eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2149
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900

2149

tym stacjach paliw gazu płynnego (LPG); 
6)  magazynach o przeznaczeniu wojskowym; 
7)  punktach sprzedaży butli z gazem płynnym (LPG); 
8)  zbiornikowcach  znajdujących  się  poza  portem 
docelowym; 
9)  zbiornikach statków morskich.”, 
 
b)  uchyla się ust. 3, 
 
c)  dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu: 
 
„4. Do zapasów interwencyjnych nie  zalicza  się 
ropy naftowej lub paliw: 
     1)       objętych postępowaniem zabezpieczającym;  
2) 
objętych egzekucją sądową; 
3) 
objętych egzekucją administracyjną; 
4) 
wchodzących w skład masy upadłości. 
5.  Producent  i  handlowiec  jest  zobowiązany 
zawiadomić Prezesa Agencji o wystąpieniu zdarzeń, o 
których mowa w ust. 4 niezwłocznie nie później niż w 
terminie 14 dni od chwili uzyskania informacji o 
wystąpieniu tego zdarzenia. Do zawiadomienia należy 
dołączyć  kserokopie  dokumentów  potwierdzających 
ich wystąpienie.”; 
 
16) po art. 21 dodaje się art. 21a-21f w brzmieniu: 
Art.  21e.  1.  W  celu  podwyższenia  bezpieczeństwa 
paliwowego  państwa  minister  właściwy  do  spraw 
gospodarki  może  w  drodze  decyzji  nadać  paliwom 
utrzymywanym w ramach zapasów agencyjnych, 
stanowiącym  własność  Agencji  oraz,  których  struktura 
odpowiada  określonej  w  art.  21c  ust.  2,  status  zapasów 
specjalnych na okres co najmniej jednego  roku 
kalendarzowego. 
2. W decyzji o nadaniu paliwom utrzymywanym  
w ramach zapasów agencyjnych statusu zapasów 
specjalnych,  minister  właściwy  do  spraw  gospodarki, 
wskazuje  te  paliwa  oraz  określa  ilość  zapasów 
specjalnych wyrażoną w liczbie dni średniego dziennego 
 
35 
zużycia  krajowego  brutto,  a  także  wskazuje  okres 
obowiązywania decyzji. 
 
 
4. Metody i procedury obliczania 




poziomu zapasów, o których mowa w 
ust. 1 i 2 mogą zostać zmienione 
zgodnie z procedurą regulacyjną, o 
której mowa w art. 23 ust. 2. W 
szczególności może się okazać, że 
zmiana tych metod i procedur, w tym 
stosowanie obniżenia, o którym mowa 
w załączniku III, jest konieczna i 
korzystna, celem zapewnienia spójności 
z praktyką MAE. 
Art.5 
Dostępność zapasów 
 
1. Państwa członkowskie zapewniają, 

Na zabezpieczenie dostępności zapasów interwencyjnych składa się szereg 
 
aby zapasy interwencyjne i zapasy 
uregulowań ustawy o zapasach min. w zakresie tzw. umów biletowych, obowiązków 
specjalne były dostępne w każdym 
informacyjnych przedsiębiorców, kontroli zapasów obowiązkowych 
czasie, w tym również dostępne 
przeprowadzanej przez Prezesa ARM. Regulacje te nie są jednak wystarczające w 
fizycznie, do celów niniejszej 
świetle wymagań dyrektywy 2009/1199/WE. 
dyrektywy. Ustalają one sposoby 
W celu implementacji art. 5 ust. 1 dyrektywy proponuje się szereg zmian w 
identyfikacji, księgowania i kontroli 
ustawie o zapasach m.in.: 
tych zapasów, aby umożliwić 
− 
przekształcenie systemu zapasów interwencyjnych z systemu „państwowo-
sprawdzanie ich stanu w każdej chwili. 
przemysłowego” w system „agencyjno-przemysłowy”  
Niniejszy wymóg ma zastosowanie 
− 
wprowadzenie przepisu, który definiuje pojęcie „dyspozycyjności” zapasów  
również do każdej części zapasów 
− 
zmianę przepisów dotyczących zawieranych przez producentów i handlowców 
interwencyjnych i zapasów specjalnych, 
umów o magazynowanie zapasów obowiązkowych i umów biletowych,  
które są magazynowane wspólnie z 
− 
zmianę przepisów dotyczących kontroli i kar pieniężnych.  
innymi zapasami przechowywanymi 
 
