Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2149
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 900
2149
obowiązkowych i umów zlecenia wykonania zadań w zakresie tworzenia i utrzymywania
zapasów obowiązkowych (tzw. „umów biletowych”); rejestru producentów i handlowców;
ilości, utrzymywania i finansowania zapasów państwowych; obowiązków sprawozdawczych
podmiotów utrzymujących zapasy interwencyjne.
Przepis art. 29 ustawy o zapasach (rozdział 4) reguluje zasady przeprowadzania kontroli
u producentów, handlowców i przedsiębiorców świadczących usługi magazynowania, a także
u przedsiębiorców, którym zlecono tworzenie i utrzymywanie zapasów obowiązkowych ropy
naftowej lub paliw, oraz u przedsiębiorców, którym zlecono utrzymywanie zapasów
państwowych ropy naftowej i produktów naftowych. Czynności kontrolne wobec
przedsiębiorców objętych systemem zapasów obowiązkowych wykonuje ARM.
W rozdziale 5 ustawy o zapasach (art. 32–48) określono zasady postępowania w sytuacji
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa oraz konieczności wypełnienia zobowiązań
międzynarodowych dotyczących zaopatrzenia rynku w ropę naftową i produkty naftowe.
Przewidziano system środków zabezpieczający przed negatywnymi skutkami zakłóceń
w dostawach ropy naftowej i produktów naftowych. System ten ma na celu podjęcie szybkich
i skutecznych działań interwencyjnych prowadzących do wyrównania braków w bilansie
dostaw ropy naftowej i produktów naftowych na rynek lub ograniczenie skutków tych braków
oraz wypełnienie zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej wobec jej
partnerów z Unii Europejskiej oraz wynikających z przystąpienia do Porozumienia
o Międzynarodowym Programie Energetycznym.
W przypadku wystąpienia zakłóceń w dostawach minister właściwy do spraw gospodarki jest
na mocy ustawy uprawniony do dysponowania zapasami interwencyjnymi oraz inicjowania
działań interwencyjnych. Katalog działań interwencyjnych zawiera art. 32 ust. 2 i obejmuje:
1)
obniżenie ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, lub zapasów
państwowych ropy naftowej i produktów naftowych, lub
2)
obowiązkową sprzedaż zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, lub zapasów
państwowych ropy naftowej i produktów naftowych w określonej ilości, lub
3)
ograniczenie wykonywania działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami, lub
4)
ograniczenie zużycia paliw przez odbiorców.
W rozdziale 7 ustawy o zapasach przewidziane zostały kary pieniężne za niedopełnienie
obowiązków przez nią nałożonych oraz określone zasady ich nakładania. Kary te mają
4
charakter administracyjnych kar pieniężnych. Jest to instrument szybki i skuteczny
w przypadku nieprzestrzegania obowiązków wynikających z ustawy.
Dopełnieniem uregulowań zawartych w ustawie o zapasach są rozporządzenia Ministra
Gospodarki wydane na jej podstawie, tj.:
− rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego
sposobu tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw oraz
ustalania ich ilości (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 547 oraz z 2009 r. Nr 150, poz. 1211),
− rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego
sposobu obniżania ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw (Dz. U.
z 2007 r. Nr 81, poz. 549),
− rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie rejestru
producentów i handlowców obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów
obowiązkowych ropy naftowej lub paliw (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 548),
− rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie organów
uprawnionych do wydawania odbiorcom upoważnień do zakupu paliw oraz wzorów tych
upoważnień (Dz. U. z 2007 r. Nr 87, poz. 582, z późn. zm.),
− rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 12 kwietnia 2013 r. w sprawie szczegółowego
wykazu surowców oraz produktów naftowych objętych systemem zapasów
interwencyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 515).
