administracyjnego. Przepis art. 61 ust. 3, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.
2. Skarga, o której mowa w ust. 1, jest rozpatrywana w terminie 30 dni od dnia jej
wniesienia.
Art. 63. Na prawo wnioskodawcy do wniesienia skargi do sądu administracyjnego nie
wpływa negatywnie błędne pouczenie lub brak pouczenia, o którym mowa w art. 46 ust. 5,
art. 58 ust. 1 pkt 2 albo ust. 4 pkt 2, art. 59 ust. 2 albo art. 66 ust. 2 pkt 1.
Art. 64. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowania przed sądami
administracyjnymi stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. –
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi określone dla aktów lub czynności,
– 48 –
o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4, z wyłączeniem art. 52–55, art. 61 § 3–6, art. 115–122,
art. 146, art. 150 i art. 152 tej ustawy.
Art. 65. Procedura odwoławcza, o której mowa w art. 53–64, nie wstrzymuje zawierania
umów z wnioskodawcami, których projekty zostały wybrane do dofinansowania.
Art. 66. 1. Prawomocne rozstrzygnięcie sądu administracyjnego, polegające na
oddaleniu skargi, odrzuceniu skargi albo pozostawieniu skargi bez rozpatrzenia, kończy
procedurę odwoławczą oraz procedurę wyboru projektu.
2. W przypadku gdy na jakimkolwiek etapie postępowania w zakresie procedury
odwoławczej wyczerpana zostanie kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów
w ramach działania:
1)
właściwa instytucja, do której wpłynął protest, pozostawia go bez rozpatrzenia,
informując o tym na piśmie wnioskodawcę, pouczając jednocześnie o możliwości
wniesienia skargi do właściwego sądu administracyjnego na zasadach określonych
w art. 61;
2)
sąd, uwzględniając skargę, stwierdza tylko, że ocena projektu została przeprowadzona
w sposób naruszający prawo i nie przekazuje sprawy do ponownego rozpatrzenia.
Art. 67. Do procedury odwoławczej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących
wyłączenia pracowników organu, doręczeń i sposobu obliczania terminów.
Art. 68. Przepisów rozdziału nie stosuje się do programów EWT.
Rozdział 16
Centralny system teleinformatyczny
Art. 69. 1. Tworzy się centralny system teleinformatyczny wspierający realizację
programów operacyjnych.
2. Budowę i funkcjonowanie centralnego systemu teleinformatycznego zapewnia
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
3. Centralny system teleinformatyczny służy do wspierania procesów związanych z:
1)
obsługą projektu od momentu podpisania umowy o dofinansowanie projektu albo
podjęcia decyzji o dofinansowaniu projektu – w odniesieniu do krajowego programu
operacyjnego, programu EWT, dla którego instytucja zarządzająca została ustanowiona
– 49 –
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz regionalnego programu operacyjnego –
w zależności od decyzji instytucji zarządzającej regionalnym programem operacyjnym;
2)
ewidencjonowaniem danych dotyczących realizacji programów operacyjnych;
3)
obsługą procesów związanych z certyfikacją wydatków.
Art. 70. 1. Uwierzytelnianie beneficjenta lub osoby fizycznej, która zgodnie
z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu,
jest upoważniona do reprezentowania beneficjenta w zakresie czynności związanych
z realizacją projektu w centralnym systemie teleinformatycznym, następuje przez
wykorzystanie profilu zaufanego ePUAP w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r.
poz. 235 oraz z 2014 r. poz. 183) albo bezpiecznego podpisu elektronicznego
weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, na zasadach określonych
w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262).
2. W przypadku gdy z powodów technicznych wykorzystanie profilu zaufanego ePUAP
nie jest możliwe, uwierzytelnianie w centralnym systemie teleinformatycznym podmiotu,
o którym mowa w ust. 1, następuje przez wykorzystanie loginu i hasła wygenerowanego
przez ten system.
Art. 71. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest administratorem danych
osobowych gromadzonych w centralnym systemie teleinformatycznym w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r.
Nr 101, poz. 926, z późn. zm.).
Art. 72. W zakresie nieuregulowanym w art. 69 i art. 70, w odniesieniu do minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych, minimalnych wymagań dla rejestrów
publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej, wymiany informacji drogą
elektroniczną, w tym dokumentów elektronicznych, pomiędzy podmiotami publicznymi
a podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi, stosuje się przepisy ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

12) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271,
z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170
i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230,
poz. 1371.
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 36

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: