Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
4)
80 dni i średniej dziennej krajowej produkcji lub przywozu gazu płynnego (LPG)
w poprzednim roku kalendarzowym – do dnia 31 grudnia 2018 r.
– a ilością zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw tworzonych i utrzymywanych
w zakresie gazu płynnego (LPG).
Art. 11. 1. Umowy, o których mowa w art. 21 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu dotychczasowym, na podstawie których Prezes Agencji przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy zlecił utrzymywanie zapasów państwowych ropy naftowej
i produktów naftowych, uważa się za umowy, o których mowa w art. 21d ust. 1 ustawy,
o której mowa w art. 1.
2. Umowy, o których mowa w ust. 1, zostaną dostosowane do wymogów wynikających
z art. 21d ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 12. W okresie od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 marca 2015 r. zadania,
o których mowa w art. 28c pkt 2, 4 i 10 ustawy, o której mowa w art. 1, finansuje się
z pożyczki z budżetu państwa.
Art. 13. Przedsiębiorcy świadczący usługi magazynowania lub przesyłu zapasów
interwencyjnych oraz przedsiębiorcy, którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów
interwencyjnych, przekazują ministrowi właściwemu do spraw gospodarki procedury,
o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 14. Do postępowań wszczętych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1,
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe, z zastrzeżeniem przepisów art. 9 ust. 3 i 4.
Art. 15. 1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 3 ust. 5
i art. 13 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc
do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 3
ust. 5 i art. 13 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 37 ustawy, o której mowa w art. 1,
zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 37 ustawy, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
– 51 –
Art. 16. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że
art. 21b ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 1, wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu
ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego
państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (zwany dalej
„projektem ustawy”) dokonuje implementacji postanowień dyrektywy Rady 2009/119/WE
z dnia 14 września 2009 r. nakładającej na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania
minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych (Dz. Urz. UE L 265
z 09.10.2009, str. 9), zwanej dalej „dyrektywą 2009/119/WE.”
1. AKTUALNY STAN PRAWNY
System zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw jest elementem zabezpieczenia
ciągłości funkcjonowania rynku paliwowego w Polsce. Ze względu na ograniczone zasoby
własne ropy naftowej Polska jest w ponad 90% uzależniona od importu surowca z zewnątrz,
co stawia nasz kraj w trudnej sytuacji gospodarczej i politycznej w przypadku wystąpienia
zakłóceń w dostawach ropy naftowej lub paliw.
Systemem gromadzenia zapasów interwencyjnych ropy naftowej i produktów naftowych
objętych jest obecnie 116 przedsiębiorców) (producentów paliw oraz handlowców –
przedsiębiorców sprowadzających do Polski ropę naftową i/lub paliwa ciekłe) oraz Agencja
Rezerw Materiałowych (zwana dalej „ARM”), która w imieniu ministra właściwego do spraw
gospodarki utrzymuje i zarządza zapasami państwowymi ropy naftowej i produktów
naftowych.
Wszystkie przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją paliw lub sprowadzaniem ropy naftowej
i/lub paliw tworzą zapasy obowiązkowe proporcjonalnie do zrealizowanej przez nie produkcji
paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Koszty
tworzenia i utrzymywania tych zapasów wkalkulowane są w cenę końcową paliw.
Koszty tworzenia i utrzymywania zapasów państwowych są pokrywane z dochodów
własnych ARM oraz dotacji celowych: stanowią one część wydatków państwa finansowanych
ze środków publicznych.
1) Liczba przedsiębiorców wpisanych do rejestru ulega zmianie. Zazwyczaj w rejestrze wpisanych jest
ok. 110–130 przedsiębiorców.
System zapasów ropy naftowej i produktów naftowych regulują następujące akty prawne:
1.1. Prawo krajowe
Ogólne normy tworzenia, utrzymywania i finansowania zapasów interwencyjnych ropy
naftowej i produktów naftowych zawiera ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy
naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1190 oraz z 2013 r. poz. 984) – zwana dalej „ustawą o zapasach”.
Ustawa o zapasach implementuje do prawa polskiego dyrektywę 73/238/EWG z dnia 24 lipca
1973 r. w sprawie łagodzenia skutków trudności w dostawach surowej ropy naftowej
i produktów ropopochodnych (Dz. Urz. UE L 228 z 16.08.1973, str. 1–2; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 12, t. 1, str. 36) oraz dyrektywę 2006/67/WE z dnia 24 lipca 2006 r.
nakładającą na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy
naftowej lub produktów ropopochodnych (Dz. Urz. UE L 217 z 08.08.2006, str. 8–15).
Uchwalenie tej ustawy było warunkiem koniecznym przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej
do Porozumienia o Międzynarodowym Programie Energetycznym z dnia 18 listopada 1974 r.,
ze zmianami z dnia 30 listopada 2007 r. (poprzez przystąpienie, do którego następuje akcesja
do Międzynarodowej Agencji Energetycznej, zwanej dalej MAE). Zgodnie z art. 71 ust. 1
tego Porozumienia, jest ono otwarte na akcesję wszystkich Członków Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wyrażających chęć i możliwości spełnienia
wymogów Programu.
Ustawa o zapasach określa zasady: tworzenia, utrzymywania i finansowania zapasów ropy
naftowej, produktów naftowych; przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców objętych
obowiązkiem tworzenia i utrzymywania zapasów, a także u przedsiębiorców świadczących
usługi magazynowania oraz którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów;
postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa oraz
wypełniania zobowiązań międzynarodowych dotyczących zaopatrzenia rynku w ropę naftową
i produkty naftowe, w tym: zasady dysponowania zapasami; warunki zaopatrzenia w ropę
naftową, produkty naftowe; zakres wprowadzanych ograniczeń w dostarczaniu, poborze
i zużyciu produktów naftowych. Ustawa ta określa również zasady tworzenia, utrzymywania
i finansowania zapasów gazu ziemnego, przeprowadzania kontroli u przedsiębiorców
objętych obowiązkiem tworzenia i utrzymywania tych zapasów, a także u przedsiębiorców
świadczących usługi magazynowania oraz którym zlecono tworzenie i utrzymywanie
2
zapasów, a ponadto zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa
paliwowego państwa w zakresie gazu ziemnego oraz wypełniania zobowiązań
międzynarodowych dotyczących zaopatrzenia rynku w gaz ziemny.
Celem ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach jest tworzenie zapasów interwencyjnych
ropy naftowej i produktów naftowych dla zapewnienia zaopatrzenia Rzeczypospolitej
Polskiej w ropę naftową i produkty naftowe w sytuacji wystąpienia zakłóceń w ich dostawach
na rynek krajowy oraz wypełnianie zobowiązań międzynarodowych, czyli wzmocnienie
bezpieczeństwa paliwowego Rzeczypospolitej Polskiej przez kompleksowe stworzenie
regulacji określających środki przeciwdziałania zakłóceniom w dostawach ropy naftowej
i produktów naftowych wraz z procedurami ich uruchomienia oraz mechanizmem ich
wdrażania.
Rozdział 2 ustawy o zapasach reguluje zasady tworzenia, utrzymywania oraz finansowania
zapasów ropy naftowej i produktów naftowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o zapasach, zapasy interwencyjne powinny zaspokajać
zapotrzebowanie na ropę naftową i produkty naftowe w ilości odpowiadającej co najmniej:
1)
90-dniowemu średniemu dziennemu zużyciu wewnętrznemu ropy naftowej
i produktów naftowych, z wyłączeniem gazu płynnego (LPG);
2)
30-dniowemu średniemu dziennemu zużyciu wewnętrznemu gazu płynnego (LPG).
Art. 3 ust. 2 ustawy o zapasach stanowi natomiast, że w skład zapasów interwencyjnych
wchodzą:
− zapasy obowiązkowe ropy naftowej i paliw ciekłych tworzone i utrzymywane przez
producentów paliw i handlowców – czyli przez podmioty sprowadzające ropę naftową
lub paliwa (zapasy te zabezpieczają 76 dni zużycia) oraz
− zapasy państwowe ropy naftowej i produktów naftowych tworzone przez ministra
właściwego do spraw gospodarki i utrzymywane przez ARM (zapasy te zabezpieczają
co najmniej 14 dni zużycia).
Koszty związane z tworzeniem i utrzymywaniem zapasów obowiązkowych ponoszą
przedsiębiorcy, koszty związane z tworzeniem i utrzymywaniem zapasów państwowych
ponosi budżet państwa.
Przepisy rozdziału 2 regulują ponadto następujące kwestie: obliczania ilości zapasów
obowiązkowych; postaci, w jakich winny być utrzymywane zapasy obowiązkowe; miejsc
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2149 › Pobierz plik