1.2. Prawo Unii Europejskiej:
1.2.1. Dyrektywa 73/238/EWG
Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 1973 r. w sprawie łagodzenia skutków trudności
w dostawach surowej ropy naftowej i produktów ropopochodnych (Dz. Urz. UE L 228
z 16.08.1973, str. 1–2; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 12, t. 1, str. 36)
– zwana dalej „dyrektywą 73/238/EWG”, była odpowiedzią Europejskiej Wspólnoty
Gospodarczej na wczesne symptomy pierwszego kryzysu naftowego. Nakłada ona na państwa
członkowskie obowiązek podjęcia wszelkich koniecznych środków, aby zaopatrzyć właściwe
władze w niezbędne uprawnienia na wypadek wystąpienia trudności w zaopatrzeniu w ropę
naftową i produkty ropopochodne, które mogłyby wyraźnie zmniejszyć podaż tych
produktów i wywołać poważne zakłócenia. Te uprawnienia powinny umożliwić władzom:
5
− tworzenie rezerw bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującą wówczas dyrektywą
68/414/EWG z dnia 20 grudnia 1968 r. nakładającą na Państwa Członkowskie
Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów
surowej ropy naftowej i/lub produktów ropopochodnych (Dz. U. UE L 308 z 23.12.1968,
str. 14, z późn. zm.),
− nakładanie szczególnych lub ogólnych ograniczeń zużycia, w zależności od szacowanej
wielkości braków oraz dawania pierwszeństwa w dostawach produktów ropopochodnych
pewnym grupom użytkowników,
− regulowania cen w celu zapobiegania ich gwałtownym wzrostom.
Państwa członkowskie zostały zobowiązane do wyznaczenia instytucji ponoszących
odpowiedzialność za stosowanie środków przyjmowanych dla realizacji uprawnień
przewidzianych przez dyrektywę 73/238/EWG oraz do opracowania planów interwencyjnych.
1.2.2. Dyrektywa 2006/67/WE
Dyrektywa Rady z dnia 24 lipca 2006 r. nakładająca na państwa członkowskie obowiązek
utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych
(Dz. Urz. UE L 217 z 08.08.2006, str. 8–15) – zwana dalej „dyrektywą 2006/67/WE”,
zobowiązuje państwa członkowskie do przyjęcia odpowiednich przepisów w celu utrzymania
na terytorium Unii Europejskiej własnych zapasów produktów naftowych na poziomie
odpowiadającym, dla każdej z wymienionych kategorii produktów naftowych, co najmniej
dziewięćdziesięciodniowej średniej dziennej konsumpcji wewnętrznej w poprzednim
roku kalendarzowym. Dyrektywa ta zastąpiła wspomnianą wcześniej dyrektywę 68/414
EWG. Dyrektywa 2006/67/WE przewiduje możliwość utrzymywania zapasów w formie ropy
naftowej i półproduktów, jak również w postaci wyrobów gotowych.
Zapasy powinny
pozostawać w całkowitej dyspozycji państw członkowskich w razie trudności zaopatrzenia
w ropę, zaś państwa członkowskie powinny posiadać środki prawne do podejmowania decyzji
w zakresie przeznaczenia zapasów w podobnych sytuacjach. Ponadto państwa członkowskie
powinny dbać o zapewnienie dyspozycyjności i dostępności tych zapasów, a także
o stosowanie równych i niedyskryminacyjnych warunków odnośnie do ich składowania.
Koszty związane z tym obowiązkiem muszą być przedstawiane w sposób przejrzysty. W celu
spełnienia tych wymogów państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zwróceniu się
6
o pomoc do podmiotu lub agencji składującej, której zadaniem jest przechowywanie całości
lub części zapasów.
Zgodnie z dyrektywą 2006/67/WE państwa członkowskie powinny przyjąć wszystkie
konieczne przepisy i podjąć wszelkie środki konieczne do zapewniania dysponowania
zapasami i nadzoru nad nimi. Ustanawiają one mechanizmy weryfikacji poziomu zapasów.
Państwa członkowskie mają także obowiązek określenia sankcji mających zastosowanie
w przypadku pogwałcenia przepisów krajowych przyjętych w celu stosowania dyrektywy.
Przewidziane sankcje powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
1.2.3. Dyrektywa 2009/119/WE
Dyrektywa Rady z dnia 14 września 2009 r. nakładająca na państwa członkowskie obowiązek
utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych
(Dz. Urz. UE L 265 z 09.10.2009, str. 9) – zwana dalej: dyrektywą 2009/119/WE, uchyla
dyrektywę 73/238/EWG oraz dyrektywę 2006/67/WE ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2012 r.
