Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2162
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1101
2162-cz-2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wejście w życie rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie oceny zanieczyszczenia
powierzchni ziemi będzie miało wpływ na:
1) Władających powierzchnią ziemi na terenach, na których występuje zanieczyszczenie.
2) Podmioty gospodarcze prowadzące:
a) działalność, która może powodować zanieczyszczenie gleby, ziemi lub wód
podziemnych lub jest przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub
szkody w środowisku w powierzchni ziemi,
b) instalacje wymagające uzyskania pozwolenia zintegrowanego;
– objęte już obecnie obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego ok. 3400
instalacji z następujących branż: energetyka, metalurgia, ceramika, przemysł
chemiczny, gospodarka odpadami oraz innych rodzajów działalności, m. in. takich
jak chów i hodowla zwierząt czy produkcja papieru,
– z nowych sektorów, dla których pozwolenia te będą wymagane w myśl zapisów
dyrektywy IED – szacunkowo ok. 200 instalacji m.in. do produkcji płyt i paneli
drewnopochodnych, oczyszczalnie ścieków przemysłowych.
3) Organy administracji:
a) właściwe do wydawania pozwoleń zintegrowanych:
– starostów (prezydentów miast na prawach powiatu),
– marszałków województw (dla instalacji, która jest kwalifikowana jako
przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko),
– regionalnych dyrektorów ochrony środowiska (dla terenów zamkniętych),
b) właściwe w sprawach monitoringu jakości gleby i ziemi:
– Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony
Środowiska (państwowy monitoring środowiska),
– starostów (wstępna identyfikacja historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi),
c) właściwe w sprawach odpowiedzialności za zapobieganie i naprawę szkód
w środowisku na obszarach lądowych oraz ochrony powierzchni ziemi przed
zanieczyszczeniami, w tym prowadzenie pomiarów szczegółowych i prowadzenie
rejestrów w tym zakresie:
– Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i regionalnych dyrektorów ochrony
środowiska.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany procedurze konsultacji z następującymi
instytucjami, organizacjami i przedsiębiorstwami:
1) reprezentatywne organizacje związkowe oraz reprezentatywne organizacje pracodawców
w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100,
poz. 1080, z późn. zm.), tj.:
a) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność",
49
b) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
c) Forum Związków Zawodowych,
d) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
e) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan",
f) Business Centre Club — Związek Pracodawców,
g) Związek Rzemiosła Polskiego;
2) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
3) Rzecznik Praw Obywatelskich;
4) Marszałkowie Województw;
5) Związek Powiatów Polskich;
6) Stowarzyszenie Gmin Górniczych w Polsce;
7) Związek Gmin Zagłębia Miedziowego;
8) Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska;
9) Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej;
10) Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska;
11) Państwowa Rada Ochrony Przyrody;
12) Państwowa Rada Ochrony Środowiska;
13) Krajowa Rada Gospodarki Wodnej;
14) Instytut Badawczy Leśnictwa;
15) Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych;
16) Instytut Ochrony Środowiska – PIB;
17) Państwowy Instytut Geologiczny – PIB;
18) Instytut Uprawy; Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach – PIB;
19) Główny Instytut Górnictwa;
20) Instytut Ochrony Roślin – PIB;
21) Polska Akademia Nauk – Instytut Podstaw Inżynierii Środowiska;
22) Akademia Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie;
23) Politechnika Warszawska – Wydział Inżynierii Środowiska;
24) Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Instytut Nauk o Glebie i Ochrony
Środowiska;
25) Uniwersytet Śląski – Wydział Nauk o Ziemi;
26) Instytut Metali Nieżelaznych;
27) Instytut Metalurgii Żelaza;
28) Instytut Biopolimerów i Włókien Chemicznych;
29) Instytut Nafty i Gazu;
30) Krajowa Izba Gospodarcza;
31) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
32) Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
33) Związek Pracodawców Polska Miedź;
34) Stowarzyszenie Producentów Cementu;
35) Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego;
36) Polska Izba Gospodarki Odpadami;
37) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami;
38) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami;
39) Towarzystwo Gospodarcze – Polskie Elektrownie;
50
40) Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych;
41) Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie;
42) Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii;
43) Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego;
44) Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Spożywczy";
45) Krajowa Rada Drobiarska – Izba Gospodarcza;
46) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
47) Odlewnicza Izba Gospodarcza;
48) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych i Recyklingu;
49) Związek Pracodawców "Polskie Szkło";
50) Stowarzyszenie Producentów Płyt Drewnopochodnych w Polsce;
51) Stowarzyszenie Papierników Polskich;
52) Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”;
53) Krajowy Związek Pracodawców - Producentów Trzody Chlewnej;
54) Polska Izba Mleka;
55) Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz w Poznaniu;
56) Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców;
57) Związek Polskie Mięso;
58) Polska Izba Druku;
59) Polska Izba Przemysłu Skórzanego;
60) Polska Izba Przemysłu Chemicznego;
61) Sekretariat Prezydium Konferencji Inwestorów;
62) Zarząd Główny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa;
63) Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Naftowego i
Gazowniczego;
64) Stowarzyszenie Geodetów Polskich;
65) Polskie Towarzystwo Geologiczne;
66) Polskie Towarzystwo Gleboznawcze;
67) Naczelna Organizacja Techniczna;
68) Instytut na Rzecz Ekorozwoju;
69) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego;
70) Centrum Prawa Ekologicznego;
71) Polska Zielona Sieć;
72) Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ekologii Miast;
73) Green Cross Polska;
74) Polski Klub Ekologiczny;
75) Polska Izba Ekologii;
76) Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin;
77) AGRIS Zakład Ekoinżynierii Ochrony Gleby i Ziemi;
78) Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej.
Zestawienie zgłoszonych propozycji wraz ze stanowiskiem Ministerstwa Środowiska do nich
zostaną umieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
51
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy. Niniejsza regulacja może się jednak
pośrednio przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy w wyniku zwiększonego popytu
na inwestycje, usługi doradczo-konsultingowe i badawcze w dziedzinie ochrony powierzchni
ziemi.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projekt bezpośrednio nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Obowiązki w zakresie ochrony powierzchni ziemi
wynikają z przepisów ustawowych. Przedmiotowy projekt rozporządzenia jedynie
doprecyzowuje zagadnienia techniczne związane z oceną zanieczyszczenia powierzchni
ziemi.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionalny. Jednakże doprecyzowanie
sposobu oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi będzie miało wpływ na wykrywanie
i ocenę historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, których usunięcie będzie miało
pozytywny wpływ na rozwój miast, w których barierą rozwojową jest obecność terenów
poprzemysłowych lub powojskowych.
7. Wpływ na ochronę środowiska
Sensem i głównym celem projektu rozporządzenia jest poprawa stanu powierzchni ziemi.
Poprawa wykrywania zanieczyszczeń oraz wiarygodność uzyskiwanych wyników pomiarów
ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego stosowania przepisów o ochronie powierzchni
ziemi, zwłaszcza w zakresie zbierania informacji o istniejących zanieczyszczeniach
i co za tym idzie egzekwowania obowiązku ich remediacji.
01/78rch
52
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Ś R O D O W I S K A )
z dnia
w sprawie rejestru historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi
Na podstawie art. 101c ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, 1238 oraz z 2014 r. poz. ...) zarządza się co
następuje:
§ 1.
Rozporządzenia określa szczegółowy zakres informacji, które powinny być
zawarte w rejestrze historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, zwanym dalej
"rejestrem".
§ 2.
Rejestr zawiera następujące informacje na temat każdego historycznego
zanieczyszczenia powierzchni ziemi, które zostało zgłoszone:
1)
informacje na temat rodzaju, charakterystyki, miejscu i czasie wystąpienia
historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w tym:
a)
wskazanie adresu, numerów działek ewidencyjnych i powierzchni terenu,
na którym występuje zanieczyszczenie,
b)
aktualnego i planowanego sposobu użytkowania gruntów na danym terenie,
c)
właściwości gleby na danym terenie,
d)
rodzaju zanieczyszczenia, w tym stwierdzonej zawartości w glebie i w ziemi
substancji powodujących ryzyko;
2)
oznaczenie aktualnego statusu danego historycznego zanieczyszczenia powierzchni
ziemi, jako:
a)
potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi,
b)
historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi w trakcie remediacji,
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2162-cz-1 › Pobierz plik
- 2162-cz-2 › Pobierz plik