przez podmioty gospodarcze. 
art. 1  
10.  Podmioty,  na  które  nakłada  się  obowiązek 
 
pkt 2  
Państwa członkowskie podejmują 
utrzymywania zapasów interwencyjnych  zapewniają  ich 
lit g 
wszelkie niezbędne środki, aby 
nieograniczoną  dyspozycyjność  ,polegającą  na  braku 

ograniczeń prawnych i faktycznych, z zastrzeżeniem ust. 
zapobiec wszelkim przeszkodom i 
art. 6 
utrudnieniom, które mogłyby 
11. 
projektu 
ograniczać dostępność zapasów 
11.  Podmioty,  na  które  nakłada  się  obowiązek 
interwencyjnych i zapasów specjalnych. 
utrzymywania 
zapasów 
interwencyjnych 
mogą 
Każde państwo członkowskie może 
ustanawiać  ograniczenia  prawne lub faktyczne na 
ustanowić limity lub dodatkowe 
zapasach  interwencyjnych,  pod  warunkiem  że 
warunki w odniesieniu do jego zapasów 
ustanowione  ograniczenia  nie  uniemożliwiają  lub  nie 
utrudniają interwencyjnego  uwolnienia tych zapasów w 
 
36 
interwencyjnych i specjalnych 
sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa 
przechowywanych poza jego 
oraz  w  sytuacji  konieczności  wypełnienia  zobowiązań 
terytorium. 
międzynarodowych.   
12.  Zapasy  interwencyjne  utrzymuje  się  w  magazynach, 
których parametry techniczne oraz parametry techniczne 
związanych z tymi magazynami systemów przesyłowych 
i  transportowych  umożliwiają  interwencyjne  uwolnienie 
całości  zapasów  interwencyjnych  zmagazynowanych  w 
danym  magazynie,  w  tym  wytłoczenie  tych  zapasów,  w 
okresie 90 dni, a w przypadku bezzbiornikowego 
magazynowania ropy naftowej, o którym mowa w 
ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. –  Prawo geologiczne i 
górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21 i 
1238), w okresie 150 dni (dostępność fizyczna).”; 
Art. 6. 
Od dnia 31 grudnia 2017 r. magazyny, w których 
utrzymywane są lub będą zapasy interwencyjne oraz 
związane z tymi magazynami systemy przesyłowe, muszą 
spełniać wymagania określone w art. 3 ust. 12 ustawy, o 
której mowa w art. 1.  
Art. 1 pkt 7 lit. c 
„4.  Do  zapasów  interwencyjnych  nie  zalicza  się  ropy 
projektu 
naftowej lub paliw: 
1)  objętych postępowaniem zabezpieczającym;  
2)  objętych egzekucją sądową; 
3)  objętych egzekucją administracyjną; 
4)  wchodzących w skład masy upadłości. 
5. Producent i handlowiec są  obowiązani  niezwłocznie 
zawiadomić  Prezesa  Agencji  o  wystąpieniu  zdarzeń,  o 
których mowa  w ust. 4 nie później niż w terminie 14 dni 
od chwili uzyskania informacji  o  wystąpieniu  tego 
zdarzenia. Do zawiadomienia należy dołączyć kserokopie 
dokumentów potwierdzających ich wystąpienie.”; 
 
Art. 1 pkt 10  
10) w art. 10: 
lit b , 
b)  po ust. 3 dodaje się ust 4 w brzmieniu: 
pkt 18 
 
projektu 
„4. W przypadku zmiany umowy o magazynowanie 
w  zakresie  postanowień,  o  których  mowa  w  ust.  2, 
przepisy ust. 3 stosuje się odpowiednio.”; 
 
 
37 
 
18) art. 22a otrzymuje brzmienie: 
„Art.  22a.  Producenci  i  handlowcy  obowiązani  do 
tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy 
naftowej  lub  paliw  oraz  przedsiębiorcy  wykonujący 
działalność  gospodarczą  w  zakresie  magazynowania  lub 
przesyłu  ropy  naftowej  lub  paliw  realizują  obowiązek 
określony  w  rozporządzeniu  Rady  (UE,  EURATOM)  nr 
617/2010 z dnia 24 czerwca 2010 r. w sprawie zgłaszania 
Komisji 
projektów 
inwestycyjnych 
dotyczących 
infrastruktury energetycznej w Unii Europejskiej oraz 
uchylającym  rozporządzenie  (WE)  nr  736/96  (Dz.  Urz. 
UE L 180 z 15.07.2010 r., str. 7) przez przekazanie 
ministrowi  właściwemu  do  spraw  gospodarki  informacji 
dotyczących infrastruktury energetycznej w sektorze ropy 
naftowej,  w  zakresie  określonym  w  pkt  1  załącznika  do 
powyższego rozporządzenia.”; 
 