1.2.3.1. Sposób obliczania zapasów i struktura utrzymywanych zapasów
Art. 3 dyrektywy 2009/119/WE nakłada na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania
zapasów naftowych odpowiadających co najmniej 90 dniom średniego dziennego przywozu
ropy naftowej i produktów naftowych netto lub 61 dniom średniego dziennego zużycia
krajowego, w zależności od tego, która wartość jest wyższa. Średni dzienny przywóz netto
obliczany jest na podstawie wielkości przywozu ropy naftowej i produktów naftowych,
wyrażonego w ekwiwalencie ropy naftowej w poprzedzającym roku kalendarzowym,
ustalonego zgodnie z metodą i procedurami określonymi w załączniku I do dyrektywy.
Podobnie – średnie dzienne zużycie krajowe obliczane jest na podstawie zużycia krajowego
wyrażonego w ekwiwalencie ropy naftowej w poprzedzającym roku kalendarzowym,
ustalonego i obliczonego zgodnie z metodą i procedurami określonymi w załączniku II do
dyrektywy.
W przypadku Polski wyższą wartość stanowi 90 dni średniego dziennego przywozu netto,
tj. około 6 600 tys. ton, podczas gdy 61 dni średniego dziennego zużycia krajowego
obliczonego zgodnie z załącznikiem II wynosi około 4 500 tys. ton. Różnica wynika przede
wszystkim z ograniczonego wydobycia wewnętrznego ropy naftowej. Można więc przyjąć, że
w przewidywalnej przyszłości nie nastąpi zasadnicza zmiana we wzajemnym stosunku
ww. metod.
7
Art. 3 dyrektywy 2009/119/WE wymaga zatem wprowadzenia zasadniczej zmiany
w sposobie obliczania wymaganej ilości zapasów naftowych. Dotychczas, zgodnie
z dyrektywą Rady 2006/67/WE, podstawą obliczenia wymaganej ilości zapasów naftowych
było średnie dzienne zużycie krajowe w poprzednim roku kalendarzowym. Obecnie
konieczne jest oparcie ilości zapasów na przywozie netto ropy naftowej i produktów
ropopochodnych.
Ponadto, obliczając średni dzienny przywóz netto ekwiwalentu ropy naftowej zgodnie
z metodą i procedurami określonymi w załączniku I dyrektywy 2009/119/WE, należy
uwzględnić wielkość przywozu ropy naftowej, NGL, półproduktów rafineryjnych oraz innych
węglowodorów i wszystkich pozostałych produktów ropopochodnych oprócz benzyny
pirolitycznej, określonych w załączniku B rozdział 4 do rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki
energii (Dz. Urz. UE L 304 z 14.11.2008, str. 1).
Tabela 1. Załącznik B pkt 4 do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia
22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii
Nośnik energii
Definicja
1.
Ropa naftowa
Ropa naftowa to olej mineralny pochodzenia organicznego, w skład którego
wchodzą mieszaniny węglowodorów oraz związane z nimi
zanieczyszczenia, np. siarka. W normalnej temperaturze i ciśnieniu ropa
naftowa występuje w stanie ciekłym, a jej właściwości fizyczne (gęstość,
lepkość itp.) są w wysokim stopniu zmienne. Kategoria ta obejmuje
skropliny odzyskiwanego gazu „mokrego” lub „suchego”, w przypadkach
kiedy zostały one domieszane do ropy naftowej wydobywanej w celach
komercyjnych.
2.
NGL
NGL to płynne lub skroplone węglowodory odzyskane z gazu ziemnego
w instalacjach oddzielania lub zakładach przetwórstwa gazu. Do NGL
należą etan, propan, butan (normalny i izobutan), pentan (oraz izopentan)
oraz pentany plus (czasem określane jako naturalna gazolina).
3.
Półprodukty rafineryjne
Półprodukty rafineryjne to przetworzone oleje przeznaczone do dalszego
przetwarzania (np. olej opałowy z pierwszej destylacji lub próżniowy olej
napędowy) z wyjątkiem mieszania. Dalsze przetwarzanie tych półproduktów
prowadzi do powstania jednego lub większej ilości składników lub
produktów gotowych. Definicja ta obejmuje również zwroty z przemysłu
petrochemicznego do przemysłu rafineryjnego (np. benzyna do pirolizy,
frakcje C4, frakcje oleju napędowego i oleju opałowego).
4.
Dodatki/związki tlenowe
Dodatki to związki inne niż węglowodory, dodawane do produktu lub
mieszane z nim w celu zmiany właściwości paliw (oktan, cetan, właściwości
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2149
› Pobierz plik