Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu i Wspólnej Deklaracji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, podpisanych w Londynie dnia 28 listopada 2013 r.
projekt dotyczy zawarcia umowy na podstawie Modelowej Umowy OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych w przypadku Polski będzie to podatek dochodowy od osób prawnych, podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek od towarów i usług zaś w przypadku Brytyjskich Wysp Dziewiczych będzie to podatek dochodowy, podatek od wynagrodzeń oraz podatek od majątku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2380
- Data wpłynięcia: 2014-05-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu i Wspólnej Deklaracji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, podpisanych w Londynie dnia 28 listopada 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1082
2380
Druk nr 2380
Warszawa, 5 maja 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-32-14
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o ratyfikacji Umowy między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem
Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie
informacji w sprawach podatkowych oraz
Protokołu i Wspólnej Deklaracji Rządu
Rzeczypospolitej
Polskiej
i
Rządu
Brytyjskich Wysp Dziewiczych,
podpisanych w Londynie dnia 28 listopada
2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister
Finansów i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 28 listopada 2013 r. zostały podpisane w Londynie Umowa między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie
informacji w sprawach podatkowych oraz Protokół i Wspólna Deklaracja Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, w następującym
brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, Protokołem oraz Wspólną Deklaracją,
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
− zostały one uznane za słuszne, zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nich
zawartych,
− są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
− będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich
Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu
i Wspólnej Deklaracji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp
Dziewiczych, podpisanych w Londynie dnia 28 listopada 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp
Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu i Wspólnej
Deklaracji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych,
podpisanych w Londynie dnia 28 listopada 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I.
Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Do końca lat dziewięćdziesiątych międzynarodowa wymiana informacji przebiegała
zasadniczo na podstawie dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na podstawie artykułu 26 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD i ONZ właściwe
organy podatkowe Umawiających się Państw mogły wymieniać informacje konieczne
do poprawnego stosowania umowy podatkowej lub ustawodawstwa wewnętrznego
Umawiających się Państw. Do 1999 r. wymiana była ograniczona jedynie do podatków
objętych Konwencją. Następnie artykuł 26 ustęp 1 został rozszerzony na podatki „bez
względu na ich rodzaj i nazwę nakładanych przez Umawiające się Państwa lub ich
jednostki terytorialne albo organy lokalne...”. System ten zawierał pewne ograniczenia,
do których zalicza się bez wątpienia fakt, iż obejmuje on wyłącznie państwa związane
ze sobą siecią umów podatkowych i nie dotyczy krajów (głównie rajów podatkowych),
które nie zawarły takich umów.
W 1996 r. OECD podjęła działania na rzecz wypracowania środków ograniczających
zakłócenia wywołane przez szkodliwą konkurencję podatkową o negatywnych skutkach
dla decyzji inwestycyjnych i finansowych, a w konsekwencji dla krajowych podstaw
opodatkowania. Działania te doprowadziły do opracowania w 1998 r. raportu, który
ustalił trzy grupy krajów:
1) państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się do wyeliminowania
istniejących szkodliwych praktyk podatkowych;
2) raje podatkowe wymienione przez OECD, wobec których mogą być podjęte
środki obronne (za definicję „raju podatkowego” podano brak podatków albo
jedynie podatki nominalne oraz inne kluczowe czynniki, tj. brak skutecznej
wymiany informacji, brak przejrzystości przepisów, brak faktycznej
działalności);
3) państwa nieczłonkowskie, z którymi będzie podjęty dialog w celu zbliżenia ich
do projektu.
Kolejne działania podjęte przez OECD doprowadziły do powstania listy krajów
uznanych za raje podatkowe. Lista ta została sporządzona po wzajemnej wymianie
opinii i po przyznaniu danym terytoriom możliwości podjęcia zobowiązania wobec
OECD do zaniechania praktyk podatkowych określonych jako szkodliwe. Akceptując
powyższe warunki, obszary te musiały zobowiązać się do wprowadzenia przejrzystości
przepisów i skutecznej wymiany informacji.
W kwietniu 2002 r. został zredagowany, przy pełnej współpracy terytoriów, które
zobowiązały się do współpracy z OECD, ostateczny tekst modelowej umowy
stanowiącej wzorzec OECD dla skutecznej wymiany informacji, która ma na celu
wzmocnienie międzynarodowej współpracy w celu ograniczenia unikania
opodatkowania i tym samym ograniczenia skali nadużyć podatkowych.
W kwietniu 2009 r. OECD opublikowało 3 listy krajów: „białą”, do której zaliczono
państwa przestrzegające zasad współpracy podatkowej, „szarą” obejmującą kraje
i regiony, które zobowiązały się do przestrzegania międzynarodowych norm
w dziedzinie wymiany informacji, ale ich jeszcze w pełni nie zrealizowały, oraz
„czarną” obejmującą państwa odmawiające współpracy w dziedzinie fiskalnej.
Wymienione wyżej listy są na bieżąco aktualizowane.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe OECD umieściła Brytyjskie Wyspy
Dziewicze na tzw. szarej liście krajów, które nie stosują międzynarodowo
uzgodnionych standardów w zakresie opodatkowania. Jednakże Brytyjskie Wyspy
Dziewicze zwiększyły aktywność w zakresie zawierania umów dotyczących wymiany
informacji w sprawach podatkowych. Zgodnie z raportem OECD w sprawie postępów
w implementacji standardów dotyczących wymiany informacji podatkowej
z października 2010 r., Brytyjskie Wyspy Dziewicze zostały usunięte z powyższej
szarej listy i wpisane na tzw. białą listę krajów, które wdrożyły międzynarodowo
uzgodnione standardy w zakresie opodatkowania.
Brytyjskie Wyspy Dziewicze zawarły dotychczas kilkanaście umów o wymianie
informacji w sprawach m.in. z: Antylami Holenderskimi, Arubą, Australią, Chinami,
Danią, Francją, Grenlandią, Holandią, Irlandią, Islandią, Nową Zelandią, Niemcami,
Norwegią, Portugalią, Szwecją, Wyspami Owczymi.
Polska nie zawarła dotychczas z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi umowy
o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów
stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od
osób prawnych (Dz. U. poz. 494), Brytyjskie Wyspy Dziewicze znajdują się na liście
krajów oraz terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2380
› Pobierz plik