Art. 11 ust. 1, 2, 5, 6, 
Art. 11. 1.  Producenci  i  handlowcy  mogą  zlecić,  na 
7, 8 pkt 1,  
podstawie  umowy,  wykonanie  zadań  w  zakresie 
oraz ust. 9, 10 
tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy 
ustawy z dnia 16 
naftowej  lub  paliw  przedsiębiorcom  wykonującym 
lutego 2007 r. 
działalność  gospodarczą  w  zakresie  obrotu  ropą  naftową 
o zapasach ropy 
lub paliwami, wytwarzania paliw lub magazynowania 
naftowej, produktów 
ropy naftowej lub paliw. 
naftowych i gazu 
2. Umowa określa w szczególności: 
ziemnego 
  1)  ilość  tworzonych  i  utrzymywanych  zapasów 
obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw  w  okresie 
obowiązywania umowy; 
  2)  sposób wykonania zlecenia; 
  3)  warunki zapewniające utrzymywanie odpowiedniego 
poziomu  ilościowego  i  jakościowego  tworzonych  i 
utrzymywanych zapasów  obowiązkowych  ropy 
naftowej lub paliw; 
  4)  sposób  postępowania  podczas  magazynowania 
zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw, 
ich wymiany i konserwacji oraz interwencyjnego 
uwolnienia tych zapasów; 
  5)  okres  obowiązywania  umowy,  przy  czym  okres  ten 
nie może być krótszy niż 90 dni; 
 
38 
  6)  miejsce magazynowania tworzonych i 
utrzymywanych  zapasów  obowiązkowych  ropy 
naftowej  lub  paliw  w  okresie  obowiązywania 
umowy; 
  7)  sposób  wykonywania  obowiązków  dotyczących 
sporządzania i przekazywania informacji, o  których 
mowa w art. 22 i 38; 
  8)  postanowienia  dotyczące  zmiany  warunków  umowy 
i jej wypowiedzenia; 
  9)  odpowiedzialność 
stron 
za 
niedotrzymanie 
warunków umowy. 
5.  W przypadku zlecenia przez producentów lub 
handlowców tworzenia i utrzymywania, w ich imieniu, 
zapasów  obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw 
podmiotom  wymienionym  w  ust.  1,  przedsiębiorcy 
przyjmujący zlecenie: 
  1)  nie  mogą  wykorzystywać,  na  własne  potrzeby, 
tworzonych i utrzymywanych zapasów 
obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw  w  okresie 
obowiązywania umowy; 
  2)  są  obowiązani  zagwarantować  zlecającemu  dostęp 
do tworzonych i utrzymywanych zapasów 
obowiązkowych  ropy  naftowej  lub  paliw  w  okresie 
obowiązywania umowy. 
6.  W  przypadku  gdy  zapasy  obowiązkowe  ropy 
naftowej lub paliw, utrzymywane zgodnie z ust. 1, nie 
stanowią  majątku  producenta  lub  handlowca,  umowa 
powinna  zawierać  także  postanowienia  gwarantujące 
zlecającemu  prawo  nabycia  tych  zapasów  w  okresie  jej 
obowiązywania  oraz  określać  sposób  ustalania  ceny 
odsprzedaży tych zapasów. 
7. Producenci i handlowcy przed zawarciem umów, 
o  których  mowa  w  ust.  1  i  4,  są  obowiązani  do 
przedłożenia  Prezesowi  Agencji  projektów  tych  umów 
oraz uzyskania zgody na ich zawarcie. 
8.  Prezes Agencji, w terminie 14 dni, w drodze 
decyzji administracyjnej, odmawia wyrażenia  zgody  na 
zawarcie umów, o których mowa w ust. 1 i 4, jeżeli: 
  1)  projekty  tych  umów  nie  zawierają  postanowień,  o 
których mowa w ust. 2-4 i 6; 
9.  Producent lub handlowiec przekazuje Prezesowi 
 
39 
strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: